برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-06-11

نویدنو 1402/03/20        Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • خطر جنگ در پاسفیک غربی، چون چین و امریکا، همراه با متحدان خود، چماق‎های نظامی را با هدف پیش دستی بریک دیگربالا برده اند درحال افزایش است. واشنگتن و پکن درحالی‎که برای جنگ آماده می‎شوند به شدت برای حفظ اعصاب خود تلاش می‎کنند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین هفته گذشته به مقامات امنیت ملی چین هشدار داد که باید برای سناریو" بدترین حالت" و "دریاهای توفانی" آماده باشند.

 

 

 

امریکا- چین: فک به فک یا آب شدن یخ‎ها؟

ب. آرجون

خطر جنگ در پاسفیک غربی، چون چین و امریکا، همراه با متحدان خود، چماق‎های نظامی را با هدف پیش دستی بریک دیگربالا برده اند درحال افزایش است. واشنگتن و پکن درحالی‎که برای جنگ آماده می‎شوند به شدت برای حفظ اعصاب خود تلاش می‎کنند. شی جین پینگ رئیس جمهور چین هفته گذشته به مقامات امنیت ملی چین هشدار داد که باید برای سناریو" بدترین حالت" و "دریاهای توفانی" آماده باشند.

ماه گذشته، یک کشتی نیروی دریایی چینی در 150 یاردی یک پرتابه ویرانگر امریکایی حائل تنگه تایوان با یک کشتی جنگی کانادایی مواجه شد. چین ازدحام نیروهای دریایی غربی درتنگه تایوان را اقدام به تحریک مستقیم در آب‎های سرزمینی خود تلقی می‎کند. ازسوی دیگر، امریکا برای حفظ اصل آزادی دریانوردی چنین گشت زنی‎هایی را اساسی می‎داند.

درپایان ماه گذشته، یک جت جنگنده چینی درنزدیکی 400 یاردی بایک هواپیمای شناسایی امریکایی که در فضای بین‎المللی بر فراز دریای جنوب چین پرواز می‎کرد رو در رو شد. پکن عملیات هواپیماهای امریکایی خارج از خاک خود را نقض فضای هوایی خود و تلاش عمدی برای " ایجاد مزاحمت در تنگه تایوان، با تحریک احساس خطر، وخراب کردن کینه جویانه صلح و ثبات منطقه‎ای" می‎بیند. واشنگتن آشکارا چین را به خاطر اتخاذ راهکارهای ترسناک مقصرمی‎داند. للوید اوستین وزیر دفاع امریکا، با انتقاد از چین گفت، چین "دفعات هشدار دهنده‎ای به جلوگیری پرمخاطره از پرواز قانونی هواپیماهای امریکا و متحدان آن در فضای هوایی بین‎المللی" دست زده است. اوستین درادامه افزود، " ما خواهان جنگ یا مقابله نیستیم، اما در برابر قلدری و زورعقب نخواهیم نشست."

نیروی دریایی آمریکا، که برنامه هایی برای گسترش اقامت خود در دریای جنوب چین و آب‎های اطراف چین دارد، درهم دستی با کشتی سازان خصوصی ژاپن، هند، کره جنوبی و فیلیپین پیشنهاد کرده است تعمیرات، نگهداری و بازرسی کشتی‎های جنگی پیشگام خط مقدم مانند ویرانگرها(آزدرافکن‎ها)، کشتی‎های بادبانی، و کشتی‎های دو جنسی(آبی-خاکی) در ژاپن انجام شود.

حادثه دیگری که گمان می‎رود جنگ سرد جاری بین دو کشور را تشدید کرده است خودداری لی شانگ فو وزیر دفاع چین از ملاقات با وزیر دفاع امریکا للوید اوستین درحاشیه کنفراس سالانه  گفتگوی شانگری- لی در سنگاپور بود. لی به خاطر آن که واشنگتن از برداشتن تحریم‎ها علیه او خودداری کرده است درخواست (ملاقات با )اوستین را رد کرد. لی از سال 2018 برسر خرید هواپیمای جنگنده و تجهیزات از روسو برون اکسپورت صادرکننده اصلی سلاح‎های روسیه تحت تحریم امریکا بوده است. چین در ماه مارس سال جاری با به مبارزه طلبیدن امریه امریکا لی شانگ فو را به سمت وزیر دفاع منصوب کرد.

تمام این درام رخ داده در نزدیکی چین، بسیار دور از ساحل امریکا قطعا ثبات منطقه ای را تخریب می‎کند. هدف چین وادارکردن امریکا به خروج از پاسیفیک غربی و هدف امریکا کوتاه کردن استقلال راهبردی چین وحفظ هژمونی جهانی خود است.

امریکا متقاعد شده است که چین هم ازتهدید نظامی و هم از تهدید اقتصادی استفاده می‎کند. در همایش جی 7 که به تازگی برگزارشد، رهبران نگرانی خود را نه تنها نسبت به اقدامات پکن در هند و پاسفیک و تایوان بلکه نسبت به "تهدید اقتصادی" انجام شده ازسوی پکن علیه کشورهایی که تایوان را به عنوان کشوری مستقل می پذیرند ابراز کردند. به عنوان مثال، چین صادرات لیتوانی را پس از آن‎که این کشور بالتیک اجازه داد تایوان سفارت غیر رسمی خود را در آن جا ایجادکند مسدود کرده است. اظهارات جی 7 علیه چین فاقد اعتبار است چون " اسلحه سازی از آسیب پذیری اقتصادی" ابزار مهمی در بسته سیاست خارجی آن‎ها بوده است. این گروه ازکشورها به خاطر تحمیل تحریم‎ها نه تنها علیه ایران و روسیه بلکه برای ممنوع کردن صادرات چیپ‎ها و فن‎آوری چیپ به چین همراه با ژاپن و هلند معروف هستند.

پس از کارزار افترا علیه چین در همایش جی7 در هیروشیما، دولت بایدن تلاش برای برگرداندن "گرمای" قریب الوقوع به روابط با چین را از سرگرفته است.

امریکا در حال ایجاد مشارکت‎هایی برای مقابله با چین است. چین هم در حال ایجاد ائتلاف خود با کشورهای دیگراست. به محض آن‎که همایش جی7 خاتمه یافت، چین یک همایش موازی را با کشورهای آسیای میانه میزبانی کرد.

با وجود سروصدای  رشد یابنده برای جدایی ازچین،  امریکا نمی‎تواند موجب گسستن پیوندها با دومین اقتصاد بزرگ دنیا شود. این تضاد اصلی در سیاست امریکا چینی‎ ‎ها را به گفتن این مطلب رسانده است  که غرب با انتقاد از چین، درحالی که از میوه های مشارکت اقتصادی با چین برخورداراست نمی تواند چین را همراه داشته باشد.

اوستین با اتخاذ لحنی مصالحه جویانه‎ای درمقابل چین، ضمن تاکید دوباره برتعهد آمریکا دربرابر متحدان خود در هندوپاسفیک ، چین را هم به همکاری با پنتاگون فراخواند. اوستین در سخنرانی خود در گفتگوی شانگری –لا گفت، " برای رهبران مسئول دفاع ، زمان درست برای گفتگو هر زمان است، زمان درست برای گفتگو همیشه است و زمان درست برای گفتگو الان است. گفتگو یک جایزه نیست. یک ضرورت است."

ویلیان برنز رئیس سیا برای قطع جریان به سرعت خراب شونده پیوندها بین پکن و واشنگتن، ماه پیش با یک ماموریت محرمانه به چین سفرکرد. برنز بلندپایه ترین سطح مقام دولتی برای دیدار کشوراز زمانی است که امریکا یک بالن چینی مظنون به جاسوسی را گلوله باران کرد. او احتمالا برای اطمینان دادن به پکن که واشنگتن هیچ برنامه ای برای تحریک "انقلاب رنگی" درچین ندارد به چین رفته بود.  

امریکا درحال طراحی برنامه‎های جنگی و افزایش قابلیت همکاری بین نیروهای دوستان و متحدان آن در منطقه برای یک حادثه احتمالی در تایوان است. امریکا همچنین به جهان موعظه کرده است که تجاوز روسیه به اوکراین " به همه مردم جهان نشان داد که دنیای ما درصورتی که کشورهای بزرگ بتوانند بدون مجازات به همسایه های مسالمت جوی خود تجاوز کنند چقدرمی تواند خطرناک باشد." از سوی دیگر، چین، به مردم تایوان علیه سیاست های خودویرانگر به دستور امریکا هشدار داده است.

آن چه بایدن انجام می دهد مهم نیست، بازهای جنگ آمریکایی که بر  افزایش حضور دریایی امریکا دردریای جنوب چین اصرار می‎کنند از درک آن که تحریکات نظامی تنش زدایی دوجانبه بین دو قدرت را مشکل تر می‎کند عاجزند.

هدف روشن چین بیرون کردن امریکا از پاسفیک غربی است، و این هدف به موازات افزایش سریع قدرت نظامی آن جسارت بیشتری کسب می‎کند.

گرم شدن یا گرم نشدن، مبارزه قدرت بین این دو قطعا درسال‎های آینده تشدید خواهد شد. دیپلماسی هند باید برای جلوگیری ازیک مقابله تصادفی بین واشنگتن و پکن تلاش کند، چون جنگی در پاسفیک غربی بین دو بزرگ ترین اقتصادهای مسلح به سلاح هسته‎ای جهان می‎تواند به فاجعه‎ای برای مردم در سراسر جهان ختم شود.

https://peoplesdemocracy.in/2023/0611_pd/us-china-jaw-jaw-or-thaw-thaw

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست