نویدنو:06/05/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

دانشجویان پزشکی فارغ التحصیل امریکایی بورسیه کوبا

برگردان : هاتف رحمانی

رویترز-24 جولای 2007- هشت امریکایی روزسه شنبه پس از 6سال تحصیل بابورسیه کامل از سوی دولت فیدل کاسترو ازداشکده پزشکی کوبا فارغ التحصیل شدند.

آنها در اندیشه بازگشت به کشور،گذراندن امتحانات تخصصی اخذ جواز برای تدارک واجرای خدمات بهداشتی ارزان قیمت در محلات فقیر هستند.

کارمن لاندائو ، 30ساله از اواکلند کالیفرنیا می گوید:"کوبا کمک هزینه کامل برای تحصیل پزشکی در کوبا را به ما اعطا کرد. ما نیزدرعوض خودرا به بازگشت به جامعه خودوفراهم کردن مراقبت بهداشتی برای مردم محروم متعهد کردیم."

این برنامه بخشی از پروژه محبوب کاسترو برای ارسال هزاران پزشک کوبایی به خارج از کشور برای مراقبت ازبهداشت فقرا در کشورهای درحال توسعه، همچون ونزوئلا وبولیوی،وآموزش ده ها هزار دانشجوی پزشکی از کشورهای درحال توسعه در کوبا است .

مقامات دولت کمونیستی کوبااز ایده آموزش پزشکان ایالات متحده امریکا، دشمن کبیر خود از زمان به قدرت رسیدن کاسترودر انقلابی چپگرایانه در 1959لذت می برند.

رهبربیمار 80ساله کوبا امسال نتوانست در جشن فارغ التحصیلی 850دانشجو از25 کشور در سالن تاتر کارل مارکس هاوانا حضور یابد.او ازیک سال پیش زمانی که جراحی روده  اورا به واگذاری قدرت به برادر خود رائول کاسترو مجبور کرد در ملاء عام ظاهر نشده است .

88دانشجوی پزشکی در کوباهستند. دوسال پیش سدریک ادواردزاولین فارغ التحصیل امریکایی بود که درحال حاضردر بینارستان مونته فیوری برونکس براوت نیویورک کار می کند.

دانشجویان امریکایی سیستم مراقبت های رایگان جامع کوبا را که بربنیاد اجتماعی استواراست وبر پیشگیری از بیماری قبل از تبدیل شدن به بیماری جدی وپرهزینه تاکید می کند ستایش می کنند ، برعکس صنعت بهداشت امریکا همانطورکه در فیلم اخیر مایکل موربنام "سیکو" نشان داده شده است مبتنی بر سود است .  

کنیا بینگهام 29ساله ازآلامدای کالیفرنیامی گوید:"ما پزشکی را با رویکردی بشر دوستانه خوانده ایم ."

او ادامه می دهد:"بهداشت درکوبا بعنوان تجارت مد نظر قرار نمی گیرد.شما وقتی بیمارید،آنها سعی نمی کنند شمارا سرکیسه کنند یا اگر بیمه نداشته باشیدراه شماررا بپیچانند"

جوز د لئون 27ساله اهل اوکلاهما می گوید:"اختلاف عمده  درس خواندن درکوبا آن بود که هیچ هزینه ای نداشت وفارغ التحصیلان می توانند کارخودرابدون بدهی شروع کنند.

او می گوید:"وقتی که پزشکان در امریکا فارغ التحصیل می شوند،اغلب بین 250.000تا 500.000 دلاربدهکارهستند.

آنچه که لاندائو می گوید،مستلزم عدم توجه به بیمار برای کسب پول بیشتر است .

لاندائو که در اندیشه بازگشت به امریکا برای کمک به ترویج ایجاد سیستم همگانی بهداشت است می گوید :"«سیکو» (فیلم مایکل مور) الهام دهنده بود"

او ادامه می دهد:" سیستم همگانی بهداشت ایده شگفت انگیزی است که درهرکشوری  احساس مشترکی را بر می انگیزد ، به ویژه درکشوری با منابع بسیار.اگرآنها  آن ( سیستم همگانی مراقبت بهداشتی )را در کوبا می توانند عملی نمایند ، ما در ایالات متحده نیز قادریم آن را عملی کنیم."

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics