نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-08-26

نویدنو  05/06/1397 

 

 

  • در مهم ترین کتاب  او ، انباشت در بعد جهانی (1970) ، که او را در جبهه مقدم تئوری وابستگی قرار داد ، امین چگونگی سرازیرشدن منابع از کشورهای پیرامونی برای ثروتمند کردن کشورهای مرکز را از طریق روندی که آن را "اجاره امپریالیستی " می خواند نشان داد . زمانی که سیستم در دهه 1970 تغییر کرد ، امین این تغییرات را به صورت عملی ونظری پی گیری کرد .

 

 

نقل فرازی از سخن سمیر امین : "آگاهی جزیی از مبارزات ویژه ، مثلا از مبارزه دهقانان یا زنان برای دفاع از اشتراکات بشری یا مبارزه برای احترام به حق حاکمیت مردمی پدیدار می شود . پیشرفت همگرایی این انواع خاص از آگاهی می تواند پیشرفت به سوی فرموله کردن شیوه های نوین برای فرا تر رفتن از سرمایه داری را امکان می سازد. اما توجه داشته باشیم ... آگاهی فزاینده  نه از طریق روند سلسله تغییر ها در راستای کنار آمدن با الزامات انباشت سرمایه داری بلکه از طریق آگاهی به ضرورت گسست از این الزامات روی خواهد داد. روشنفکر ترین بخش های جنبش نباید خودشان را با تحقیردیگران منزوی کنند. بلکه باید خود را در تمام مبارزات در راستای کمک به دیگران برای پیشرفت درک آن ها درگیر نمایند. "

 

مرگ یک مارکسیست

ویجی پراشاد - برگردان : هاتف رحمانی

سمیر امین کمونیست مصری خطر ها و نیز امکانات جهان ما را مشاهده می کرد.

 

روز یکشنبه ، 12 اوت 2018 سمیر امین درگذشت . همراه او نسلی از کمونیست های مصری در دوران ناصریسم  امدند و با جهان در حال ویرانی رفتند. امین در سال 1931 در قاهره به دنیا امد. او زمانی که جمال عبدل ناصر و افسران آزاد در سال 1952 پادشاهی مورد حمایت بریتانیا را در مصر سرنگون کردند و کشور را به سمت عدم تعهد بردند در پاریس در حال گذراندن دوره دکتری بود.

    تز دکتری امین - در اقتصاد- زمانی نوشته شد که او در حزب کمونیست فرانسه فعالیت می کرد . او درهنگام نوشتن تز ، به شدت در باره مشکلات سرزمین بومی و دیگر کشورهای ویران شده از سوی تهدید استعماری فکر می کرد . برای امین ، همانند دیگر نظریه پردازان استقلال ، جهان سوم از دزدی ، غارت و نیز صنعتی نشدن و بعد عدم مبادله برابر رنج می برد. فضای سیاسی برای کشورهای جهان سوم - از جمله مصر ناصری - تنگ بود. رهایی می تواند دشوار باشد .برای شکستن یوغ سرمایه انحصاری ، رها شدن از مجازات استعمار و پیشرفت به سوی آینده سوسیالیستی ضروری باید شجاع بود.

 سمیر مانند هم نسلان دیگر خود مانند اشوک میترای هند و گلسو فورتادو برزیلی ، بی درنگ وارد دانشگاه تشد . او به خانه خود قاهره رفت ، ودر ان جا  در انستیتو ناصر برای مدیریت اقتصادی (1957-1960) کارکرد و بعد به باماکو ( مالی) ، رفت که بعنوان مشاور وزیر برنامه ریزی (1960-1963) کار کرد . او از آن سال ها ، از تجربیاتی که در تلاش برای به پیش بردن برنامه ای برای توسعه کشور خود و دیگر کشورهای افریقایی داشت با علاقه صحبت می کرد . محدودیت های مقررشده از سوی کشورهای قدرتمند جهان - بلوک امپریالیستی تحت هدایت امریکا- و سیستم انحصاری سرمایه داری مانع دست یابی عمده ای برای کشورهایی مانند مصر و مالی است .کتاب اول امین ، که در دهه 1960 منتشر شد ، در باره تجربه توسعه انجام شده در مالی ، گینه و غنا بود. او در برابر  هر نوع ساده اندیشی در باره پیشرفت هشدارمی داد. سیستم نا برابر جهان برای قدرتمند سود و برای ضعیف فقر خلق می کند.

 در مهم ترین کتاب  او ، انباشت در بعد جهانی (1970) ، که او را در جبهه مقدم تئوری وابستگی قرار داد ، امین چگونگی سرازیرشدن منابع از کشورهای پیرامونی برای ثروتمند کردن کشورهای مرکز را از طریق روندی که آن را "اجاره امپریالیستی " می خواند نشان داد . زمانی که سیستم در دهه 1970 تغییر کرد ، امین این تغییرات را به صورت عملی ونظری پی گیری کرد . در دوران تغییرات بود که او گسست : به سوی جهانی چند قطبی (1985) را نوشت ، که در آن کشورهای پیرامونی را به جدایی از برنامه توسعه و فشار از سوی کشورهای مرکز فرا می خواند.

 عصرهرج ومرج بزرگتر 

یا سقوط شوروی و ظهور امریکا در جایگاه قدرت بی همتا ، امین کتاب "امپراطوری هرج و مرج " عصر جدیدی که می تواند به نابرابری بزرگ ، کار متزلزل ، ویرانی کشاورزی و خطرات مذهب سیاسی منجر شود را نوشت . آن چه را امین در سال 1992 پیگیری می کرد دو دهه بعد ، زمانی که او همان تم ها را در انفجار سرمایه داری معاصر (2013) بازبینی کرد آشکار تر شد. شرکت های انحصاری با مکیدن زندگی سیستم تاجران را به "خدمتکاران حقوق بگیر" و روزنامه نگاران را به " کشیشان رسانه" تبدیل کرده اند. یک سیستم جهانی ناپایدار، با سلطه مالی و مردمی شلاق خورده از یک شغل نا امن به شغل نا امن دیگرکه تهدید کننده آینده بشریت به نظر می رسد . او جهان را به دقت مورد بررسی قرار داد و بدیل واقعی (آلترناتیو) برای سیستم تحت سلطه انحاصار ها که - مانند یک خفاش - خون جهان را می مکد نیافت . این به معنی آن نیست که تاریخ می تواند بشریت را به لبه پرتگاه براند . انتخاب های دیگری پیش روی ما قرار دارد .  

در چهل سال گذشته امین ساکن داکار(سنگال) بود ، که در آن جا فوروم جهان سوم را هدایت می کرد . در انجا او از پنجره به بیرون نگاه می کرد و خطر های جهان کنونی ما  و نیز امکانات ان را مشاهده می کرد . امسال مصادف با 200 مین سال تولد مارکس است . امین دریکی از آخرین نوشته هایش در احترام به مارکس خطی از مانیفست کمونیست را بازتاب داد - که مبارزه طبقاتی همیشه " در کل یا به بازسازی انقلابی جامعه منجر می شود یا به خرابی مشترک طبقات رقیب می انجامد". او نوشت ، این جمله " برای مدت طولانی در خط مقدم تفکر من بوده است ". او علاقه ای به شکست نداشت : او نوشت " انقلاب بی وقفه برای پیرامون هنوز در دستور کار است . زنده سازی  مسیرهای گذار سوسیالیستی  باطل شدنی  نیستند. " و گسست ها در جبهه امپریالیستی در خطوط ضعیف مرکزامکان پذیر است ."  

اوضاع هر چند بد- خشونت وزشتی در همه جا - مبارزات ما شکست خورده و آینده ما نامعلوم نیست . مادامی که مقاومت می کنیم می توانیم بگوییم آزادیم .

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: