نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

1395-05-18

نویدنو  18/05/1394 

 

بیانیه آکل در باره وضعیت ترکیه

آکل نگران تشدید استبداد در ترکیه

برگردان : هاتف رحمانی

آکل رخ داد های ترکیه به دنبال کودتای نافرجام 15 جولای را با نگرانی عمیق دیده بانی می کند. در بستر پاکسازی توطئه گران از قلمرو عمومی ، و به موازات رفتار وحشیانه با سربازانی که در کودتا شرکت داشتند ، دولت اردوغان به صورت بیرحمانه ای به تعقیب در جهت های مختلفی اقدام کرده است . کارمندان دولت ، روزنامه نگار ها ، استادان دانشگاه ها، اتحادیه های کارگری ، و حزب های چپ هدف تعقیب و آزار قرون وسطایی هستند که در حال نابود کردن هر تصوری از دموکراسی است که این اقدام ها ظاهرا بنام دموکراسی عملی می شوند. این اقدام ها پیش از این از همه سو محکوم شده اند.  

کودتا به درستی از سوی تمام طرف های اپوزیسیون در ترکیه ونیز به صورت جهانی محکوم شده بود. اما این محکومیت نباید توجه ما را از آن که تعدادی ازکشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر متحدان آتلانتیکی ترکیه در طی اجرای کودتا در محکوم کردن آن تردید داشتند رها کند. بعد از کودتا پرسش هایی در باره نقش قلمرو های خارجی مطرح می شود . 

هم زمان ، این یک حقیقت است که حضورمردم ترکیه در خیابان ها عنصر کلیدی در شکست کودتا بود ، با وجود این واقعیت که اقدام های افراطی هواداران اردوغان به این عمل ضربه زد. جدای از این قلمرو ها بخش بزرگی از مردم ترقی خواه به خاطر اعتقادات دموکراتیک واقعی خود،  با وجود این واقعیت که از نظر سیاسی آن ها در برابر سیاست های اردوغان پایداری می کنند مقاومت کردند. کردها ، کمونیست ها ،جنبش های ترقی خواه ، روشنفکران و غیره در میان آن نیروها قرار دارند. 

اگر چه بسیاری از آن ها اکنون با تعقیب استبدادی به راه انداخته شده از سوی دولت اردوغان، که از این فرصت برای خاموش کردن صداهای مختلف ترقی خواهی در کشور استفاده می کند، هدف تعقیب قرار گرفته اند . دستگیری 60.000 نفر کارمندان دولت و اخراج 1.577 رئیس و معاون دانشگاه و نیز بیش از 200.000 آموزگار وحشت انگیز است ، و زمانی که همه این عمل بنام محافظت از "دموکراسی" انجام می شود حتی وحشت انگیز تر است .

آکل همبستگی خود را با حزب کمونیست ترکیه KP، حزب دموکراتیک خلق HDP ، حزب آزادی و همبستگیODP ، حزب کارگر EMEP، و دیگر نیروهای مترقی که علیه تبدیل کشور خود به کشوری فاشیستی ، که برای دموکراسی پایدار در وطن خود ، که برای عدم دخالت در کشورهای خارجی مبارزه می کنند و از صلح ، عدالت اجتماعی و حقوق کارگران دفاع می کنند ابراز می دارد . آکل روابط دو جانبه با این حزب ها را که بر احترام متقابل و آرزوی مشترک برای حل مشکل قبرس ، بر پایان دادن به دخالت در امور داخلی کشور ها و روابط مسالمت آمیز در بین کشور های مبتلا به جنگ منطقه ما استوار است حفظ می کند.

دفتر روابط عمومی کمیته مرکزی اکل

 29th July 2016, Nicosia

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: