برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-07-14

نویدنو 1402/04/23       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • من چندین ماه پیش نوشتم که جنگ اوکراین- روسیه- ناتو باآن ملاکی که جنگ عادلانه خوانده می‌شود مطابقت ندارد. دلیل اساسی که من این را نوشتم آن است که امید برای پایان این جنگ وسیله‌های به کار برده شده برای دست یابی به این پایان را توجیه نمی‌کند. این برای تمام نظامی‌های شرکت کننده در این جنگ- سربازان دولتی، مزدوران و به اصطلاح داوطلبان خارجی- مصداق دارد. افزودن بمب‌های خوشه‌ای به زادخانه ناتو/کیف روی اظهار من علامت تعجب می‌گذارد.

 

 

تعارف نکنیم، بمب‌های خوشه‌ای گسترش جنگ است

رون جاکوبز

وقتی از خطوط معینی عبور شود، ماهیت چیزها روشن تر می‌شود. تامین بمب‌های خوشه‌ای برای ارتش اوکراین یک چنین عبوراز مرزی است. این ادعا که ناتو از نیروهایی  که در مبارزه با مسکو نوعی برتری اخلاقی دارند حمایت می‌کند به سرعت محو می‌شود.  حتی کهنه سناتور بازنشسته پاتریک لیهی همراه با سناتور کنونی جف مرکلی اخیرا در نوشته‌ای درروزنامه واشنگتن پست، وضعیت جنگی(7/8/2023) آن‌را تایید کردند. هیچ یک از آن‌ها مخالف درگیری امریکا در جنگ نیستند، اما تامین اسلحه‌ای ممنوع شده از سوی اکثریت دولت‌های جهان برای این  جنگ طلبان بشردوست نیزبسیارزیاد است. از لحاظ تاریخی، اولین بمب خوشه‌ای در ایالات متحده در دهه 1950 از سوی شرکت  رالف ام.پارسونز فرآوری شده بود. شماره شناسه آن E86 بود و در اصل برای پخش مواد شیمیایی و بیولوژیک طی جنگ درمیان مردم دشمن فرآوری شده بود. پس از آن‌که جنگ شیمیایی و بیولوژیک از چشم نوکران مارس(خدای جنگ) که جنگ‌ها را برنامه ریزی می‌کند افتاد، این مفهوم به نحوی که بمب‌ها بتوانند درهوا منفجر شوند اصلاح شد. انفجار(هربمب) صدها خوشه بمب را آزاد می‌کند که با ایجاد نوعی میدان مین روی زمین پخش می‌شود. نوع اولیه‌ای که به اوکراین فرستاده می‌شود Mk 20 Rockeye II است، که سلاحی ضد تانک تلقی می‌شود اما از سوی ارتش امریکا طی اولین حمله امریکا به عراق روی انواع زیادی از هدف‌ها مورد استفاده قرارگرفت. طبق نوشته Globalsecurity.org، نیروی دریایی امریکا از این اسلحه به صورت گسترده‌ای علیه زره‌پوش، توپخانه، و هدف‌های پرسنلی استفاده می‌کرد. باقیمانده توسط هواپیمای نیروی هوایی و دریایی ریخته شده بود.( قابل دسترسی 7/8/2023)

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای منسوب به سربازان روسی از سوی سیاست‌مداران جهان شمال جنایت جنگی خوانده شد. در واقع، جن پساکی دبیر رسانه‌ای کاخ سفید درآن زمان، درمارس 2022 استفاده از مهمات خوشه‌ای منتسب به روسیه را "جنایت جنگی" بالقوه خواند. من مخالفتی ندارم. امااین اتهام‌ها اکنون باید نسبت به دولت کیف و دولت واشنگتن دی سی هم  معمول شود. هر رژیم دیگرناتو که این حرکت را تایید می‌کند نیز باید مورد توجه قرارگیرد. یکی از دلیل‌های اولیه سازمان‌های حقوق بشر لیبرال و سازمان ملل حمایت از ممنوعیت بمب‌های خوشه‌ای است چون، خوشه‌های بمب مانند مین‌های زیر زمینی سال‌ها پس از پایان جنگ مهلک باقی می‌مانند. هیچ کس  مواد منفجره را از میدان‌های جنگ پیشین جمع آوری نمی‌کند، که به معنای آن است که آن (مواد) می‌توانند غیر نظامی‌ها را پس از خاتمه ستیزه نظامی بکشند( و می‌کشند). قربانی‌های این انفجارهای تصادفی اغلب کودکان هستند. کمیته بین المللی صلیب سرخ برآورد می‌کند که تنها درلائوس، 9 تا 27 میلیون خوشه بمب منفجرنشده باقی است، که سبب مرگ یا جراحت حداقل 11.000 نفر شده است که بیش از 30 درصد آن‌ها کودکان هستند.

من چندین ماه پیش نوشتم که جنگ اوکراین- روسیه- ناتو باآن ملاکی که جنگ عادلانه خوانده می‌شود مطابقت ندارد. دلیل اساسی که من این را نوشتم آن است که امید برای پایان این جنگ وسیله‌های به کار برده شده برای دست یابی به این پایان را توجیه نمی‌کند. این برای تمام نظامی‌های شرکت کننده در این جنگ- سربازان دولتی، مزدوران و به اصطلاح داوطلبان خارجی- مصداق دارد. افزودن بمب‌های خوشه‌ای به زادخانه ناتو/کیف روی اظهار من علامت تعجب می‌گذارد. البته، دولت کیف از روی وظیفه شناسی به واشنگتن گفت از بمب‌های خوشه ای در مناطق غیرنظامی استفاده نخواهد کرد. این نوع اطمینان دادن‌ها بی معنی است، اما باز تکرار آن الزام نمایشی هر مشتری سلاح‌های درحال ارسال امریکا ، از اسرائیل گرفته تا کلمبیا، عربستان سعودی تا پاکستان است.

انگار معمول سازی بمب‌های خوشه‌ای به اندازه کافی بد نبوده است که وال استریت جورنال اوایل هفته اززلنسکی نقل کرد که خواستار موشک‌های دوربرد از واشنگتن است. استدلال او مثل این استدلال ادامه دارد. زلنسکی روزجمعه پس از صحبت بامقامات چک در پراگ گفت: " بدون سلاح‌های دوربرد، نه تنها انجام ماموریت تهاجمی، بلکه انجام عملیات دفاعی هم دشوار است. به این معنا درحالی که از سرزمین خود دفاع می‌کنید و نمی‌توانید به فاصله مناسب برای نابودی دشمن خود دست یابید. این دشمن است که از مزیت فاصله برخورداراست." به عبارت دیگر، دفاع از ملت اوکراین در برابرمتجاوزان روسی اکنون مستلزم حمله به ژرفای داخل روسیه است. ورای سفسطه آشکار دولت کیف برای موشک‌ها، تحویل آن‌ها می‌تواند حتی روشن‌تر کند که این جنگ بیشتر مربوط به رقابت واشنگتن با مسکو است تا جنگی مربوط به دفاع از مرزهای اوکراین و اهمیتی ندارد که کجا آن‌ها را رو به روی هم قرار می‌دهد.

درحالی‌که این مقاله را می نویسم، نمی توانم کمکی بکنم، اما از این که لیبرال‌ها و ترقی خواهان و چپ گرایانی که از زمان تجاوز روسیه درسال 2022 از ارتش اوکراین حمایت کرده‌اند از فکری که اکنون می‌کنند تعجب می‌کنم. با به درازا کشیده شدن این جنگ اگرکسانی که جنگ ملی گرایانه اوکراین را جنگ رهایی ملی تلقی می کنند و از این رو آن را لایق دریافت هر نوع اسلحه‌ای می‌دانند، اکنون با اضافه شدن این بمب‌ها به زرادخانه اوکراین مشکلی ندارند شگفت زده‌ام. من واقعا امیدوارم این آخرین گسترش جنگ سبب تجدید نظرآن‌ها  در موضع‌شان بشود. پیش ازآن‌که جنگ بعدی بر اروپا و جهان تحمیل شود.

https://www.counterpunch.org/2023/07/10/lets-be-clear-cluster-bombs-are-an-escalation

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست