نویدنو:18/12/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

چرا کوبا هرگز به عقب باز نخواهد گشت

تماشای کارزار انتخابات امریکا از هاوانا

فیدل کاسترو- برگردان: هاتف رحمانی

روز سه شنبه خبر جدیدی نبود. من دوشنبه  18 فوریه پیام کوتاهی  خطاب به  مردم کوبا نوشتم که با وسعت و آسانی منتشر شده بود.از ساعت یازده صبح دریافت پیاپی خبرهاراآغاز کردم.شب گذشته بر خلاف همیشه به خواب رفته بودم . وجدانم آسوده بود و قول تعطیلاتی را به خودم داده بودم .روز های پر تنش نزدیکی 24 فوریه مرا خسته کرده است.
من امروز  یک کلمه ساده هم در باره اشخاص بسیار عزیز من در کوبا و جهان که به شیوه های متفاوتی احساسات خو درا بیان کرده اند نخواهم گفت . من نظرات بسیار زیادی را هم که از خیابان ها به شیوه قابل اعتمادی جمع آوری شده اند دریافت کردم ، که تقریبا بدون استثنا و به طرزی خود انگیخته عمیق ترین احساس همبستگی را بیان می کنند. من روزی در این باره صحبت خواهم کرد .
هم اکنون روی دشمن متمرکز شده ام . از تماشای دست پاچگی تمام نامزدهای ریاست جمهوری امریکا لذت می برم. همه آنها یک به یک برای تحمیل درخواست های فوری به کوبا به خاطر پرهیز از خطر از دست دادن یک رای ساده احساس فشار می کنند.هر کس می تواند تصور کند  که من برنده جایزه پولیتزری بودم که با آنها در باره موضوعات حساس سیاسی و حتی شخصی از لاس وگاس ، جایی که در آنجا منطق بازی می چربد ، وجایی که هر شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری باید با فروتنی از آنجا بازدید نماید،  برای سی ان ان مصاحبه می کردم.
پنجاه سال تحریم برای بر گزید گان خیلی ناچیز به نظر می رسد.همه آنها یک صد فریاد می کنند تغییر!تغییر!تغییر!
من موافقم . تغییر ! اما، تغییر در داخل امریکا.کوبا مدت ها پیش تغییر کرد و اکنون نیز خواهان پیروی از گذاری دیالکتیکی است.
مردم ما فریاد می زنند ما هر گز به گذشته باز نخواهیم گشت !
دشمن پاسخ می دهد انضمام! انضمام! انضمام! . این معنی واقعی آن چیزی است که وقتی امریکا درباره تغییر سخن می گوید  
خوزه مارتی با آشکار کردن راز مبارزه آرام  خود، امپراطوری سیری ناپذیر و توسعه طلبی را مورد سرزنش قرار داد که هوش درخشان او بیش از یک قرن بعد از تصویب بیانیه استقلال انقلابی سیزده مستعمره آن را کشف و بیان کرد،.
پایان دادن به یک دوران تاریخی عینا شبیه شروع  پایان دادن به یک سیستم غیر قابل نگهداری نیست .
به ناگهان قدرت های ضعیف شده اروپایی ، متحد ین همان سیستم ، همان خواسته ها را تحمیل می کنند .به نظر آن ها ، زمان رقص به ساز دموکراسی و آزادی ، که  آنها هر گز از دوران تورکیو مادا (1) آن را به طور واقعی نمی شناحتند ، فرا رسیده است.
مستعمره سازی  ونو مستعمره سازی تمام قاره هایی ، که از آنها انرژی ، مواد اولیه و کار ارزان به دست می آورند برای آنها یک رسوایی اخلاقی است . 
یک شخصیت برجسته اسپانیایی ، یک سوسیالیست کامل قدیمی و وزیر فرهنگی ، که از مدت ها پیش تا کنون  و حتی امروز  نیزطرفدار جنگ و استفاده از سلاح بوده است ،سنتز بی منطقی محض است . کوسوو و اعلام یکجانبه استقلال آن در حال حاضر همچون کابوسی بی پروا آن ها را تعقیب می کند .
در عراق و افغانستان مردانی از گوشت و خون با پوشیدن یوینفرم های امریکا و ناتو به مردن ادامه می دهند. خاطره های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ، که بخشی به دلیل ماجرا جویی های مداخله گرانه در افغانستان فرو پاشید، همانند سایه ای اروپائیان را تعقیب می کند .  
بوش بزرگ از مک کین بعنوان نامزد انتخاباتی خود حمایت می کند ، در عین حال بوش کوچک در برخی از کشورهای افریقایی – که دیروز زادگاه "انسان" بود و امروز قاره ای شهید است – که هر کسی می داند که او در آنجا چه می کند ، اظهار می کند که پیام من آغاز راهی به سوی آزادی کوبا بود، که  در واقع حکم انضمام اعلام شده از سوی دولت خودرا در متنی کلان و ظریف بیان می کند.
روز گذشته شبکه های تلویزیونی سراسر جهان مانور تماشایی  گروهی از بمب افکن های بسیار پیشرفته را نشان می دادند ، که  طی آن تضمین های کاملی ارائه می داد که چون هواپیمای حامل موشک ها از طریق را دار قابل شناسایی نخواهند بود، همه بمب ها می توانند شلیک شوند ، که در عین حال این عمل جنایت جنگی به حساب نخواهد آمد.
اعتراض بر خاسته از سوی برخی کشورهای مهم باید با بهانه قرار دادن  اجتناب از امکان سقوط یک ماهواره جاسوسی - که یکی از انواع  ماهواره های مصنوعی بسیار زیادی است  که ایالات متحده با هدف نظامی در مدار زمین قرار داده است - با ایده امپریالیستی آزمایش سلاح جدید ، در خاک کشورهای خارجی مقابله نماید.
من تصمیم داشتم حداقل 10روز هیچ واکنشی ننویسم ، اما حق ندارم این مدت طولانی خاموش بمانم . ما نیاز داریم علیه آنها به لحاظ اید ئولوژیک آتش بگشاییم.
من این مطلب را در روز سه شنبه ساعت 3.35 صبح نوشتم. دیروز آن را مرور کردم وامروزچهار شنبه بعد از ظهر خواهم فرستاد. خواهش کرده ام تاملات من در صفحه دوم یا هر جای دیگری و نه هر گز در صفحه اول روزنامه ما درج شود و خلاصه ای از آن ها  به خاطراین که طولانی هستند می تواند در سایر رسانه ها منتشر شود. 
من اکنون کاملا  به تلاش برای اخذ رای به لیست کامل در حمایت از ریاست مجلس ملی وشورای وزیران جدید به همان شیوه درستی که باید انجام گیرد  علاقمند هستم  
من از صبوری تمام  خوانندگان برای تحمل چنین انتظاری تشکر می کنم .

1- توماس تورکیومادا(1420-1498) کشیش اسپانیایی واولین امیر تفتیش عقاید و اعتراف کننده به ایزابلای اسپانیا بود. او به خوبی توسط سباستین اولمدو مورخ اسپانیایی بعنوان " چکش ارتداد، نور اسپانیا، ناجی میهن، احترام گذارنده به دستور خود" معرفی شده است .او به خاطر کارزارش علیه یهودیان ومسلمین ناشناس اسپانیا معروف است .او یکی از روسای حامی الهامبورا دکری بود که تمام یهودیان را در 1492از اسپانیا اخراج کرد .کنایه  امروزی به تورکیومادا در فرهنگ عامه معمولا به معنای  استناد به تصویر ظالمانه و بی تجربه کلیسای کاتولیک ، مذهب سازمان یافته یا به طور عام سایر نهادهای قدرتمند به کار می رود . ( بر گرداننده)

منبع:   http://www.counterpunch.org/castro02232008.html

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics