برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-07-14

نویدنو 1402/04/23       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • پس از سرنگونی اتحادشوروی، اکثرضمانت‌های اجتماعی لغو شدند، اما آن‌هایی هم که باقی ماندند عمدا دور انداخته شدند. مثلا، مالغو مقررات جراحان دندانپزشکی را داشتیم که شرایط را برای هرکسی که دیپلم داشت برای بازکردن مطب فراهم می‌کرد و چون هیچ مقررات استاندارد بهداشت وسلامتی وجود نداشت، نتیجه آن همه‌گیری هپاتیت سی بود. آن‌ها آزادسازی را به سود مالکیت خصوصی انجام دادند. سیستم سلامت پس از سال ۲۰۰۳ کاملا خصوصی شده بود.

 

 

گفتگو با تیمور پیپیا دبیر اول حزب‌کمونیست متحد گرجستان

مصاحبه‌گر: دانیل دومیل- برگردان: داود جلیلی

·         اخبار روز -  تريبون آزاد

پبزرگترین ارثیههای ایدئولوژیکی که وضعیت کنونی گرجستان را شکل میدهند چیستند؟ مثلا ارثیه روسیه شوروی امروز در گرجستان چه نقشی ایفا میکند، و تاثیر چرخش نئولیبرالی که به صورت واقعی درمیان دهه ۲۰۰۰ انجام گرفت چه بودهاست؟

 

پس از سرنگونی اتحادشوروی، در زمان پساشوروی و اساسا در میان کشورهای پساسوسیالیست دراروپای شرقی، گرجستان به عنوان تجربه موفقی از سیاست‌های نئولیبرالی که غرب، به ویژه امریکا  دنبال می‌کرد شکل گرفته بود. پس از ۲۰۰۳، که گرجستان وارد دوره انقلاب رنگی شده بود، دولت کاملا نئوفاشیستی بود. آن‌چه در سال ۲۰۱۴ دراوکراین رخ داد تقریبا همان چیزی بود که درسال ۲۰۰۳ درگرجستان اتفاق افتاد. و رژیم ساکاشویلی روند را گسترش داد، و به روند تبدیل گرجستان به یک جامعه نئولیبرال سرعت بخشید. و این روند به پایان منطقی خود رسید، یعنی این‌که در نُه (۹) سال گرجستان به‌عنوان نمونه‌ای از یک جامعه شایان تقلید نئولیبرالی برای تمام کشورهای پساشوروی ایجاد شد. ما سیاست‌های کلاسیک اجتماعی و اقتصادی نئولیبرال را نهادینه کردیم.

کارگران دریکی ازبدترین وضعیت‌های قابل تصوربودند، رژیم ساکاشویلی قانون کار موجود را فسخ کرد. در دوران ساکاشویلی درگرجستان قانون کاری وجود نداشت. او به این که درکشور کارگر هیچ حقوقی نداشت افتخار می‌کرد. مثلا، اگر شما به وب سایت سرمایه گذاری در گرجستان مراجعه کنید، اولین مورد توضیح می‌دهد که آری، ما کارگران به شدت ماهری داریم، اما حقوق پایین و کار ارزان هم داریم. این بزرگ‌ترین چیزی است که آن‌ها تلاش می‌کنند به سرمایه گذارها بفروشند.

پس از سرنگونی اتحادشوروی، اکثرضمانت‌های اجتماعی لغو شدند، اما آن‌هایی هم که باقی ماندند عمدا دور انداخته شدند. مثلا، مالغو مقررات جراحان دندانپزشکی را داشتیم که شرایط را برای هرکسی که دیپلم داشت برای بازکردن مطب فراهم می‌کرد و چون هیچ مقررات استاندارد بهداشت وسلامتی وجود نداشت، نتیجه آن همه‌گیری هپاتیت سی بود. آن‌ها آزادسازی را به سود مالکیت خصوصی انجام دادند. سیستم سلامت پس از سال ۲۰۰۳ کاملا خصوصی شده بود.

ازلحاظ سیاست خارجی، ما سرمشق کشورهای پساشوروی بودیم، که گرجستان دربین آن‌ها به اسرائیل کوچکی در منطقه قفقاز جنوبی تبدیل شد. گرجستان به یکی از حامیان اصلی امپریالیسم امریکا در فضای پساشوروی و پسا سوسالیستی تبدیل شده بود. گرجستان از سال ۲۰۰۳در تمام عملیات دخالت نظامی ناتوشرکت می‌کرد. سربازان ما به عراق، به افغانستان اعزام شدند، ما در افریقا در صربستان حضور داشتیم.

انگیزه ایدئولوژیک مرکزی درگرجستان کمونیسم ستیزی و شوروی ستیزی رادیکال بوده است. ستون ایدئولوژیک دیگر روس هراسی است.

پ: امروز بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی چپ و حزب کمونیست متحد گرجستان چیست. آیا مایلید در باره قانون “منشور آزادی ” ساکاشویلی که از سال ۲۰۱۱ اجرایی شده است صحبت کنید؟

 

این قانون این واقعیت را نشان می‌دهد که کمونیسم ستیزی در گرجستان، حتی تا همین امروز، تا سطح سیاست کشوری ارتقا یافته است. رژیم ساکاشویلی تغییر کرده است اما قانون هنوز وجود دارد، و هنوز به کار خودش ادامه می‌دهد. قانون صرفا نمودی از تمام چیزهایی است که در ۳۰ سال گذشته رخ داده‌اند. چون قبل از این قانون، واقعیت برای کمونیست‌ها همان وضعیتی بود که در رژیم ساکاشویلی، و قبل از ساکاشویلی وجود داشت.

اولین چالش، خروج از انزوااست که ما از زمان سرنگونی اتحادشوروی گرفتار آن هستیم. تاریخ استقلال گرجستان ۳۰ ساله است، از این رو تاریخ گرجستان تاریخ مبارزه علیه کمونیسم است، جنگ کامل علیه کمونیسم وارثیه گذشته شوروی. ما مثلا در مرکز تفلیس موزه‌آی ازاشغال شوروی داریم. تبلیغات آن به دانش مشترکی خوراک می‌رساند که ما ۷۰ سال کشورهایی برده شده واشغال شده بودیم. که ما ” قربانیان کمونیسم!” بودیم. ما ترس دائمی درحال فروشی داریم که برگشتن به گذشته شوروی را بزرگ‌ترین تهدید برای کشورما می‌داند.

پ: آیا مایلید مکانیسم حرکت‌های اعتراضی را که به دنبال مطرح شدن لایحه “عاملان خارجی” رخ داد توضیح دهید؟ چه کسانی در خیابان‌ها بودند و خواسته‌های آن‌ها چه بود؟

 

می‌توانیم بگوییم که راهپیمایی اعتراضی ۸ و ۹ مارس توسط سفارت امریکا و تمام پلتفرم‌های هوادار امریکایی موجود در گرجستان، به ویژه بخش ان جی او- هدف مستقیم قانون عامل خارجی- سازماندهی شده بود. اکثرا دانشجوهای جوان در خیابان‌ها بودند. پلتفرم‌های هوادار امریکا مانند ان جی اوها، نفوذ کرده بودند و در دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی گرجستان جایگاه‌ محکمی داشتند. دولت و سران دانشگاه‌های خصوصی بخشی از این پلتفرم هوادار امریکایی هستند، و امریکایی‌ها لابی بسیار قدرتمندی در دانشگاه‌های دولتی دارند، یعنی برخی از دانشگاه‌های دولتی، از جمله دانشگاه اصلی دولتی در مرکز تفلیس هم بخشی از این پلتفرم هستند. پلتفرم هوادار امریکایی از سفارت امریکا، از وزارت خارجه امریکا حمایت مالی دریافت می‌کند، وهمیشه حمایت سازمانی واخلاقی بزرگی (به این پلتفرم‌ها) داده می‌شود. مثلا، یکی از سازمان دهندگان این اعتراض، جنبش به اصطلاح شرم بود که از سوی ان ای دی NED، حمایت ملی برای دموکراسی ، که شما آن‌را می‌شناسید، تامین مالی می‌شود

این پلتفرم‌ها ازانواع زیادی از حمایت‌ها – اخلاقی، مالی، سیاسی و سازمانی- برخوردارند.

سفارت امریکا به صورت دوره‌ای رهبران حزب‌های سیاسی و ان جی اوها را دعوت می‌کند و آن‌ها اقدامات سه تا شش ماه آینده را هماهنگ می‌کنند. جنبش شرم دوسال پیش یک نشست علنی آموزشی برای آموزش ساختن کوکتل مولوتف، آموزش اعتراض کردن برگزار کرد. آن‌ها در پلتفرم مشاغل- مشاغل جی(G)- برای جلسه آموزشی این نشست تبلیغ کردند. این نشان می‌دهد که حمایت از پلتفرم‌های نئولیبرال هوادار امریکا اکنون به قوتی که بود نیست، و از حمایت مردم عادی هم برخوردار نیست. پلتفرم هوادار امریکا یک پلتفرم نئولیبرالی است و نئولیبرالیسم دیگر حمایت توده مردم عادی را ندارد. این یکی از دلیل‌هایی است که حزب‌های هوادار امریکا اکنون در بحران ژرفی به سر می‌برند و حتی نمی‌توانند با هم متحد شوند. مثلا، ما یکی از بزرگ‌ترین متفکران  نئولیبرالیگیگا بوکریا را داشتیم. او در چشم این مردم یکی از با هوش‌ترین مردان بود. حزب او گرجستان اروپایی ۰.۵(نیم درصد) رای گرفت. و این آدم در رژیم ساکاشویلی نظریه پرداز اصلی بود. این بحران در حزب‌های هوادار امریکا چیزی است که امروز به حزب حاکم کمک می‌کند تا خودش را در دولت حفظ کند.

 

پ: نقشی را که اتحادیه اروپا و غرب در گرجستان بازی می‌کنند چه می‌بینید؟ صحبت‌های زیادی درباره کودتای مورد حمایت غرب برای نصب دولتی کاملا هواداراتحادیه اروپا/ غرب وجود داشته است- آیا فکر می کنید جایی برای این نگرانی‌ها وجود دارد، و در چنین سناریویی بزرگ‌ترین نگرانی برای چپ گرجستان چه می‌تواند باشد؟

 

نقش اتحادیه اروپا وغرب در گرجستان کاملا مخرب است. ما اطمینان داریم که آن‌ها درحال حاضر برای این نوع کودتا برنامه‌ریزی می‌کنند. راهپیمایی‌های اعتراضی اقدام یا نمایشی برای این نوع کودتا بود. ما مطمئنیم که ناظر سناریو مشابهی با کیف قبل از اورومیدان ۲۰۱۴ هستیم. کودتا حتی جزء نظامی، شاید شبه نظامی، شاید ارتش خارجی، اما ترکیب نظامی خواهد داشت. ما نشانه‌های روشنی می‌بینیم که پرسنل نظامی گرجستان که اکنون در اوکراین می‌جنگند دراین کودتای نظامی شرکت خواهند کرد. ما تعداد دقیقی نداریم اما صدها نظامی، نظامی سابق و رزمنده نظامی گرجستانی (دراوکراین) هستند. برآورد می‌شود تعداد آن‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر باشد. ما باور داریم که آن‌ها برای کودتای قبل یا بعد از ۲۰۲۴ آماده می‌شوند. این کودتا در پیوند با انتخابات مجلس درسال ۲۰۲۴ خواهد بود، چون آن‌ها عملا نمی‌توانند برنده انتخابات شوند. اگر این رژیم هوادار فاشیست، هوادارغرب در گرجستان اعاده شود- رژیمی مانند رژیم ساکاشویلی- کمونیست بودن، سوسیالیست بودن، درگرجستان بسیار خطرناک خواهد بود، ماحتی در معرض خطر فیزیکی قرار خواهبم داشت

پ: جنگ دراوکراین روی وضعیت سیاسی درگرجستان چه تاثیری داشته است،آیا درمیان مردم این نگرانی که ممکن است درکشور جنگ به راه افتد وجود دارد؟  و موضع حزب متحد کمونیست گرجستان در پاسخ به جنگ چیست و آیا عقب نشینی هایی در موضع شما وجود داشته است؟ احساسات مردم گرجستان رااز لحاظ گرایش امروز آن‌ها به روسیه چگونه توصیف می کنید؟

 

اولین تاثیرآن بود که جامعه گرجستان قطب‌بندی و وضعیت سیاسی بسیار وخیم شد و هنوز هم به‌همین شکل باقی است. اکنون ما فعالیت پلتفرم هوادار امریکا را داریم، که هدف نهایی آن تغییر رژیم در گرجستان است، به نحوی که گرجستان به ائتلاف ضد روسی خواهد پیوست. پلتفرم هوادار امریکا در گرجستان و رژیم کیف بسیار به هم نزدیک هستند. موضع حزب کمونیست متحد گرجستان آن است که اوکراین و نیز گرجستان به ویژه برای تبدیل شدن به خط مقدم در شرق علیه روسیه نظامی خواهند شد. غرب به همین خاطر برای رسیدن به هدف‌های نظامی وهدایت ماشین نظامیاش به سوی روسیه برای جذب خاک اوکراین تلاش می‌کرد. و اکنون می‌دانیم که ارتش اوکراین کاملا آموزش دیده بود. روشن است که اگر روسیه دخالت نکند اوضاع به شدت هولناک خواهد شد. دخالت نظامی روسیه دراوکراین اجباری بود. این تهدید هم وجود داشت که رژیم کیف می‌توانست ایدئولوژی فاشیستی خود را در کشورهای پساشوروی گسترش دهد.  که این ایدئولوژی – روس هراسی، ملیگرایی، کمونیسم ستیزی، شوروی ستیزی- را به گرجستان و دیگر کشورهای منطقه پساشوروی گسترش خواهند داد. و دراین مورد، روسیه باید به عنوان عامل سد کننده تمام این ارزیابیها وهدفها دیده شود.

اگراوکراین از لحاظ نظامی موفق شود و برای ثبات کیف، ثبات خودش تلاش کند، ما شاهد تصویر ترسناکی در کشورهای پساشوروی خواهیم بود. ما شاهد فعال شدن ستیزه‌های قومی، جنگ‌های منطقه‌ای، کودتاهای فاشیستی، گروه‌های ملی گرا، نه تنها درگرجستان؛ حتی درقراقستان، حتی درازبکستان، ارمنستان، آذربایجان خواهیم بود. از این رو حزب متحد گرجستان، شبیه بسیاری از حزب‌های کمونیست نیست. ما نمی‌توانیم بی‌طرف باشیم. ما از”عملیات ویژه دراوکراین” حمایت می‌کنیم.

البته واگشت‌هایی وجود دارد، ما درحال حاضر به صورت دروغین متهم می‌شویم که حزبی هوادار پوتینیست هستیم، واکنون پس از حمایت ازعملیات ویژه نظامی، تنها غلظت این اتهامات افزایش یافته است. از لحاظ احساس نسبت به روسیه، باید توضیح دهم که این احساساتی است نسبت به اتحادشوروی، چون دراذهان گرجستانی‌ها روسیه جمهوری اصلی بود که اتحادشوروی حول آن تشکیل شد. مردم گرجستان اکنون درک می‌کنند که بدون پیوندهای اقتصادی با روسیه هیچ راهی برای خروج از این بحران اقتصادی وجود ندارد. روسیه مهم‌ترین بازار ما است. ما از روسیه انرژی وارد و مبادله می‌کنیم، ما سوخت‌های فسیلی را از روسیه وارد می‌کنیم، ۹۰ درصد گندم ما از روسیه وارد می‌شود، حوزه‌ای از کالاهای اساسی وجود دارند که ما از روسیه وارد می‌کنیم.

اگر به صورت سر راست بپرسید، چند درصد از مردم گرجستان هوادار روسیه هستند و چه تعدادی هوادارغرب، فکر می‌کنم هواداران غرب بیشتر هستند. اما اگر پرسش‌های فرعی درباره اقتصادها، درباره ساختارهای اجتماعی، سوسیالیسم و غیره بپرسید- درآن صورت می‌توانیم درصدهای متفاوتی داشته باشیم. اگر سوالها مثل این پرسش– هوادار روس‌ها یا هوادار اروپایی؟-  بدون تعارف پرسیده شوند، فکرمی‌کنم  درحقیقت اساسا هواداراروپایی هستند. حدود یک میلیون گرجستانی در روسیه زندگی می‌کنند، آن‌جا کار و زندگی می‌کنند. با این حال این امر اساسا به معنای این نیست که این گرجستانی‌ها هوادار روسیه هستند. مردم گرجستان، با وجود این واقعیت که شهروندان روسیه بدون نیاز به روادید به گرجستان می‌آیند، هنوز برای رفتن به روسیه به روادید نیاز دارند. درحال حاضر ما حتی روابط دیپلماتیک بین روسیه و گرجستان نداریم. هیچ سفارت خانه‌ای وجود ندارد، ما با میانجیگری سوئیس  ارتباط برقرار می‌کنیم. این یک وضعیت عادی نیست، روسیه بزرگترین کشورجهان، بزرگترین کشور در همسایگی ما است. اگر به نقشه روسیه نگاه کنید گرجستان کوچک را مچاله شده در برابر روسیه می‌بینید. گرجستان دیوانه است.

پ: وضعیت اقتصادی در گرجستان برای کارگران چگونه است و جنگ اوکراین چه تاثیری داشته است؟ آیا برای سازماندهی کردن کارگران در گرجستان موانع یا چالش‌های دشواری وجود دارد؟

 

وضعیت اقتصادی درحال حاضر دچار رکود تورمی است، دستمزدهای ما راکد است. تورم داریم، تورمی توقف ناپذیر، و همه چیز گران‌تر می‌شود. اگراین تاثیری است که اوکراین داشته، نمی‌دانیم، چون این چیزی است که در طی ۳۲ سال به هر صورت در گرجستان وجود داشته است. درگرجستان در ۳۲ سال  گذشته هیچ ثباتی وجود نداشته است. اوکراین تاثیر کمی روی گرجستان داشته است چون ما هرگز به تحریم‌ها علیه روسیه نپیوستیم. اما دربرخی موارد، انتخابی نداشتیم، چون در برخی حوزه‌ها در همان سیستمی هستیم که غرب هست. و ما به صوت خودکار از تحریم‌ها علیه روسیه متاثر شدیم. مثلا سیستم سویفت.

موانع برای سازماندهی کارگران آن است که اتحادیه‌های کارگری بی اعتبار شده‌اند. دومین مانع آن است که بسیاری از آن‌ها توسط سوسیالیست‌ها سازماندهی شده‌اند و سوسیالیست‌ها بی فایده‌اند، آن‌ها اتحادیه‌های کارگری را تخریب می‌کنند. سوم، اگر دولت بخواهد، می‌تواند از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی علیه سازماندهی کارگران استفاده کند. مثلا، اعتصابی در یک کارخانه شیمیایی در زادگاه من وجود داشت که از سوی نیروهای امنیتی  سرکوب شد چون دولت کارخانه شیمیایی را دارایی راهبردی برای تولید کود تلقی می‌کند. 

پ: سازمان‌های جامعه مدنی و ان جی او ها در سیاست‌های گرجستان چه تاثیری دارند، وقتی که درگیر فضای سیاسی می شوند منافع چه کسانی را نمایندگی می کنند؟

 

درگرجستان دو نوع ان جی او وجود دارد. یکی لیبرال افراطی و دیگری چپ لیبرال است. هدف آن‌ها نشان دادن سامانه مند مشکلات نیست بلکه (ارائه) نشانه‌هایی از مشکلات سامانه‌ای است و در پایان به یاری فردی یا کمک به یک نفر یا یک گروه سر می‌زند. اگر بخواهید ازان جی اوها کمک بگیرید باید تا جایی که امکان دارد خودتان را محرک فرهنگی نشان دهید، (این موضع) به وضعیتی منجر می‌شود که بهره برداران از ان جی اوها با ایجاد و نشان دادن حلقه بسته‌ای از تنش‌های فرهنگی اختراع خودشان ازآن سود می‌برند. این گروه‌ها که خودشان را با چنین رفتارفرهنگی رادیکالی بیان می‌کنند به صورت خودکار خودشان را از گروه‌های دیگر، از طبقه خودشان دورمی‌کنند. ان جی او بهره بردار بالقوه را به فاصله گرفتن از طبقه خود وادار می‌کند و آن فرد نه تنها درآن موقع، بلکه پس ازآن‌که تنش فرهنگی را تحریک کرد قابل کمک کردن می‌شود.اینها می‌توانند گروه‌های فرهنگی، قومی، مذهبی، یا هویتی باشند، و پس از حرکت فوق الذکر نمی‌توانند خودشان را آزاد کنند، ان جی اوها آن‌ها را اتمیزه می‌کنند.

دو ان جی او وجود داشت که مستقیما از سوی اروپا تامین مالی می‌شدند، که درماه مارس سازمان دهندۀ اعتراض به قصد کودتا بودند. انجمن وکلای جوان گرجستان و مرکز برای عدالت اجتماعی وجود دارند. این دو ان جی او و ان جی اوهای دیگری مانند آن‌ها سبب تبدیل مبارزه طبقاتی به تنش فرهنگی هستند و نتیجه مبارزه فرهنگی آن است که طبقه نمی‌تواند خود را مستحکم نماید

پ: درحال حاضر فعالیت اصلی حزب چیست؟ آیا مایلید اندکی درباره پروژه‌ای که برای اجرای آن تلاش می‌کنید بگویید؟

 

هدف اصلی ما ایجاد پلتفرمی است که جنبش سوسیالیستی گرجستان را توانمند خواهد کرد. چون اکنون توده مردم توجه به گذشته سوسیالیستی را آغاز کرده است، برخی واقعیت‌های عینی وجود دارند که جنبش سوسیالیستی می‌تواند ازآن‌ها استفاده کند، این وضعیت پیش از این هرگز رخ نداده است. اولین بار است که تنش‌های اقتصادی آن چنان بد شده‌اند که مردم عملا پژوهش را آغاز کرده‌اند (بدانند) که آیا وضعیت اقتصادی در گرجستان سوسیالیستی هم این قدر بد بود. ما تلاش می‌کنیم درگرجستان یک پلتفرم رسانه ای ایجاد کنیم که تا حد زیادی آنلاین خواهد بود. با این پلتفرم امیدواریم سوسیالیستهای موجود را تقویت کنیم و افرادی را که تاکنون به عنوان سوسیالیست مطرح نشده اند- سوسیالیستهای پنهان- فعال کنیم. منبع بزرگی ازافراد مایوس از سرمایهداری وجود دارد، افرادی که به صورت غریزی سرمایه‌داری را مورد انتقاد قرار می‌دهند. چون سخن گفتن درباره سوسیالیسم تابواست، ما با گفتگوها، با سخنرانی‌ها، با پاسخ به پرسش‌هایی که هنوزقالب بندی نشده یا پرسیده نشده‌اند، نقد عملی علمی، تجربه‌های انتقاد را به آن‌ها خواهیم  آموخت. در بین توده مردم درخواست بزرگی برای نوعی قدرت، نوعی عمل، نوعی اطلاعات وجود دارد که به آن‌ها منظره‌ای ازبدیل برای ساختار و سیستمی که از دهه ۱۹۹۰ در گرجستان حاکم بوده است بدهد. حزب کمونیست قادر به انجام این کار نبوده است. حتی حمل نام (حزب کمونیست) واقعا بسیار دشوار است. کارو مبارزه تحت این نام- کمونیست- به خاطر ممنوعیت قانونی بسیارسخت است. ما نام حزب کمونیست را تغییر نخواهیم داد- ما از تاکتیک‌های دیگری استفاده خواهیم کرد، اما حزب کمونیست، همپنان حزب کمونیست باقی خواهد ماند. زیر این چتر سوسیالیستی، ما برای به دست آوردن حمایت کننده تلاش خواهیم کرد، حامیانی که به صورت دیگری به حزب کمونیست نخواهند پیوست.

منبع:

https://socialistvoice.ie/ secretary 2023/06/extract-from-interview-with-temur-pipia-1st- -of-the-unified-communist-party-of-georgia/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست