نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-04-20

نویدنو  31/01/1398 

 

 

  • رفیق باغبان در سال ۱۳۲۶،‌ به همراه ۴۳ نفر دیگر از سوی شهربانی مشهد احضار گردید و قرار بود که آنها را به خاطر فعالیت های انقلابی شان به خرم آباد تبعید کنند. رفیق باغبان بدین جهت به همراه چند تن از رفقایش مجبور به ترک وطن شد.‌رفیق باغبان از نخستین کسانی بود که با پیروزی انقلاب بهمن راهی ایران شد و در صفوف حزب در شهر مشهد به فعالیت پرداخت و به عنوان دبیر کمیته ایالتی خراسان انتخاب شد.

 

 

بدرود رفیق باغبان

مطلع شدیم رفیق اکبر باغبان، از مبارزان نامدار توده ای، روز دوازدهم فروردین ماه ۱۳۹۸، در سفر به ازبکستان، در تاشکند درگذشت.

رفیق باغبان در ۱۶ دیماه ۱۳۰۳ در شهر مشهد بدنیا آمد و پس از پایان تحصیلات متوسطه اش در سال ۱۳۲۱ نخست به سازمان جوانان حزب تودۀ ایران پیوست و سپس به عضویت حزب در آمد.

رفیق باغبان از کادرهای فعال در استان خراسان بود و خیلی زود به عضویت شورای ایالتی اتحادیه های کارگران و زحمتکشان و در سال ۱۳۲۴،‌به مسئولیت دفتر شورای ایالتی اتحادیه های کارگران و زحمتکشان انتخاب شد.

رفیق باغبان در سال ۱۳۲۶،‌ به همراه ۴۳ نفر دیگر از سوی شهربانی مشهد احضار گردید و قرار بود که آنها را به خاطر فعالیت های انقلابی شان به خرم آباد تبعید کنند. رفیق باغبان بدین جهت به همراه چند تن از رفقایش مجبور به ترک وطن شد.‌

رفیق باغبان از نخستین کسانی بود که با پیروزی انقلاب بهمن راهی ایران شد و در صفوف حزب در شهر مشهد به فعالیت پرداخت و به عنوان دبیر کمیته ایالتی خراسان انتخاب شد.

با یورش رژیم جنایتکار ولی فقیه به سازمان های حزب در کشور، رفیق اکبر باغبان اسفند ماه ۶۱ در مشهد دستگیر و پس از چند روز به اوین منتقل شد. رفیق باغبان در شکنجه گاه های رژیم استوار و پایدار از اعتقاداتش دفاع کرد.

در آن دوران یکی از برنامه های رژیم برای بی اعتبار کردن و مختل کردن آغاز فعالیت دوبارۀ حزب، با وجود ضربه هولناکی که دستگاه های امنیتی رژیم به تشکیلات حزب در داخل کشور وارد آورده بودند، پخش اطلاعات نادرست از درون زندان در مورد شهادت برخی از رفقای توده ای زیر شکنجه بود. در دو مورد یکی رفیق شهید کاگیگ آوانسیان و رفیق اکبر باغبان رژیم توانست اطلاعات نادرستی را پخش کند و منجر به چاپ خبر درگذشت رفیق باغبان در ارگان حزبی شد.

رفیق باغبان پس از فاجعه ملی کشتار  زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۸ از زندان آزاد شد و تا پایان عمر به اعتقادتش پایبند ماند. یادش گرامی و ماندگار باد

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۰۷۵، ۲۶ فروردین ماه ۱۳۹۸

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: