نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-12-01

نویدنو  10/09/1395 

 

 

 

پیروزی در مبارزه ایده ها

رابرت گریفیث – برگردان : هاتف رحمانی

 

رابرت گریفیث رهبر حزب کمونیست بریتانیا در آستانه برگزاری کنگره حزب با جمع بندی پیروزی کوربین از تقویت و ضرورت حزب کمونیست قدرتمند سخن می گوید

یک حزب کمونیست قوی می تواند به توسعه سیاست ها و ترقی مبارزه فوق پارلمانی مورد نیاز برای تقویت چپ در مطرح کردن موضع قدرتمند، و منسجم  در جنبش کارگری یاری نماید.

رخ داد های اخیر نیاز به حزب کمونیست قوی تر و با نفوذ تر در بریتانیای امروز را مورد تاکید قرار می دهد .

اولین رخ داد انتخاب دوباره جرمی کوربین بعنوان رهبر حزب کارگرو کنفرانس  بعدی حزب او در لیورپول بود . از همان آغاز ، کمونیست ها و مورنینگ استار از کوربین و برنامه چپ گرای او در انتخابات تابستان گذشته حمایت کردند، زمانی که دیگران در چپ مبارزه را نادیده می گرفند و هنوز به سوسیالیست ها و اتحادیه های مربوطه اصرار می کنند که حزب کارگر را رها کنند

بر خلاف ادعاهای بی شمار رسانه ها و مخالف های حزب کارگری او، حزب کمونیست از هر دو کارزار، اما از خارج حزب کارگر – در جنبش های کارگری و ترقی خواه، نه از داخل – حمایت کرد. حزب کمونیست راهبرد غرولند و نادرست و تاکتیک های «ورود گرایی» را رد کرد. تمام اعضا حزب ما صریحا شرکت در رای گیری رهبری (حزب کارگر) را، حتی زمانی که از سوی حزب کارگر و فعالین اتحادیه های کارگری دعوت به انجام شدند ، هدف قرار نداده بودند.

ما می دانستیم که حتی یک مورد واحد از چنین مشارکتی ، در صورت افشا ، می تواند برای آن هایی که ادعا می کنند کوربین از سوی نیروهای بدخواه و «افراطی» کمک ودستکاری می شود خوراک فراهم نماید. برخی فرقه های چپگرا ، جان نثار معروفیت عمومی ، برای اعلان تاکتیک های ورود گرای خود  به رسانه ها هجوم بردند . این امر ، البته ، هدیه ای بود که دشمنان کوربین با حق شناسی دریافت و مورد استفاده قرار دادند.

حزب کمونیست واقعی رویکردی کامل تر و با انظباطی را در پیش گرفت . کمک ما به دو پیروزی کوربین در دو سطح مختلف صورت گرفت .

اول، ما به سختی برای کمک به ایجاد مبارزه خارج پارلمانی 4 سال کار کردیم که از مبارزه پارسال رهبری حزب کارگرفراتر می رود . اعضا حزب از طریق گفتگوی مردم و مجمع خلق، جنبش اتحادیه ای ، و مورنینگ استار ، به سازمان دهی و بسیج موج های فعالیت توده ای با هدف گیری ریاضت اقتصادی، خصوصی سازی و سیاست های نظامی گرای دولت های متوالی یاری نمودند

همراه با دوستان ومتحدان خود، ما به کشیدن صدها هزار نفربه فعالیت سیاسی ، (که) بسیاری از آن ها برای اولین بار (جلب می شدند) کمک کردیم. در نتیجه، فعال های بسیاری در حزب کارگر برای رای دادن به نامزدی- کوربین- که زندگی سیاسی خود را در شرکت در کارزارهای خارج پارلمانی صرف کرده است ثبت نام کردند

دوم، ما چشم اندازها، راهبرد ها و راهکار هاو سیاست هایی را در جنبش های کارگری و ترقی خواه مطرح کردیم که به درک سیاسی مردم کمک خواهد کرد. به ویژه، ما برای احیا و مردمی کردن ارزش ها و هدف سوسیالیسم تلاش کرده ایم .

هیچ حزب سیاسی دیگری در بریتانیا این کار را در جبهه های بسیاری با یک چنین روش برنامه ریزی شده، راهبردی و غیر فرقه ای انجام نداده است .

اکنون که رهبری کوربین با انتخاب مجدد او اندکی محکم تر شده است و دولت سایه تجدید سازمان می کند، کارزارهای توده ای ، آموزش سیاسی و مشارکت حزب کمونیست مورد نیاز تر از همیشه است. کنفرانس حزب کارگر تشدید مبارزه ایده ها در حزب و در جنبش وسیع تر کارگری را به صدا در آورد.

سیاست های چپ و ترقی خواه در عرصه هایی مانند سرمایه گذاری در زیر ساخت های همگانی، مسکن، ملی کردن دوباره راه آهن و حقوق کارگران و اتحادیه های کارگری مورد تایید قرار گرفت. اما شکاف ها ونقطه ضعف هایی وجود دارد که اختلاف های عمیق و کمبودهای حزب کارگر را بازتاب می دهد.

مثلا، تعهد روشنی برای باز گرداندن مالکیت آب، گاز و برق به مالکیت همگانی وجود ندارد. در واقع، لیزا ناندی وزیر انرژی دولت سایه به هیئت ها گفت :»جرمی ومن مایل به ملی کردن انرژی نیستیم . ما چیزی بسیار رادیکال تر می خواهیم . ما می خواهیم آن را دموکراتیک کنیم

البته ، برنامه های بسیار زیاد انرژی سبز و شهری می تواند مطلوب باشد. اما  آن ها بدیلی برای بازپس گرفتن کنترل بر 6 انحصار بزرگی که بر بیش از 85 درصد بازار انرژی، از جمله سرمایه گذاری آتی در  انرژی های تجدید پذیر، تولید ، ذخیره وانتقال انرژی سلطه دارند نیست

تعهد روشنی برای یک بریتانیای فدرال، که با برنامه های بسیار رادیکال تر برای باز توزیع ثروت از طریق ملت ها و منطقه ترکیب شود، که قوی ترین پلتفرمی است که از آن می توان با حزب ملی گرای اسکاتلند مبارزه کرد وجود ندارد

سیاست رسمی حزب کارگر به حمایت از سیستم نوسازی سلاح های هسته ای سه شاخه ادامه می دهد. این پروژه جنایی بیش از 200 میلیارد پوند را که می تواند تمام کارگران مهمات را در تولید انرژی حیاتی ، حمل ونقل و تجهیزات پزشکی باز آرایی کند هدر خواهد داد.   

ادعای وزیر دفاع دولت سایه قبلی کلیو لویز که ناتو ارزش های » جمع گرایی، انترناسیونالیسم، و دفاع قدرتمند از ضعیف خود حزب کارگر را تجسم می بخشد» نشان می دهد امپریالیسم چفدر عمیق در حزب کارگر ریشه دوانده است .  

بعدامتناع کنفرانس حزب کارگر برای رو در رو شدن با چالش های برگزیت وجود دارد. کوربین دیدگاه خود را روشن کرده است که رای خروج از اتحادیه اروپا باید اجرایی شود. او جنبه های بازار واحد اروپایی را نیز مورد سوال قرار داده است.

اما حزب کارگروقتی که وارد مبارزه برای خروجی که به بهترین نحو به مناقع طبقه کارگر خدمت کند – یک «برگزیت مردمی»، همان طور که اکنون انجمن خلق مطرح می کند– می شود راهبرد یا پیشنهادهایی روشن و خشنود کننده ندارد

در حقیقت، تعداد قابل توجهی از نماینده های پارلمانی هوادار متعصب اتحادیه اروپای حزب کارگر و لرد ها منتهای تلاش خود را برای خراب کردن تصمیم گیری دموکراتیک خلق های بریتانیا انجام خواهند داد. دراین مورد و بسیاری از موضوع های دیگر، تنها حزب کمونیست است که بی وقفه و بدون تایید خطاها برای سیاست های چپ و ضد امپریالیستی – وبرای سوسیالیسم- گفتگو می کند

مسیر برنامه حزب کمونیست بریتانیا به سوی سوسیالیسم نیز ضرورت پیروزی حزب کارگررا به رسمیت می شناسد و اکثریت اعضا و حامیان و رای دهنده های آن موضع همانندی دارند . اما چنین تغییر شکلی، در راس همه به حزب کمونیست قوی تر و با نفوذ تری نیاز دارد .  

دومین رخ داد تازه برای نشان دادن نقش حزب کمونیست فعالیت های سازماندهی شده از سوی مجمع خلق در اطراف کنفرانس حزب محافظه کار بود. تظاهرات بزرگ در بیرمنگهام در دوم اکتبر نیاز به ادامه کارزار در تمام سطح ها برای پایان دادن به دولت توری (محافظه کار) و سیاست های ریاضتی را برجسته کرد .

اما کنفرانس مجمع خلق از قبل نیز کار حیاتی تنظیم کردن مجموعه ای از سیاست های بدیل را انجام داد. این ترکیب سیاست توسعه با مبارزه فرا پارلمانی – به ویژه در جامعه های محلی طبقه کارگر- مستقیما به چپ در مبارزه ایده ها در جنبش کارگری یاری خواهد رساند .  

کمونیست ها باز هم، به صورت فردی و جمعی،به کوشش برای ایجاد مشارکت مهم و راهبردی در این کار ادامه خواهند داد.

 سوم، 9 اکتبر راهپیمایی و گرد همآیی رنگارنگ برای گرامی داشت هستادمین سالگرد مبارزه خیابان کابل بود .

در سال 1936 ، حزب کمونیست – با متحدهای یهودی، ایرلندی و چپ گرای خود- در گردهم آوردن صدها هزار اعتراض کننده برای جلوگیری ازراهپیمایی اتحادیه فاشیست های بریتانیا ازایست اند به لندن نقش مرکزی ایفا کرد.

ارتباط بین حزب کمونیست امروز و دیروز از سوی دو تن از سخنرانان هفته گذشته یعنی لیز پاینه دبیر کنونی حزب ( و دبیر انجمن ملی زنان) و مکس لویتاس کهنه سرباز مبارزه اصلی ( وبعدتر از 12 کمونیست در شورای استپنسی) تشریح شد .

امروز ، کمونیست ها به ایفای نقش در بسیاری از کارزارهای ضد نژادپرستی و ضد فاشیستی، در کنار متحدان خود در انجمن کارگران هندی و شورای کارگران بنگلادشی ادامه می دهند.

ساختن حزب و اتحادیه جوانان کمونیست تمام این جنبش ها، کارزار ها و ابتکار عمل ها را بهبود می بخشد .

این امر جنبش سندیکایی و در کل جنبش چپ را تقویت می کند. در واقع ، دوره هایی که حزب کمونیست در بانفوذترین زمان خود قرار داشت، در اواخر دهه 1930و اوایل دهه 1970 ، شاهد بزرگترین پیشرفت های چپ در حزب کارگرنیز بوده است .

این دلیل خوب دیگری برای فعالان سندیکایی،سوسیالیست ها و انترناسیونالیست ها است تا به حزب کمونیست بریتانیا بپیوندند و از طریق آن از نظر سازمانی وسیاسی به تقویت جنبش های کارگری ومترقی یاری کنند.

رابرت گرفیث دبیر کل حزب کمونیست بریتانیا  

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: