نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-10-20

نویدنو  28/07/1396 

 

پیروزی مرحله ای

منبع: دنیای جوان

۱۷ اکتبر ۲۰۱۷

برخلاف کلیه پیش‌ گوئی‌ها حزب حاکم سوسیالیست متحده ونزوئلا در انتخابات محلی روز یک‌شنبه گذشته با موفقیت عظیم پیروز شد. حزب سوسیالیست متحده در ۱۷ ایالت از ۲۳ ایالت کشور پست‌های فرمانداری را در اختیار گرفت. این‌طور که به نظر می‌رسد نیروهای اپوزیسیون احتمالاً در ۵ ایالت پیروز شده‌اند. در ایالت بولیوار آرای نامزدها بقدری نزدیک هم بود که شورای ملی انتخابات شب دوشنبه نمی‌توانست نام نامزد پبروز را اعلام کند. درصد شرکت در انتخابات بیش از ۶۰ درصد و بمراتب بالاتر از آنچه که انستیتوهای نظرسنجی قبلاً پیش‌بینی کرده بودند، شد.

هرچند که نسبت به انتخابات محلی سال ۲۰۱۲ این‌طور که تاکنون مشخص شده اردوی دولتی دو ایالت را از دست داده ولی نظرپرسی‌های قبل از انتخابات خبر از پیروزی نیروهای دست راستی می‌داد و احتمال می‌رفت که آنها ۱۹ ایالت را بخود اختصاص دهند.

از این رو نیروهای رهبری کننده در اتحاد اپوزیسیون در «میز وحدت دمکراتیک» MUD بویژه «لئوپولدو لوپز» و حزبش «اراده خلق» VP، «خولیو بورگس» از حزب «اول عدالت» PJ و «هنری راموس آلوپ» از «کنش دمکراتیک» AD بازندگان بزرگ روز بودند. آنها در ماه‌های اخیر سردمدار موج اعتراضی بودند و از نیروهای خارجی برای حمله به کشور دعوت می‌کردند و از مذاکرات صلح‌جویانه با دولت سرباز می زدند. اولین تفسیرها پس از اعلام نتایج انتخابات نشان از فروپاشی نهائی اتحاد نیروهای راست که به هرحال شکننده بود دارد. اکنون نوبت آسپیران‌های نوین برای انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده است که به صحنه آیند.

با این‌که نظرپرسی‌ها قبل از انتخابات اشاره به این داشتند که میل و گرایش انتخاب‌کنندگان بیشتر بسوی نیروهای اپوزیسیون است، ولی تضادهای درونی در بین نیروهای ضددولتی بسیج هسته سخت هواداران آنها را مانع شد. آنها هواداران خود را قبل از انتخابات محلی به شرکت وسیع در انتخابات فراخواندند ولی در ماه‌های آوریل تا ژوئیه برعکس ادعا کردند که انتخابات بی‌معنی است و کنشگران خود را به شرکت در اقدامات اعتراضی و انسداد خیابان‌ها دعوت کردند. کارنامه این موج از خشونت کشته‌شدن تقریباً ۲۰۰ نفر از شهروندان و میلیون‌ها دلار خسارات مادی بود.

در نتیجه ونزوئلا شاهد یک انتخابات اعتراضی بود.اگر در انتخابات گذشته پارلمانی در دسامبر ۲۰۱۵ قبل از همه هواداران دولت از شرکت در انتخات خودداری کردند و در نتیجه اپوزیسیون اکثر کرسی‌های مجلس شورای ملی را از آن خود کرد، این سرنوشت اکنون متوجه اردوگاه راست شد. این امر در ایالت میراندا که بخشی از پایتخت کاراکاس نیز جزو آن است بروشنی مشاهده می‌شود. میراندا تاکنون قلعه مستحکم نیروهای اپوزیسیون بود. تصادفی نبود که اکثر تصاویر کنشگران ماسک زده که در اغتشاشات محله‌های پایتخت شرکت داشتند از این منطقه بود: آلتامیرا، چاکائو و لاس مرسدس. اکنون وزیر امور جوانان سابق «هکتور روریگز» در اینجا با ۵۲،۷۶ درصد آرا پیروز شد در حالی که «کارلوس اوکاریس» از حزب «اول عدالت» تنها ۴۵،۶۹ درصد آرٲ را بخود اختصاص داد.

یک بازنده دیگر این انتخابات سفارت ایالات متحده آمریکا در کاراکاس بود. در روزهای قبل از انتخابات سفارت آمریکا طی کمپینی از مردم ونزوئلا خواسته بود به « آزادی» رای دهند. مردم از این فراخوان پیروی کردند و علیه دخالت نیروهای خارجی رای دادند و سپس در خیابان‌ها به رقص و پایکوبی مشغول شدند. با این که معضلات اقتصادی کشور هنوز حل نشده و تورم، زندگی مردم عادی را بسیار سخت کرده، اکثریت مردم از برنامه‌های اجتماعی دولت حمایت می‌کند.

اما برای رهبران کشور در کاراکاس پیروزی نیروهای اپوزیسیون در «تاخیرا» و «زولیا» که در مرز کلمبیا قرار دارند، نگران کننده است. از این طریق نیروهای دست راستی در آینده مرکز تولید نفت ونزوئلا را کنترل خواهند کرد و در گذشته نیروهای ارتجاعی این منطقه گرایشات تجزیه‌طلبانه‌ای را به نمایش گذاشته بودند.

سرچشمه : تارنگاشت عدالت

7

 

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: