نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-10-05

نویدنو  07/07/1395 

 

توضیح نوید نو  : جایزه حق زندگی یا نوبل آلترناتیو امسال به "سازمان امداد مدنی کلاه سفید ها" تعلق گرفته است و روز 16 مهرماه تسلیم رائد صالح رهبر کلاه سفید های سوریه خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با این سازمان نوشتار زیر تقدیم خواننده های محترم می شود .

 

فریب کاری "کلاه سفید ها" و جنگ اطلاعات علیه سوریه

ریک استرلینگ – برگردان : هاتف رحمانی

" کلاه سفید ها "( دفاع مدنی سوریه) آن چنان که حق زندگی[1] ( نوبل آلترناتیو) و رسانه های بدیل مانند کد پینک ( زنان برای صلح) فرض می کنند سازمان امدادی بی طرفی نیستند . بلکه ابزارهایی در جنگ اطلاعاتی به راه افتاده علیه دولت سوریه هستند.

دستکاری آگاهی عمومی با پدیدار شدن رسانه های اجتماعی قدرتمند به سطح جدیدی ارتقا یافته است .

فیس بوک، توئیتر و گوگل شرکت های چندین میلیارد دلاری بزرگ به شدت روی درک عمومی تاثیر دارند . کارزار رسانه اجتماعی " بالا بردن" پست های فیس بوکی و توئیت های دارای پشتیبانی مالی، و نتایج هدف دار از هر موتور جستجو را شامل می شود .

شرکت های بازاریابی وتبلیغاتی از رسانه های اجتماعی برای افزایش مشتریان خود استفاده می کنند. مدیران سیاست خارجی امریکا این شرکت ها را برای تاثیر گذاری در آگاهی عمومی برای حمایت از هدف های سیاست خارجی امریکا اجیر می کنند. 

برای نمونه هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه اطمینان داد که توئبتر برای اعتراض های خیابانی در ایران به دنبال انتخابات 2009(1388)متقاعد شده بود . او تضمین کرد که توئیتر برای انتشار و مدیریت اخبار اعتراضات به دنبال انتخابات و قتل ناشناس زنی جوان آماده شود . (p 423, Hard Choices hardback).

نتیجه تحریف های رسانه ای را می توان در سوء تفاهم نسیت به ستیزه در سوریه مشاهده کرد .

یک عامل تبلیغات در اطراف سوریه شیطانی نمایی دولت سوریه و رهبری آن است. بسیاری درغرب تحت تاثیر رسانه های جریان اصلی و بیشتر رسانه های بدیل ،نمی دانند که بشار اسد محبوب اکثر سوری ها است .  

در انتخابات ریاست جمهوری ژوئن 2014 سوریه سه رقیب حضور داشتند. نتیجه ثبت نام 73 درصد واجد شرایط رای دادن ، 88 درصد رای به سود اسد بود . در بیروت ، خیابان ها با راه پیمایی ده ها هزار پناهنده در سراسر شهر برای دادن رای در سفارت سوریه بند آمده بود . صد ها شهروند سوری از امریکا و دیگر کشورهای غربی برای دادن رای به سوریه پرواز کردند چون سفارت سوریه در واشنگتن و دیگر پایتخت های غربی تعطیل شده بودند. 

در حالی که جان کری انتخابات سوریه را بعنوان " نمایشی" که قبلا هم اتفاق افتاده است محکوم می کرد، یک شرکت تبلیغاتی مشهور به کارزار سوریه کارزاری را برای مسدود کردن اطلاعات انتخابات سوریه به راه انداخت. همراه با شیطانی نمایی رئیس جمهور اسد، کارزاری را که از سوی سانسور اطلاعات فیس بوک هدایت می شد در باره انتخابات سوری ها به راه انداختند.

کارزار سوریه از سوی یک شرکت بزرگ بنام " پورپوز Purpose" ایجاد شده بود . بر اساس اطلاعات سایت خود آن شرکت ،آن ها "برای جوجه کشی" از کارزار سوریه تلاش می کردند.

دست آورد عمده کارزار سوریه بنام کردن (برند سازی) و ترویج "کلاه سفید ها" بوده است .

"کلاه سفید ها"، که بعنوان" دفاع مدنی سوریه" نیز معروف است، با جیمز لمسوری یک مقاطعه کار نظامی بریتانیایی ، با دادن برخی آموزش های نجات به سوری ها در ترکیه آغاز شد . تامین مالی (برنامه)از سوی امریکا و بریتانیا صورت گرفت . آن ها نام خود را از دفاع غیر نظامی واقعی سوریه گرفتند. "کلاه سفید ها" در غرب بعنوان داوطلبان غیر نظامی که کارهای نجات انجام می دهند معرفی شدند. در 22 سپتامبر 2016 اعلام شد که جایزه حق زندگی،به اصطلاح" جایزه نوبل آلترناتیو" ،"برای شجاعت برجسته ، شفقت و تعهد بشر دوستانه در نجات غیر نظامی ها از ویرانی جنگ داخلی سوریه" به کلاه سفید های مخلوق امریکا / بریتانیا داده می شود . 

سازمان دهندگان حق زندگی ممکن است از انتخاب کلاه سفید های خود پشیمان شوند چون گروه آن گروهی که ادعا می کنند نیست . در حقیقت ، کلاه سفید ها تا حد زیادی یک ابزار تبلیغاتی ترویج دخالت غرب علیه سوریه هستند.

بر خلاف یک سازمان مشروع نجات مانند صلیب سرخ یا هلال احمر، "کلاه سفیدها" تنها در مناطق تحت کنترل اپوزیسیون مسلح کار می کنند. همان طور که در این ویدیو نشان داده می شود، کلاه سفید ها ، اجساد افراد اعدام شده از سوی تروریست ها را جمع آوری می کنند، ادعا می کنند مسلح نیستند اما مسلح هستند، و به دروغ ادعا می کنند که بی طرف هستند.

بسیاری از ویدیو ها از مناطق تحت سلطه القاعده / تروریست سوریه آرم "کلاه سفید ها" را دارند چون کلاه سفید ها در اتحاد با آن ها کار می کنند.

این به طور عمده یک ابزار بازار یابی رسانه ای برای بالا بردن حمایت عمومی برای پشتیبانی مداوم از اپوزیسیون مسلح و نیز شیطانی نمایی دولت سوریه است .

بیانیه مطبوعاتی حق زندگی می گوید کلاه سفید ها " در دعوت به پایان دادن به دشمنی در کشور صمیمی باقی می مانند." این دروغ است . کلاه سفید ها فعالانه خواهان دخالت امریکا / ناتو از طریق" منطقه پرواز ممنوع" که می تواند با حمله ها و نابودکردن جایگاه های ضد هوایی آغاز شود هستند. تسلط بر فراز آسمان یک کشور دیگر همان طور که از سوی ژنرال دمپسی امریکایی نیز تایید می شود  دخالت مستقیم جنگی است .  

کلاه سفید ها هرگز تامین مالی سازمان های افراطی از جمله نصرت / القاعده را مورد انتقاد قرار نداده اند ویا خواهان متوقف کردن آن کمک ها نشده اند . برعکس، کلاه سفید ها تا حد زیادی با این سازمان ها که حتی از سوی امریکا "تروریست" معرفی می شوند ادغام شده اند. احتمالا به همین خاطر است که  ، از ورود رائد صالح رهبر کلاه سفید ها به امریکا جلو گیری شده  بود.

منشا خارجی وشرکت بازار یابی کلاه سفید ها یک سال ونیم پیش افشا شده بود. از آن زمان، وانسا بیلی سازمان را عمیقا در نوشتار هایی مانند کلاه سفید ها کیستند ؟ و جنگ از طریق فریب افشا کرده است .

با وجود این افشا گری ها، شناخت از کلاه سفید ها محدود است . بسیاری از افراد لیبرال و مترقی به صورت غیر انتقادی تبلیغات و تحریف ها در اطراف سوریه را پذیرفته اند. بسیاری از رسانه های مترقی به صورت کار امدی بررسی های انتقادی را در میان سیل تبلیغات در باره " بمب های بشکه ای" پرتاب شده از سوی "دیکتاتوروحشی" و "رژیم" اورا مسدود یا سانسور کردند.

در هفته گذشته، نتفیکس نمایش یک فیلم مستند 40 دقیقه ای در باره " کلاه سفید ها" را آغاز کرد . آن فیلم عملا یک ویدیو تبلیغاتی است . بخش قابل توجهی از آن در ترکیه اتفاق می افتد، که ما کارآموز هارا در اتاق های هتل در حال انجام گفتگوی پر احساس تلفنی برای خبر گرفتن از خانواده های خود در سوریه مشاهده می کنیم . 

مضمون " ارزش های خانواد" در سراسر فیلم آشکار است . آن زاویه بازار یابی خوبی، با تاثیر ویژه بر روی زنان است .

پیام سیاسی فیلم نیز آشکار است : پس از یک حمله بمباران هوایی " روس ها هستند.... که می گویند در حال مبارزه با داعش هستند اما ان ها غیر نظامی ها را هدف می گیرند".

فیلم ویدیویی را که قبلا از سوی کلاه سفید ها مانند نجات دادن" کودک معجزه" ترویج شده بود را در بر می گیرد . قابل بحث است که این حادثه واقعی است یا نمایشی . ویدیو ادعاهای خود ترویج گری مانند "شما قهرمان های واقعی هستید" را شامل می شود .در حالی که بدون شک عملیات نجات واقعی چندی در میان جنگ وجود دارد ، اما بسیاری از ویدیو ها از نشان دادن قهرمان ها در عمل هدفی غیر واقعی و نگاهی برنامه ریزی شده همان طور که اینجا افشا می شود به آن ها دارند .

"رسانه های بدیل "در غرب به صورت غم انگیزی رسانه های جریان اصلی را در رابطه با ستیزه سوریه منعکس کرده است . نتیجه این انعکاس آن است که افراد و گروه های مترقی بسیاری متوهم یا بدتر از آن هستند. برای نمونه گروه فعال کد صورتی( زنان برای صلح) اخیرا با انتشار بیانیه ای ویدیو تبلیغاتی کلاه سفید های نتفلیکس را تبلیغ کرد.  

ویدیو کلاه سفید ها توسط شرکت مشاوره رسانه و فیلم های بنفش / ماورا بنفش گرین تولید شده است . در آخر برای خود بعنوان شرکت بازار یابی متخصص در مدیریت رسانه های اجتماعی ، نویسنده توافقی ، جمعیت ساز و اجرای کارزار تبلیغ می کند. تنها پرسش آن است که چه کسی برای تولید این ویدیو به آن ها پول پرداخته است ؟

در برابر این دستکاری و فریب مقاومت فزاینده ای وجود دارد. در پاسخ به درخواست دادن جایزه صلخ نوبل به کلاه سفید ها ، درخواست مخالفی در چنج دات اورگ (Change.org) وجود دارد . جایزه حق زندگی تنها اعلام شده است و درخواستی برای پس گرفتن جایزه از کلاه سفید ها وجود خواهد داشت . 

داستان کلاه سفید ها اساسا یک فریب" احساس خوش" برای دستکاری ادراک عمومی در باره ستیزه در سوریه و ادامه به پیش بردن " تغییر رژیم" در سوریه است . به همین خاطر است که پول کلانی به " منظور" ، "جوجه کشی" از کارزار سوریه برای مارک کردن و بالا بردن کلاه سفید ها با استفاده از فیسبوک ، توئیتر و غیره پرداخت شده است . به همین خاطر است که پول کلانی برای ایجاد مستند خود تبلیغی پرداخته شده است .

داوران حق زندگی احتمالا تحت تاثیر (فیلم) مستند بوده اند چون بررسی انتقادی واقعیت های در باره سوریه بسیار نادر است . آن مستندی غم انگیز در رسانه است .همان طور که استفان کینزر به تازگی اعلام کرد

" پوشش جنگ سوریه بعنوان یکی از فقره های شرم آور در تاریخ مطبوعات امریکایی در خاطره باقی خواهد ماند."

 

ریک استرلینگ روزنامه نگار محقق و عضو جنبش همبستگی سوریه است .


 

[1] - جایزه حق زندگی جایزه ای بین المللی برای " احترام وگرامی داشت کسانی است که پاسخ های عملی و الگو برای چالش های عاجل پیش روی امروز ارائه می کنند ". جایزه در سال 1990از سوی فیلارمونیست المانی – سوئدی جاکوب ون اوکسکول تاسیس شد ،  و هرساله در اوایل دسامبر اهدا می شود . یک هیئت داوری جهانی ، به دعوت 5 عضو عادی جایزه حق زندگی ، برای دادن جایزه در عرصه هایی مانند حفظ محیط زیست ، حقوق بشر ، توسعه پایدار ، بهداشت ، آموزش وپرورش و صلح تصمیم می گیرند. وجه جایزه بین برندگان تقسیم می شود ، معمولا 4 شماره و مبلغ آن 200.000 یورو است ، غالیا یکی از 4 نفر مورد احترام یک جایزه افتخاری دریافت می کند که به معنی آن است که سه تفر دیگر وجه جایزه را بین خود تقسیم می کنند. 

این جایزه اگر چه بعنوان " جایزه آلترناتیو نوبل" معرفی می شود اما جایزه نوبل( یعنی جایزه ایجاد شده از سوی الفرد نوبل)  نیست .این جایزه هیچ ربط سازمانی به نهادهای بنیاد جایزه نوبل ندارد .  (مترجم)

درضمن معاش درست یکی از اصول هشتگانه بودایی است که عبارتند از 1- دیدگاه درست ، 2- نیت درست ، 3- گفتار درست ، 4- کردار درست ، 5- معاش درست ، 6- تلاش درست ، 7- اندیشه درست ، 8- تمرکز یا عبادت درست . در فلسفه بودایی هدف از معاش درست ، معاش بی زیان است ، یعنی اشتغال به حرفه هایی که به دیگران آسیب نرساند و خود داری از مشاغلی که برای دیگران زیان آوراست مانند اسلحه فروشی ف ربا خواری و...

 

 

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: