برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-06-30

نویدنو 1402/04/9       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • بورژوای حکومت پوتین همان طبقه ای است که در نتیجه ازکارانداختن کنترل شده اقتصادشوروی شکل گرفته بود، که هم زیست ماشین سرکوب ایجادشده از سوی یلتسین و الیگارشی است. هم در حکومت یلتیسن و هم درحکومت پوتین بینواسازی و حتی انهدام مردم روسیه، تنزل سیستم آموزشی، غارت منابع طبیعی، ونابودی صنعت( از جمله صنعت نظامی)کاملا ادامه دارد.

 

 

بیانیه اتحادیه جوانان کمونیست انقلابی (بلشویک)

 درباره بن بست پوتین- واگنر در روسیه

 

در روز 23 ژوئن 2023، یوگنی پریگوژین، مالک شرکت نظامی خصوصی واگنراعلام شورش کرد و سربازان خود را به سمت خاک فدراسیون روسیه حرکت داد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این قدام ها را" خیانت" و "خنجر از پشت" خواند، و درعین حال این اقدام ها رابا اقدام بلشویک ها در سال 1917 مقایسه کرد.

صبح روز 24 ژوئن، سربازان واگنر کنترل تاسیسات کلیدی در روستف در دون و ورنژ را به دست گرفتند. جنگ در نزدیکی ورونژ جریان دارد و تلفاتی هم وجود دارد. وضعیت عملیات ضد تروریستی در مسکو و تعدادی از مناطق دیگر روسیه اعلام شده است. اوضاع به سرعت درحال تغییر است.

 

پیش زمینه

1- آن چه رخ داد، صرف نظر از نتایج آن، پی آمد طبیعی بحران ژرف سیاسی است که در میان طبقه حاکم روسیه در میانه بن بستی در جنگ در اوکراین پدیدآمده است.

2-  ما اغلب تاکید کرده ایم (https://rksmb.org/rksmb/official/revkomsomol-protiv-imperialisticheskogo-peredela-ukrainy/), جنگ دراوکراین دفاع از مردم اوکراین از"بربرهای مسکو" و دفاع از مردم دونباس از"فاشیست های اوکراینی (Ukrofascists) نیست، بلکه برخورد منافع غرب امپریالیست از یک سو ، و روسیه از سوی دیگر است. روسیه دراین تقابل از حمایت ضمنی گروهی از کشورهای متحد شده پشت سرمایه چینی برخورداراست – واقعیتی که ماهیت جهانی این جنگ را بیشتر از ماهیت منطقه ای آن اثبات می کند.

3- از همان آغاز، به اصطلاح" عملیات ویژه نظامی" به شکلی که از سوی رهبران روسیه طراحی شده بود پیش نرفت. روسیه تضعیف شده وارد جنگ شده است.

یک دلیل ویژه برای ضعف روسیه بی ثباتی بورژوازی روسی است، که تا همین اواخر برای گفتگو با "شرکای غربی" درباره تقسیم حوزه نفوذ به هزینه جان ساکنان دونباس تلاش می کرد. باید یادآوری کنیم که این روسیه بود که تهاجم شبه نظامیان دونباس علیه رژیم ارتجاعی را که درسال 2014به عنوان نتیجه کودتای دست راستی در کیف برآمد متوقف کرد.

این روسیه بود که قراردادهای مینسک را به جلو می برد، که دونباس را در برابر نیروهای مسلح اوکراین بی پناه گذاشت. در نتیجه، خود نخبگان حاکم روسیه به امپریالیسم غربی اجازه دادند تا دست نشانده های اوکراینی خود را برای جنگ در بهترین حالت ممکن آماده کند. بهای این سیاست کرملین زندگی های ویران شده هزاران هزار نفر اززحمتکشان در هر دوسوی جنگ است.

دلیل بنیادی ضعف روسیه سیاست اقتصادی و اجتماعی است که بورژوازی روسیه تمام دهه های پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی با سماجت آن را دنبال کرده است. عصر یلتسین و عصرپوتین به صورت معناداری در نمود های خارجی (لفاظی، نمادها، بیانات سیاست خارجی و غیره) با یک دیگر تفاوت دارند. ازآغاز قرن 21، طبقه حاکم روسیه با لفاظی میهن پرستانه و ارجاع به جنگ کبیر میهنی – که برای مردم شوروی مقدس است -  برای پوشاندن هدف های خود تلاش کرده است و تلاش می کند. اما در هسته خود، این همان قدرت سرمایه است که طفیلی روی منابع طبیعی و انسانی روسیه است.

بورژوای حکومت پوتین همان طبقه ای است که در نتیجه ازکارانداختن کنترل شده اقتصادشوروی شکل گرفته بود، که هم زیست ماشین سرکوب ایجادشده از سوی یلتسین و الیگارشی است. هم در حکومت یلتیسن و هم درحکومت پوتین بینواسازی و حتی انهدام مردم روسیه، تنزل سیستم آموزشی، غارت منابع طبیعی، ونابودی صنعت( از جمله صنعت نظامی)کاملا ادامه دارد.

کافی است گفته شود که حتی درسال 2023، ورشکستگی شرکت های نظامی روسیه ادامه دارد. تبلیغات چی های کرملین سعی می کنند وضعیت واقعی امور را با لفاظی دلاورانه تزئین کنند، اما این واقعیت باقی می ماند که پوتین شاگرد وفادار یلتسین در غارت و نابودی مام میهن ماست. و این واقعیت، البته، نمی تواند به چیزی جزوضعیت رقت انگیز اکثر نهادهای عمومی، از جمله نیروهای مسلح منجر شود.

4- شرکت نظامی خصوصی واگنر به عنوان ابزار امپریالیسم روسیه سربرآورد که درمواردی که استفاده از نیروهای نظامی رسمی امکان ندارد به صورت موثری به منافع خارجی آن خدمت می کند. مبنای واگنر گروه های اسلاو شرکت نظامی خصوصی بود که در سال 2013 از سوی تاجر روسی به منظور" محافظت از میادین و لوله های نفتی" در سوریه ، در حقیقت- برای شرکت در جنگ در این کشور- تاسیس شد.

بعدا،  شرکت نظامی خصوصی واگنر از منافع امپریالیسم روسیه در لیبی و آفریقای مرکزی دفاع کرد. شرکت نظامی خصوصی واگنرمتشکل از مزدوران به خوبی تجهیزشده و آموزش دیده است. در نتیجه، وقتی که مسیر جنگ ضعف وانگیزه پایین پرسنل نظامی روسیه را آشکار کرده است، رژیم حاکم ناچار به توسل به مزدوران حرفه ای شد.

شرکت نظامی خصوصی واگنربه یکی از آماده رزم ترین واحدها در سمت روسیه تبدیل شده است، که جاه طلبی های مالک آن راشعله ورکرد. بیان آن که اسم واقعی این شرکت نظامی خصوصی شعار" خون، احترام، مام میهن" تکرار شده در بیانات علنی نمایندگان آن ها بود ارزشمند است که به دیدگاه های راست افراطی بنیان گذاران و سربازان عادی آن گواهی می دهد.   

ما تاکید می کنیم که شرکت نظامی خصوصی واگنر مولود طبقه حاکم روسیه و مدت طولانی ابزارآن بود، در عین حال خود یوگنی پریگوژین تاجر بزرگی است که شخصا ولادیمیر پوتین را می شناسد وبه خاطر این آشنایی از مزایای معینی برخوردار است.

5- بورژوازی روس با درگیری دریک ماجراجویی نظامی، بازهم ناهماهنگی خود را نشان داد، برای مانور دادن تلاش کرد و راه رسیدن به"یک توافق" را بست. این واقعیت می تواند با بیانات بی شمار درباره "خط های قرمز"ی که متضمن هیچ پی آمدی نبود و غیبت ضربات علیه رهبری نظامی- سیاسی دشمن اثبات شود. بهای چنین سیاستی فداکاری های بی ثمر است. تمام این واقعیت بدون اطلاع (طبقه حاکم) جریان نیافت. 

جمع بندی

1- مسیرتاسف بار جنگ در اوکراین برای روسیه گرایش های گریز از مرکز را در داخل طبقه حاکم روسیه تقویت کرده است. یک بخش از الیگارش های روسی به فاصله گرفتن از کرملین و نشان دادن وفاداری به غرب سرعت بخشیدند. بخش دیگر هنوز پیرو رئیس جمهوراست. بخش سوم از سیاست  محتاط و بی میل کرملین ناراضی است و خواهان مشاهده اقدامات جدی است.

2- شورش شرکت نظامی خصوصی پریگوژین منافع گروه معینی از بورژوازی را بازتاب می دهد، که هدف آن اقدامات فوری برای پیداکردن نقطه عطفی تعیین کننده در جنگ است. این امر مستلزم برقراری بی درنگ دیکتاتوری فاشیستی، یعنی دیکتاتوری تروریستی مستقیم شونیست ترین و ارتجاعی ترین گروه سرمایه مالی بزرگ است.

3- هم زمان رفتار خود پریگوژین، انتقاد او ازهدف ها و شیوه های به اصطلاح " عملیات ویژه" ما را وامی دارد مطرح کنیم که این گروه هم آماده شرکت در به آغوش کشیدن غرب است و شاید شرایط مطلوب تری برای سازش به آن ها پیشنهاد می کند. مهم است که شورش درمیان افزایش بی سابقه حضور نظامی ناتو در طول مرز غربی روسیه، و درمیان تهدیدهای دائمی به استفاده از سلاح های هسته ای صورت می گیرد.

4-اما، رژیم حاکم کنونی روسیه هم به سمت فاشیسم حرکت می کند، که ما بارها نسبت به آن هشدار داده ایم. به عبارت دیگر، هر دو طرف به استقرار دیکتاتوری فاشیستی علاقمند هستند. تنها تفاوت آن است که چه کسی، کی و با چه ابزارهایی روسیه را به استقرار نهایی فاشیسم -خواه فاشیسمی باشد که "ازبالا" توسط رژیم کنونی، بدترکیب و متراکم از ماشین بورکراتیک فاسد، یا فاشیسمی با عناصر آنارشی به نمایش درآمده از سوی آدم کش های شرکت نظامی خصوصی (واگنر)- هدایت خواهد کرد.

5- بنابراین، مبارزه نظامی که در روسیه شروع شده است نه "جنگ داخلی" است نه "انقلاب"، بلکه بیشتر مبارزه ای بین دو گروه ارتجاعی بورژوازی روسیه  است که برای فاشیسم تلاش می کنند. هر دوسوی این ستیزه حامل رنج ومرگ برای زحمتکشان هستند. هر دو طرف، با تمام تضادهایشان، به یک دیگربسیار نزدیک ترهستند تا به مردم روسیه.

6- جنبش کارگری درکشور ضعیف است. کمونیست ها هم ضعیف وچند پاره هستند. کار ایدئولوژیک؛ سیاسی وسازمانی برای تحکیم جنبش، که از سوی اتحادیه جوانان کمونیست انقلابی (بلشویک) همراه با دیگر گروه های کمونیستی صورت می گیرد، هنوز از انجام شدن بسیار فاصله دارد.

7-وظایف کلیدی کمونیست ها در این شرایط عبارتند از:

·    صرف نظر از آن چه رخ می دهد،عدم حمایت از دسته بندی های بورژوایی که با یک دیگر دست به گریبان شده اند. توضیح تاثیر زیان آور چنین حمایتی به کارگران و جوانان. توضیح آن که، صرف نظراز (آن که ) برنده این جنگ (چه کسی است)، نتیجه آن برای شهروندان عادی خراب ترشدن امنتیت اجتماعی وسخت گیری بیشتر خواهد بود.

·    تقویت ارتباط ها با طبقه کارگر و ارتش برمبنای فعالیت روزانه. گسترش خستگی ناپذیرتبلیغات دربین آن ها، توضیح هدف های طبقاتی وروشن کردن معنای آن چه رخ می دهد. کار درمسیر تبلیغات، هشدار دادن، به حساب آوردن آن که فدراسیون روسیه اکنون بیش از همیشه به شرایط دیکتاتوری فاشیستی نزدیک است. 

·    ترویج خودسازمانگری کارگران در کارخانه ها، ترویج ایجاد سازمان های نوساخته کارگری پیش از آن که غیر قانونی شوند.

·    در ناحیه های منطقه جنگ یا در حوزه های نزدیک به آن، تشویق کارگران به تشکیل واحدهای دفاع از خود برای حفظ نظم.

مبارزه شدید طبقاتی هنوز در راه است.

کمیته مرکزی اتحادیه جوانان کمونیست انقلابی روسیه(بلشویک)

2 4.06.2023

https://rksmb.org/english/statement-of-the-central-committee-of-rksmb-on-the-rebellion-of-pmc-wagner/


به روز شده در عصر 24 ژوئن 2023

رسانه گزارش می دهند که کرملین و شرکت نظامی خصوصی واگنر با میانجیگری آلکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به توافق رسیده اند. پریگوژین مثل گذشته اقدام های خود را "راهپیمایی عدالت" خواند و اعلام کرد که مایل است سربازانش را به عقب بکشد. حمله راکتی به اردوهای واگنر، که گفته می شود عصر 23 ژوئن 2023 صورت گرفت به فراموشی سپرده شد.

آیا معنای این رخ داد پایان حکایت است؟ نه. تضادهایی که به منبع این شورش تبدیل شد ازبین نرفته است. توافق به دست آمده تنها متارکه شکننده ای قبل از مبارزه جدید بین بخش های مختلف طبقه حاکم روسیه است. (این که به این مبارزه)کی و به چه شکلی پرداخته خواهد شد- ما نمی دانیم، اما دلایل آن چه را که رخ داد در بالا بیان کرده ایم.

درباره اتحادیه جوانان کمونیست انقلابی(بلشویک)

این سازمان درسال 1977 پس از انشعاب بخش چپ اتحادیه جوانان کمونیست روسیه تشکیل شد. اتحادیه جوانان کمونیست انقلابی خود را میراث داربخش مترقی تر و کمونیست اتحادیه جوانان کمونیست اتحادیه سراسری لنینیست می داند. این سازمان پس از اولین کنگره مستقل خود از لحاظ نظری خود را به حزب کارگران کمونیست روسیه نزدیک می دید و مدت زیادی به عنوان سازمان جوانان آن حزب فعالیت می کرد. اتحادیه پس از جنگ اوکراین با اختلاف نظر در ارزیابی جنگ از این حزب فاصله گرفت. (مترجم)

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست