برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-07-14

نویدنو 1402/04/23       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • تامین مهمات خوشه‌ای اقدام نمادینی از سوی ایالات متحده و اوکراین است، چون این مهمات تاثیر واقعی روی بن بستی، که اکنون دراوکراین شرقی و جنوبی وجود دارد نخواهد داشت. ضد حمله بسیار خودستایانه اوکراین ناموفق بوده است، و هیچ مقداری از مهمات خوشه‌ای تاثیری روی آن نخواهد داشت. روس‌ها با شکست در به دست گرفتن ابتکارعمل در عملیات تهاجمی، برای اقامت طولانی در دونباس سنگربندی می‌کنند. مهمات خوشه‌ای می‌تواند برخی کاربردها را علیه ارتش درحال پیشروی داشته باشد، اما علیه ارتش مستقر تاثیر اندکی دارد.

 

 

تحویل بمب های خوشه ای امریکا به اوکراین: عملی از سرنومیدی

ملوین گودمن

به دنبال ماه‌ها بحث، دولت بایدن تصمیم گرفته است اوکراین را به مهمات خوشه‌ای مجهز کند، سلاح‌هایی که به خاطر تهدید این سلاح‌ها برای غیرنظامیان بی گناه، بیش از 120 کشورتعهد کرده‌اند ازآن‌ها استفاده نکنند. بیشتر اعضای ناتو طرف‌دار ممنوعیت مهمات خوشه‌ای هستند. درحال حاضر منطقه وسیعی از اوکراین آلوده به مواد منفجره است.

میثاق سازمان ملل که استفاده از مهمات خوشه‌ای را ممنوع کرد در سال 2008 امضا شد، اما سه تا از نظامی شده ترین کشورهای جهان از امضاء آن خودداری کردند: ایالات متحده، روسیه و اسرائیل. ایالات متحده از این مهمات در سال 2003 درعراق استفاده کرد و بعد عربستان سعودی را به این سلاح ها مجهز کرد تا از آن‌ها در یمن استفاده شود. اسرائیل درتوافق با ایالات متحده میثاق را نقض کرد و از مهمات خوشه‌ای علیه فلسطینی‌ها استفاده کرد. روسیه از این مهمات به صورت گسترده ای در اوکراین استفاده کرده است که با مرگ و میر و زخمی شدن قابل توجه غیرنظامیان همراه بوده است.  

تامین مهمات خوشه‌ای اقدام نمادینی از سوی ایالات متحده و اوکراین است، چون این مهمات تاثیر واقعی روی بن بستی، که اکنون دراوکراین شرقی و جنوبی وجود دارد نخواهد داشت. ضد حمله بسیار خودستایانه اوکراین ناموفق بوده است، و هیچ مقداری از مهمات خوشه‌ای تاثیری روی آن نخواهد داشت. روس‌ها با شکست در به دست گرفتن ابتکارعمل در عملیات تهاجمی، برای اقامت طولانی در دونباس سنگربندی می‌کنند. مهمات خوشه‌ای می‌تواند برخی کاربردها را علیه ارتش درحال پیشروی داشته باشد، اما علیه ارتش مستقر تاثیر اندکی دارد.

برای درک آن‌که اوکراینی‌ها تناسب مطلوب نیرو برای برخورد با نیروهای روسی را ندارند، که  به صورت سنگینی در مناطق اشغال شده مستقر شده اند، لازم نیست شاگرد کلاوس ویتز Clausewitz یا لیدل هارت Liddell Hart باشید.  اوکراین در تامین خطوط جبهه خود مشکلات لجستیکی جدی دارد و نیروهای ذخیره لازم  را برای برخورد با نیروی مهاجم بزرگ‌تر ندارد. اوکراین تحرک لازم برای بهره برداری از حضور زرهی و توپخانه روسیه را ندارد. توپخانه‌های قدیمی هنوز جنبه مرکزی جنگ هستند، و روسیه در این جا برتری عظیمی دارد. درنهایت، اوکراین اهمیت اساسی غافلگیری را با اعلام برنامه‌های حمله متقابلش ماه‌ها قبل از اقدام از دست داد.

با این حال، دولت بایدن به اعلام به افکارعمومی بی اطلاع امریکا که تصمیم‌های صف آرایی در جنگ اوکراین علیه روسیه تغییر ایجاد خواهد کرد ادامه می‌دهد. سال گذشته موشک‌های جولین و استینگر در جنگ تفاوت اساسی ایجاد کردند، اما توپخانه HIMARS و M777، سیستم دفاع هوایی پاتریوت، و تانک‌های آلمانی و امریکایی ایجاد کننده تغییر نبوده‌اند. همین را می‌توان درباره مهمات خوشه‌ای گفت. درحال حاضر، گروهی از افسران بازنشسته آمریکا درشبکه‌های خبری برخط  می‌گویند که هواپیمای جنگنده F-16 و نیز موشک‌های دوربرد ATACM به عنوان ایجادکننده تفاوت به شدت مورد نیازهستند.

با تاسف برای اوکراین، روسیه با استفاده از مزیت برتری خود در توپخانه و نیز توانایی انکار هر مزیت اوکراین در قدرت هوایی به یک راهبرد دفاعی درازمدت تغییر جهت داده است. شورش دو هفته پیش پریگوژین ممکن است اعتراض ذهن تهاجمی گروه واگنر علیه ذهن دفاعی کرملین و وزیر دفاع بوده باشد. ژنرال مورد علاقه پریگوژین، سرگئی سوروکین، مانورهای دفاعی را ترجیح می‌دهد، سرگئی شویکو وزیر دفاع  و والری گراسیموف رئیس ستاد مشترک ارتش بر ایجاد سنگر و نمایش بازی طولانی تمرکز کرده‌اند.    

ایالات متحده باید سه دهه پیش، زمانی که رئیس جمهور بیل کلینتون درسایه فروپاشی اتحادشوروی و پایان جنگ سرد، فرصت نظامی کردن سیاست خارجی امریکا را داشت، مهمات خوشه‌ای را ممنوع می‌کرد. در عوض، کلینتون زبونانه تسلیم فشار جمهوری خواهان تحت رهبری سناتور جس هلمز و نیوت گینگریچ جمهوری خواه شد و آژانس کنترل و خلع سلاح را منسوخ کرد. کلینتون در آن زمان تسلیم فشار پنتاگون شد و از همکاری در جهت تایید دادگاه جنایی بین‌المللی یا پیوستن به سازمان ملل برای ممنوع کردن کاربرد مین‌های زمینی و استفاده از مهمات خوشه‌ای، و جلوگیری از استفاده از نوجوانان در پیکار نظامی خود داری کرد.

انگیزه ممنوع کردن مین‌های زمینی و مهمات خوشه‌ای در دهه 1990 به خاطرخطر جدی و مخاطره ‌آمیز  آن برای مردمان غیرنظامی بسیار پس از پایان ستیزه نظامی پدیدارشد. قسمت قابل توجهی از مهمات پراکنده شده توسط بمب‌های خوشه‌ای منفجرنشده درهنگام پرتاب سال‌ها منفجرنشده باقی می‌مانند. در نتیجه، کودکان در سوریه، افغانستان، لبنان، لائوس، و بالکان بسیار پس از پایان جنگ کشته می‌شوند.

سازمان ملل برآورد می‌کند که نزدیک به 40 درصد از بمب‌های خوشه‌ای اسرائیل موقع پرتاب منفجر نشده‌اند، که به معنای آن است که ممکن است بیش از یک میلیون خرده مهمات از جنگ سال 2006با حزب الله در لبنان باقی باشد. پنتاگون اعلام می‌کند باور کردنی نیست که تنها چندین درصد از مهمات خوشه‌ای منفجر می‌شوند. در هر رخ دادی، کنگره تصریح کرده است که مهمات خوشه‌ای با نرخ شکست بیش از یک درصد نمی‌تواند تولید، واگذار یا مورد استفاده قرارگیرد.

موضوع مهمات خوشه‌ای بخشی از مشکل بزرگ‌تر برخورد با پایان کنترل و خلع سلاح است. کلینتون، و نیز رئیس جمهور جرج دبلیو بوش و باراک اوباما، تلاش‌های روسیه برای شرکت در گفتگوی جدی برای تعهد به عدم استفاده پیش دستانه از سلاح‌های هسته‌ای، نظامی نکردن فضای خارج ازجو، و ایجاد مناطق انجماد هسته ای را نادیده گرفتند. اوباما، مانند کلینتون مخالفت پنتاگون با این اقدامات را به تعویق انداخت. از این رو برای دونالد ترامپ فرصتی ایجاد شد تا یک فرماندهی فضایی ایجاد کند.

زمان اعتراف به آن است که جنگ بین روسیه و اوکراین برنده ای ندارد، و این که تنها تلفات سنگین بر جامعه غیرنظامی و زیرساخت‌های آن را بدتر خواهد کرد. رسانه‌های چاپی و کابلی حساب‌های خوشبینانه‌ای ارائه می‌دهند که احساس گمراه کننده‌ای ایجاد می‌کند که جنگ باید تا پیروزی اوکراین ادامه یابد. نیکولاس کریستف در نیویورک تایمز روز یکشنبه، اوکراینی‌های جدا شده را ستایش کرد که " یک عضو را از دست داده‌اند اما تنومند" هستند.  

این جنگ کی به پایان خواهد رسید؟ متاسفانه  با سرعتی که اوکراین زمین اشغال شده خود را از روسیه پس می‌گیرد، بیرون کردن اشغالگران می‌تواند بیش از یک دهه طول بکشد. اوکراین نمی‌تواند برنده شود، روسیه نمی‌تواند بازنده شود. زمان آن است که به راهنمایی وینستون چرچیل احترام بگذاریم که " گفتگو/گفتگو بهتر از جنگ/جنگ است".

https://www.counterpunch.org/2023/07/12/u-s-cluster-bombs-to-ukraine-an-act-of-desperation/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست