نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-04-21

نویدنو  01/02/1396 

 

 

استرالیا به جنگ با چین فرا می خواند

جان پیلگر- برگردان : هاتف رحمانی

14آوریل 2017

 

استرالیا برای مقابله با چین خوابگردی می کند. در جوی از بد گمانی و تحریک ، به ویژه اگر قدرت کوچکی مانند استرالیا ، استقلال خود را برای "اتحاد" با یک ابر قدرت بی ثبات رها کند ، جنگ ها می توانند به طور ناگهانی رخ دهند. 

ایالات متحده در لحظه خطیری قرار دارد . امروز قدرت اصلی امریکایی با صادر شدن مطلق بنیان تولیدی آن ، با تنزل صنعت آن  و با فروکاهی یک باره میلیون ها نفر آن به فقر که پیش از این (به رفاه) امیدوار بودند ، قدرت کور است . زمانی که دونالد ترامپ – به دنبال بمباران یک مسجد و یک مدرسه – حمله موشکی علیه سوریه را آغاز کرد در فلوریدا در حال صرف ناهار با ژی جین پینگ رئیس جمهور چین بود . 

حمله ترامپ به سوریه اصلا ربطی به سلاح های شیمیایی نداشت . هدف آن حمله ، در راس همه ، نشان دادن به توهین کننده ها و تردید کننده ها (به خود او ) در نهاد های جنگ آفرین واشنگتن – پنتاگون ، سیا ، کنگره – بود که چقدر استوار و برای مخاطره جنگ با روسیه آماده است . او در سوریه ، تحت قیمومیت روسیه خون ریخته بود ، او یقینا اکنون در گروه ( حاکم) پدیرفته شده است . معنی حمله ابراز مستقیم به میهمان ناهار او رئیس جمهور ژی ، بود که : این روشی است که ما با کسانی که برتری ما را به چالش می کشند رفتار می کنیم .  

چین مدت زیادی است که این پیام را دریافت کرده است . چین در پدیداری  خود بعنوان بزرگترین تاجر و تولید کننده  جهان ،در محاصره 400 پایگاه نظامی امریکا بوده است – تحریکی که از سوی استراتژیست سابق پنتاگون بعنوان "یک کمند کامل" توصیف شد. 

این کاری نیست که ترامپ انجام می دهد . در سال 2011، رئیس جمهور باراک اوباما  به استرالیا پرواز کرد تا، در یک سخنرانی برای مجلس استرالیا ، آن چه را که بعنوان " محور برای آسیا " معروف شد ، یعنی بنا کردن  بزرگترین نیروی هوایی و دریایی در منطقه آسیا پاسیفیک از زمان جنگ دوم جهانی بیان کند . هدف چین بود . امریکا دشمن جدید و کاملا نا لازمی داشت . امروز کشتی های جنگی ، موشک ها ، بمب افکن ها ، پهپاد های امریکا در آستانه ورودی چین عمل می کنند. 

در ماه جولای ،مانور عملیات دو سالانه شمشیر جادو ، یکی از بزرگترین مانور های دریایی تا کنون اجرا شده تحت هدایت امریکا ، محاصره تمام مسیر های دریایی را که خطوط تجاری حیاتی چین از آن می گذرد ، اجرا خواهد کرد. این عملیات بر طرح نبرد هوا – دریایی برای جنگ با چین که ،اجازه حمله  "غافلگیرانه " انحصاری را ( به امریکا) می دهد مبتنی است ، این "مانورجنگی " توسط استرالیا به اجرا در خواهد آمد .  

این تنها خبر فوری نیست ، بلکه ، خبر فوری "تهدیدی" است که چین با ساختن باندهای فرودگاهی در تپه های دریایی و جزیره های کوچک مورد منازعه "بر آزادی دریانوردی" در دریای جنوبی چین مطرح می کند. دلیل آن که چرا (این رفتارها) – دام – است تقریبا هرگز بیان نمی شود . 

استرالیا در قرن بیست و یکم دشمنی ندارد . حتی یک تصور استعماری مالیخولیایی هم  نمی تواند آسیا را علیه ما تحریک کند همان طور که با  نیروی جاذبه نمی توان یک دشمن منفرد معاصر را تحریک کرد. کسی نمی خواهد استرالیا را بمباران یا اشغال کند. خوب ، (حداقل) اکنون نه .

چون تشکیلات سیاسی ، نظامی و اطلاعاتی استرالیا در داخل برنامه های جنگی اضطراری رشد یابنده امریکایی – تغییر جهت از تجارت ، بانکداری و توسعه قدرت برای شرق-  یک پارچه شده اند ،استرالیا در حال ساختن دشمنی است که هرگز از آن صحبتی نمی کند. خط مقدم آن قبلا در پاین گپ Pine Gap ، مشخص شده بود ، پایگاه جاسوسی (امریکا) که سیا در دهه 1960 نزدیک چشمه های آلیس Alice Springs تاسیس کرد  ، که دشمنان امریکا را، البته، با فریب رابطه بزرگ ، هدف گرفته است. 

اکتبر گذشته ، ریچارد مارلس ،سخنگوی دفاع حزب کارگر اپوزسیون ، ادمیرال ها و ژنرال های امریکایی را در کنفرانسی در هوآوی با درخواست آن که فرماندهان دریایی استرالیا باید اختیار تحریک چین هسته ای را در دریای چین جنوبی مورد مناقشه داشته باشند دلشاد کرد .در باره برخی سیاست مدارهای استرالیایی که چاپلوسی آن ها از احساسات آن ها سرچشمه می گیرد مسئله چیست ؟   

در حالی که دولت ائتلافی مالکولم تورن بال در مقابل چنین خطر آشکار و حاضری ، حداقل تا کنون مقاومت کرده است ، اما در حال ساختن زرادخانه جنگی 195میلیارد دلاری ، یکی از بزرگترین زرادخانه  های  روی زمین است که  بیش از 15میلیارد دلاری را  که باید برای جنگنده های اف 35 که از قبل بعنوان بوقلمون های دارای تکنولوژی پیش رفته – های تک-  مشخص شده اند پرداخت شود را در بر می گیرد . آشکارا ، این (زرادخانه) چین را هدف گرفته است .

این چشم انداز  از منطقه استرالیا با سکوت پنهان مانده است . مخالف ها اندک ، یا ترس خورده اند . چین ستیزان غیر عادی نیستند. به راستی ، چه کسی ، غیر از پاول کیتینگ نخست وزیر سابق ، با هشداری بی ابهام سخن می گوید؟ چه کسی به استرالیایی ها می گوید که ، چین در پاسخ به کمند اطراف خود، تقریبا به طور قطع  وضعیت آماده باش سلاح های هسته ای خود را از پایین به بالا افزایش داده است ؟  

و چه کسی این کفر را که استرالیایی ها

:نباید مجبور به "انتخاب" بین امریکا و چین شوند

: که ما باید ، برای اولین بار در تاریخ خود ، به راستی مدرن و مستقل از تمام قدرت های بزرگ باشیم

: که ما باید یک نقش اندیشمند ،خلاق ، غیر تحریک کننده ، دیپلماتیک برای کمک به جلوگیری از یک فاجعه و بنا بر این حفظ "منافع خودمان" ، که همان  زندگی مردم ماست ایفا کنیم ،  به زیان می آورد. 

سرچشمه : کانترپانچ

 

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: