نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-12-04

نویدنو  13/09/1397 

 

 

  • سوم آذر ماه 1397 (24 نوامبر 2018) مراسم بزرگداشتی به مناسبت صدمین سالروز تولد شهید فریدون ابراهیمی در سالن مرکز بین المللی مطبوعات آذربایجان در شهر باکو با حضور گروهی از اعضاء و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان، تعدادی از اعضای جمعیت مهاجرین ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان و تنی چند از محققان، شرق شناسان و ... بر گزار شد.

     

     

مراسم یکصدمین سالروز تولد فریدون ابراهیمی بر گزار شد

 

سوم آذر ماه 1397 (24 نوامبر 2018) مراسم بزرگداشتی به مناسبت صدمین سالروز تولد شهید فریدون ابراهیمی در سالن مرکز بین المللی مطبوعات آذربایجان در شهر باکو با حضور گروهی از اعضاء و هواداران فرقه دمکرات آذربایجان، تعدادی از اعضای جمعیت مهاجرین ایرانی مقیم جمهوری آذربایجان و تنی چند از محققان، شرق شناسان و ... بر گزار شد. در این نشست مهمانانی از چند کشور و نمایندگان رسانه های گروهی نیز شرکت داشتند.

 در ابتدا رحیم حسین زاده صدر جمعیت مهاجرین ایرانی ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، به اطلاع رساند که این مراسم شکوهمند از طرف کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت مهاجرین ایرانی به پاس خدمات ارزنده شهید فریدون ابراهیمی در دوره حکومت خودمختار آذربایجان 1325 – 1326 برگزار می شود. مراسم با سرودملی دولت خودمختار آذربایجان آغاز شد. حاضرین به احترام از جا برخاستند و با سر دادن سرود ملی دولت خود مختار آذربایجان، یاد و خاطره جان فشانی و مبارزات خلق آذربایجان به رهبری پیشه وری را گرامی داشتند.

آنگاه فیلم مستند "عمر عقاب" به مدت 18 دقیقه پخش شد. این فیلم بخشی از پیشرفت های آذربایجان در دوران حکومت ملی را نشان می دهد. که قسمتی از آن به خانواده ابراهیمی ها بویژه فریدون ابراهیمی اختصاص دارد.

در ادامه صمد بایرامزاده مسئول بخش ایران شعبه شرق شناسی آکادمی علوم آذربایجان، در مورد شخصیت برجسته و همه جانبه فریدون ابراهیمی  سخن گفت. بایرام زاده اشاره کرد: فریدون ابراهیمی با اینکه بیش از 27 سال نداشت در عرصه سیاست، حقوق، دیپلماسی، روزنامه نگاری، تاریخ نویسی و نویسندگی چنان تبحر داشت که تعجب همگان را بر می انگیخت. شهید فریدون ابراهیمی در عین حال مبارزی معتقد بود و تا پای جان برای سعادت خلق آذربایجان و دیگر خلق های ایران به تلاش خود ادامه داد و در این راه به شهادت رسید. ...

دکتر عادله چرنیک بلند، عضو هیئت اجرائیه کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان و عضو رهبری جمعیت مهاجرین ایرانی دیگر سخنران اجلاس بود. دکتر عادله که خود از اعضای فعال سازمان جوانان فرقه دمکرات آذربایجان، در دوران حکومت خود مختار آذربایجان، بوده است.  به تلاش و مبارزه شگفت انگیز جوانان آذربایجان در آن دوره پرداخت و گفت: من که خود یکی از همان جوانان بودم امروز متعجبم که آن همه انرژی و شور وشوق از کجا نشئت می گرفت. دختران و پسران جوان و نوجوان در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، آموزش، اجتماعی و دفاع از دولت ملی  چنان تلاش می کردند که غیر قابل وصف است. فریدون ابراهیمی یکی از همین جوانان بود که با سن کم مسئولیت های بسیار سنگینی از جمله دادستانی کل دولت خود مختار آذربایجان را پذیرفته بود و بحق از عهده آن برآمد.

عادله خانم که برای اولین بار فریدون ابراهیمی را در اولین کنگره سازمان جوان فرقه در تبریز دیده بود، یاد آوری کرد خانواده ابراهیمی ها در جنبش انقلابی ایران نقش بسزایی دارند. این خانواده شهدایی مثل غنی ابراهیمی، فریدون ابراهیمی و انوشیروان ابراهیمی به جنبش انقلابی و آزادیخواهانه ایران تقدیم کرده اند و شخصیت های برجسته ای مانند ایرج ابراهیمی و ایراندخت ابراهیمی در این خانواده رشد کرده اند. امروز نیز فریدون ابراهیمی فرزند شهید انوشیروان ابراهیمی در بین ماست. ...

در ادامه تعداد دیگری از شرکت کنندگان، طی سخنانی دیدگاه و نظر خود را در مورد فریدون ابراهیمی ارائه دادند.

سپس اعلام شد، در پی فراخوان کمیته مرکزی فرقه دمکرات آذربایجان و جمعیت مهاجرین ایرانی، نزدیک به 55 مقاله تحقیقی، ادبی و داستانی از ایران، آلمان، سوئد، دانمارک، بلاروس و جمهوری آذربایجان، به زبان های آذربایجانی، فارسی و انگلیسی به هیئت برگزار کننده رسیده است.

هیئت برگزار کننده، پس از بررسی، سه نفر اول را به این شرح اعلام کرد: از جمهوری  آذربایجان انور، از ایران حمید و از سوئد سعادت کریمی.

هیئت آقایان صمد بایرام زاده از آذربایجان و حمید آذری از آمریکا را به پاس تلاششان برای انتشار مجلد روزنامه آذربایجان دوران حکومت ملی، شایسته لوح تقدیر دانست.

هیئت آقایان محرم سرابی و داریوش ظفری از آلمان و نویسنده دیگری از ایران را به پاس زحماتی که برای معرفی خانواده ابراهیمی ها به نسل جوان متحمل شده اند، شایسته لوح تقدیر دانست.

هیئت آقایان ایلیار پولاد، بهروز مطلب زاده، ابراهیم شیری، صفر صادقی و خانم ناهید مذکوری را شایسته دریافت دیپلم افتخار دانست.

هیئت از همه کسانی که با نوشتن مقاله و ارسال مطلب جهت بهتر برگزاری این کنفرانس یاری رسانده اند قدر دانی کرد. که از آن جمله از خانم ها فاطمه جعفراوا، سامینه صادق اوا، اسمیرا فواد، پروانه محمدلی و آقایان حسن آهنگی، تاریل امید، پرویز کاظمی، احمد قربان اوغلی و صدر الدین سلطان می توان نام برد.

پس از اهدای جوایز به برندگان، فریدون ابراهیمی فرزند شهید انوشیروان ابراهیمی با سخنان کوتاهی از همه عواملی که با تلاش شبانه روزی به برگزاری این کنفرانس یاری رسانده اند، از همه نویسندگان مقالات، شرکت کنندگان در اجلاس و خبرنگاران و رسانه های گروهی تقدیر و تشکر کرد.

به این ترتیب نشست  پایان گرفت.

 

 

برگرفته از سایت فرقه دموکرات آذربایجان

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: