نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-01-16

نویدنو  27/10/1395 

 

 

کردستان سوریه :

مصاحبه صالح مسلم درباره آینده مناطق کردنشین سوریه، نیروهای ypg و سرنوشت بشار اسد

Kurdane.com

صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردستان سوریه بر ایجاد سیستم فدرال دموکراتیک در سراسر سوریه و پیوستن یگان های مدافع خلق به نظام دفاعی فدرال دموکراتیک سوریه تاکید می کند. وی معتقد است مردم و نمایندگان واقعی آنها باید در مورد سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهور فعلی سوریه پس از جنگ تصمیم بگیرند.

   صالح مسلم در حال حاضر رئیس مشترک حزب اتحاد دموکراتیک یا همان پ ی د است. پ ی د یکی از بازی گران مهم در سوریه است که دلایل عمده ی آن را می توان در کنترل این حزب بر مؤثرترین و قهارترین گروه های شبه نظامی کرد سوریه یعنی ی پ گ / ی پ ژ، حمایت مردمی چشمگیر از این حزب و سازمان دهی مؤثر آن دانست. صالح مسلم در گفت وگو با مانش رای، سردبیر ویوزارواند (ViewsAround (VA)) از نقش حزبش در سوریه ی پس از جنگ سخن گفته است.

سؤال: پس از پایان جنگ روابط کردها با دولت دمشق چگونه خواهد بود؟

صالح مسلم: به نظر ما سوریه پس از تمام این ویرانی ها و کشتارها به دوران استبداد برنمی گردد. بنابراین یک سوریه ی جدید با روابط جدید بین گروه های اجتماعی و قومی باید ساخته شود. در میانه های سال 2012 ما در روژاوا(مناطق کردنشین سوریه) موفق شدیم که خودمان را از شر حکومت خلاص کنیم و خودگردانی دموکراتیک خودمان را تشکیل دهیم. ما با گسترش مناطق آزادشده پروژه ی فدرالیسم دموکراتیک را برای آینده ی سوریه پیشنهاد کردیم. این پروژه بر پایه ی جغرافیا و نه قومیت قرار دارد. در تمام مناطق آزادشده ی سوریه تمام گروه های اجتماعی و قومی کنگره ای برگزار و "منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه" را اعلام کردند. "منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه" تا هنگامی که راه حلی سیاسی برای سوریه پیدا شود، اداره ی امور خود را به عهده خواهد داشت. روابط با دمشق و بقیه ی سوریه بر اساس این واقعیت جدید مشخص می شود.

سؤال: نقش پ ی د در سوریه ی پس از چنگ چه خواهد بود؟

صالح مسلم: پ ی د تا پیش از شورش در سوریه یک حزب سیاسی ممنوعه بود. پ ی د پس از شورش در روژاوا و شمال سوریه نقش بسیار مهمی را به عهده گرفت. خودگردانی دموکراتیک قانونی صادر کرد (قانون احزاب سیاسی) که چگونگی کار و فعالیت احزاب سیاسی را مشخص می کند و حزب ما از آن زمان به بعد در کنار دیگر احزاب سیاسی پروانه ی فعالیت در روژاوا و شمال سوریه را به دست آورد. در حال حاضر پ ی د در داخل منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه حزبی قانونی و مشروع است. پ ی د پس از جنگ مانند هر حزب سیاسی دیگری در یک کشور دموکراتیک بر اساس شرایط قرارداد اجتماعی و قوانینی که ممکن است تصویب شود، به فعالیت های سیاسی خود در چارچوب سوریه ی فدرال دموکراتیک ادامه می دهد.

سؤال: به نظر شما وضعیت قانونی روژاوا(مناطق کردنشین سوریه) در آینده چگوه خواهد بود؟ مثلاً منطقه ای خودمختار، فدراسیون یا کشوری مستقل می شود؟

صالح مسلم: چند روز پیش منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه در چارچوب پروژه ی سوریه ی فدرال دموکراتیک اعلام شد. روژاوا بخشی از این پروژه ی فدرال و به عبارت دیگر در کنار مناطق آزادشده ی دیگر بخشی از منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه است. به عبارت دیگر سه کانتون روژاوا جزء منطقه ی فدرال خواهد بود.

سؤال: به نظر شما دکتر بشار اسد می تواند به عنوان رئیس دولت باقی بماند یا هر توافق صلحی باید متضمن کناره گیری او از قدرت باشد؟

صالح مسلم: موقعیت اسد رئیس جمهور سوریه در آینده به راه حل سیاسی و نتایج آن بستگی دارد. برخی از گروه های مخالف کناره گیری او از قدرت را پیش شرط قرار می دهند اما برخی دیگر از گروه های مخالف می خواهند که او در آغاز دوره ی گذار از قدرت دست بکشد و دیگران هم خواهان ماندن او در قدرت هستند اما برای ما مهم این است که مردم سوریه و نمایندگان واقعی آنها باید درباره ی این موضوع تصمیم بگیرند. اگر کناره گیری به راه حل سیاسی کمک کند و صلح و ثبات مطلوب را به ارمغان بیاورد، در این صورت واضح است که او باید از قدرت کناره گیری کند.  

سؤال: به نظر شما پس از اتمام جنگ دو ابرقدرت دنیا یعنی آمریکا و روسیه همچنان از آرمان های کردها حمایت خواهند کرد یا خیر؟

صالح مسلم: کردها در روژاوا پیش از شورش سوریه هم پروژه ی خود را داشتند اما حکومت سوریه برای جلوگیری از رسیدن کردها به اهداف شان، روش های استبدادی و سرکوب گرانه را به اشکال مختلف به کار بست. شورش سوریه برای کردها فرصتی برای دسته بندی مجدد و سازمان دهی و پیشبرد پروژه شان بود. جنبه ی دفاعی هم در این پروژه وجود داشت که در قالب یگان های مدافع خلق (ی پ گ) و یگان های مدافع زنان ( ی پ ژ) نمود پیدا کرد. دیگر طرف های مرتبط با مسأله ی سوریه پس از آنکه یگان های مذکور از قلمرو و سرزمین خود دفاع کردند، آنها را شناختند. این یگان ها پاسدار ارزش هایی هستند که کردها نمایندگی می کنند، ارزش هایی مانند دموکراسی، حقوق بشر و قوانین و تفاهم نامه های بین المللی. آنها در برابر سبعانه ترین شکل تروریسم یعنی جهادی های سلفی از این ارزش ها دفاع کردند. در نتیجه طرف های مختلف کوشیدند با کردها به عنوان متحدی قابل اتکاء که از ارزش های انسانی مشترک دفاع می کند، رابطه برقرار کنند. این بدین معناست که کردها خود را به عنوان متحدی قوی تثبیت کرده اند و آماده هستند که با هر گروهی که پایبند ارزش ها و منافع مشترک باشد، همکاری کنند. موضع قدرت های بزرگ در قبال کردها به این بستگی دارد که آنها چگونه بین منافع خود و کردها ارتباط برقرار کنند و همین طور به میزان پایبندی آنها به ارزش های انسانی و تفاهم نامه ها و معاهدات بین المللی حقوق بشری که خود آنها امضای شان کرده اند و اجرای شان به عهده ی آنهاست، بستگی دارد.

سؤال: آیا تمام احزاب و گروه های کرد فعال در سوریه می توانند به منظور پیشبرد آرمان های کردی متحد شوند؟

صالح مسلم: دیدگاه ها و عقاید سیاسی متفاوت در هر جامعه ای وجود دارد. این تفاوت ها پدیده ای طبیعی و منبعی برای غنای فکری است. این در مورد جامعه ی کردی نیز صدق می کند. شورش سوریه با دهشت ها و فجایعش آزمونی برای این احزاب بود. هرچه تصویر روشن تر می شود، وحدت و همگرایی بیشتری میان احزاب مختلف شکل می گیرد. پانزده حزب مختلف (که خودگردانی دموکراتیک قانوناً به آنها پروانه ی فعالیت داده است) در روژاوا در حال فعالیت هستند، برخی از آنها حامی خودگردانی و برخی دیگر مخالف آن هستند. به نظر ما با نزدیک تر شدن به راه حل سیاسی در سوریه وحدت بیشتری میان تمام احزاب ایجاد می شود.

سؤال: ی پ گ در سوریه ی پس از جنگ چه نقشی خواهد داشت؟ در نیروهای مسلح کشور ادغام یا منحل می شود؟

صالح مسلم: مذاکره و شرایط راه حل سیاسی در سوریه نقش و موقعیت آینده ی ی پ گ و ی پ ژ در سوریه ی پس از جنگ را مشخص می کند. در این تردیدی نیست که آنها جزء نظام دفاعی کل سوریه ی فدرال دموکراتیک خواهند بود اما موضع و محل استقرار آنها به توافق ها بستگی دارد. با این حال تقویت و حمایت از نیروهایی که موفق به شکست بدترین دشمنان انسانیت شده اند، به سود مردم سوریه و اجزاء سازنده ی منطقه ی فدرال دموکراتیک شمال سوریه است.

منبع: سایت خبری ویوزاروند (ViewsAround (VA))

ترجمه: خبرگزاری کردپرس- سرویس جهان

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: