نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-03-26

نویدنو  06/01/1398 

 

 

  • نویدنو ضمن همدردی با هم وطنان آسیب دیده از حوادث اخیر ، به همه کسانی که با تمام  توان خود برای کاهش آلام مردم به یاری شتافته اند درود می فرستد.

 

 

پیامدهای فاجعه بار سیل محصول حاکمیت های نالایق

نویدنو ضمن همدردی با هم وطنان آسیب دیده از حوادث اخیر ، به همه کسانی که با تمام  توان خود برای کاهش آلام مردم به یاری شتافته اند درود می فرستد.

 

سیل ، روزهای خوش نوروزی را بر بسیاری از مردم میهن ما از آق قلا تا شیراز تبدیل به روزهای عزا و ماتم و از داست دادن همه زندگی شان کرد، و موجی از غم و همدردی  نسبت به آسیب دیدگان و نیز بیزاری و نفرت نسبت به حاکمان را در مردم سراسر کشور برانگیخت .

سیل نه یک بلای طبیعی بلکه پدیده ای طبیعی است، که اگر بر اساس الزامات  توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست برای مدیریت آن تدابیر مناسب اتخاذ نشده باشد ، به فاجعه‌ های تأسف باری می انجامد. 

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که پیامدهای ویرانگر سیل بیش از هر چیز محصول بی توحهی به الزامات زیست محیطی بوده است. طبیعت در طی زمان های بسیار طولانی و هزاره ها در نتیجه کنش متقابل نیروهای متعدد طبیعی ، به نوعی پایداری و انتخاب طبیعی برای هدایت آب های ناشی از بارش باران  و آب شدن برف های نشسته بر کوه ها دست می یابد . بدیهی است که بشر برای زندگی در این طبیعت باید به این انتخاب طبیعی احترام بگذارد. به ویژه اکنون که دانش بشر در زمینه های زیست محیطی، هواشناسی، زمین شناسی و... قابل قیاس با گذشته نیست، فرصت های درخشانی برای دوستی و همزیستی با طبیعت بدون آسیب دیدن از جلوه های تهدید کننده آن چون سیل، زلزله، آتشفشان و... برای انسان فراهم است. اما برخورداری از این فرصت مستلزم این است که جوامع انسانی با عقل سلیم ، اولویت انسان بر سود و ... مدیریت شود.

آنچه که سبب ایجاد این فاجعه شد، محصول دهه ها بی اعتنایی و بی توجهی به ارزش ها و الزامات زیست محیطی چون نابودی جنگل ها، تغییر مسیر طبیعی آب ها، احداث راه در مسیر طبیعی سیلاب ها، ناتوانی در مدیریت منابع آب ، آن هم برای کشوری که یکی از کم آب ترین کشورهای جهان است، ناتوانی در مدیریت بحران، ناتوانی در فرهنگ سازی و آموزش فرهنگ ایمنی و... است.  این ویژگی تمام رژیم های دیکتاتوری و فاسد است.

رژیم ولایت فقیه در کارنامه خود نه تنها ارزش های زیست محیطی  را به شدت  زیر پا گذاشته و با نابودی گسترده جنگل ها و تبدیل آن به عرصه در آمدزایی و کسب دارایی نا مشروع برای رانت خواران حکومتی، زمینه فاجعه سیل را ایجاد کرده است، بلکه با تخصیص حداقل  منابع کشور به سازمان مدیریت بحران و اقدامات پیشگیرانه چون لایروبی به موقع رود خانه ها ، اقدامات آب خیز داری ، زهکشی و تسهیل عبور رخ داد های ناگهانی چون بارش غیر مترقبه برف وباران  در برابر نهادهای مذهبی چون حوزه علمیه قم ، ناتوان از ارائه خدمات امدادی به آسیب دیدگان از سیل و مورد انتقاد و خشم مردم قرار دارد.

نویدنو ضمن همدردی با هم وطنان آسیب دیده از حوادث اخیر ، به همه کسانی که با تمام  توان خود برای کاهش آلام مردم به یاری شتافته اند درود می فرستد.

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: