نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-12-16

نویدنو  26/09/1397 

 

  • از این رو ، زرد صرفا رنگ ضد نئو لیبرالیسم نیست بلکه (بر خلاف نارنجی و سیز) رنگ  یک ضد نئو لیبرالیسم  به شدت  برابری خواه ، به شدت دموکراتیک است - رنگی که به نظر می رسد رنگ خورشید و رنگ یک روز جدید هم باشد .  

 

 

 

 

 

 

 

 

درک جنبش جلیقه زرد ها از طریق نظریه اصلی رنگ

الیوت اسپربر- هاتف رحمانی   

با ظهور جلیقه زردها ، که جنبش جلیقه زرد ها فرانسه را جارو کرد( و به بلژیک، هلندو جاهای دیگر گسترش یافت)، آشکار شده است که رنگ ضد نئو لیبرالیسم زرد است . با وجود سردرگمی بسیار، این سردرگمی روشن است . مردم قیام کرده در فرانسه برای اعتراض به سوخت ویژه یا مالیات کربن به خیابان ها نیامده اند ، آن ها برای اعتراض به نابرابری ، نابرابری کاهش مالیات برای ثروتمندان همراه با افزایش مالیات و ریاضت برای کسان دیگر – نابرابری ها و نابرابری های جدایی ناپذیر از نئو لیبرالیسم – به خیابان ها آمده اند. 

البته ، نئولیبرالیسم می تواند هم به شیوه مترقی و هم به صورت عقب مانده مورد حمله قرار بگیرد. می تواند به صورت انقلابی و ارتجاعی و یه شیوه میانه روانه مورد انتقاد قرار گیرد . بعنوان مثال، دونالد ترامپ ، در راس همه ، با حمله به نزول کیفیت زندگی مردم – نزولی که از سازمان جهانی نئولیبرالیسم جدایی نا پذیر است – سوار قدرت شد . علاوه بر کمک قابل توجه از سوی کالج انتخاباتی تاریخ مصرف گذشته ، ترامپ ریاست جمهوری را با حمله به نفتا و دیگر قرار داد های به اصطلاح آزاد تجاری ( قرار داد هایی که برای سرمایه داری نئو لیبرالی مرکزی هستند) به دست آورد. او هم چنین وعده داد زیر ساخت های در حال فسادی را اصلاح نماید که برنامه ریاضتی نئولیبرال مورد حمایت نخبگان مالی را همراهی می کند. اما او همه این ها را به شیوه نژاد پرستانه ، ملی گرایانه و فوق ارتجاعی ، مقصر شماری مهاجران ، مسلمانان و دیگران عملی کرد. وآن واقعیت نادری است که وقتی قرمز جمهوری خواه مرتجع، با زرد ضد نئولیبرالیسم مخلوط شد رنگ نارنجی – رنگ ترامپ – را خلق کرد .  

به همین ترتیب ، وقتی با رنگ آبی ( رنگی که این روز ها نماد حزب دموکرات است) ترکیب شد رنگ ضد نئولیبرالیسم سبز را تولید کرد – نیو دیل سبز، بعنوان مثال ، که الکساندریا اوکازیو کورتز[1] و دیگران از آن پشتیبانی می کنند (که به نظر می رسد رنگ پول ، و رنگ ارتش نیز باشد ، که معامله تابع آن باقی می ماند). 

بعلاوه ، وقتی قرمز جمهوری خواهان و آبی دموکرات ها  ترکیب شد رنگ بنفش را نتیجه داد – رنگی نه تنها متعلق به دو حزبیت، بلکه رنگ نخبگان مالی که ( در امریکا و در سطح جهانی) از آن ها حمایت می کنند، یعنی رنگ پادشاهی. و مخالف بنفش، همان طور که یک چرخ رنگ به شما خواهد گفت زرد است . به این ترتیب ، زردی جلیقه زرد ها بیشتر از رنگ صرف ضد نئو لیبرالیسم ، زرد ضد نابرابری است . به همین ترتیب رنگ دموکراسی رادیکال ، رنگ برابری رادیکال است  که دشمن خصوصی سازی دارایی همگانی ، و دشمن تمرکز ثروت است که مشخصه سازمان های مسموم حال حاضر جهان را نشان می دهد. 

این دموکراسی رادیکال ، در راس جاهای دیگر ، در فراخوان جلیقه زرد ها به (تشکیل) مجلس مردمی - نه برای ذکر خواسته هایشان برای مالیات بر ثروت ، حداقل مزد بالاتر، و حقوق حداکثری - آشکار است . از این رو ، زرد صرفا رنگ ضد نئو لیبرالیسم نیست بلکه (بر خلاف نارنجی و سیز) رنگ  یک ضد نئو لیبرالیسم  به شدت  برابری خواه ، به شدت دموکراتیک است - رنگی که به نظر می رسد رنگ خورشید و رنگ یک روز جدید هم باشد .

  

 

نسخه گذشته

اگر چه رد آغازین مالیات سوخت از سوی جلیقه زرد ها به نشان دار شدن آن ها بعنوان مخالفین مبارزه با تغییر آب و هوای فاجعه بارمنجر شده است ، اما چون نابرابری ، جهانی سازی و تغییر آب و هوای فاجعه بار ( همان طور که برونو لاتور در طلوع برای زمین[2]  نشان می دهد) اتحادی راتشکیل می دهند ، مبارزه جنبش جلیقه زرد ها (به ویژه در تجلیات بزرگتر ومتفاوت تر آن) با نابرابری ( در عین حال) مبارزه با تغییر فاجعه بار آب و هوا هم هست - همان طور که مبارزه با تغییر فاجعه آمیز آب و هوا به صورت جدی مستلزم مبارزه با نابرابری است .

کانتر پانچ       


 

[1] - سیاست مدار جوان از حزب دموکرات که در انتخابات میان دوره ای از نیویورک به مجلس راه یافت

[2] - کتابی که در سال 2017 منتشر شد و در باره سیاست ها در رژیم آب و هوایی توضیح می دهد .


 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: