نویدنو:05/1/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

سفر دیک چنی  به شایعه های جنگ ایران جرقه می زند

نویسنده تام کوگلن از کابل – برگردان: هاتف رحمانی

 

دیک چنی معاون ریاست جمهوری امریکا ، گمانه زنی هایی را مبنی بر این  که او سفر خاورمیانه خودرا رادر جهت  آماده سازی همسایگان ایران برای جنگی احتمالی با ایران مورد استفاده قرار داده است بر انگیخته است .

آقای دیک چنی که  سفر 9روزه  او توقف در ترکیه ، خلیج (فارس) وافغانستان را شامل می شد اصرار داشت که  نباید به ایران اجازه گسترش سلاح های اتمی را داد. 

آقای چنی بعد از دیدار از عمان وقبل از رسیده به کابل پایتخت افغانستان به اخبار ABC گفت " چیز مهمی که باید به خاطر داشته باشیم  این  واقعیت است که ما با بسیاری از دوستان خود در منطقه شریکیم واین که ایران مسلح به سلاح های هسته ای می تواند  عامل بی ثباتی زیادی برای تمام منطقه باشد "

آقای چنی در مخالفت با ارزیابی اطلاعات ملی از سوی مقامات امنیتی که به این نتیجه رسیده اند که برنامه هسته ای ایران در اواخر سال 2003 تحت فشار بین المللی متوقف شده است گفت:"آنچه او( ارزیابی اطلاعات ملی ) می گوید آن است که آنها در گذشته قطعا برنامه ای برای توسعه کلاهک هسته ای داشته اند – که آن ارزیابی می تواند نشان دهد که ایران آن روند تسلیحاتی را در سال 2003 متوقف کرده است.

" ما نمی دانیم که آیا  آنها آن برنامه را دوباره آغاز کرده اند یا نه. آنچه ما می دانیم آن است که آنها آن زمان واکنون نیز روندی را دارند  که طی آن برای غنی سازی اورانیوم ، که مانع کلیدی است که آنها در راستای داشتن سلاح هسته ای بر ان غلبه کرده اند تلاش می کنند.آنها سال ها در این زمینه کار کرده اند. "

آجودان ارشد آقای چنی  به انکارآن که  سفر 9روزه به ترکیه وخاورمیانه بخشی از استراتژی معاون رئیس جمهور برای کسب حمایت از عملیات نظامی علیه ایران بود مجبور شد .

از سوی روزنامه نگاران همسفربا هواپیمای آقای چنی در باره توضیحات مکرراو در باره ایران در طی سفر پرسیده شد، اجودان چنی گفت :"این چیزی نیست که این مذاکرات در باره آن باشند"

مقامات رسمی تایید کردند که گفتگوهای آقای چنی با دولت عمان بر" نگرانی هایی که ما درباره زنجیره کامل فعالیت های آنها ( ایران ) داریم " متمرکز بود.

این نگرانی ها ارتباط کشور (ایران ) با مقامات تندرو حماس در غزه را نیز شامل می شود و واشنگتن اعتقاد دارد که ایران به واسطه حمایت خود ازحزب الله به قدرت مسلط در لبنان تبدیل شده است .

ژنرال دان مک نیل فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در افغانستان، در سپتامبر به دیلی تلگراف گفت که سلاح های پیشرفته  قاچاق شده از مرزهای ایران برای طالبان تنها می تواند با همدستی دولت ایران یا عواملی در داخل نیروهای امنیتی عملی شده باشد .

http://www.commondreams.org/archive/2008/03/21/7815/

 

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics