نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-04-10

نویدنو  21/01/1396 

 

 

بیانیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران:

 حزب تودهٔ ایران حملهٔ موشکی ایالات‌متحده به سوریه را محکوم می‌کند!

 

در بامداد روز جمعه، ۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۶، و درحالی‌که یک روز پیش از آن جلسهٔ "شورای امنیت سازمان ملل"- به‌منظور بررسی جزئیات استفاده از سلاح‌های شیمیایی در درگیری‌های نظامی بین ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در شهر"خان شیخون"- بدون رأی‌گیری به پیش‌نویسی دربارهٔ قطعنامه‌های پیشنهادی در مورد این رویداد پایان یافته بود، ایالات‌متحده تهاجمی نظامی به سوریه را آغاز کرد. به‌باور حزب تودهٔ ایران، این تهاجم تجاوزکارانهٔ آمریکا به سوریه- به‌بهانهٔ پاسخ دادن به حملهٔ شیمیایی‌ای مشکوک و درعین‌حال غیرقابل‌دفاع در "ادلب"- برخلاف چارچوب‌های تمامی قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

این تهاجم تجاوزکارانه نه‌تنها به‌ خاموش کردن آتش جنگ فاجعه‌باری که مردم سوریه را گرفتار آن کرده است هیچ کمکی نمی‌کند، بلکه به گسترش تنش‌ها و رویارویی‌های نظامی کشورهای غربی با روسیه و متحدان آن در سوریه و منطقه می‌تواند منجر شود. همهٔ نیروهای مترقی و انسان‌دوست جهان، ضمن محکوم کردن این تجاوز نظامی آشکار ایالات‌متحده، به‌درستی نگران آن‌اند که این اقدام به‌شعله‌ور‌تر کردن جنگی بینجامد که پیامدهای تاکنونی‌اش نیز تجزیه و نابودی سوریه و فاجعه‌های انسانی‌ای با ابعادی دهشتناک برای مردم این کشور به‌دنبال داشته است.

نشانه‌هایی در دست است که ایالات‌متحده پیش از دست زدن به این تهاجم نظامی تحریک‌آمیز در رابطه با آن با بعضی دولت‌های منطقه هماهنگی‌هایی مشخص انجام داده است. نخست‌وزیر بریتانیا که در ماه‌های اخیر سیاست‌ خارجی‌اش را به‌طورمستقیم با واشنگتن هماهنگ می‌کند، از اقدام دولت ترامپ به حملهٔ نظامی به سوریه به‌صراحت حمایت کرد. خانم "ترزا می" همچنین سفرهایی در روزهای گذشته به کشورهای خلیج‌فارس کرده و با سران این کشورها در رابطه با تحولات منطقه تبادل‌نظر پرداخته بود. "عبدالله"، شاه اردن، نیز در روزهای اخیر در واشنگتن مهمان رسمی دونالد ترامپ بوده و در جریان تصمیم‌گیری‌های او قرار داشته است. ترکیه و عربستان سعودی حمایت صریح‌شان را از اقدام نظامی آمریکا بر ضد سوریه اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه، امروز، در گزارشی به‌نقل از احمد رمضان، یکی از سخنگویان گروه "ائتلاف سوری" معارض، اظهار داشت: "ائتلاف سوری از حملهٔ هوایی استقبال می‌کند و از واشنگتن می‌خواهد که قدرت و توانمندی‌های بشاراسد در حملات هوایی را تضعیف کند."  

برخی از شخصیت‌های سیاسی آمریکا مطرح کرده‌اند که حملهٔ موشکی دولت ترامپ درواقع آغاز مرحلهٔ جدیدی در سیاست‌ خارجی ایالات‌متحده در رابطه با سوریه و شروع تلاش‌هایی تازه‌ از سوی آمریکا به‌هدف "تغییر رژیم" در این کشور است. دولت فدراسیون روسیه، اقدام تحریک‌آمیز ایالات‌متحده در حمله به سوریه را در حکم حمله‌یی نظامی به کشوری مستقل و عضو سازمان ملل محکوم کرد و تشکیل جلسهٔ اضطراری "شورای امنیت سازمان ملل" به‌منظور رسیدگی به این تجاوز را ‌ خواستار شد. دولت روسیه در همین رابطه اعلام کرده است که، توافق داوطلبانه‌اش در سال‌های اخیر با ایالات‌متحده در رابطه با هماهنگی پرواز هواپیماهای نظامی و اقدام در حریم فضایی سوریه را لغو خواهد کرد. روسیه اعلام کرده است که، با دولت سوریه در تقویت دفاعِ ضد هوایی این کشور همکاری خواهد کرد.                 

حزب تودهٔ ایران، حملهٔ نظامی ایالات‌متحده آمریکا به یک پایگاه هوایی مهم سوریه را به‌شدت غیرمسئولانه، جنگ‌افروزانه و خلاف مصالح صلح جهانی می‌داند و آن را محکوم می‌کند. اقدام آمریکا در حملهٔ موشکی به یک کشور مستقل، سوریه، نقضِ واضح و مشخص "بند ۴" از اصل دوم "منشور سازمان ملل‌متحد" است. این اقدام درواقع روشن کردن چراغ سبز به‌منظور ادامه دادن به خونریزی‌ها و سیاست‌های جنایتکارانهٔ تروریستی برای تروریست‌های جهادی‌‌ است.

حزب تودهٔ ایران، در راستای موضع‌گیری‌های گذشته‌‌اش اعلام می‌دارد، درگیری‌های سوریه هیچ راه‌حل نظامی‌ای ندارد. افکارعمومی و نیروهای صلح‌طلب جهان می‌توانند و باید با کارزاری فراگیر، همهٔ نیروهای درگیر در جنگ‌فاجعه‌بار سوریه را- جنگی که تا کنون مرگ بیش از نیم میلیون شهروند غیرنظامی ازجمله کودکان و زنان قربانی داشته و به‌ویرانی کامل این کشور منجر شده است- به شرکت مسئولانه و جدی در روند گفت‌وگوهای صلح، زیر نظارت سازمان ملل متحد، مجبور کنند.  

 

کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران

۱۸ فروردین‌ماه ۱۳۹۶

 

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: