نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-09-15

نویدنو  24/06/1397 

 

 

  • چرا بی‌بی‌سی برخلاف رویه‌ی مرسوم و همیشگی خود، در بخش‌های بعدی خبر از بازپخش این مصاحبه خودداری کرد؟ چرا ویدئوی مصاحبه در سایت بی‌بی‌سی قرار نگرفت؟ چرا این ویدئو در اینترنت در دسترس عموم قرار نگرفت؟ آیا خانم روستایی این موضوع را عادی می‌دانند و توضیحی را که مسئولان بی‌بی‌سی در مورد حجم بالای ویدئو و... برای قرار‌ندادن آن در سایت می‌دهند، می‌پذیرند؟

 

 

همه شواهد نشان از آن دارد که حمله به ادلیب به نقطه عطفی در روابط کشورهای درگیر در سوریه تبدیل شده است . همه رسانه های جریان مسلط فشارشان را گذاشته در دفاع از "غیر نظامیانی" که در صورت حمله کشته و آواره خواهند شد . "نقض حقوق بشر" به شاه بیت تمام رسانه ها تبدیل شده است . برای اولین بار حتی از تظاهرات "عظیم" مردم ادلیب علیه بشار اسد فیلم تهیه و توزیع کرده اند .

 ویدیو تظاهرات علیه اسد در ادلیب

 در چند روز گذشته کلاه سفید ها که چند ماهی بود خبری از آن ها نبود در صحنه حضور پیدا کرده و نقش "ناجی بودن" خود را رسانه ای کرده اند و بی بی سی و ایران اینترنشنال بعنوان دو رسانه فارسی زبان بارها آن ها را نشان داده اند .

وایت هلمت در ادلیب 4 روز قبل

 در ادامه ضمن جلب توجه شما به نوشته ساکر مفسر امریکایی که در همین شماره نویدنو با عنوان

آیا تجاوز بعدی امریکا به سوریه از قبل برنامه ریزی شده است ؟

منتشر شده است ، نوشته آقای مسعود امیدی در افشا یکی از ترفند های بی بی سی در هماهنگیش با این ارکستر سراسری نیروهای ضد مردمی و غارتگر را همراه با فیلم تظاهرات مردم ادلیب را به نقل از رادیو زمانه یکی دیگر از رسانه های بازیگر برنامه های امپریالیستی در منطقه و ایران تقدیم خوانندگان می نماییم . نویدنو

 

 

خودداری بی‌بی‌سی از بازپخش مصاحبه با خانم فرزانه روستایی در باره‌ی ادلب مسعود امیدی

نادر سلطان‌پور مجری خبر تلویزیون بی‌بی‌سی هم‌زمان با برگزاری نشست تهران بین روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تاریخ 16 شهریور ماه ، ضمن مصاحبه‌ای با خانم فرزانه روستایی خبرنگار ایرانی مقیم کشور سوئد در باره‌ی برگزاری این نشست، ترجیح می‌دهد تا از ایشان در باره‌ی ارزیابی از "صحبت‌ها و اختلافاتی که برجسته‌تر شده بین تهران، مسکو و آنکارا" در این نشست، بپرسد. یعنی مجری بی‌بی‌سی در واقع از خانم روستایی می‌خواهد تا در صحبت پیرامون مسائل مربوط به اجلاس مورد بحث ، بر اختلافات ایران و روسیه با ترکیه در ارتباط با حمله‌ی ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب متمرکز شود.  در واقع آقای سلطان‌پور ترجیح می‌دهد تا طرف مصاحبه را به اظهار‌نظر صرف در باره‌ی عدم توافق ترکیه با ایران و روسیه در مورد حمله به ادلب هدایت کند. و این در حالی است که در بیانیه‌ی 12 ماده‌ای مشترک روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در نشست تهران توافقاتی بین سه کشور انجام شد که در بند 2 آن آمده است :

"بر پایبندی مستحکم و مستمر خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تأکید ورزیده و تصریح نمودند که این اصول از سوی همگان باید محترم شمرده شود. روسای جمهور تصدیق نمودند که هیچ اقدامی، فارغ از عامل/ عاملان آن، این اصول را نباید تضعیف نماید. آنها تمامی تلاش‌ها به منظور ایجاد واقعیات جدید در صحنه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را مردود شمرده و اراده خود برای ایستادگی در برابر مقاصد تجزیه طلبانه با هدف تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین امنیت ملی کشورهای همسایه را ابراز نمودند."

در بند 4بیانیه آمده است :

" بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند. روسای جمهور تاکید نمودند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی بین گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود."

و در بند 5 این بیانیه نیز آمده است:

"بر این باور خود تصریح نمودند که منازعه سوریه هیچ راه‌حل نظامی نمی‌تواند داشته باشد و تنها از طریق یک فرایند سیاسی مذاکراتی می‌توان به آن پایان داد. روسای جمهور بر اراده خود جهت ادامه همکاری فعالانه به منظور پیشبرد فرایند سیاسی همسو با تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تاکید ورزیدند."

متن کامل بیانیه در لینک زیر در دسترس است:

https://www.khabaronline.ir/detail/802756/World/diplomacy

با این وجود مجری بی‌بی‌سی مایل است در اجرای درست  وظیفه‌ی محوله به خود مبنی بر جلب توجه مخاطب به کشتار غیرنظامیان در ادلب در صورت حمله برای آزاد سازی این شهر از دست تروریستها و آدمخواران، از طرف مصاحبه‌ی خود سخنانی در باره‌ی شکست نشست تهران در ارتباط با عدم توافق در مورد آزادسازی ادلب و ابراز نگرانی در باره‌ی قطعی بودن فاجعه‌ی انسانی و کشتار غیرنظامیان از سوی سوریه و متحدینش بشنود.

به هر صورت مخاطب این تلویزیون می‌تواند ببیند که طی روزها و ساعات گذشته چند بار مجریان این تلویزیون در بخش‌های مختلف خبری و گزارش‌های مختلفی که در ارتباط با سوریه و نشست تهران پخش کردند ، به تکرار این این واژه‌ها با هدف ایجاد نگرانی در ارتباط با کشتار غیرنظامیان در مخاطب پرداختند . بدون اینکه حتی یک بار به آنچه در بند 5 بیانیه مذکور در ارتباط با "جلوگیری از تلقات غیرنظامی" مورد توجه قرار گرفته است، اشاره ای کرده باشند.  البته این تلاش به بی‌بی‌سی محدود نبود و صدای آمریکا و تلویزیون " من‌و‌تو"  و تمام رسانه‌های غربی و وابسته به آنها در ایجاد این جو و باوراندن یک فاجعه‌ی انسانی و جنایت بزرگ و نقض قطعی و گسترده‌ی حقوق بشر در ادلب به مردم جهان در هماهنگی کامل با یکدیگر عمل می‌کنند. آنها اساساً هیچ اشاره‌ای به ده‌ها هزار تروریست و داعشی آدم‌خوار مستقر در ادلب و خطر آن برای بشریت نمی‌کنند.  طوری خبر و گزارش می‌دهند که گویا دولت سوریه به همراهی متحدینش تنها برای کشتار مردم غیر‌نظامی و زنان و کودکان ادلب است که قرار است به ادلب حمله کنند و....!

با این وجود خانم فرزانه‌ روستایی در مصاحبه‌ی زنده و در پاسخ به پرسش خبرنگار بی‌بی‌سی در باره‌ی" اختلافات تهران و مسکو با آنکارا" سخنانی بر زبان راند و به حقایقی جلب توجه نمود که بی‌بی‌سی به‌هیچ‌وجه مایل به پخش آنها از رسانه‌ی خود نبود و بویژه با سیاست خبری این روزهای این رسانه مبنی بر ایجاد هر جه بیشتر نگرانی در مخاطب بابت تلفات غیر‌نظامیان و فاجعه‌ی انسانی و نقض حقوق بشر از سوی سوریه و متحدینش و مسکوت گذاشتن ماهیت تروریست‌های متمرکزشده در ادلب و خطر آن برای مردم سوریه و منطقه و جهان، سازگار نبود. به همین دلیل نیز علی‌رغم رویه‌ی مرسوم بی‌بی‌سی در بازپخش اینگونه مصاحبه‌ها در بخش‌های مختلف خبری ، از اجرای این رویه در ارتباط با این مصاحبه اجتناب شد. در بررسی بعدی مشخص شد که ویدئوی مصاحبه نیز نه در سایت بی‌بی‌سی و نه در اینترنت در دسترس قرار ندارد.

طی درخواست نگارنده‌ی‌این متن از خانم روستایی و در پی درخواست ایشان از بی‌بی‌سی، متن مصاحبه از ایشان دریافت شد. با توجه به اهمیت مطالب مطرح شده در این مصاحبه و جلوگیری از بازپخش (سانسور) آن در بخش‌های بعدی خبری و انتشار در سایت بی‌بی‌سی و اینترنت، متن کامل این مصاحبه از ویدئوی مربوطه استخراج شده و در اینجا نقل می‌شود :

خبرنگار بی‌بی‌سی: "خانم روستایی نظرتان در باره‌ی ارزیابی از صحبت‌ها و اختلافاتی که برجسته‌تر شده بین تهران، مسکو و آنکارا چیه؟ "

خانم روستایی: "من فکر می‌کنم قبل از اینکه وارد اختلاف تهران، مسکو و آنکارا بشیم، یک توضیحی باید داده بشه که چرا ادلب مهمه. ادلب فقط توضیحش این نیست که در واقع جزء یکی از آخرین فطعاتیه که دولت سوریه باید به‌دست بیاره تا به عبارتی جنگ را برده باشه. این توضیح را شما باید بدونید که ادلب پس از سقوط رقه که تمام پایگاه‌های ISIS از بین رفت، تمام عوامل و کادرهای مهم القاعده و ISIS (داعش) از رقه فرار کردند .اینها کشته نشدند ، اینها طی توافقی با 50 اتوبوس خودشان و خانواده‌هایشان و چندین کامیون اسلحه از رقه خارج شدند و اینها در بیابان‌ها ناپدید شدند. بخش‌هایی از اینها در نقاط مختلف سوریه پنهان شدند، ریش‌شان را تراشیدند، زندگی عادی را شروع کردند، اما در واقع اینها متخصصان حملات انتحاری هستند، اینها معلم‌های جنگ‌های تروریستی و چریکی هستند. اینها همان کسانی هستند که آدم سرمی‌بریدند جلوی دوربین ها، اینها همان کسانی هستند که جلوی دوربین‌ ها آدم‌ها را قطعه‌قطعه می‌کردند، متخصص جنگ‌های نظامی چریکی هستند، در مجموع کادرهای اصلی ISIS و همان‌هایی را که این بلا را در سوریه ...، آن کادرهای اصلی معمولاً در جایی مانند ادلب پنهان می‌شوند. درصورتی‌که دولت سوریه، ایران، کشورهای همسایه از این کانون بحران غافل بشند، به این مفهوم است که در یک آینده‌ی نزدیک و میان‌مدت ، دوباره اینها ارتباطشان را پیدا می‌کنند در یک کشور دیگری،  یا در خودِ سوریه دوباره اکتیو می‌شوند. حدود ده سال پیش این مجموعه در شمال پاکستان بود، اول به سوریه و مثلاً سودان رفتند . اما اگر در ادلب اینها کنترل نشوند، قطعاً دوباره در نقطه‌ی دیگری ...."

در اینجا مجری بی بی سی طاقتش تمام می‌شود و دوباره سعی می‌کند تا بحث را به وظیفه‌ی محوله به خود یعنی جلب توجه مخاطبان به کشتار غیر‌نظامیان در صورت حمله دولت سوریه و روسیه و ایران برای آزادسازی ادلب برگرداند . بنابراین سخن خانم روستایی را قطع می کند و می گوید:

" در ادلب سه میلیون نفر هستند. ده هزار نفر شبه نظامیان (نه تروریستها و آدم خواران داعشی!) و خانواده هایشان ، بیش از دو میلیون نفر غیرنظامیان هستندو..."  ایشان کاری به این حقیقت هم ندارد که این غیرنظامیان در ادلب از سوی تروریست‌ها به گروگان گرفته شده‌اند!

خانم روستایی دوباره رشته‌ی سخن را به دست می‌گیرد و ادامه می‌دهد:

" این ستون فقرات بحران ادلب است، چطور می‌شود  از 5/2 میلیون تا 3 میلیون نفر انسانی که در ادلب هستند، چطور می‌شود 10 تا 40 هزار نفر عوامل انتحاری و عوامل بسیار بسیار خطرناک که دست‌شان به قتل هزاران نفر آلوده است، اینها را می‌شود پیدا کرد. اینجا در واقع یک تضاد و تخاصم بین دو تئوری است: تئوری حقوق بشر که می‌خواد از انسانها دفاع کند و تئوری کارشناسان نظامی که می‌دونن اگر ادلب کنترل نشه، بزودی شاهد چند ادلب دیگری در سوریه ممکن است باشیم و این ادلب بعدی ممکن است در ترکیه باشد، ممکنه در مناطق دیگری باشد. من فکر می‌کنم برای این خیلی توضیحی وجود ندارد . اما فکر می‌کنم، من شخصاً احساس می‌کنم خطری که کادرهای القاعده ، خطری که آنها که منطقه را تهدید می‌کنند، کادرهای القاعده، کادرهای ISIS و کسانی که کارکشته هستند، بخصوص در سوریه، فکر می‌کنم دستگیری آنها و نابودی آنها برای آینده بسیار اهمیت دارد برای منطقه ، نه فقط برای سوریه. و فکر می‌کنم حتماً باید باهاشون برخورد بشه. اما تا آنجا که امکان داره، قطعاً باید مسائل حقوق بشری هم رعایت بشه و به شدت باید مراقب بود که هم حملات شیمیایی شروع نشود، چون می‌دونید که در سوریه هردو طرف، هم دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد و هم شورشیان، باید تا آنجایی که امکان داره، بشود ابزاری را اعمال کرد که این اتفاق نیافته، اما در واقع خیلی برای سوال شما پاسخ دقیقی وجود نداره."

اندیشیدن به چند پرسش زیر می‌تواند به درک بهتر حقایق مطرح شده در این مصاحبه و نقشی که خبرنگار بی‌بی‌سی تلاش دارد تا آن را بازی کند، یاری رساند:

چرا بی‌بی‌سی برخلاف رویه‌ی مرسوم و همیشگی خود، در بخش‌های بعدی خبر از بازپخش این مصاحبه خودداری کرد؟ چرا ویدئوی مصاحبه در سایت بی‌بی‌سی قرار نگرفت؟ چرا این ویدئو در اینترنت در دسترس عموم قرار نگرفت؟ آیا خانم روستایی این موضوع را عادی می‌دانند و توضیحی را که مسئولان بی‌بی‌سی در مورد حجم بالای ویدئو و... برای قرار‌ندادن آن در سایت می‌دهند، می‌پذیرند؟ آیا خانم روستایی برایشان مهم نیست که چرا بر خلاف رویه‌ی معمول بی‌بی‌سی این مصاحبه در بخش‌های بعدی خبر به‌هیچ‌وجه پخش نشد؟ آیا در این مورد پرسشی از مسئولان بی‌بی‌سی کردند؟ آیا خبرنگار بی‌بی‌سی اطلاع ندارد که دولت سوریه یکی از دولت‌های قانونی و به‌رسمیت شناخته‌شده در سازمان ملل متحد است و در چارچوب قوانین بین‌المللی از روسیه برای نجات کشور خود در برابر آدم‌خواران داعشی گسیل‌شده از 80 کشور که مورد حمایت سیاسی و نظامی و لجستیک غرب برای سرنگونی دولت و ایجاد حاکمیت بنیادگرا و وحشی دعوت کرده است تا به کمک این کشور بیاید؟ چگونه است که این منطق را به صورت وارونه در یمن می‌فهمد و سعی می‌کند تا با آن مردم را بفریبد؟ آیا خبرنگار بی‌بی‌سی در هنگام بیرون‌راندن داعش از مناطقی در عراق که با رهبری آمریکا انجام شد، نیز همین حساسیت به کشتار غیرنظامیان را از خود نشان داد؟ آیا از واژه‌ها و عباراتی چون "شبه‌نظامیان" و...برای توصیف داعشی‌های تروریست در آنجا استفاده کرد یا "تروریست‌ها"و...؟

23 شهریور 97

 برگرفته از فیس بوک نویسنده

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: