نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2018-06-21

نویدنو  01/04/1397 

 

 

  • چین درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین و گران ترین بازار های نقل و انتقال فوتبال در دنیاست. رامیرس، هالک، توز، جریوینیو، مارتینز و گوارین بازیکنانی هستند که برای پیوستن به لیگ فوتبال چین وسوسه شده اند. رامیرس هافبک چلسی با 25 میلیون پوند راهی لیگ چین شد.

 

 

این نوشتار متعلق به دو سال پیش است که در این ویژه نامه درج می شود .

 

سرمایه گذاری چینی ها در زمین سبز فوتبال

 برگردان :  گلنوش محب‌ علی

 

چین درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین و گران ترین بازار های نقل و انتقال فوتبال در دنیاست. رامیرس، هالک، توز، جریوینیو، مارتینز و گوارین بازیکنانی هستند که برای پیوستن به لیگ فوتبال چین وسوسه شده اند. رامیرس هافبک چلسی با 25 میلیون پوند راهی لیگ چین شد.

لیگ فوتبال چین حتی به کریستین رونالدو، بدون توجه به تمدید قرارداد این بازیکن با رئال مادرید هم پیشنهاد قرارداد 100 میلیون یورویی داده است. تمایل باشگاه های چین برای جذب ستارگان و بزرگان دنیای فوتبال نسبت به سال پیش 60 درصد افزایش یافته است.

این افزایش تمایل و جاه طلبی چین در خرید بازیکنان برتر نشان از این دارد که چین برای رسیدن به سطحی بالا در فوتبال جهان برنامه  ویژه ای دارد. استفاده از سرمایه گذاری های کلان و بخش های مختلف فوتبال در زمینه های مختلف باعث شده است تا باشگاه های چینی قدرت خرید زیادی پیدا کنند. چنین سرمایه گذاری هایی نشان می دهد که آنها سخت به دنبال تغییر در وضعیت فوتبال خود هستند.

رشد اقتصادی کشور چین طی سال های گذشته به بیشترین میزان خود رسید و این مسئله باعث شد تا از تولید تا خدمات، وضعیت اقتصادی این کشور بهبود پیدا کند. فوتبال نیز به عنوان یک سرگرمی در بخش سرویس جای می گیرد که برای کشورش که به تازگی به ثروت هنگفتی رسیده و توانسته همتایان غربی خود را شگفت زده کند ورزش محلی است که می تواند با آن بیش از گذشته خودش را به دنیا نشان دهد و نیروهای پرطمطراق خارجی را به خدمت بگیرد. حال آنکه فوتبال در میان همه ورزش ها بیشتر می تواند این شرایط مهیا کند.

چین در برنامه های بلندپروازانه خود حتی از زمین فوتبال هم غافل نشده است. این کشور که یکی از بزرگ ترین اقتصاد های جهان را در دست دارد و روز به روز به تعداد ثروتمندان آن افزوده می شود، این بار به سراغ جاه طلبی در دنیای فوتبال رفته است. یک باشگاه چینی به نام هبئی چاینا قصد دارد ستارگان دنیای فوتبال را با پیشنهادات و قرارداد های نجومی به خود جذب کند.

این باشگاه به تازگی قصد داشت لیونل مسی، ستاره آرژانتینی بارسلونا را شکار کند. پیشنهاد این باشگاه به مسی، یک قرارداد پنج ساله با سالانه مبلغی معادل 100 میلیون یورو است. این در حالی است که مسی در حال حاضر دستمزدی سالانه برابر با 24 میلیون یورو از بارسلونا دریافت می کند. البته باشگاه چینی هبئی چاینا هنوز بر سر پیشنهاد خود با مسی به توافق نرسیده  است.

اما همان طور که به نظر می رسد، این پیشنهاد تا اندازه ای برای مسی وسوسه برانگیز است. قرارداد مسی در سال ۲۰۱۸ با باشگاه بارسلونا به پایان می رسد و هنوز او مذاکره ای برای تمدید انجام نداده است. منچسترسیتی جدی ترین مشتری اروپایی مسی است و تلاش هایی در ماه های اخیر انجام داده ولی حالا این باشگاه چینی تمامی معادلات را به هم ریخته است. آنها قصد دارند سالانه ۱۰۰ میلیون یورو به مسی حقوق بدهند و قراردادی پنج ساله با او امضا کنند.

باشگاه هبئی چاینا فورچون پیش از این موفق شده بود مانوئل پیگرینی، سرمربی سابق رئال را به نیمکت خود اضافه کند و حال قصد دارد بزرگ ترین نقل و انتقال فوتبال جهان را با آوردن مسی به چین با حقوق ۵۰۰ میلیون یورویی انجام دهد هر چند بعید به نظر می رسد. هدف لیگ فوتبال چین، همان طور که گفته شد فقط مسی نیست و ستارگان فوتبال را هدف قرار داده است. سوپر لیگ چین در حال تبدیل شدن به ثروتمندترین خریدار در فوتبال جهان است.

حق پخش تلویزیونی

شگفت آورترین چیزی که می توان از فوتبال این روزهای چین شنید، قرارداد حق پخش لیگ فوتبال این کشور است. در حالی که به گزارش فوربس طی سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مبلغ این قرارداد به ترتیب ۸ و ۱۳ میلیون دلار بود، در سال ۲۰۱۶ این مبلغ به ۲۰۰ میلیون دلار رسید و به گزارش گاردین برای پنج سال آینده قرارداد 1/3 میلیارد دلاری به امضا رسیده است؛ مبلغی که لیگ برتر به زحمت می تواند با آن رقابت کند.

این مبالغ پرده از راز سفرهای تیم های بزرگ اروپایی به چین طی یک دهه گذشته برمی دارد. لیگ چین در مسیر گسترش و پیشرفت قرار دارد، البته تلاشی ندارد تا بازیکنان خود را به ستاره هایی بین المللی تبدیل کند. چندی پیش به دستور رئیس جمهور این کشور ۲۰هزار مدرسه فوتبال تا سال آینده احداث خواهد شد تا رویاها و آرزوهای این رئیس جمهور فوتبال دوست خیلی زودتر از آنچه تصور می رود عملی شود؛ آرزوهایی که به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ ختم می شود.

فرصت نت


 

 

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: