نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-10-13

نویدنو  21/07/1397 

 

 

  • جهان وسیعا در خال تغییر است ، اما سازمان ملل بر پایه یک فورمول قدیمی ونا کار آمد که بر سر برندگان جنگ جهانی دوم بعنوان رهبران جهان کلاه پادشاهی می گذارد به عملیات خود ادامه می دهد. در صورتی که سازمان ملل به عمل خود بر پایه چنین تصورات عظیمی ادامه دهد هیچ امیدی نمی تواند وجود داشته باشد و نباید جنگ جهانی دیگری را برای آن که سازمان ملل اصلاح شود و واقعیت جدید وغیر قابل برگشت دوران ما را بازتاب دهد به راه انداخت . 

     

 

پایان سلطه : سازمان ملل باید نظم جهانی درحال تغییر را بازتاب دهد

رمزی بارود - برگردان : هاتف رحمانی

 

نباید جنگ جهانی دیگر ی رخ دهد تاسازمان ملل براساس آن برای بازتاب واقعیت جدید و غیر قابل برگشت زمان ما اصلاح شود.

 پرسش منطقی که چرا هند و برزیل ، دوکشور با جمعیت زیاد و اقتصادهای بزرگ و درحال رشد ، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیستند وجود دارد .

شورا – متشکل از 5 عضو دائمی و 10 عضو گردشی –برای بازتاب نظم جهانی ای که از دل خشونت وحشتناک جنگ جهانی دوم زائیده شد طراحی شده بود. ان نظم به همین سادگی بود : کسانی که در سمت پیروزمندان ظهور کردند عضویت دائمی وقدرت "وتو" را که اجازه می داد یک کشور اراده تمام جامعه جهانی را نادیده بگیرد تضمین کرد ند.

این سیستم ناعادلانه، که بی وقفه بنیاد اخلاقی سازمان ملل را تضعیف کرده است ،تا امروز به صورت موثری باقی است . 

نشست 73 ام مجمع عمومی که به تازگی در نیویورک برگذار شد  هم اهمیت توانایی سازمان ملل بعنوان یک پلتفرم جهانی برای نشان دادن مشکلات فشار آور ، ونیز صحنه سیاسی آشفته ناشی ازفقدان اتحاد سازمان را نشان داد.

سوء استفاده از وتو، فقدان پاسخگویی ، و نمایندگی غیر عادلانه در شورای امنیت سازمان ملل – بعنوان مثال، هیچ کشور امریکای لاتینی عضو دائم نیست – همگی سازمانی را که ابزاری ، حداقل روی کاغذ، برای اجرای قوانین بین المللی و دست یابی به صلح و امنیت جهانی است از کار انداخته است .

در حالی که ریچارد فالک ، گزارشگر سابق سازمان ملل ، از "ضرورت سازمان مللی قوی تر" طرف داری می کند ، استدلال می کند که " از نقطه نظر روند های ژئو پولیتیک کنونی به نظر می رسد (سازمان ملل) در رابطه باچالش های همه جانبه ای که کشورها نمی توانند بر غلبه بر آن ها امیدوار باشند  تقریبا تا نقطه انحلال نزول کرده است ." 

 برخی از این مشکلات درهم تنیده اند و نمی توانند از طریق راه حل های کوتاه مدت یا موقت بر طرف شوند. بعنوان مثال ، تغییرات آب و هوایی اغلب به کمبود موادغذایی و گرسنگی منجر می شود ، که کمبود و گرسنگی به نوبه خود ، به افزایش سطح پناهجویان و سرانجام به نژادپرستی و خشونت  می انجامد .

برنامه غذای جهانی سازمان ملل سال گذشته گزارش کرد که گرسنگی جهانی ، با وجود تمام تلاش هابرای کنترل آن و دست یابی نهایی به هدف اعلام شده "گرسنگی صفر" در حقیقت در حال افزایش است . طبق اعلام برنامه جهانی غذا در سال 2016 ، 815 میلیون نفر با افزایشی نزدیک به 40 میلیون نفر نسبت به سال گذشته  از گرسنگی رنج می بردند . نهاد سازمان ملل آخرین اماررا "کیفر خواست علیه بشریت" خواند .

مبارزه شکست خورده علیه تغییرات آب و هوا "کیفر خواست " دیگری " علیه بشریت" است . توافق نامه 2016 پاریس مورد حمایت سازمان ملل لحظه درخشان نادری برای سازمان ملل بود ، چون رهبران 195 کشور با کاهش گازهای اکسید کربن از طریق تکیه کمتر به سوخت فسیلی  موافقت کردند. اما ، آن قرار داد خیلی زود مرد. در ژوئن 2017 ، دولت امریکا با قرار دادن یک بار دیگر جهان  در خطر تغییر آب وهوا ف با تاثیر ویران کننده آن بر بشریت ،از توافق جهانی خارج شد .    

  این تصمیم دولت دونالد ترامپ مشکل بنیادی در داخل سازمان ملل را نمونه بندی می کند: یک کشور می تواند بر کل  دستور کارجهانی مسلط  یا آن را از خط خارج نماید ، که بی ربطی عملی سازمان را نشان می دهد.

جالب تر آن که سازمان ملل در سال 1945 به جای سازمانی که بی ربطی و بی اثری آن آشکار شده بود تاسیس شد: اتحاد ملت ها .

اما اگر اتحاد ملت ها اعتبار خود را به خاطر ناتوانی اش در جلوگیری از جنگ از دست داد ، چرا سازمان ملل در تمام این سال ها زنده ماند؟

شاید سازمان ملل در مرحله اول هرگز نه برای رفع مشکلات جنگ یا امنیت جهانی ، بلکه برای نشان دادن پارادایم قدرت جدید که به کسانی که برای موجودیت سازمان ملل به شکل کنونی آن بیشتر سرمایه گذاری کردند خدمت می کند تاسیس شده بود.

به محض تاسیس سازمان ملل ، امریکا و متحدان آن برای سلطه بردستور کار جهان بر خاستند.  

همان طور که تجربه نشان داده است ، امریکا زمانی که سازمان جهانی به برنامه امریکا خدمت می کند متعهد است ، اما هر جایی که سازمان از بر آوردن انتظارات امریکایی کوتاهی می کند غیر متعهد است .

بعنوان مثال ، جرج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین امریکا به تکرار سازمان ملل را به خاطر کوتاهی در حمایت از تلاش های جنگ غیر قانونی علیه عراق سانسور کرد . بوش در یک سخنرانی در برابر مجمع عمومی در سال 2002 پرسید : " ایا سازمان ملل به هدف از تاسیس خود خدمت خواهد کرد یا بی ربط خواهد بود؟"

" هدف از تشکیل آن " در اینجا ، البته ، اشاره به طرح ایالات متحده است که دهه ها اولویت بالای سازمان ملل باقی مانده است .  

سفیر امریکا در سازمان ملل بی وقفه برای تضعیف نهادهای مختلف سازمان ملل که از خط امریکا پیروی نمی کنند تلاش می کند. نیکی هیلی سفیر کنونی امریکا ، بسیار مهاجم تر از پیشینیان اوست ، چنان که ربان دشمنانه و راهکارهای غیر دیپلماتیک او- به ویژه در زمینه اشغال غیر قانونی اسرائیل و آپارتاید در فلسطین- خراب کردن روابط بین واشنگتن و سازمان ملل را بیشتر برجسته می سازد .

در حقیقت ، سازمان ملل یک نهاد یک پارچه نیست . سازمان ملل نهادی چند ملیتی است که در واقع ماهیت قدرت جهانی را بازتاب می دهد. پس از جنگ جهانی دوم ، سازمان ملل بر سر خطوط سیاسی و ایدئولوژیک در نتیجه شکل گیری جنگ سرد دچار انشعاب شد . در پایان عصر جنگ سرد ، در اوایل دهه 1990 ، سازمان ملل به ابزار نمایشگر تلاش امریکا برای سلطه جهانی تبدیل شد .  

 با آغاز سال 2003 سازمان ملل وارد عصر جدیدی شد که دیگر امریکا در آن تنها قدرت هزمونیک نیست ، ظهور چین و روسیه بعنوان ترمینال های اقتصادی و بازیگران نظامی ، بعلاوه ظهور بلوک های منطقه ای و اقتصادی در همه جا ، سبب چالش های بزرگ تر و رشد یابنده تر برای ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نهاد های مختلف سازمان ملل شده است .

 اگر چه مجمع عمومی تا حد زیادی با اهمیت مانده است  و هنوز هم می تواند از طریق حمایت خود از دیگر نهاد های سازمان ملل ، مانند یونسکو ، دادگاه بین المللی عدالت ، سازمان بهداشت جهانی و غیر آن سلطه قدرت های بزرگ را به چالش بکشد .

جهان وسیعا در خال تغییر است ، اما سازمان ملل بر پایه یک فورمول قدیمی ونا کار آمد که بر سر برندگان جنگ جهانی دوم بعنوان رهبران جهان کلاه پادشاهی می گذارد به عملیات خود ادامه می دهد. در صورتی که سازمان ملل به عمل خود بر پایه چنین تصورات عظیمی ادامه دهد هیچ امیدی نمی تواند وجود داشته باشد و نباید جنگ جهانی دیگری را برای آن که سازمان ملل اصلاح شود و واقعیت جدید وغیر قابل برگشت دوران ما را بازتاب دهد به راه انداخت . 

970719

 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: