نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-02-09

نویدنو  22/11/1395 

 

 

ارتباط روسی ترامپ و تهدید دموکراسی

جان باچتل – برگردان : هاتف رحمانی

 

جان لویس نماینده کنگره و قهرمان حقوق بشر و یکی از 70 مقام منتخب برای تحریم مراسم تحلیف ترامپ می گوید " من رئیس جمهور منتخب را رئیس جمهور قانونی نمی دانم . من فکر می کنم روس ها در کمک  به انتخاب این مرد شرکت داشتند.آن ها به ویرانی نامزدی هیلاری کلینتون یاری نمودند ."

اتهامی که فدراسیون روسیه در انتخابات امریکا دخالت داشت ، اگر چه ثابت نشده ،اما نباید نادیده گرفته شود . بر عکس ، در میان گزارش ها از ادعاهای اضافی غافلگیر کننده موجود در پرونده ای اثبات نشده که از سوی پژوهشگران بریتانیایی جمع آوری شده است  تنها پرسش ها رشد کرده اند.

مردم امریکا اکنون با تهدید های متعددی به حقوق دموکراتیک ، نقض هنجارهای دموکراتیک و نقض قانون اساسی وارد شده از سوی دولت ترامپ و کنگره حزب جمهوری خواه سرو کار دارند . دخالت خارجی در انتخابات امریکا ، اقدامی بی سابقه ، می تواند نقض دیگری از هنجارهای دموکراتیک را نشان دهد . 

ادعاهای مبتنی بردخالت "چند جانبه" روسی در انتخابات امریکا که از سوی سازمان های اطلاعاتی امریکا منتشر شده است  – از جمله هک کردن سرور ای میل های کمیته ملی حزب دموکرات ، سرقت ای میل های جان پودستا رئیس کارزار انتخاباتی کلینتون و کارزار تحریف – به فراتراز جنگ سایبری می رود . آن ها همگرایی منافع افراد ، دولت ها ، شرکت ها ، و جنبش هایی را منعکس می کنند که دموکراسی ، صلح و تلاش برای معکوس کردن بحران آب وهوا را تهدید می کنند. 

آشکار است که من کارشناس جنگ سایبری نیستم . اما ارزیابی غیر طبقه بندی شده جامعه اطلاعاتی از یک گزارش طبقه بندی شده باید با مقداری بد بینی خوانده شود . در راس همه ، سازمان های اطلاعاتی امریکا تاریخ ناهنجاری دارند ، کار آن ها به صورت رسوایی سیاسی شده است و مقام های آن ها به طور عادی دروغ می گویند.

نیازی به یاد آوری نیست که برای توجیه دخالت جنایی و اشغال عراق از سوی دولت بوش اطلاعات چگونه دستکاری شده بودند.

برای خراب تر کردن امور ، هیچ اطلاعات فوق العاده ای با گزارش غیرطبقه بندی شده ، بیشتر برای ترساندن عموم و جامعه قانونی سایبری منتشر نشده است .

تنها راه برای  تحقیق ادعا ها از طریق یک تحقیق علنی دوحزبی کنگره است . این درخواست از سوی رهبری کنگره دموکرات مطرح اما از سوی جمهوری خواهان نادیده گرفته شد .

علاوه بر این ، اعلان بی سابقه از سوی جیمز کومی مدیر اف بی آی ده روز قبل از انتخابات برای باز کردن پرونده تحقیق درباره ای میل های هیلاری کلینتون به عنوان دخالت فاحشی که به سود ترامپ بود ارزیابی  شد. اگر چه چیزی ( درتحقیق) یافته نشد ، اما آسیب زده شد .

پس از گزارش مختصر کنگره که قانون گذاران با اطلاعات محرمانه مطرح کردند ، مقام های عصبانی منتخب دموکرات کومی را محکوم کردند . ماکسین والترز جمهوری خواه زمانی که در باره دخالت روس ها مورد پرسش قرار گرفت گفت او" مطلقا هیچ اطمینانی"(به دخالت روسیه ) نداشت .

گزارش ها به رودی گیولیانی شهردار سابق نیویورک که با ترامپ و شبکه های دست راستی در اف بی آی و سازمان پلیس نیویورک برای فشار آوردن به باز کردن دوباره تحقیق ای میل ها توطئه کرد اشاره می کنند. بازرس کل سازمان دادگستری امریکا در حال بررسی این ادعاهای خلافکاری است .

با ابقا کومی بعنوان مدیر اف بی آی و منصوب کردن جف سسیونز بعنوان دادستان جدید، نتیجه تحقیق مورد تردید است .  

دموکراسی و حق حاکمیت ملی

امکان وقوع هک دیجیتال خارجی می تواند غافلگیر کننده نباشد : یعنی جاسوسی ، دخالت و تحریف بخشی از ژئو پلتیک ها ، رفتار شرکتی و شرکت های جنایی هستند.

دولت امریکا وسازمان های اطلاعاتی ، البته تاریخ پستی ازدخالت های خود در انتخابات های دیگر کشورها دارند . یک مطالعه جدید دانشگاه کارنگی ملون 81 مورد دخالت  بین سال های 1946 و 2000 را ذکر می کند.

اما تنها این دلیل که دولت امریکا چنین زشتی هایی را در جاهای دیگری مرتکب شده است ، سبب نادیده گرفتن اهمیت هک انتخاباتی روس ها یا اظهارآن که " جوجه ها سر انجام به لانه برگشته اند" نیست . این نوع دخالت دموکراسی و حق حاکمیت ملی را صرف نظر از آن که چه کسی خطا کار است وچه کسی آن را انجام می دهد تضعیف می کند.  

برخی این ادعا ها را به این دلیل که روایتی را که شکست هیلاری کلینتون ناشی از اشتیاه خود او بود تضعیف می کنند نا دیده می گیرند. اگر چه کلینتون اشتباه های راهبردی و راهکاری انجام داد ، اما به ارزیابی من سبب اصلی شکست او تاثیر نژاد پرستی ، زن ستیزی ، بیگانه هراسی ، اسلام هراسی وترس از دگریاشی جنسی، که بخشی از رای دهنده های سفید پوست را بسیج کرد ، خنثی کردن رای دهنده ها و اثرات دخالت انتخاباتی بود .   

در انتخابات 2016آشکارا چیزی نفاق افکن روی داد . اگر چه اثر آن روی نتیجه (انتخابات) مورد تردید است ، اما مضمون آن خرابکاری در کارزارانتخاباتی کلینتون و انتخاب ترامپ بود . 

دخالت انتخاباتی خواه از سوی اف بی آی یا قدرت خارجی ، از حمله بزرگتر بر نهادها ، روندها وهنجارهای دموکراتیک جدایی ناپذیر است . آن (دخالت) در متن انباشت عظیم ثروت ، سلطه مافوق ثروتمندان در روند های سیاسی و نهادینه کردن برتری سفید پوست رخ می دهد. 

این حمله ها بازداری رای دهنده ها ، بازتوزیع کنگره ای حزب جمهوری خواه وتقسیم تبعیض آمیز حوزه های انتخاباتی،(سازمان) شهروندان متحد* و"پول سیاه" نامحدود، کارشکنی قانونی حزب جمهوری خواه درتحقیق یک نماینده دادگاه عالی ، کودتای حزب جمهوری خواه در کارولینای شمالی ، تصویب قانون های حق کار ، حمله بر رسانه های جمعی ، و کالج انتخاباتی غیر دموکراتیک – میراث بردگی- را شامل می شود .

ترامپ ریاست جمهوری را نقض ماده درآمدهای قانون اساسی ، که مقام های اداری را از ثروتمند کردن خود از مقام خود منع می کند تصور می کرد.

به طور کلی ، این امر فساد مطلق و قدرت طلبی دولت ترامپ و کنگره حزب جمهوری خواه و تحقیر آن ها نسبت به دموکراسی را نشان می دهد.

خرابکاری در کارزار کلینتون

ده ها هزار ای میل و سند هک شده جمع آوری شده از کمیته ملی دموکرات و پودستا اساسا از طریق دی سی لیکس و ویکیلیکس و بنیان گذار آن ، جولیان آسانژ به رسانه های جمعی راه یافت.

اینتر سپت در طی کارزار مشاهده کرد " پست های توئیتر ویکیلیکس که خیلی شبیه جریان یک شرکت پژوهشی مخالفی که اساسا برای تضعیف کلینتون کار می کند تا به روزکردن  یک پایگاه غیر حزبی برای خبرنگاران به نظر می رسد  آغاز به کار کرده است "

آسانژ با مشاور کارزار انتخاباتب ترامپ راجر استون در باره سورپرایز اکتبر در تماس بود ، پس از انتخابات از سوی ترامپ ، وسخنرانی در کنوانسیون حزب سبز مورد ستایش قرار گرفت . جیل استاین نامزد حزب سبزاز آن که حمله به کلینتون به شکست او کمک کرد اظهار پشیمانی نکرد .

رسانه های راست به دادن پایگاهی به آسانژ ادامه می دهند ، که در سوم ژانویه باتلویزیون فاکس وشین هانیتی میزبان رادیو مصاحبه کرد .آسانژ بی هیچ تردیدی از نفرت خود با کلینتون گفت . آسانژ به روزنامه ایتالیایی رپابلیکا پس از انتخابات گفت " انتخاب او می توانست تحکیم قدرت طبقه حاکم موجود در ایالات متحده باشد ."

وقتی که روبرت پستون از آی تی وی بریتانیا از او پرسید که آیا نیت او کمک به انتخاب ترامپ بود ، آسانژ پاسخ داد " شما نمی توانید ان چه راکه ترامپ ممکن است در ریاست جمهوری انجام دهد پیش بینی کنید . او نه محرم راز دی سی است و نه بخشی از نخبگان ثروتمند حاکم ایالات متحده ، و در حال جمع کردن طیفی از افراد ثروتمند دیگر و شخصیت های عجیب متعددی به گرد خویش است ."

واضافه کرد " آن ها خودشان ساختار موجودی را تشکیل نمی دهند ، بنا براین یک ساختار ضعیفی است که در حال جایگزینی وبی ثبات سازی شبکه قدرت مرکزی موجود قبلی در داخل دی سی است . یک ساختار قیمومیت جدید است ... شلی آن به معنی آن است که فرصت هایی برای تغییر بدتر و تغییر بهتر وجود دارد ."

رها شدن انبوه ای میل ها از سوی ویکیلیکس سه روز قبل از کنوانسیون ملی حزب دموکرات ایجاد آشوب ، تیره کردن تصویر کلینتون ، و ایجاد شکاف بین حامیان سندرز و کلینتون را هدف گرفته بود . آن اقدام تمام سه هدف خود را عملی کرد .

استفاده مکرر از ای میل ها در مسیر کارزار انتخاباتی ، کلینتون را در موضع دفاعی همراه با افشا سازی های شرمسارانه قرار داد و اعتبار او را تضعیف ، و به تغییر افکار عمومی علیه او کمک کرد .

زاک بی چام در20 اکتبر در فوکس نوشت : بسیاری از چیزهایی که ما در باره اقدام های سری یافتیم توسط کارزار کلینتون و متحدهای آن منتشر شد ، اما چون صرفا هکرها و ویکیلیکس ابتکار عمل را بدست گرفتند ، تا اندازه ای  به نظر می رسد مانند  سیاست های واقعی امریکا یک توطئه سیاه است ." 

منافع ملی روس ها و ترامپ

تردیدی وجود ندارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از ترامپ طرفداری می کرد. اما انگیزه های او نباید از طریق منشور سنتی جنگ سرد درک شود . با احترام به رابطه روسیه – امریکا ، در این وضعیت اصلا مردان خوب و مردان بد ، سوسیالیست ها در برابر سرمایه دار ها ، یا امپریالیست ها در برابر ضد امپریالیست ها وجود ندارند . 

این چهارچوب طبقه کارگر ، اقلیت های ملی ستم دیده ، چپ ، ترقی خواه ، نیروهای صلح وسکولار را در کشورها و منطقه هایی که رقابت پایان می یابد در یک وضعیت راهکاری (تاکتیکی) دشواری قرار می دهد.

هیچ توهمی در ماهیت رژیم روسیه نمی تواند وجود داشته باشد. آن یک رژیم فاسد ، الیگارشی استبدادی است . سیاست های آن انباشته از سامی ستیزی ، بیگانه هراسی ، اسلام هراسی ، دیگر باش هراسی ، تنفر از زن و ملی گرایی است .  

روسیه و حلقه های حاکم آن منافع ملی و هدف های خود را دارند . روسیه چون با سیاست خارجی امریکا مخالف است نمی تواند بعنوان کشوری مترقی یا ضد امپریالیست توصیف شود.

بررسی تاریخ روابط بین امریکا وروسیه پسا 1991 از حوصله این مقاله خارج است . اما مشاهده گسترش ناتو تحت هدایت سیاسی امریکا و اتحادیه اروپا که یاد آور سیاست احاطه جنگ سرد است دشوار نیست.  

این امر در جنگ طلبی ضد روسی سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام که برای بخشی از رهبری نظامی امریکا سخن می گویند نیزبازتاب یافته است . 

بلافاصله پس  از فروپاشی اتحاد شوروی ، کشور تازه به دنیا آمده روسیه از نزدیک با سیاست خارجی و منافع امپریالیستی هم سو شد . دولت امریکا و مشاوران وال استریت به انجام "شوک درمانی" روسیه برای استقرار دوباره سرمایه داری در دهه 1990 یاری نمودند.

چون از طریق غارت دارایی های گسترده عمومی یک الیگارشی فاسد پدیدار شد ، آن ها منافع طبقاتی وملی خود ، ازجمله خیال استقرار مجدد منطقه نفوذ تاریخی روسیه قرن های گذشته را عملی کردند.

ناتو ، با قرار دادن حفاظ های ضد موشکی در لهستان و رومانی و تدارک کمک نظامی برای کشورهای بالتیک به مرزهای روسیه دست اندازی کرد . امریکا به تحریک کودتایی ضد روسی در اکرایین کمک کرد . تعجب آور نیست که ، روسیه ، از جمله با الحاق کریمه ، که از لحاظ تاریخی منطقه نفوذ آن بود واکنش نشان داد .

سیاست خارجی روسیه در جهت گسستن محاصره ناتو و باز پس گیری منطقه نفوذ سنتی آن است . یک وسیله برای دست یابی به این هدف ترویج نیروهای سیاسی در داخل امریکا و اتحادیه اروپا است که از تجزیه ناتو و متلاشی شدن خود اتحادیه اروپا حمایت می کنند.   

وقتی که پوتین از ترامپ حمایت کرد ، که او هم به نوبه خود پوتین را با ستایش نوازش کرد ، ضرورت ناتو را مورد پرسش قرار داد ، واکنون برای برقراری مجدد رابطه با روسیه آماده می شود تعجب آور نیست . در طی کنوانسیون ملی جمهوری خواهان ، ترامپ قسمتی ازخط مشی حزب جمهوری خواه را برای رها کردن کمک نظامی به اکرایین ، چیزی که روسیه برای آن تلاش می کرد ، تغییر داد . گزارش هایی از تلاش روسیه برای نفوذ در انتخابات های سال جاری در فرانسه ، هلند والمان با حمایت از حزب های راست افراطی وچپ افراطی وجود دارد . منابع مالی روسیه به جبهه ملی راست افراطی فرانسه پول قرض داده اند .

ظهور اتحاد دست راستی جهانی

علاقه همگرای دوم ظهور اتحاد دست راستی جهانی است . این اتحاد حزب های راست گرای پوپولیست مانند حزب استقلال بریتانیا ، جبهه ملی فرانسه ، ای اف دی یا آلترناتیو برای المان ، حزب ازادی اتریش ،( که رهبر آن به تازگی با مشاور امنیت ملی ترامپ مایکل فلین دیدار کرد) ، فیدز حاکم مجارستان ، و روسیه متحد پوتین را در بر می گیرد .

تمام حزب های اروپایی خواهان گسست از اتحادیه اروپا ، محدود کردن شدید مهاجرت ، تحمیل ممنوعیت بر مسلمان ها ، و مخالف موافقت نامه آب وهوای پاریس هستند.

گزارش شده است که دولت روسیه ، به بسیاری از این حزب های راست افراطی ، از جمله از لحاظ مالی کمک کرده است .

پوتین به مثابه قهرمان جنبش راست افراطی پدیدار شده است ، که اقتصاد سرمایه داری جهانی را تحت سلطه دسیسه نخبگان لیبرال جهانی که به عبارت دیگر بعنوان " توطئه جهانی یهود" معروفند می بیند. روسیه برای راست بدیل ، نیروی اصلی مخالف با این نیرو است .

ماتئو هیمباخ طرف دار برتری سفید پوست ها ، رهبر سنت گرای حزب کارگران ، یک گروه نئو نازی امریکایی و کسی که راست بدیل شناخته می شود ، روسیه را بعنوان " محور ناسیونالیست ها" مورد ستایش قرار داده است .

هیمباخ در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفت " من واقعا اعتقاد دارم که روسیه اکنون رهبر جهان آزاد است .پوتین از ملی گراهای سراسر جهان و ایجاد اتحاد ضد جهانی سازی حمایت می کند ، در عین حال ارزش های سنتی حق تعیین سرنوشت خود را نیز ترویج می نماید ."

پوتین کلیسای ارتدکس روسیه را برای کمک به تسریع ملی گرایی روسی در آغوش گرفت . کلیسا نیرویی ارتجاعی علیه تکثر فرهنگ گرایی ، اسلام ، سکولاریسم ، حقوق زنان و حقوق دگرباشان جنسی در روسیه ، سایر جمهوری های شوروی سابق ، و حتی در اروپای غربی است . به اصطلاح راست بدیل پوتین را به مثابه "شیر مسیحیت" می بیند.

این دیدگاه ها با دیدگاه های اعلام شده از سوی ملی گراهای سفید پوست مسیحی در اروپا ، باننون( مشاور استراتژیک ترامپ – مترجم) و فلین(مشاور امنیت ترامپ- مترجم) انطباق دارد . باننون و فلین به شدت اسلام هراس و هوادار برتری سفید پوست ها هستند. آن ها و دیگران در جنبش راست بدیل برای زنده کردن ارزش های یهودی – مسیحی و سلطه سیاسی ملی گرای سفید پوست تلاش می کنند.

شبکه خبری بریت بارت ، پایگاه رسانه ای راست بدیل ، اکنون بازوی تبلیغاتی کاخ سفید ترامپ است . آن شبکه همچنین برای شنوندگان المانی وفرانسوی برای رشد به اصطلاح راست بدیل و تاثیر روی نتیجه انتخابات فدرال در این کشورها وب سایت های جدیدی ایجاد می کند.

فلین برای شبکه تلویزیونی راشیا تودی ، که بعنوان بازوی تیلیغاتی دولت روسیه ملاحظه می شود کار می کرد. او اکنون از سوی سازمان های اطلاعاتی امریکا برای ارتباط هایش با روسیه در همان روزی که اوباما تحریم های جدیدی راعلیه روسیه اعلام کرد مورد بازجویی است .  

گره های روسی دولت ترامپ

سومین علاقه هم گرا درهم پیچیدگی طمع عریان و منافع تجاری سازمان ترامپ و الیگارشی روس است .

ترامپ ، پل مانافورت مدیر سابق کارزار او ، کارتر پیج ، مشاور سیاست خارجی کارزار ، و ریچارد بورت بانک دار همگی ارتباط های تجاری با بانک ها و الیگارش های روسیه دارند .

بانک ها ونهادهای مالی برجسته امریکا از دادن وام به ترامپ پس از چند بار ورشکستگی او خود داری کردند. ترامپ غرق در بدهی ، از سرمایه دارها و الیگارش های روسی تقاضای سرمایه کرد .

این گروه بایروک ، شرکتی که دارایی های خود را از طریق فرار مالیاتی و پولشویی ساخت را شامل می شود. بایروک روی طرح های ترامپ از جمله در امریکا سرمایه گذاری بیشماری کرد .

سایر وام دهنده ها سازمان ساپیر و سرمایه گذارهای گرجستانی وقزاق را در بر می گیرد . بسیاری از پول ها از طریق یک شرکت آیسلندی برگزیده از سوی الیگارش ها به ترامپ منتقل شده بود.

دونالد پسر ترامپ در یک کنفرانس مستغلات در سال 2008 ، براساس نوشته مجله تجاری ای توربو نیوز گفت " روس ها یک مقطع عرضی نا متجانس خوش نمای بسیاری از دارایی های مارا می آرایند. ما شاهد جریان پول عظیمی از روسیه هستیم." 

مانافورت حداقل 12 میلیون دلار از الیگارش های اکرایینی برای کمک به متحد پوتین ، ویکتور یاناکویچ ، رئیس جمهور سابق اکرایین ، که با کودتای دست راستی برکنار شد دریافت کرد. مانافورت به اولگ درپاسکا ، یک سرمایه گذار در ارتباط با جنایت سازمان یافته روسیه نیز مشاوره می داد. 

کارتر پیج مشاور سیاست خارجی کارزار انتخاباتی ترامپ ، یک بانکدار سرمایه گذار است ، که حرفه او در اطراف سرمایه گذاری در روسیه گردش کرده است . پیج با شرکت گاز پروم ، شرکت انرژی نیمه دولتی روسیه ارتباط دارد . رکس تیلزسون وزیر امور خارجه ، و اکسون – موبایل تجارت گسترده ای در معاملات در روسیه ، از جمله در شراکت با روس نفت ، شرکت نفتی تا حدی خصوصی شده آن کشور داشته اند. اکسون میلیارد ها دلار فقط برای مشاهده باز گشت آن ها با وجود تهدید تحریم ها سرمایه گذاری کرد .تیلرسون در سال 2013 از سوی دولت روسیه جایزه رتبه دوستی دریافت کرد .

بوزفید وسی ان ان پرونده تایید نشده ترامپ را که از سوی کریستوفر استیل افسر اطلاعاتی سابق بریتانیا گردآوری شده است در 10 ژانویه منتشر کردند. آن پرونده در بر گیرنده ادعاهای غافلگیر کننده جدیدی حاکی از آن است که امکان دارد روسیه در باره اطلاعاتی در باره ترامپ از جمله ویدئویی با فاحشه ها و اطلاعاتی درباره بدهی های (ترامپ) به الیگارش های روسی مصالحه کرده باشد  . 

اف بی آی و کومی در ماه اوت تمام این اطلاعات را داشتند. استیل متقاعد شده است که اف بی آی از یک تحقیق جلوگیری کرده است . هاری راید سناتور پیشین خواستار انتشار یافته ها شد . در عوض ، اف بی آی در یک قانون شکنی بی سابقه دخالت در انتخابات به دنبال کلینتون رفت . اگر کشف شود که ترامپ و مقام های روسی به هر شکلی توطئه کرده اند ، بنا به استدلال برخی ها ترامپ عملا می تواند به خیانت متهم شود .   

آیا چین هدف واقعی است ؟

هدف راهبردی روی کرد ترامپ ممکن است محور امریکا – روسیه علیه چین باشد . ظهور چین بعنوان قدرت اقتصادی و نظامی جهانی برای هژمونی امپریالیستی ابر قدرت امریکا یک چالش است .

یک چنین سیاست راهبردی می تواند خطر بالقوه جنگ را مطرح نماید . پیش از این ، ترامپ ، با وجود اعتراض های چین ، تاکید کرده است که  سیاست "چین واحد" که تایوان را بعنوان استانی از چین به رسمیت می شناسد ، برای مذاکره مطرح است . ترامپ پروتکل دیپلماتیک دهه ها را با سخن گفتن با رئیس جمهور تایوان نقض کرد .

رکس تیلرسون در طی مراسم انتصاب خود بعنوان وزیر امورخارجه اظهار داشت امریکا می تواند مستقیما ساختن مستمر جزیره های مصنوعی در دریای جنوب چین را به چالش بکشد و دسترسی آن ها(چینی ها)  به آن جزایر را مسدود نماید . این امر می تواند مخاطره مقابله ای نظامی بین دو کشور را مطرح نماید .

امریکا و روسیه ، روی هم رفته روی 7.000 کلاهک اتمی نشسته اند وهر دو کشور در به روز آوری زرادخانه اتمی خود در گیرند.

ترامپ به ژاپن وکره پیشنهاد کرده است که سامانه های سلاح های هسته ای خود را توسعه دهند و به باز سازی بزرگ ارتش امریکا فرا خوانده است .

آن اقدام اکثریتی مرکب از امریکایی ها و مردم جهان را برای شکست این محور دست راستی جهانی ، مسدود کردن راه هر خطر جنگ در حال ظهوربا از بین بردن سلاح های هسته ای و منحل کردن ناتو ، و دفاع از حقوق دموکراتیک ، و تلاش جهانی برای وارونه کردن بحران آب و هوا به اقدام جمعی خواهد کشید. 

جان باچتل صدر حزب کمونیست امریکا

 http://www.peoplesworld.org/article/trumps-russia-connection-and-the-threat-to-democracy/

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: