نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1395-05-25

نویدنو  25/05/1394 

 

 

 

ارزیابی ابتدایی هیئت سیاسی حزب کمونیست افریقای جنوبی از انتخابات فرمانداری 2016 

برگردان : هاتف رحمانی

" چیزی را از توده های خلق پنهان نکنید ... مشکلات ، اشتباه ها ، ناتوانی ها را مخفی نکنید ." 

هیئت سیاسی حزب کمونیست افریقای جنوبی دیروز ، 10 اوت 2016 برای ارائه یک ارزیابی ابتدایی از انتخابات فرمانداری های سوم اوت دیدار کرد .ارزیابی  در راس همه چیز بر گزارش های شکست رسیده از تشکیلات ما ، و به طور برجسته ای بر بریگادهای سرخ ما که در طی ماه ها در کارزار برای پیروزی کنگره ملی افریقا فعال بودند مبتنی بود . 

درس مرکزی که کنگره ملی افریقا به طور خاص و  شریک های متحد آن به طور عام لازم است مورد توجه قرار دهند آن است که هسته حوزه های رای گیری ما ، پایگاه حمایت تاریخی ما پیام قدرتمندی ارسال کرده اند. پیام کاملا روشن است : " (حمایت) مارا قطعی فرض نکنید ." ، " تصور نکنید که اعتبارنامه مبارزه شما برای همیشه بعنوان بهانه ای برای رفتار خود بزرگ بینانه وغارتگرانه کنونی عمل خواهد کرد ."، " ما را در حالی که با مبارزه های فرقه ای داخلی خودتان درگیرید در درجه دوم اهمیت قرار ندهید " ،" نامزدهای بدنام وبی اعتبار را، بر مبنای محاسبات نسبت به کنفرانس انتخاباتی سال آینده کنگره ...بر ما تحمیل نکنید"  

این پیام کلیدی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد . در پاسخ ، ما بعنوان اتحاد تحت رهبری کنگره ، لازم است تا هم در کلام و به ویژه هم در عمل نشان دهیم که ما پیام را به روشنی و رسا شنیده ایم .  

 البته ، از یک جهت ، کنگره این انتخابات را " نباخته" است . 54 درصد رای سراسری کسب شده از سوی کنگره ، بیش از دو برابر نزدیک ترین حزب مخالف ،سطح حمایتی است که حزب های سیاسی ترقی خواه در انتخابات برگزار شده در بستر یک جامعه تحت سلطه سرمایه انحصاری تنها می توانند رویای آن را ببینند.اما اگر کنگره هنوز گزینه انتخاباتی اکثریتی از حوزه های انتخاباتی افریقای جنوبی باقی می ماند ، کاهش یکنواخت در انتخابات های اخیر ، و اکنون یک کاهش شتابناک حاکی است که ، بدون آن که خودکاوی جدی و اقدام اصلاحی صورت بگیرد ، کاهش ادامه خواهد یافت واحتمالا سرعت خواهد گرفت . 

 مطلقا حیاتی است که خود این اقدام های اصلاحی با روشی عاقلانه ، متحد کننده و غیر فرقه ای عملی شوند. از پیش نشانه هایی که برخی در کنگره ...برای انجام دقیقا خلاف آن مصمم هستند وجود دارد . تیتر اول دیروز نیو ایج ، بعنوان نمونه از" منابع ناشناس کنگره" نقل می کند که می گوید رهبری استانی گائوتنگ برای : مصیبت" انتخاباتی" باید مورد "سرزنش" قرار گیرد.ما اطلاع داریم که در بعضی محله ها تلاش هایی برای دفاع از منحل کردن رهبری استانی گائوتنگ کنگره ... وجود دارد . 

این روایت دروغ پیشرفته از سوی بسیاری از مفسران خارجی جریان دارد که کنگره به یک حزب روستایی تبدیل شده است ، که لایه های میانی شهری شده جنبش را رها کرده اند . در واقع ، همان گونه که هر واکنش عاقلانه ای در باره نتایج واقعی انتخابات نشان خواهد داد ، در حالی که درصد حمایت کنگره .. عموما در بیشتر استان های روستایی و شهرک های کوچک نسبت به مراکز به شدت شهری شده مانند گائوتنگ بالاتر است ، اما کاهش عملی در حمایت از کنگره در این انتخابات در استان های روستایی مانند فری استیت و غرب شمالی بیشتر بوده است .   

 ضروری است تمام مجموعه های رهبری ، از جمله رهبری استانی کنگره ، مسئولیت را بعهده بگیرند تا این که یک دیگر را با انگشت اتهام نشان دهند. به همین ترتیب ، در سطح ملی ، مهم است که ارزیابی صادقانه ای اجرا شود . تا چه حد خطا های ملی رفتار انتخابات محلی را متاثر کرد ؟ آیا حقیقت دارد که تنها روشنفکران سیاه پوست روستایی نسبت به انکاندلا(کاخ خصوصی رئیس جمهور زوما) نگرانی دارند ؟ در پاسخ به این پرسش ها ما بار دیگر به اجتناب از موضع گیری فرقه ای ، یا حمایت کورکورانه از یک نفر نیاز داریم ، یا به عبارت دیگر نباید تصورکنیم که برکنار کردن این یا آن شخصیت به خواست خود او به نوعی تمام مشکلات را حل می کند. مشکلات به طور خاص در داخل کنگره سیستمی هستند و در تمام سطح ها بیان می یابند، همان طور که ترور وحشتناک کنگره ... و حزب کمونیست افریقای جنوبی در سطح محلی در فرا روی این انتخابات ها مورد تاکید قرار می گیرد .

همچنین حیاتی است که رهبری ملی کنگره اتحاد جمعی و نظم راهبردی را به نمایش بگذارد . نمی شود که رهبران ملی با بی پروایی قطعنامه های کمیته همگرایی خود را خراب کنند ، یا  با یک دیگرهم ستیزی نمایند ، یا به منطقه ها اجازه دهند تا لیست تصمیم گیری شده از سوی کمیته ملی را بدون هیچ عواقبی به چالش بکشند .  

در حقیقت ، درس های منفی بسیاری وجود دارد که لازم است به صورت جمعی مورد توجه قرار دهیم .اما ، نکات مثبت مهمی هم وجود دارد که نباید از آن غافل شویم . در گام اول ، و بر خلاف پیش بینی های بسیاری از مفسرات خارجی و حزب های مخالف ، رهبر کنگره ... با صلاحیت خود بعنوان رئیس کشور و دبیر کل کنگره ... که از جانب جنبش ما سخن می گوید ،  هر دو در پذیرش زیان های تحمل شده از سوی کنگره ... با خوش روئیی بر خورد کردند .ما یک جمهوری موز نیستیم و توسط یک دیکتاتوری مصمم به حفظ خود به هر قیمتی حکومت نمی شویم . کمیته مستقل انتخابات انتخابات را با مقبولیت زیاد اداره کرد ، و قانون اساسی دموکراتیک ما حفظ شد . 

یک مثبت دیگر ، یا حداقل مثبت بالقوه ، آن است که حزب اصلی مخالف ، ائتلاف دموکراتیک در حالی که برخی تاخت وتاز ها را انجام می دهد ، اما عموما نتوانست به اندازه ای که کنگره عرصه را واگذار کرد به دست آورد. شاید عامل عمده در باخت های کنگره عامل غایب مهمی بود . این عامل در ثبت نام رای دهنده های آخر هفته ها قابل مشاهده بود که در آن کنگره ... در ثبت نام رای دهنده های جدید به ویژه رای دهنده های جوان فاقد زرق وبرق بود . اما رفتار عدم رای به ویژه در 3 اوت قابل ملاحظه بود .در کلان شهر هایی مانند ساحل نلسون ماندلا و تشوان ، کنگره عملا اکثریت بخش ها را برد ، اما ازدحام در این بخش ها پایین بود ، در حالی که در بخش های حامی ائتلاف دموکراتیک ازدحام قابل توجهی از رای دهنده ها وجود داشت . با لیست نمایندگان به نسبت سنگین تر از لیست های بخش ، این علامت ازدحام پایین در بخش های حامی کنگره تاثیر مهمی در خروجی نهایی در خیلی محل ها داشت .    

 آن هایی که نتوانستند رای دهند ضرورتا برای همیشه از کنگره ... روی بر نتافتند. این  امرحتی برای بسیاری از کسانی که کمتر با اعتقاد و بیشتر برای ارسال علامت نگرانی و پریشانی به کنگره به ائتلاف دموکراتیک و شاید حتی بیشتر به رزمندگان آزادی اقتصادی روی کردند قابل تعمیم است . 

 در برخی از تفسیر های عمومی به ما گفته می شود که این انتخابات "بلوغ" سیستم دموکراسی مارا نشان می دهد – هم چنان که بعلاوه 60 درصد اکثریتی که قبلا از کنگره حمایت می کردند به خاطر نا رسایی رای دهنده ها بود . لیبرال های بازار آزاد به ما می گویند ، که ما اکنون به عصر "سیاست رقابتی" وارد شده ایم ، اما آن چه آن ها خواب آن را می بینند از همان نظم رقابتی است که به اصطلاح " بازار آزاد" در عصر سرمایه انحصاری را مشخص می کند که رقابت  ژیلت و شیک ( مارک دو تیغ اصلاح) در آن  نه در سودمندی یا قیمت بلکه در "برندسازی" است . 

  مفسرانی مانند الیستر اسپارک و پیتر بروس رویای آینده ای نزدیک را می بینند که در آن میانه روهای فرضی در کنگره... رادیکال های چپ را نابود می کنند و همراه با ائتلاف دموکراتیک نو ظهور وارد رقابت برندسازی دوستانه برای مرکزی معتدل می شوند. این دقیقا نوعی از گفتگوی سیاسی مرکز گرای نهادینه شده است که اکنون دربخش اعظم اروپا وامریکا در بحران ژرفی به سر می برد – شاهد آن برگزیت ( خروج بریتانیا ) ، شاهد آن پدیده ترامپ،  شاهد آن واقعیت کوربین وساندرز، شاهد آن تشکل سیاسی مانند جنبش  پنج ستاره در ایتالیا تحت رهبری یک کمدین که اکنون رم و تورین را بر اساس  بک برنامه سیاسی ضد سیاسی اداره می کند ، و شاهد آن مراجعه خطر ناک به ملی گرایی راست افراطی بیگانه هراس در بسیاری از دموکراسی های " بالغ" در اروپا .     

حیاتی است که پاسخ اتحاد ما تحت هدایت کنگره ... نه عوامفریبی پوپولیستی است و نه عقب نشینی از به پیش بردن حتمی چشم انداز برنامه دموکراتیک ملی جهت گیری شده به گذار بنیادی از الگو های به شدت نابرابر ثروت ودر آمد است که هنوز عمیقا با نژاد ، طبقه ، جنس و واقعیت های جغرافیایی مشخص می شوند.    

هیئت سیاسی با تشکر از همه کسانی که به کنگره ... رای دادند به پایان رسید . ما به هزارها فعال حزب کمونیست افریقای جنوبی که خستگی ناگیر برای پیروزی کنگره ... اغلب در مناطق بسیار دشواری که به مناطق نا مناسبی برای کنگره تبدیل شده بود رزمیدند درود می فرستیم . ما اعتقاد داریم که حزب کمونیست افریقای جنوبی ( از این کارزار) حتی متحد تر ،حتی قوی تربیرون آمده است و عضویت اعضای ما در زمان این کارزار دقیقا افزایش یافت، چون ما از کنگره ... و ارزش های آن نه با پنهان کردن مشکلات و خطا ها ، نه با نزدیک کردن صف ها گرد سکوتی در باره خطر تسخیر شرکتی – بلکه دقیقا با سخن گفتن رسا در باره آن ها دفاع کردیم . 

هیئت سیاسی حزب کمونیست افریقای جنوبی

11 August 2016

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: