برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2021-07-02

نویدنو   11/04/1400         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • رسانه‌های امریکا ونخبه‌گان به ان‌جی‌اوهای آزادی فشارآوردند تا نه تنها از دعوت آشکار به خشونت و قتل از سوی فعالین رسانه‌های مورد حمایت مالی امریکا در نیکاراگوا چشم به پوشند، بلکه این مبلغان توطئه کودتا را به عنوان قهرمان خط مقدم آزادی‌های روزنامه نگاری مورد تمجید قراردهند.

 

رسانه های تحت حمایت دولت امریکا چگونه به خشونت کودتا در نیکاراگوا دامن زدند

مکس بلومنتال و بن نورتون- برگردان: هاتف رحمانی

ساندنیستا در برزگداشت 39 مین سال انقلاب نیکاراگوا2018

وقتی که در سال 2006 جبهه ساندیستای متمایل به سوسیالیسم از طریق انتخاباتی دمکراتیک در نیکاراگوا به قدرت بازگشت، واشنگتن توزیع ده‌ها میلیون دلار برای ایجاد، آموزش، و تامین‌مالی گروه‌های دست‌راستی مخالف در کشور امریکای‌مرکزی را آغاز کرد.

میلیون‌ها دلار از آژانس برای توسعه بین المللی امریکا ، یا یواس اید USAID، به حساب‌های بانکی گروه‌های ضدساندنیستا واریز شد.

سازمان‌های موردحمایت مالی امریکا در قلب کودتای‌شکست خورده ای قرارداشتند که در سال 2018 نیکاراگوا را غارت، و به مرگ صدها نفر و بی ثباتی کشور منجرشد.

USAID  برای بمباران خبری شهروندان کشوربا دروغ پراکنی ونیرنگ روی ارتقا خروجی رسانه‌ها، که به برنامه عمل اپوزیسیون دست راستی خدمت می‌کرد تاکید ویژه ای قرار داد.

USAID برای حمایت از اکوسیستم رسانه ای که برای تاسیس آن در نیکاراگوا تلاش می‌کرد، پول را از طریق نهادی که ازسوی یک‌خانواده پرقدرت الیگارش ، یعنی بنیاد چامورو، اداره می‌شد منتقل می‌کرد.  

در راس برجسته‌ترین دریافت کنندگان میلیون‌ها دلار USAID، که از طریق بنیاد چامورومنتقل می‌شد بنگاه خبری اپوزیسیون نوتیسیاس صددرصد[1] قرار داشت.

مکس بلومنتال سردبیر گری زون(نشریه اینترنتی) در جولای سال 2018 از دفتر نوتیسیاس صد درصد در ماناگوا بازدید کرد. او در آن جا با میگوئل مورا[2]، مدیرایستگاه ملاقات کرد، که آشکارا اعلام می‌کرد برای برکناری رئیس‌جمهور منتخب، دانیل اورتگا آرزومند تجاوز امریکا به کشورش است: 

میگوئل مورا: آن‌چه من در ایالات متحده می‌بینم آن است که امریکا درحال اجرای عملیاتی به شیوه نوریگا، درپاناما است. آن‌ها می‌آیند، خانواده(اورتگا) را می‌ربایند، آن‌ها را به خارج منتقل می‌کنند. و ارتش (دراین عملیات)نقشی ندارد. اگر دخالت امریکا عملی‌شود، مشکل در طی 2 روز، درعرض 24 ساعت حل می‌شود.

 بنا براین، آن‌چه من می بینم، امریکا به جای دادن اسلحه، مانند کاری که با کنتراها کرد، می‌آید، وعملیاتی به سبک نوریگاانجام می‌دهد. این سناریویی است که نمی‌توانید نادیده بگیرید.

درزمان فراخوان مورا به دخالت نظامی به کشورش، شبکه مورد حمایت مالی امریکای او گزارش‌گر خود لوچیا پیندااوائو[3] را به سنگرهای معروف به سد، اعزام کرد، که او در آن‌جا فعالین مسلح اپوزیسیون را با یک پلتفرم ملی برای درخواست مرگ رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور نیکاراگواآماده می‌کرد.

رسانه‌های امریکا ونخبه‌گان به ان‌جی‌اوهای آزادی فشارآوردند تا نه تنها از دعوت آشکار به خشونت و قتل از سوی فعالین رسانه‌های مورد حمایت مالی امریکا در نیکاراگوا چشم به پوشند، بلکه این مبلغان توطئه کودتا را به عنوان قهرمان خط مقدم آزادی‌های روزنامه نگاری مورد تمجید قراردهند.

کمیته محافظت از روزنامه نگاران در طی مراسم جوایز 2019 خود، جولیان آسانژ منتشر کننده ویکی‌لیکس را از لیست روزنامه‌نگاران زندانی خود حذف کرد.

درهمان جشن، کمیته محافظت از رورنامه نگاران جایزه بین المللی آزادی مطبوعات خودرابه میگوئل مورا و لوچیا پینداد اوبائواز تلویزیون دست‌راستی نیکاراگوایی نوتیسیاس صددرصد اهدا کرد.

مورا و پیندا، پیش ازمراسم جوایز، تضمین ملاقات ویژه با مایک پنس معاون رئیس‌جمهور امریکا را دریافت کرده بودند.

کمیته‌محافظت ازروزنامه‌نگاران، دربزرگداشت مورا و پیندا به عنوان حقیقت گویان شجاع مورد تعقیب دولت سرکوب‌گر، حقایق قاطع اندکی را نادیده گرفت.

نیروهای راست افراطی در سنگرهای معروف به سد 2018

درواقعیت هردو آن‌ها با انتشار بی وقفه اخبار جعلی، درعین دعوت به خشونت یاغی‌گری علیه دولت و حامیان آن، در هرج و مرجی که نیکارگوا را درسال 2018 تکان داد، نقش کلیدی ایفا کردند.

در طی کودتای مورد حمایت امریکا در سال 2018 در نیکارگوا، نوتیسیاس صددرصد کانال اصلی تبلیغ عناصر خشنی بود که برای سرنگونی دولت منتخب ساندنیستا با زور اقدام کردند.

مورا درهمان اوایل اقدام به کودتا، با ادعای آن‌که رئیس‌جمهور اورتگا تسلیم شده و از کشور فرار کرده است، و حامیان ساندنیستای چپ‌گراهم ناگزیر از تبعید یا باتعقیب قانونی مواجه می‌شوند، برای انتشار اخبار جعلی روی آنتن رفت: 

میگوئل مورا:او(اورتگا) تسلیم شد! او برای محافظت از خود و خانواده اش تلاش کرد. تنها خانواده. نه دیگران. دیگران زندانی خواهند شد. دیگران باید کشور را ترک کنند. آن‌ها باید با قاضی رو در رو شوند.

دعوت مورا به دخالت نظامی امریکا از سوی اسکار رنه وارگاس، مفسر محبوب اپوزیسیون که از فرماندهی جنوبی امریکا مصرانه خواسته بود تا کودتایی را علیه رئیس جمهور اورتگا سازمان دهد یا برای سرنگونی او از طریق عملیاتی به سبک پاناما دخالت کند در ماهواره پژواک داده شد:

اسکاررنه وارگاس: اماراه خروج سومی وجود دارد که می‌تواند انجام شود. ما همیشه در این‌جا یادآوری می‌کنیم که از سوی امریکا، یا دولت‌های مختلف امریکای لاتین و اروپا، تنهاعلیه دولت، علیه قوه مجریه فشار وجود ندارد.

علیه ارتش هم فشاروجود دارد. ارتش نیز تحت فشار است، وباید به یاد بیاوریم که ارتش روابط بسیار ممتازی با فرمادهی جنوبی امریکا دارد.

و بعد، ما باید نامه همبرتو اورتگا(برادر دانیل)را قبل از آغاز شدن این بحران بیاد بیاوریم، که به فرماندهی جنوبی امریکا نوشت و گفت ما باید راه خروجی از این‌جا بیابیم.

اکنون، این راه خروج می تواند یک کودتا باشد. ولازمه کودتا درحال آن است که ارتش نیروهای شبه نظامی را خلع سلاح کند. و این الزام هم فوری است.

و چهارمین احتمالی که من می‌بینم، که همیشه فوری است، خروج به شیوه نوریگا است، که آن‌ها(ارتش امریکا) می‌آید، دخالت می‌کند، مرگ‌ها، افراد زخمی و غیره وجود دارند و همه آن، برای حل مشکل در نیکاراگوا است.

چون مشکل نیکارگوا، صرفا مشکلی درنیکاراگوا نیست، بلکه به مشکلی منطقه ای تبدیل شده است. و بیانیه‌هایی از سوی سناتورهای مختلف امریکا، در راس آن‌ها مارکو روبیو وجود دارد که گفته اند مشکل نیکاراگوا مشکلی برای امنیت ملی امریکا است.

وارگاس در نوتیسیاس صددرصد حتی از نیروهای ضد ساندنیستا خواست تا محل سکونت ریاست‌جمهوری را مورد حمله قراردهند، رئیس‌جمهور را بکشند، مرگ دراثر حمله صدها نفر، و بدن او را در ملاءعام آویزان کنند:

اسکار رنه وارگاس: اما برکناری فوری (اورتگا)می‌تواند به شکل زیرهم باشد، گزینه دومی که می‌تواند رخ دهد آن است که مردم، دریکی از این راهپیمایی‌ها، که ما در آن‌ها شرکت می‌کنیم، بگویند بیایید به ال کارمن (کاخ ریاست‌جمهوری)برویم، و حتی اگر 200،300،400،کشته وجود داشته باشد، مشکل را حل می‌کند.

این می‌تواند راه خروج فوری دیگری باشد، چون نمی‌دانیم چه چیزی درحال وقوع است. یعنی، آن که (اورتگا) رامی ربایند و اورا اعدام می‌کنند، مانند آن‌چه برای موسولینی اتفاق افتاد. یامی‌توانند 500 نفر ازآن‌ها را بکشند...

درحالی که مورا در استودیو پخش آماده به جنگ بود، پیندا برای آماده کردن عناصر ضد ساندنیستا با نمایش واقعی (برنامه) تغییر رژیم خودشان که با موسیقی پرتحرکی که در پس زمینه به صورت یکنواختی پخش می‌شد به میدان رفت.

و او الان در مونیمبو است، محله کاسایا که از سوی عناصر ضد ساندنیستا، از جمله مردان‌مسلح مسدود شده بود.

در مونیمبو که یک افسرغیرمسلح پلیس جامعه به نام گابریل وادو ربوده شد، تا حدمرگ پشت یک کامیونی کشیده شد، و از سوی هولیگان‌های اپوزیسیون در مقابل دوربین به اتش کشیده شد. 

کارلا تورس هرناندز همسر وادو در شکایت عمومی علیه مورا اظهار داشت که او شخصا مسئولیت مرگ شوهرش را به گردن او می‌داند.

بلومنتال درست چند روز پس از قتل وادو در جولای 2018، با همسر او، درایستگاه پلیس جینوتپه که در آن‌جابه عنوان افسر جامعه کارمی‌کرد گفگو کرد:

کارلا تورس هرناندز: آن‌ها او را در تمام خیابان‌ها کشیدند، بخشی از بدن او را دریدند. آو را شکنجه دادند، بارها به ساق‌های پای او شلیک کردند.دست‌های او،همه بریده... این  از یک آدم عادیبرنمی‌آید. این عمل هرگز توجیهی ندارد. امیدوارم خداوند عدالت را نصیب ما کند.

نارا مک کوردی: آیا هیچ سازمان حقوق بشری با شما گفتگو کرد؟

کارلا تورس هرناندز: نه حتی یکی، هیچ کس، یکی هم نه.

مکس بلومنتال: هیچ گروه حقوق بشری؟

کارلا تورس هرناندز: هیچ گروهی

مکس بلومنتال: هیچ گروهی با شما گفتگو نکرد؟

کارلا تورس فرناندز: هیچ کس

مکس بلومنتال: چرا؟

کارلا تورس هرناندز: مایلم بگویم، آن‌ها تنها کاری را انجام می‌دهند که برایشان خوب است. می‌تواند به این خاطر باشد.آن‌ها حقیقتا منصف نیستند.

مورا و پیندا سرانجام به اتهام تحریک خشونت و نفرت به شش ماه زندان محکوم شدند. آن‌ها به خاطرفشار سنگین دولت امریکا وان‌جی‌اوهایی مانند کمیته‌محافظت از روزنامه‌نگاران آزاد شدند.

در سال 2012 پیندا میهمان ارتش امریکا در فرماندهی جنوبی آن در پایگاه دورال، فلوریدا بود که به سوت کام معروف است. پایگاه مسئول برنامه‌ریزی و همکاری نظامی احتمالی در امریکای مرکزی است.

سوت کام محل مرکزی آموزش کنتراهای مورد حمایت امریکا بود که در طی دهه 1980 برای بی‌ثبات کردن و سرنگونی دولت ساندنیستی نیکارگوا اقدام کرد.

پیندا به عنوان بخشی از گروه بزرگی از روزنامه‌نگاران اپوزیسیون نیکاراگوا، که از سوی سوت کام و با همراهی سفارت امریکا دعوت شده بودند از پایگاه نظامی امریکا بازدید کرد.

اما انتظار نداشته باشید رسانه نخبه ان‌جی‌اوهای آزادی یا رسانه‌های امریکا این آتش‌افروزان سیاسی افراطی را مورد موشکافی دقیق قراردهند. تبلیغاتچی های رسانه ای ضد ساندنیستی مانند میگوئل مورا و لوچی پینداابواو از سوی دولت امریکا تامین مالی می شوند، که به معنی آن است که در نظر نایبان واشنگتن در صنعت حقوق بشر و رسانه ها آن‌ها فراتر ازهر انتقادی قرار دارند.  

خود کمیته محافظت از روزنامه نگاران مورد حمایت بنیادهای میلیاردر و شرکت‌های بزرگ است تا توطئه گران کودتایی مانند مورا و پیندا را به عنوان قهرمانان تحت تعقیب مورد تجلیل قراردهد، در حالی‌که گرفتاری جولیان اسانژ، یکی از برجسته ترین زندانیان به اظهار امنیت ملی بریتانیا را نادیده می گیرند.

سرچشمه: گری زون

 

 

https://thegrayzone.com/2021/06/12/coup-nicaragua-cpj-100-noticias/


 

[1] -100% Noticias

[2] - Miguel Mora

[3] - Lucía Pineda Ubau

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست