نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

گام بعدی انقلاب بولیواری چیست ؟

نویدنو:10/10/1385

گام بعدی انقلاب بولیواری چیست ؟
نویسنده : کمیته ونکور صدای مردم

برگرداننده : هاتف رحمانی


با شمارش اکثریت آرا ، هوگو چاوز با 7.161.637 رای (62.89 درصد ازکل ارا) در برابر 4.196.329 رای (36.85 درصد ازکل آرا) رقیب دست راستی خود ، مانوئل روزالس ، برنده انتخابات سوم دسامبر 2006  ونزوئلا شد.

مجموعا 14 نامزد با حمایت 79 حزب  در این انتخابات رقابت کردند، از آن میان 24حزب حامی چاوزوبودند و43حزب ازروزالس حمایت می کردند.سایر نامزدها بیش از یک درصد آرا کسب نکردند.چاوز دومین دور ریاست جمهوری 6ساله اش را در فوریه اغاز می کند.  
بیش از 11.3 میلیون نفر یا  74.87 درصد دارندگان حق رای در مقایسه با 69.92  درصد شرکت کنندگان در فراخوان رفراندوم سال 2004  در رای گیری شرکت کردند. نتیجه رای گیری، شکست راهبرد « تحریم » را که توسط گروه های مخالف مانند  near-defunct Accion Democratica (AD)  مطرح شده بود تایید کرد. این گروه ها نزدیک به 40سال بر زندگی سیاسی ونزوئلا مسلط بودند. گرایش به سمت رشد بی علاقگی سیاسی در بین ونزوئلایی ها برعکس شده است .
اگرچه کارزار انتخاباتی از اهداف اولیه خود دور شد، اما آرا چاوز در مقایسه با آرا فراخوان رفراندوم در 2004 بیش از یک میلیون رای بیشتر بود. درمقایسه درصدی ، حمایت از چاوز 3.8 درصد بیش از 2004 بود که 58.09 درصد رای دهندگان ورقه های رای را علیه فراخوان ریاست جمهوری به صندوق ها ریختند. نیروهای هوادار چاوز، حتی  رای دهندگان « طبقه متوسط » کشوررا به چالش کشیدند و مورد هجوم قرار دادند ، اما رئیس جمهور در تمام 24 ایالت ، از جمله  در منطقه نفت خیز زولیا ، که روزالس فرماندار آن جا بود ؛ اکثریت آرا را کسب کرد.
کمپانی نظر سنجی امریکایی شوئن اند برلند که در انتخابات اوکراین ، صربستان وبلاروس هم درگیر بوده است یکی از شرکت های همبسته  با مخالفین بود که « رقابت مرگ »را بین چاوز وروزالس پیش بینی  می کرد ، و حتی بین سایر پیش بینی ها سهم رای بیشتری به چاوز می داد .

در طول سال ها ( رای گیری ) برای اولین بار بود که نامزد مخالفین شکست را پذیرفت . اگرچه روزالس به شمارش آرا اعتراض کرد ، اما نتیجه انتخابات ، غوغای  فراخوان کانال خصوصی گلوب ویژن  وسایر رسانه های متحد اورا جهت اعتراض خیابانی  رای دهندگان برای به اصطلاح انتخابات « مخدوش» خاموش کرد .
در سال 2005 اگر چه حتی  با نامزدهای مخالفین برای شرکت در انتخابات ملاقات شده بودند،اما نامزدهای مخالفین ، انتخابات مجلس را تحریم کردند وبه ائتلاف احزاب  هوادار دولت - جنبش جمهوری پنجم ( MVR تاسیس شده توسط چاوز) ،برای سوسیال دموکراسی (PODEMOS)، میهن برای همه (PPT) ، وحزب کمونیست ونزوئلا – اجازه کسب صندلی های مجمع ملی را دادند.
چنین تحریمی برای این بار هم در نظر گفته شده بود ، اما جنگ عراق وسایر حوادث ، پشتیبانی حداکثری دولت امریکا از اپوزیسیون را در موقعیت ضعیفی قرار داده بود. به استثنا تغییر جدید ی در تعادل قوا ،راست افراطی ونروئلا ممکن است با جایگزینی اپوزیسیون « رسمی» که پذیرفته است فرصت های سرنگونی مستقیم چاوزبسیار اندک است ، بیشتر منزوی شود.
اکنون این سوال مطرح می شود :آینده انقلاب بولیواری چه خواهد شد ؟
چاوز در سخنرانی پس از پیروزی خود از"مبارزه علیه ضد انقلاب بوروکراتیک وفساد " سخن گفت –پاکسازی مقامات فاسدو تعمیق دموکراسی مشارکتی از طریق انتقال قدرت به شوراهای عمومی تازه تاسیس وسازمان های توده ای ،به موازات افزایش همیاری مدیریتی کارگران وتوسعه  تعاونی ها وسایر " تشکیلات تولید اجتماعی ". این مبارزه بدون شک با مقابله شدید بوروکرات هایی مواجه خواهد شد که طرق گوناگونی برای کند کردن سرعت تغییرات بنیادی در پیش گرفته اند .

چنین مقاومتی نبروهای هوادار چاوز را وادار به ایجاد سازمان های  موازی شامل « میسیون »( هئیت )  های  اجتماعی کرده است که در حال حاضر اصلی ترین ابزار پیش برد سیاست های اجتماعی در بین مردم عادی است .دیدگاه ریشه ای میسیون  ها بعنوان ایزارهایی برای تغییرات بنیادی جامعه ودولت در راستای تحقق « سوسیالیسم قرن بیست ویکم »جایگاه خودرا به دست آوردهاست .
بازتوزیع ثروت از قبل در دست اجراست .حداقل حقوق در حکومت چاوز با نزدیک به 250دلار در ماه  327 درصد رشد کرده است . وقتی که چاوز در 1999 به قدرت رسید 55.4 درصد ونزوئلایی ها فقیر تلقی می شدند ، اما اکنون تعداد فقرا 39.7 در صد است . دراقتصاد رسمی  ونزوئلا مردم بیشتری نسبت به اقتصاد خصوصی مشغول به کار هستند.بنا بر برنامه توسعه سازمان ملل ، ونزوئلا در مقیاس جهانی توسعه انسانی به رتبه 72 صعود کرده است .   
اما مشکل بنیادی مالکیت خصوصی هنوزدر بسیاری از بخش های تولید ثروت به استثنا صنعت کلیدی پتروشیمی باقی است. همانطور که ناظرین مارکسیست اعلام کرده اند ، تا زمانی که این تناقض حل نشود ، ونزوئلا  در زمینه شرایط مالکیت وساختار اجتماعی جامعه ای سرمایه داری باقی خواهد ماند 
اکنون مباحث دیگری هم در پیش رو قرار دارند: ( از جمله ) پیشنهاد چاوزبرای ایجاد یک  «حزب انقلاب» یک پارچه ، وامکان تجدید نظر در قانون اساسی ، مانند حذف محدود یت دوره  انتخاب برای مقام ریاست جمهوری.
پیشنهاد اول می تواند با اتحاد MVR ،PODEMOS  ،PPT وحزب کمونیست ونزوئلا با هدف ایجاد رهبری انقلابی قدرتمند عملی شود.چنین روندی متعاقب انقلاب کوبا اتفاق افتاد که، جنبش 26 جولای کاسترو، سازمان مدیریت دانسجویان رادیکال وحزب سوسیالیست توده ای (حزب کمونیست تاریخی کوبا) را در 1965برای تشکیل حزب کمونیست کوبا ،حزب یکپارچه پیشتازی که بیش از 40سال کوبا را رهبری کرده است  گردآورد .
اما درسایر کشورها اتحادهای موفقیت امیزاندکی وجود داشته است ، از جمله درمواردی که دیدگاه های رفرمیستی برخی ازنیروهای شرکت کننده به بنیان اتحاد تبدیل می شد ، حرکت برای تغییرات بنیادی را ضعیف می کرد. (تاکنون ) از شرایط مناسب وحدت هیچ نشانی نبوده است اما هدف پرزیدنت چاوز،اشکارا تقویت تلاش برای گذار به سوسیالیسم حقیقی است .
کوبا با چشم انداز قزیب الوقوع هجوم بیگانه در طی سال های اوایل دهه 1960 مواجه بود وتلاش های دولت امریکا برای بی ثبات کردن انقلاب از آن زمان تاکنون همیشه تکرار شده است .این امر ایجاد حزب واحد متحد را الزامی می کرد.اما درونزوئلا علیرغم نعره های کرکننده هشدار رسانه های خصوصی ،روند وحدت تاثیری بر اپوزیسیون یا هواداران چاوز که ترجیح می دهند مستقل باقی بمانند نخواهد داشت . بعنوان مثال  حزب تروتسکیستی انقلاب وسوسیالیسم (PRS)که جریانی را در داخل اتحاد ملی کارگران (UNT) رهبری می کنداظهار داشته است که خواهان حفظ استقلال خویش است . حزب انقلاب وسوسیالیسم  برخلاف  سایر احزاب هوادار چاوزاز شرکت در انتخابات سوم دسامبر امتناع کرد.
برخی ها استدلال می کنند که روند وحدت ، تشکیل رهبری سیاسی انقلابی حد متوسطی را تقویت کرده ، وابستگی به کاریزمای چاوز را کاهش داد ه وبوروکرات ها وجاه طلبان حرفه ای را وادار به انتخاب بین انقلاب واپوزیسیون خواهد نمود.
بحث محدود یت دوره(ریاست جمهوری ) می تواند بخشی از روند گسترده تجدید نظر در قانون اساسی با عطف به  نتایج  تایید دو سوم آرا مجمع ملی واکثریت ساده ای در یک رفراندوم عمومی درسراسر کشور باشد .

----------------------
برخی از زمینه های این تحلیل از مقاله جوزه لگارات رامیرز دروب سایت http://www.venezuelanalysis.com گرفته شده است .
9/10/1385

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics