نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2017-01-05

نویدنو  16/10/1395 

 

 

سخنرانی نماینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه در هیجدهمین همایش حزب های کمونیست وکارگری در هانوی – ویتنام

برگردان : هاتف رحمانی

رفقای گرامی

شرکت کنندگان محترم همایش

 

مایلم سلام های برادرانه کمیته مرکزی حزب کمونیبست فدراسیون روسیه را به شما ابلاغ کنم .

کمیته مرکزی حزب کمونیست فدراسیون روسیه از حزب کمونیست ویتنام به خاطر تلاش گسترده ای که برای تدارک هیحدهمین همایش بین المللی حزب های کمونیست وکارگری انجام داده است قدر دانی می کند. اطمینان داریم که همایش به تقویت تعامل در میان نیروهای شرکت کننده در جنبش جهانی کمونیستی یاری خواهد کرد .

حزب ما اعتقاد دارد که تصویر اقتصادی ، اجتماعی وسیاسی دنیای مدرن با ژرفش بحران عمومی سرمایه داری مشخص می شود .این بحران اکنون به مدت یک قرن رشد یافته و کم رنگ شده است . اواخر قرن بیستم شاهد پایداری موقت سامانه سرمایه داری جهان پس از ویران کردن اتحاد حمهوری های شوروی بود . اما در قرن بیست ویکم بحران سرمایه داری باز هم در حال اوج گرفتن است .

در حال حاضر گفتگوی بسیاری در جهان در باره جهانی سازی وجود دارد . حزب کمونیست فدراسیون روسیه با حرکت از مشخصه های لنینی امپریالیسم جنبه های اصلی جهانی سازی را به شرخ زیر شناسایی کرده است .   

1- سرمایه تولیدی صنعتی کاملا برده سرمایه مالی و قماری شده است .

2- " روابط بازار" در سطح جهانی به سازوکار ساختگی مبادله نابرابر و غارت تمام کشورها وخلق ها تغییر یافته است .

3- الگوی جهانی " تقسیم کار بین المللی" نابرابری وحشتناک اجتماعی را در مقیاس نجومی مستحکم می سازد .

4- نفوذ سیاسی شرکت های چند ملیتی و گروه های مالی – صنعتی مشتاق اقدام های نا محدود مستقل به شدت در حال افزایش است .

5- دولت های ملی در حال از دست دادن کنترل بر فرآیند ها در اقتصاد جهان هستند. هنجارهای بنیادی قوانین بین المللی برای ایجاد ساختارهای قدرت جهانی در حال تجدید نظر هستند.

6-  توسعه اطلاعات و فرهنگ به صورت فعالی بعنوان شکلی از تهاجم مورد استفاده قرار می گیرند. ما شاهد رشد یکنواختی روحی در ابتدایی ترین سطح آن هستیم .خصوصیت های ملی کشورها وخلق ها در حال نابودی هستند.

7- سرمایه چند ملیتی به صورت فزاینده ای انگلی می شود . آن سرمایه از ابداع تکنولوژی های بالا بر خوردار است در حالی که باقی جهان در فقر قرار دارد . پیشرفت علمی و فنی در حال رکود وکیفیت آن رو به زوال است .

ماهیت غارتگر بهره کشانه امپریالیسم امروز به صورت شفافی بیان می شود . سرمایه داری به خاطر گرایش حاشیه سود به کاهش، با تشدید بهره کشی ، احتکارهای مالی ، و ماجراجویی های نظامی با این گرایش مبارزه می کند.

وضعیت بین المللی رو به زوال است . امریکا و ناتو با ایجاد پایگاه های نظامی جدید حضور خود در بخش های مختلف جهان را پیوسته گسترش می دهند. یوگسلاوی ، عراق ، افغانستان ، لیبی، و سوریه قربانی تهاجم شده اند . اوضاع خاورمیانه دچار هرج ومرج شده است . بحران مهاجرت در اروپا ایجاد شده است . ستیزه های ملی و مذهبی در خال تشدید و طغیان هستند. 

دایره حاکمیت غربی از ارتجاعی ترین نیروها برای دست یابی به هدف های سیاسی خود استفاده می کنند. یکی از نشانه های این امر وضعیت اکرایین است . تخم فاشیسم با کمک مستقیم دایره های امپریالیستی امریکا واتحادیه اروپا  در آن جا شکوفه داده است . این امر در سر زمینی رخ می دهد که هفتاد سال پیش مردم متحد شوروی تهاجم هیتلری را تحمل کردند و بر آن پیروز شدند .

امریکا ومتحدان آن در فرمانی برای استقرار نظم جهانی خود از طیف گسترده ای از الگو ها استفاده می کنند. این الگوها اقدام های اقتصادی ، فشار دیپلماتیک ، جنگ های اطلاعاتی ، و تهدید های مستقیم نظامی را  شامل می شود . واشنگتن از گام های تازه ای برای تقویت نفوذ اقتصادی خود سخن می گوید . پایان این امراستفاده از دو موافقت نامه تجارت و مشارکت سرمایه گذاری ورا اتلانتیکTPP  و مشارکت سراسر ی پاسفیک TIP است .

تحت این شرایط وظیفه کلیدی جنبش کمونیستی وکارگری ایجاد جبهه گسترده ضد امپریالیستی است . وظیفه ما مبتنی بر انترناسیونالیسم و رویکرد طبقاتی مخالفت با گرایش تقویت فاشیسم ، ملی گرایی و تروریسم بین المللی است . ما امیدواریم که همایش ما موجب اتحاد عمل ما خواهد شد .

در روسیه بحران اقتصادی اجتماعی جهانی با بحران داخلی ناشی از اعاده سرمایه داری و ورشکستگی سیاست های بورژوازی لیبرال ترکیب شده است . کشور تمام خصیصه های امپریالیستی بر شمرده شده از سوی لنین را دارد . روسیه سرمایه داری انگلی و در حال پوسیدگی است . روسیه تحت فشار فزاینده کشور های قدرتمند تر سامانه جهانی سرمایه داری قرار دارد . آن ها به تحریم های اقتصادی ، باج خواهی سیاسی وتهدید های نظامی متوسل می شوند. 

در داخل فدراسیون روسیه مقامات حمله های بیشتری علیه حقوق زخمتکشان ، علیه در آمدهای مردم انجام می دهند و استانداردهای زندگی در حال سقوط است ، بیکاری رشد می کند و اکثریت مردم به فقر رانده می شوند . پیش نویس بودجه 2017 به ثطع هزینه های بهداشت و آموزش تمایل دارد .

در ماه سپتامبر فدراسیون روسیه شاهد انتخابات دومای دولتی بود. حزب روسیه متحد هوادار دولت اکثریت پارلمانی را به دست آورد . این (پیروزی) آن حزب را به تصویب هر قانونی بی اعتنا به افکار عمومی قادر می سازد . انتخابات پارلمانی یک بار دیگر کلبی مسلکی را که الیگارشی روسیه با آن به هدف های خود می رسد نشان داده است . در نزدیکی هر انتخاباتی ، قانون انتخابات از نو طراحی می شود و الگوهای مختلفی برای تضمین نتیجه که مناسب منافع دایره حاکمیت باشد به کار برده می شود . ما باید پویش (کارزار) انتخاباتی خود را در برابر مخالفت سنگین در یک فضای سیاسی و فرمان اطلاعاتی و تحریک علیه نماینده های حزب به حرکت در آوریم . با وجود تلاش ها برای بیرون کردن حزب کمونیست فدراسیون روسیه از صحنه سیاسی این امر رخ نداده است . به خاطر حمایت مردم حزب ما موفق شده است تنها بزرگترین و موثرترین نیروی مخالف باقی بماند. ما اکنون دومین حزب بزرگ را در مجلس دوما داریم .      

در مخالفت با واکنش بورژوایی ، حزب کمونیست روسیه در حال به راه انداختن پیکار سیاسی در داخل و خارج پارلمان است . (در این پیکار) به ویژه مقابله ایدئولوژیک از اهمیت زیادی بر خوردار است . ما کمونیسم ستیزی را بی اعتبار و با تلاش ها برای تحریف تاریخ شوروی مقابله می کنیم . سال گذشته در رابطه با هفتادمین سالگرد پیروزی کبیر علیه فاشیسم ما همراه با دیگر حزب های برادر ، در مقابله با توجیه نازیسم کارهای بسیاری انجام دادیم و ارزیابی های درست از تاریخ جنگ جهانی دوم را ترویج کردیم .

در این همایش ما درباره وظایف پیش روی حزب های خود در تقویت مبارزه طبقه کارگر برای سوسیالیسم، علیه بهره کشی سرمایه داری، جنگ های امپریالیستی و فاشیسم گفتگو خواهیم کرد . ما فرصت بحث راهبرد و راهکارها برای فعالیت های خود ، فعالیت هایی مرکب از پارلمانی وغیر پارلمانی را داریم . فرصت برای تبادل تجربه به دست آمده در سال های اخیر نیز از اهمیت یکسان مهمی بر خوردار است . 

رفقای گرامی

سال آینده حزب کمونیست فدراسیون روسیه، همراه حزب های برادر ، و جنبش ها صدمین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر را بر گزار خواهند کرد .

پیروزی انقلاب کارگری در روسیه در اکتبر 1917 رخ داد کلیدی قرن بیستم بود. آن انقلاب به صورت ریشه ای مسیر توسعه بشریت را تغییر داد . به خاطر انقلاب کبیر اکتبر اولین کشور سوسیالیست جهان پدیدار شد . آن انقلاب الگوی الهام بخشی برای زحمتکشان سراسر جهان فراهم کرد که برای رهایی از یوغ سرمایه به پا خواستند.

انقلاب اکتبر ادامه خود را بر کردار سازندگان سوسیالیسم ، بر قهرمانی ضد فاشیست ها ، در شکست المان هیتلری و نظامی گرایی ژاپن ، در فروپاشی سامانه استعماری ، درالهام به انقلاب کوبا ، در شجاعت چه گوارا ، سالوادور آلنده و هوگو چاوز و موفقیت های امروزی چین و ویتنام بنا می کند .

حزب کمونیست فدراسیون روسیه در حال حاضر در حال تدارک برای جشن اولین انقلاب سوسیالیستی جهان است .  در ماه مارس 2015 این موضوع ها در هفتمین پلنوم کمیته مرکزی حزب مورد بحث قرار گرفت . گنادی زیگانف گزارش " ارثیه انقلابی انقلاب کبیر اکتبر ، و وظیفه های حزب کمونیست فدراسیون روسیه " را قرائت  کرد . تصمیم های اتخاذ شده وظیفه های مبارزه برای سوسیالیم ، آموزش سیاسی توده ها ، تشدید فعالیت در بین کارگران و جوانان را تصویب کرد . دقیقا یک هفته قبل حزب کمونیست روسیه ثبت نام ویژه  از عضو های جدید را به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب کتبر اکتبر اعلام کرد .

مراسم های اصلی برای برگزاری جشن برای ماه های اکتبر و نوامبر 2017 برنامه ریزی می شوند. ما پیشنهاد می کنیم همایش نوزدهم بین المللی حزب های کمونیست وکارگری در طی این زمان بر گزار شود .

کمونیست های روس به خوبی آگاهند که برگرداندن کشور ما به مسیر توسعه سوسیالیستی مبارزه ای دشوار خواهد بود .البته ، بهترین هدیه برای جشن صدمین سال انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر می تواند بسیج زحمتکشان در مبارزه برای حقوق آن ها باشد . همبستگی استوارتر ضد امپریالیستی به ویژه برای موفقیت این مبارزه مهم خواهد بود .  

سرمایه داری ، مانند همیشه ، برای بهره کشی بی رحمانه از کارگران تلاش می کند. پرولتاریا برای به پیروزی رساندن مبارزه خود باید آگاهی طبقاتی قوی به دست آورد . وظیفه کلیدی حزب های کمونیست در کشورهای سرمایه داری  بردن این آگاهی به داخل طبقه کارگر و کمک به کارگران در مبارزه آن ها برای حقوق ، برای بهبود جایگاه آن ها است .

امروزه در جهان درخواست عظیمی برای حقیقت وعدالت ، برای پیشرفت انسانی واجتماعی ، وجود دارد . بگذاریم ثابت شود که هیچ کسی غیر از کمونیست ها نمی تواند به این درخواست پاسخ گوید.

نور انقلاب کبیر اکتبر مسیر درست را به ما نشان می دهد . آن مسیر مبارزه و تلاش خلاقانه ، مسیر پیروزی های جدید توده های گسترده مردمی ، مسیر دگرگونی سوسیالیستی بشریت است .

متشکرم 

 

سرچشمه : سولینت (شبکه همبستگی)

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: