نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم

2016-08-02

انقراض و مرگ گونه های طبیعت؛

خشکسالی های پی در پی از یک سو و گرمایش بیش از نرمال دمای کره زمین از سویی دیگر، دست به دست هم داده اند تا بیشتر چشمه های دائمی خشک شوند. از این رو حیات وحشی که حیاتشان به آب آبگیرها گره خورده با نبود این مهم به دنبال جرعه ای آب ترک دیار کرده که یا در دام شکارچیان گرفتار شده و یا در سایه نیافتن آب تلف می شوند.

اما آنچه جای بررسی و تأمل دارد، نبود هیچ جایگاهی در برنامه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست در جهت تأمین حقابه آبگیرهای حیات وحش است.

 

خشکی آبگیرهای جنوب کشور 
طبیعت و حیات وحش سرمایه ای رایگان و زیبا از جانب پروردگار هستند که در حال حاضر، بحران آب این سرمایه عظیم خدادادی را تهدید می کند.
خشکسالی های پی در پی و افزایش  گرمای زمین، آبگیرهای مناطق جنوبی کشورمان را بیشتر از سایر نقاط تحت الشعاع قرار داده و خشکانده است.
کارشناسان حیات وحش در این باره معتقدند: در حال حاضر نواحی جنوبی کشور به ویژه استان های هرمزگان، نقاط مرکزی، غربی و شرقی فارس، نواحی جنوبی کرمان و نواحی جنوبی بوشهر و سیستان و بلوچستان؛ بیشترین فشار کم آبی را متحمل می شوند.
خشکی آبگیرها و هلاکت حیات‌وحش به دست شکارچیان 
خشکی آبگیرها در مناطق جنوبی کشور باعث شده تا حیات وحش برای رفع تشنگی از محل زندگی خود کوچ کرده و در پی یافتن آب، به کوهها و مناطق دیگر رهسپار شوند که بعضاً به دلیل مسافت و شدت تشنگی به هلاکت می رسند.
در این بین اگرهم خوش شانس باشند و بتوانند خود را به برکه یا آبگیری رسانده و رفع عطش کنند بازهم به هلاکت می رسند اما این بار با گلوله تفنگ شکارچیانی که به کمین نشسته اند.

 

فعالان حمایت از حقوق حیوانات در این باره می گویند: با شروع فصل تابستان، سودجویان عرصه شکار فرصت پیدا می کنند تا حد امکان با استتار کردن خود در آبگیرها و برکه ها، زبان بسته های تشنه را با شکار کردن به دام مرگ برسانند.
جای خالی قانون تأمین حقابه حیات‌وحش 
طبق بررسی‌های به عمل آمده فهمیدیم که تاکنون اقدام، قانون، مصوبه و حتی طرحی در برنامه دولت، سازمان حفاظت محیط زیست و مردم برای تأمین حقابه آبگیرهای حیات وحش نواحی جنوبی کشور در نظر گرفته نشده است.
انقراض یا مرگ گونه های ارزشمند حیات وحش مناطق جنوبی کشور، موضوع بسیار مهمی است که اقدامی فوری از جانب همه مردم و مسئولان، در جهت فراهم کردن آب و کنترل و نظارت بیشتر برای جلوگیری از نابودی این گونه های ارزشمند را می طلبد.
باشگاه خبرنگاران جوان

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: