نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-12-21

نویدنو  29/09/1397 

 

 

  • در مقاله‌ها و سخنرانی‌های حزب‌های کمونیست و کارگری بر سرشت استثمارگر، غارتگر، و غیرانسانی سرمایه‌داری تأکید شد. به این نکته اشاره شد که تضادها و رقابت دولت‌ها و ائتلاف‌های سرمایه‌داری چه در شرایط بحران و چه در فضای رشد سرمایه‌داری به طور چندجانبه‌ای در حال تشدید است، و روند صف‌آرایی نیروها در سطح بین‌المللی در حال شکل‌گیری و پیشرَوی است.

     

     

 

فراخوان پایانی بیستمین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری

بیستمین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در روزهای ۲۳ تا ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ در آتن و به میزبانی حزب کمونیست یونان برگزار شد که امسال صدمین سال پیکارهای تاریخی‌اش را جشن می‌گیرد. این نشست با موضوع اصلی "طبقهٔ کارگر معاصر و اتحاد آن؛ وظایف پیشاهنگ سیاسی آن- حزب‌های کمونیست و کارگری- در مبارزه با استثمار و جنگ‌های امپریالیستی، و در راه حقوق کارگران و ملّت‌ها، صلح، و سوسیالیسم" برگزار شد، و در آن ۹۰ حزب کمونیست و کارگری از ۷۳ کشور، از همهٔ‌ قاره‌های جهان، شرکت داشتند.

نمایندگان حزب‌های شرکت‌کننده دربارهٔ تحوّل‌های بین‌المللی، منطقه‌یی، و ملّی بحث و گفت‌وگو کردند و در ارتباط با تجربه‌های به دست آمده در مبارزهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری کشورهای خود، اقدام‌های مشترک و همگرایانهٔ خود در فاصلهٔ نشست قبلی تا این نشست، مبارزهٔ طبقاتی در کشورهایشان، و تلاش‌هایشان در راه اتحاد طبقهٔ کارگر با دیگر قشرهای مردمی و ضدانحصاری تبادل نظر کردند.

نمایندگان حزب‌های شرکت‌کننده در مورد تقویت پیکار کمونیست‌ها، روند مبارزات طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در راه حقوق کارگران، حقوق مردم، و حقوق جوانان در تقابل با انحصارها، قدرت سرمایه، و ستم و استثمار سرمایه‌داری بحث و گفت‌وگو کردند.

در مقاله‌ها و سخنرانی‌های حزب‌های کمونیست و کارگری بر سرشت استثمارگر، غارتگر، و غیرانسانی سرمایه‌داری تأکید شد. به این نکته اشاره شد که تضادها و رقابت دولت‌ها و ائتلاف‌های سرمایه‌داری چه در شرایط بحران و چه در فضای رشد سرمایه‌داری به طور چندجانبه‌ای در حال تشدید است، و روند صف‌آرایی نیروها در سطح بین‌المللی در حال شکل‌گیری و پیشرَوی است.

مداخله‌ها، تحریم‌ها و محاصره‌های اقتصادی، و دخالت‌های امپریالیستی همچنان ادامه دارد. جنگ‌ها همچنان ادامه دارد، از جمله در سوریه، یمن، لیبی، و نیز در آذربایجان. جنگ برادرکشی در اوکراین نیز ادامه دارد که مسئولیتش به عهدهٔ رژیم ضدمردمی کی‌یف است. تدارک‌های جنگی و تسلیحات نظامی رو به افزایش دارد.

حزب‌های کمونیست و کارگری از مبارزات کارگران و ملّت‌های سراسر جهان با تهاجم امپریالیسم، اشغال، و هرگونه تهدید نسبت به حق حاکمیت و استقلال ملّی، و پیکار آنها در راه صلح و دفاع از گسترش حقوق اجتماعی و دموکراتیک استقبال می‌کنند. تجربهٔ به دست آمده در شمار زیادی از کشورها در زمینهٔ مبارزه با نقشه‌های امپریالیستی و مشی سیاسی آمریکا، ناتو، و اتحادیهٔ‌ اروپا و متحدان آنها، بسیار باارزش است.

تشدید تضادهای پیش‌گفته، مسائل متعددی را با خود به همراه می‌آورد از جمله خطر جنگ‌های امپریالیستی با هدف کنترل منابع تولید ثروت، بازارها، و خطوط لولهٔ انرژی. این خطر، وظایفی جدّی را در برابر جنبش کارگری و کمونیست‌ها قرار می‌دهد تا مبارزهٔ ضدامپریالیستی گسترده در راه صلح و خلع سلاح، و تشدید مبارزه با مشی سیاسی دولت‌های بورژوایی را که در خدمت سودوَرزیِ سرمایهٔ کلان و جنگ و تجاوز امپریالیستی است، تقویت کنند.

همهٔ این تحوّل‌ها بر این امر تأکید دارد که مبارزه در راه صلح، خلع سلاح، احترام به حاکمیت ملّی و مردمی، و حل‌وفصل مسائل مردم و تأمین نیازهای آنها با مبارزه در راه براندازی وحشیگری سرمایه‌داری و برقراری سوسیالیسم پیوندی گسست‌ناپذیر دارد.

حزب‌های کمونیست و کارگری ابتکارهایی را که در سال ۲۰۱۷ به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر و در سال ۲۰۱۸ به مناسبت دویست مین سالگرد تولد کارل مارکس طرح و اجرا شد مثبت ارزیابی کردند و آن را در خدمت دفاع از دستاوردهای اتحاد شوروی و دفاع از سوسیالیسم دانستند که تنها راه رهایی از استثمار سرمایه‌داری است.

حزب‌های شرکت‌کننده بر همبستگی انترناسیونالیستی خود را با ملّت‌های سوریه، فلسطین، و قبرس، با مردم لبنان، سودان، کوبای سوسیالیستی، ونزوئلا، برزیل، ایران، و همهٔ ملّت‌هایی که با تهدیدها و تاخت‌وتازهای امپریالیستی روبرویند، تأکید کردند.

حزب‌های شرکت‌کننده جریان ضدکمونیسم و یورش به حقوق و آزادی‌های دموکراتیک را محکوم کردند و پشتیبانی کامل خود را از کمونیست‌هایی که در لهستان، اوکراین، سودان، قزاقستان، پاکستان مورد اذیت و آزار قرار دارند، و نیز کمونیست‌هایی که در روسیه، ترانس‌نیستریا [در شرق مولداوی]، و جاهای دیگر در معرض فراخواست‌های سیاسی و قانونی [دادگاهی] قرار دارند، اعلام کردند.

مطرح شد که در سال ۲۰۱۹ چندین مورد بزرگداشت مهم وجود دارد، از جمله صدمین سالگرد بنیادگذاری انترناسیونال کمونیستی [کمینترن]، هفتادمین سالگرد انقلاب چین، و شصتمین سالگرد انقلاب کوبا. برای تقویت انترناسیونالیسم پرولتری، برای دفاع از تاریخ و سهم جنبش کمونیستی در دستاوردهای مردمی، برای مبارزه در راه پیشرفت، برای رهایی اجتماعی کارگران و ملّت‌ها، و برای مقابله با دروغ‌پردازی‌ها و تحریف حقیقت تاریخی و همانندسازی کمونیسم با قساوت‌های فاشیستی می‌توان از این سالگردها استفاده کرد.

حزب‌های کمونیست و کارگری همبستگی خود را با پناهندگان و مهاجران اعلام کردند و نژادگرایی، و نیروهای راست‌افراطی فاشیستی خطرناکی را که نظام استثمارگر [سرمایه‌داری] پدید می‌آورد و در مقابل مردم قرار می‌دهد، محکوم کردند.

در بیستمین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری، چندین بیانیهٔ همبستگی با مبارزهٔ ملّت‌ها در بسیاری از نقاط دنیا صادر شد.

حزب‌های کمونیست و کارگری تمایل و خواست خود را برای تدارک و اجرای اقدام‌های مشترک و همگام، بر محور چند موضوع‌ اصلی اعلام می‌کنند:

علیه جنگ، مداخله، و نظامیگری امپریالیستی

اقدام علیه ناتو- که ۴ آوریل ۲۰۱۹ هفتادمین سالگرد تأسیس آن است- و علیه اتحادیهٔ اروپا که از راه [سیاست دفاعی و امنیتی] "همکاری ساختارمند دائمی" (PESCO) و سازوکارهای دیگر بیش از پیش نظامیگرا می‌شود. اقدام علیه سلاح‌های هسته‌یی و پایگاه‌های نظامی خارجی، با بهره‌گیری از سالگرد کشتار جمعی در هیروشیما و ناگازاکی (در روزهای ۶ و ۹ اوت) و هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوّم (در روز اوّل سپتامبر).

دفاع از تاریخ جنبش کمونیستی و ارزش‌های انترناسیونالیسم پرولتری

برنامه‌های چندجانبه به مناسبت صدمین سالگرد آغاز به کار انترناسیونال کمونیستی [کمینترن] در روز ۲ مارس، اقدام علیه ضدکمونیسم، اذیت و آزار [کمونیست‌ها]، و ممنوعیت فعالیت حزب‌های کمونیست و کارگری. بهره‌گیری از فرصتِ ۱۰۲مین سالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر برای برجسته کردن دستاوردهای سوسیالیسم و عمیق و گسترده کردن بحث‌های نظری و اقدام‌های عملی برضد سرمایه‌داری و سرشت استثمارگر، سرکوبگر، تجاوزگر، غارتگرانه، و غیرانسانی آن.

تقویت همبستگی انترناسیونالیستی با ملّت‌های در حال پیکار که با اِشغال و تهدیدها و مداخله‌های امپریالیستی روبرویند

تقویت همبستگی انترناسیونالیستی و مبارزه با هدفِ پایان دادن به محاصرهٔ کوبا و مداخله و تهدید علیه ونزوئلای بولیواری. پشتیبانی از پیکار مردم فلسطین به منظور پایان دادن به اشغال، و برای دستیابی به حق تعیین سرنوشت و برقراری دولتی ملّی و مستقل با پایتختی اورشیلم شرقی مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد؛ حمایت از مقاومت مردم فلسطین و محکوم کردن سیاست‌های جنایتکارانهٔ اسرائیل. محکوم کردن مداخله‌های امپریالیستی در شبه‌جزیرهٔ کره و اعلام همبستگی با مردم کره برای دستیابی به استقلال و اتحاد صلح‌آمیز آنها [در یک کشور]. اعلام همبستگی با پناهندگان و همهٔ ملّت‌هایی که در معرض اشغال، مداخله، و محاصرهٔ امپریالیسم قرار دارند.

همبستگی طبقاتی چندجانبه با پیکار کارگران در راه حقوق کارگر، حقوق اجتماعی و سندیکایی، و علیه تهاجم سرمایه

تدارک اقدام‌هایی برای پیکار در محل‌های کار، به‌ویژه در روز جهانی کارگر (اوّل ماه مه)، همراه با برجسته کردن نقش پیشاهنگی کمونیست‌ها.

در دفاع از حقوق زنان و رهایی آنان

تدارک اقدام‌های مبارزاتی در روز ۸ مارس، روز جهانی زن، به منظور دفاع از حقوق زنان و برابری کامل آنها [با مردان] در کار و زندگی.

مبارزه در راه آزادی‌های سیاسی و سندیکایی و حقوق دموکراتیک، برضد نیروهای فاشیستی و رژیم‌های ارتجاعی، و برضد نژادگرایی، خارجی‌هراسی، جزم‌گرایی مذهبی، و ستم‌های اجتماعی

تدارک اقدام‌های مبارزاتی در روز پیروزی مردم بر فاشیسم-نازیسم.

تدارک اقدام‌هایی در دفاع از محیط‌زیست

شرکت‌کنندگان در بیستمین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری از حزب کمونیست یونان به خاطر میزبانی موفقیت‌آمیز این نشست سپاسگزاری کردند.

 

  نامۀ مردم، شمارۀ ۱۰۶۶، ۱۹ آذرماه ۱۳۹۷

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: