نویدنو:06/06/1388                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 

وزرای زن و جنبش زنان کشور

منبع : سایت حزب توده ایران

محمود احمدی نژاد سه وزیر زن را در لیست پیشنهادی خود برای دولت دهم، دولت نامشروع کودتا به مجلس معرفی کرده است.
این اقدام دولت برآمده از کودتا که کوچکترین مشروعیت ملی و مردمی نداشته و حتی طیف گسترده ای از جناح های حاکمیت نیز نسبت به آن مواضع مخالف و انتقادی دارند، حرکتی حساب شد برای کسب وجهه در میان زنان میهن ما و مانوری هدفمند در مقابل جنبش دمکراتیک و آزادیخواهانه سراسری و یکی از گردان های موثر و رزمنده آن جنبش زنان ایران است.
برخلاف تصور کودتاچیان ارایه پیشنهاد سه زن برای وزارت از سوی جنبش زنان و فعالان و مبارزان این جنبش، با سردی و حرکتی انحرافی ارزیابی گردید.
پایگاه خبری- تحلیلی تغییر برای برابری 30 مرداد ماه در گزارشی به نقل از فعالان جنبش زنان نوشت: "باید به ایشان (احمدی نژاد) گفت خیلی دیر است، این مساله بیشتر... توهین به زنانی است که به عنوان وزیر قرار است قربانی شوند و به نوعی از آنها برای ایجاد محبوبیت در بین زنان استفاده شود... آقای احمدی نژاد ممکن است چند نفر را معرفی کند و مجلس هم آنها را رد کند به دلیل زن بودنشان و یا به دلیل عدم توانایی- به هر شکل ما بازچالش بین مجلس و رییس جمهور را خواهیم داشت که ممکن است با رییس جمهور به عنوان قهرمانی که می خواهد زنان را وارد معرکه کند روبرو شویم."
در ادامه گزارش ضمن اشاره به سوابق وزرای زن پیشنهادی از جمله موافقت و دفاع آنان از تفکیک بیمارستان زنان و مردان حمایت از لایحه ارتجاعی خانواده و موضوع چند همسری و صیغه، تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه ها و مخالفت با الحاق ایران به کنوانسیون امحای رفع تبعیض علیه زنان، خاطرنشان می شود: "در دولت قبلی (دولت نهم) در موارد مختلف شاهد آن بودیم که زن ستیزی بارزی بوده است. فکر نمی کنم تغییر چندانی حاصل شود کما اینکه افرادی هم که معرفی شده اند کارنامه زن ستیزی شان به مراتب بیش از این است که بتوانیم در حوزه های زنان و جنبش آنها را جا دهیم."
در بخشی دیگر این گزارش آمده است: "با توجه به دیدگاه هایی که از آقای احمدی نژاد داریم، بحث معرفی وزیر زن یک بحث انحرافی است." از سوی دیگر فعالان زن شورای ائتلاف نیروهای ملی-مذهبی نیز با رد اثر بخشی حضور سه وزیر زن در دولت کودتا برای بهبود وضعیت زنان کشور تاکید نمودند: "مقصود ما از وزارت زنان، بحث حضور جدی زنان در عرصه های تصمیم گیری بود، اساسا پیش نیازهای اولیه ی یک دولت دمکراتیک در این دولت (دولت نامشروع کودتا) در چینش این دولت و اصلا در شکل گیری این دولت وجود ندارد، حال چه زن باشد، چه مرد. این نوع چینش، برخاسته از اراده ی خود کامه ای است که زن و مرد را فرمان بر می خواهد. اگر بنا باشد کسی فرمان برمطلق باشد، دیگر فرقی نمی کند که زن باشد یا مرد...".
مبارزه جنبش زنان میهن ما، مبارزه ای برای رفع تبعیض جنسیتی، برابری اجتماعی و طرد و زدودن آن ستم و تبعیض است که برپایه قوانین ارتجاعی و قرون وسطایی در رژیم ولایت فقیه شکل گرفته و به مرحله اجرا در آمده است و از رهگذر آن نه تنها نیمی از جامعه یعنی زنان، بلکه به سیرطبیعی و تکامل مادی و معنوی جامعه ایران لطمات جدی وارد آورده است. در عین حال جنبش زنان ایران که نقش موثری در مبارزه همگانی علیه کودتای انتخاباتی برعهده داشته و دارد. با اصل موضوع یعنی دولت برآمده از کودتا مخالف بوده و مبارزه می کند. پیشنهاد حضور زنان در این دولت ضد مردمی، تغییری، تاکید می کنیم تغییری در سیاست و اهداف جنبش زنان ایجاد نمی کند. برکناری دولت کودتا در لحظه کنونی مقدمه ضرور برای پایان دادن به تبعیض جنسیتی و مشارکت و حضور زنان در تصمیم گیری کلان و اجرایی کشور است. با چنین ترفندهایی، دولت غیرقانونی و ضد مردمی احمدی نژاد نمی تواند جنبش همگانی آزادیخواهانه را منحرف و منفعل سازد!

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

                            


Free Web Counters & Statistics