نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-03-31

نویدنو  11/01/1398 

 

 

  • با وجود هر آن چه ترامپ می گوید ، تصمیم او برای اسرائیل امنیت ، یا برای منطقه ثبات ایجاد نخواهدکرد . آن تصمیم در حقیقت  یاوه ای از"معامله قرن " ترامپ را تشکیل می دهد - طرح صلحی منطقه ای  که مدت طولانی به تاخیر افتاده است برای پایان دادن به ستیزه اسرائیل - فلسطین که ، بر اساس شایعات ممکن است اندکی پس از انتخابات اسرائیل از آن پرده برداری شود .

 

 

چراغ سبز ترامپ به اسرائیل : اول جولان ، بعد ساحل غربی ؟

جاناتان کوک - برگردان : هاتف رحمانی

ناصریه

سال گذشته وقتی که رئیس جمهور دونالد ترامپ سفارت امریکا را به اورشلیم اشغالی منتقل کرد ، تحقق هر امیدی به استقرار کشور فلسطینی را به شدت خراب کرد ، او کتاب قانون بین المللی را از هم درید .

هفته گذشته ، او تمام صفحات باقی مانده آسیب دیده ی آن کتاب راپاره کرد . او ، البته این کار را با  توئیتر انجام داد.

ترامپ با اشاره به سرزمین بزرگی که اسرائیل در سال 1967 از سوریه به تصرف در آورده است ، نوشت : " پس از 52 سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده حق حاکمیت کامل اسرائیل بر ارتفاعات جولان را ، که برای کشور اسرائیل و ثبات منطقه ای از اهمیت استراتژیک و امنیتی حیاتی بر خوردار است برسمیت بشناسد. "

اسرائیل در سال 1967 تحت پوشش جنگ شش روزه ، 130000سوری را از ارتفاعات جولان اخراج کرد ، و سپس 14 سال بعد - با نقض قوانین بین المللی - خاک آن را ضمیمه کرد . جمعیت کوچکی از دروزی های سوری تنها بازماندگان از آن عملیات پاکسازی قومی هستند.  

اسرائیل با استمرار اقدام غیر قانونی خود در خاک فلسطین اشغال شده ، بلافاصله ساکنان یهودی و تاجران را به داخل جولان منتقل کرد .

تاکنون هیچ کشوری اقدام به غارت اسرائیل را به رسمیت نشناخته است . در سال 1981، کشورهای عضو سازمان ملل ، از جمله امریکا ، تلاش های اسرائیل برای تغییر وضعیت جولان را "پوچ و توخالی" توصیف کردند.

اما در ماه های اخیر، بنیامین ناتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تنها با داشتن ابرقدرت در سمت خود تلاش برای در هم شکستن آن اجماع دیر پا و پیروزی بر جهان را آغاز کرد .

او زمانی که بشار اسد - با کمک روسیه - به صورت قطعی از دست دادن خاک  کشورش را که دولت سوریه در طی جنگ هشت ساله تحمل کرده بود وارونه کرد تشویق به اقدام شد .

جنگ به میزبانی دیگر بازیگران کشیده شد . خود اسرائیل از جولان بعنوان پایگاهی استفاده کرد که از آن عملیات مخفی برای کمک به مخالفان اسد در جنوب سوریه ، از جمله رزمندگان دولت اسلامی را به راه انداخت . در عین حال ایران و رزمنده های حزب الله لبنان ، از طرف رهبری سوری برای محدود کردن امکان مانور اسرائیل  در سوریه تلاش می کردند.

ناتانیاهو با توسل به حضور نزدیک ایران بود که نیازاسرائیل به در اختیار داشتن دائمی جولان را توجیه ، و آن را محافظ حیاتی در برابر تلاش ایرانی ها برای "استفاده از سوریه بعنوان پایگاهی برای نابودی اسرائیل" اعلام کرد .   

قبل از آن ، زمانی که اسد عرصه را به دشمنانش باخته بود ، رهبر اسرائیل پرونده دیگری ساخت . بعد ، ادعا کرد که سوریه متلاشی شده است و رئیس جمهور آن هرگز نمی تواند در وضعیتی باشد که دوباره جولان را مورد ادعا قرار دهد .

استدلال کنونی ناتانیاهو متقاعد کننده تر از استدلال قبلی او نیست . روسیه و سازمان ملل پیش از این به خوبی بر قراری دوباره منطقه ای غیر نظامی در طرف سوریه در خط جدایی نیروها را به پیش برده اند . این امر می تواند عدم استقرارایران در نزدیکی ارتفاعات جولان را تضمین کند .

در شب دوشنبه در ملاقاتی بین ناتانیاهو و ترامپ در و اشنگتن ، رئیس جمهور توئیت خود را به فرمانی اجرایی تبدیل کرد .

زمان بندی قابل توجه است . این تلاش خام دیگری از سوی ترامپ برای دخالت در انتخابات 9 آوریل اسرائیل است . آن فرمان ناتانیاهو را که در برابر اتهامات فساد و تهدید ی قابل اعتنا از طرف حزب رقیب آبی و سفید به رهبری ژنرال ارتش سابق مبارزه می کند به انرژی عظیمی مجهز خواهد کرد.

ناتانیاهوبه سختی می تواند خوشحالی خود را بعد از توئیت ترامپ ، که بر اسا س گزارش ها خطاب به او گفت " شما تاریخ را ساختید!" پنهان کند .   

 اما ، در حقیقت ، این یک هوس نیست. اسرائیل و واشنگتن مدت زیادی در این جهت بوده اند .

در اسرائیل ، حمایت چند جانبه ای از(احزاب) برای  حفظ جولان وجود دارد .

مییشل اورن ، سفیر سابق اسرائیل در امریکا و مورد اعتماد خانواده ناتانیاهو سال گذشته طرحی را برای چهار برابر کردن جمعیت ساکن جولان ، تا 100.000 نفر در طی یک دهه آغاز کرد .

وزیر خارجه امریکا ماه گذشته زمانی که گزارش سالانه حقوق بشرآن برای اولین باردر بخش "اسرائیل" ارتفاعات جولان را نیز در بر گرفت  مهر تایید خود را بر آن زد .

ماه جاری ، لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه  همراه با ناتانیاهو و داوید فریدمن ، سفیر ترامپ در اسرائیل در یک هلی کوپتر نظامی اسرائیلی  گردشی عمومی بر فراز جولان انجام داد . گراهام گفت او و همکارش تد کروز ممکن است با رئیس جمهور امریکا برای تغییر وضعیت سرزمینی لابی کنند.

با این حال ، ترامپ تحقیر خود نسبت به قوانین بین المللی را مخفی نکرد . این ماه ، مقامات او ورود کارکنان دادگاه جنایی بین المللی ، مستقر در لاهه را ، که درباره جنایت جنگی امریکا در افغانستان تحقیق می کند، به امریکا ممنوع کردند.

دادگاه جنایی بین المللی در تلاش های اولیه خود دشمنان واشنگتن و اسرائیل را به پاسخگو کردن هر دو آن ها فرا خوانده است .  

با وجود چرخش ناتانیاهو نسبت به نیاز جلوگیری از تهدید ایرانی ها ، اسرائیل برای حفظ جولان دلایل مشخص دیگری دارد .

جولان از نظر منابع آبی غنی است وکنترل قطعی اسرائیل بر دریای جلیله ، دریاچه بزرگ آب آشامیدنی را تامین می کند ، که در منطقه ای مواجه با کمبود آبی بزرگتر ازهمیشه از اهمیت حیاتی بر خوردار است .

1.200 کیلومتر از زمین دزدیده شده ، از باغ های انگور و سیب تا صنعت گردشگری که در زمستان  دامنه های کوه هرمون را نیز در بر می گیرد به شدت مورد بهره برداری بوده است.

همان طور که در گزارش هایی در ماه جاری از سوی سازمان چه کسی سود می برد و سازمان حقوق بشر اسرائیل آمده است ، شرکت های اسرائیلی و امریکایی نیز در حال ایجاد مزارع تجاری باد برای فروش برق هستند.

و اسرائیل کاملا با غول انرژی امریکایی جنی برای بهره برداری از ذخایر نفتی بزرگ  بالقوه در زیرجولان در همکاری بوده است . جارد کوشنر مشاور و داماد ترامپ ، در شرکت جنی سرمایه گذاری خانوادگی دارد . اما استخراج نفت دشوار خواهد بود ، مگر آن که اسرائیل به صورت قابل قبولی حق حاکمیت خود را بر آن سرزمین توجیه نماید .

دهه ها امریکا  به طور منظم اسرائیل غرق در اسلحه را به ورود به گفتگو های صلحی مرکب از آشکار و پشت پرده با سوریه  فرا خوانده است . تنها سه سال پیش ، باراک اوباما از هشدار شورای امنیت سازمان ملل به ناتانیاهو برای آن که اعلام کرده بود هرگز تمایلی به ترک جولان نخواهد داشت حمایت کرد .

اکنون ترامپ برای حفظ همیشگی آن چراغ سبز داده است .  

اما ، با وجود هر آن چه ترامپ می گوید ، تصمیم او برای اسرائیل امنیت ، یا برای منطقه ثبات ایجاد نخواهدکرد . آن تصمیم در حقیقت  یاوه ای از"معامله قرن " ترامپ را تشکیل می دهد - طرح صلحی منطقه ای  که مدت طولانی به تاخیر افتاده است برای پایان دادن به ستیزه اسرائیل - فلسطین که ، بر اساس شایعات ممکن است اندکی پس از انتخابات اسرائیل از آن پرده برداری شود .

در عوض ، به رسمیت شناختن امریکا مزیتی را برای راست اسرائیلی  ، که الحاق بخش های وسیعی از ساحل غربی و از این رو زدن میخ نهایی برتابوت راه حل دو کشور را مصرانه تقاضا کرده است ثابت خواهد کرد.

راست اسرائیل اکنون به صورت مقبولی اعلام می کند :" اگر ترامپ  به تصرف غیر قانونی ما برجولان رضایت داده است ، چرا نباید به دزدی ساحل غربی ما راضی باشد ؟"    

کانترپانچ

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: