نویدنو:26/02/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو:

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !بخش پنجم

چشم انداز های استراتژیک حزب کمونیست افریقای جنوبی  

ماشعار "سوسیالیسم آینده است ، آن را از اکنون بسازیم " را بااین ادعا بکار می بریم :

  • اعتماد عمیق ما بر آن که سوسیالیسم تنها آینده عادلانه،عقلانی وقابل تحمل برای مردم کشور ما وتمام بشریت است ،و

  • آن که  باید برای این آینده از همین جا وازهمین امروزمبارزه کرد

ما در افریقای جنوبی در فاز پیشرفت، نعمیق ودفاع  از انقلاب ملی دموکراتیک قرار داریم.اما هیچ دیوارچینی بین این مرحله وتحکیم سوسیالیسم وجود ندارد.در شرایط ما،این دو مرحله انقلاب عمیقا به هم پیوند خورده اند.انقلاب ملی دموکراتیک نه تنها انحراف از سوسیالیسم نیست بلکه مسیر مستقیم به سوسیالیسم است .به عبارت دیگر، ما بعنوان سوسیالیست پشت مبارزه رهایی ملی  سوارکاری نمی کنیم.ارزش های سوسیالیستی ،تحلیل های سوسیالیستی،وسازمان های سوسیالیستی ،نه فقط به خاطر آینده، بلکه برای موفقیت در مبارزه جاری حیاتی هستند.در افریقای جنوبی والبته در سطح بین المللی، حزب کمونیست افریقای جنوبی در مبارزه برای سوسیالیسم تنها نیست .

ما بعنوان حزب کمونیست افریقای جنوبی در همین جا وهم اکنون برای گذاری که هم امکان پذیر وهم واقعی است مبارزه می کنیم ، که دارای ارزش ذاتی خود هستند، ومبنایی هستند که برای گذار سوسیالیستی آینده می توان برآن ها تکیه کرد.

این  نگاه حزب کمونیست افریقای جنوبی را از "ماورا چپ" متمایز می کند.برای تشکیلات "ماورا چپ" پیشرفت هایی که می توان تا ساختمان سوسیالیسم بدان دست یافت اهمیتی ندارد، وسوسیالیسم  بنا به تعریف آنها "به صورت خودکار"تمام مسائل زحمتکشان  را "حل" می کند.در چنین چشم اندازی، سوسیالیسم به مفهومی کاملا اتوپیایی ،و آئینه مثبت تصویر تمام ناخوشی های کنونی جامعه تبدیل می شود.این منظره تنها در خدمت  فرعی کردن سوسیالیسم است.  درگیری با موضوعات اینجایی واکنونی ( مثلا انتخابات پارلمانی، یاتغییر خدمات امنیتی، یا مبارزه برای حقوق کارگران) "بیهوده" یادر بهترین حالت، شیوه های بسیج کارگران برای شورش آینده است .

چشم انداز راهبردی ما وروشی که  در حال حاضربنا بر آن مبارزه می کنیم ، نیز  حزب کمونیست افریقای جنوبی را از تشکیلات وگرایش هایی که مشخصه آنها اقتصاد گرایی(اکونومیسم) واصلاح طلبی تنگ نظرانه  است متمایز می سازد.گرایش هایی نیز وجود دارند که در حالی که گهگاه  خواهان"سوسیالیسم" هستند، اما آنچنان در کارهای عاجل اینجا واکنون  فرو رفته اند که هدف  انتقال ساختاری ، ونیزهدف تغییر انقلابی سوسیالیستی رافراموش کرده اند. 

ما  در ادامه رئوس حوزه های تمرکز سمت گیری سوسیالیستی که حزب کمونیست افریقای جنوبی نیازمند تاکید بر آن هادر فازکنونی انقلاب ملی دموکراتیک خود است می پردازیم.

اما در ابتدا نیازمندیم به پرسیم که:

3.1- سوسیالیسم چیست؟

سوسیالیسم یک سیستم اجتماعی انتقالی بین سرمایه داری (وسایر سیستم ها بسته به ستم  طبقاتی واستثمار)وجامعه کمونیستی کاملا بی طبقه است.

انتقال سوسیالیستی ممکن است طولانی مدت باشد.انتقال همچنین ممکن است با تضاد ها ، رکودو باز گشت های عمده ای همراه باشد.تاریخ هرگز یک فرایند آرام نیست وهر گز نتیجه  از پیش تضمین شده ای نداشته است .

سوسیالیسم مستلزم سرکردگی طبقه کارگر ودارای 4 خصلت بنیادی است:

دموکراسی

برابری

آزادی

واجتماعی کردن بخش  مسلط اقتصاد(سوسیالیزه کردن)

هر یک از این خصیصه های بنیادی  دارای اهمیت ودارای همبستگی درونی و به هم وابسته هستند.

3.1.1- دموکراسی

سوسیالیسم برای حزب کمونیست افریقای جنوبی  به مثابه مقاومت برای تعمیق ریشه ای وگسترش دموکراسی در تمام محیط های اجتماعی است . سوسیالیسم  در باره  براندازی آن نمودهای دموکراسی سیاسی (یک نفریک  رای،انتخابات چندحزبی عادی،حقوق شهروندی، مشروعیت دادرسی عادلانه ، قوه قضاییه مستقل وغیره ) که برخی اوقات ( وبه نادرست) به عنوان دموکراسی "بورژوازی" به آن استناد می شود نیست. ما در افریقای جنوبی مدت های طولانی وبه سختی برای تحقق این حقوق دموکراتیک بنیادی مبارزه کرده ایم.این مبارزه ، مبارزه ای توده ای بود که به انقلاب دموکراتیک در آوریل 1994 نایل شد. دموکراسی بخشش بورژوازی نبود.ما برای دفاع از این دستاوردها مبارزه خواهیم کرد، و درپی لغو آنها به نام " مدل " برتر سوسیالیستی از دموکراسی نیستیم .

اما در صورتی  که فراتر از انقلاب اوریل به مرزهای پیشرفت وتعمیق دموکراسی در تمام فضای جامعه ، پذیرش حوزه گسترده ی نمایندگی ،نهادهای دموکراسی مستقیم ومشارکتی واجرای آنها حرکت نکنیم  این دستاوردهای دموکراتیک عموما صوری خواهند ماند.این تلاش به ناگزیر مارا به درگیری با طبقه سرمایه دارخواهد کشاند.

3.1.2-برابری

سوسیالیسم برای حزب کمونیست افریقای جنوبی نیز تحقق برابری است .ما بدنبال الغا تفاوت عظیم در درآمدها،ثروت،قدرت وفرصت هستیم که خصلت جوامع سرمایه داری است .دراعتقاد به مکتب برابری طلبی ما از یکنواختی  مکانیکی واجباری "خاکستری " رنگ  بین تمام افراد آنچنان که  مخالفین ما ادعا می کنند بحث نمی کنیم. ما انکار نمی کنیم که در جامعه سوسیالیستی تقسیم کار وجود خواهد داشت ، وآن که مثلا وظایف مدیریتی،به ناچار وجود خواهد داشت.ما منحصر بودن نسبی تمام افراد را هر گز انکار نمی کنیم.مردم تخصص ها ،گرایش ها، سلایق، تمایلات، فرهنگ ومزیت های جنسی متفاوتی دارند.ما در تلاش الغا این تفاوت ها نیستیم .

3.1.3- آزادی

دموکراسی وبرابری طلبی بی قید وشرط نیز بنیان آزادی هستند.هواداران سرمایه داری خیلی زیاد از "انتخاب آزاد"و"فردگرایی" صحبت می کنند.اما سرمایه داری با  اقتتصاد رسما بینواسازنده طاقت فرسای  اکثریت جامعه اش ،شدیدا انتخاب واقعی وفرصت های بسیاری از افراد را کاهش می دهد.سوسیالیسم  فرایند افزایش دادن ونه کاهش دادن،انتخاب فردی وجمعی قابل دسترس برای اکثریت مردم است .سوسیالیسم در تلاش آزادی از فقروگرسنگی، آزادی از هتک حرمت وبیسوادی  ورفع تهاجم طبقاتی، جنسی،نژادی وستم قومی است .

3.1.4- اجتماعی کردن(سوسیالیزه کردن)

چهارم سوسیالیسم برای حزب کمونیست افریقای جنوبی  اجتماعی کردن (سوسیالیزه کردن) منتقدانه بخش مسلط اقتصاد نیز هست . این شرط اساسی برای دستیابی بی قید وشزط به دموکراسی ، برابری اساسی وگسترش آزادی است . این اعتقاد وقطعیت آن در چشم انداز راهبردی ما، ما را از بسیاری از احزاب سوسیال دموکراتیک معاصر،که افق آنها به نحو فزاینده ای به اصلاح اجتماعی در داخل مرزهای سرمایه داری محدود شده است متمایز می سازد.

در گذشته مایل بودیم سوسیالیسم را  همچون دوران انتقالی همراه با برنامه ریزی دولتی ببینیم.اجتماعی کردن اقتصاد مفهومی بسیار گسترده تر واز نظر کیفی غنی تردارد . این مفهوم مارا از تمرکز ساده تنها بر اشکال قانونی مالکیت  دور وبه سمت تاکید بر توانمند سازی واقعی زحمتکشان پیش می راند.این توانمند سازی زحمتکشان باید افزایش نظارت بر سلطه مالکیت را دربرگیرد.که عبارت است از: 

  • گسترش توانایی واقعی کارگران برای تاثیر گذاری بر تصمیمات متخذه در محیط کار، برای مثال در سازماندهی مدیریت روندهای تولید، توسعه تولید وغیره

  • و،افزایش نظارت کارگران بر قدرت اجتماعی  مالکیت اقتصادی که عبارت است از:

  • افزایش قدرت کارگران درتصمیم سازی  در باره سیاست های  تخصیص سرمایه گذاری اجتماعی بیشتر ،اولویت های بودجه ملی ، وغیره

اشکال قانونی مالکیت آشکارادر دستبابی به اجتماعی کردن ( سوسیالیزه کردن) یک عامل (البته نه تنهاعامل)هستند.اجتماعی کردن اقتصاد به پذیرش اشکال گسترده ای از مالکیت اجتماعی نیاز دارد، از جمله:

  • یک بخش مسلط ومتنوع عمومی، با مالکیت موسسات اقتصادی ومدیریت شده از سوی دولت مرکزی ، ومقامات استانی وشهری. این موسسات اقتصادی بخش عمومی  در صورت نیاز می توانند  در معرض اشکال متنوعی ازنظارت  دموکراتیک ، از جمله به لحاظ امنیت اتحادیه های کارگری،شوراهای محل کار، کمیته های پارلمانی، شورای مصرف کنندگان،ورسانه ها قرار گیرند.موسسات اقتصادی بخش عمومی می توانند تا حدی از استقلال نسبی در اداره امور خود بر خوردار باشند، اما نه بر خوردار از استقلال کامل.دولت دموکراتیک منتخب  می تواند قدرت  نهایی را در موضوع سرمایه گذاری ، نرخ گذاری، ومحل سرمایه گذاری داشته باشد .هر موسسه اقتصادی بخش عمومی نیز می تواند از سوی منابع جایگزین هم از سوی موسسات اقتصادی بخش عمومی وهم از بخش خصوصی موضوع  رقابت واقع گردد.

یک بخش مهم ورشد یابنده تعاونی

یک بخش خصوصی ، عمدتا متشکل از شرکت های کوچک ومتوسط ، بدون شک ، با نقشی مهم برای ایفا درفراهم آوری کالا وخدمات نیزمی تواند درسوسیالیسم وجود داشته باشد .

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !بخش چهارم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش سوم

 سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !- بخش دوم

سوسیالیسم آینده است ، آن را ازهم اکنون بسازیم !*- بخش اول

 

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics