نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-23

نویدنو  02/05/1394 

 

 

 

افغانستان:  طولانی ترین جنگ ، بدون چشم انداز پایان

کریس فری  - برگردان : هاتف رحمانی

در اکتبر ، پنتاگون افغانستان را برای پانزدهمین سال در اشغال خواهد داشت . افغانستان اکنون طولانی ترین جنگ تحت اداره امپریالیسم امریکا در تاریخ است . وهیچ چشم اندازپایانی وجود ندارد .

با وجود وعده های اولیه سال ها  قبل رئیس جمهور برای پایان دادن به اشغال امریکا ، و وعده اوباما که امریکا باید تا آخر زمان ریاست جمهوری او سربازانش را از افغانستان خارج نماید ،رئیس جمهور در 6 جولای اعلام کرد که 8400 سرباز امریکایی باید " نا سال آینده" گذشته از پایان دولت او در افغانستان باقی بمانند. اوباما گفت که " وضعیت امنیتی در افغانستان ناپایدارباقی می ماند." سناتور های هوادار جنگ مانند جان مک کین جمهوری خواه و لیندسی گراهام از این تصمیم استقبال کردند.

پنتاگون در اکتبر 2001،  پس از حملات 11 سپتامبر ، با توسل به این بهانه که رژیم طالبان از القاعده در افغانستان " میزبانی" می کند ،به آن کشور ، یکی از فقیر ترین کشور های جهان حمله کرد . دولتی "خودی " را بر گمارد ، وبرای له کردن هر مخالفی با اشغال خود  با آرایشی تمام از سیستم سلاح های مدرن خود ، از جمله درون "پهپاد" های ترس آور خود تلاش کرده است . 

از یک سال پیش ، که جنگ به کشور همسایه پاکستان کشیده شده است ، به قیمت جان 149.000 نفر ، 92.000 نفر در افغانستان تمام شده است . حداقل 26.270 غیر نظامی افغان ، حدود 3.800 نفر با حمله های پهپاد ها  کشته شده اند .( واشنگتن پست ، سوم ژوئن 2015)

در اکتبر 2015 ، هواپیماهای توپ دار ا سی -130 بیمارستانی را که توسط پزشکان بدون مرز اداره می شد بارها در کندوز بمباران وگلوله باران کردند. حداقل 42 نفر از جمله پزشک ها ، پرستار ها و بیماران بستری در رختخواب کشته شدند . پزشکان بدون مرز این حمله وحشیانه را " بیرحمانه و بسیار بد " توصیف کردند. ( الجزیره  دات کام ، 29 آوریل )  

حدود 2.382 سرباز امریکایی ، از جمله 38 نفر در سال آخر، حتی زمانی که امریکا پایان عملیات جنگی خود را اعلام کرده بود در افغانستان کشته شده اند. حدود 1.173 مقاطعه کار "غیر نظامی" – که مزدوران امریکا هستند- کشته شده اند . بیش از 20.000 سرباز امریکایی زخمی شده اند . بیش از 1.100 سرباز دیگر کشور های ائتلاف – متحدان امریکا – نیز در این جنگ کشته شده اند . (  icasualties.org, July 9 )

امریکا از خزانه مردم برای تامین مالی جنگ در افغانستان مبالغ عظیمی پرداخت کرده است . تا پایان سال 2014 ، هزینه نهایی یک تریلیون دلار بود. در یک کشور سی میلیونی ، که متوسط در آمد سالانه مردم آن تنها 670 دلار است ، پنتاگون برای به راه انداختن  جنگ ویرانگر خود بیش از 33.000 دلار برای هر شهروند افغانی هزینه کرده است .

اوباما همراه با اعلام سطح سرباز های خود ، باید اعتراف کند که جنگ بحران آوارگی جهانی را وخیم تر کرده است . او گفت ، حداقل 15 درصد از صد ها هزار نفر فراری از کشور خود از خاورمیانه ، جنوب آسیا و افریقا به اروپا افغانستانی هستند.

دولت اوباما ، همراه با هیلاری کلینتون در مسئولیت اداره  وزارت خارجه جنگ موجود از پیش در افغانستان را گسترش داد . تعداد سربازان امریکایی از 25.000 نفر در سال 2007 در دولت جرج دبلیو بوش به 100.000 نفر در سال 2010رشد کرد ، چون اوباما سیاست را به ژنرال های پنتاگون واگذار کرد . پنتاگون با این ادعا که امریکا " به هدف های خود رسیده است " ، خارج کردن سرباز ها را آغاز کرد . اوباما اعلام کرد که امریکا مایل است که بتواند همه سربازانش را تا پایان 2016 خارج نماید .  

اما معنی اعلام 6 جولای آن است که جنگ و اشغال وحشیانه امریکا در پایان دادن به خشونتی که خود اشغال ایجاد کرده است شکست خورده است .

منشا طالبان ، مانند القاعده ، می تواند مستقیما در پشت جنگ نیابتی سیا در دهه 1970و 1980 علیه دولت ترقی خواهی که از سوی اتحاد جماهیر شوروی مورد حمایت بود ردیابی شود. درست 6 ماه قبل از آن که شوروی نیرو به افغانستان اعزام کند ، سیا عملیات عظیمی را برای ارسال اسلحه وتدارک آموزش برای جنگ سالاران فئودال جهت سرنگونی دولت افغانستان آغاز کرد . 

وقتی از زیبیگنیو برزینسکی ، که  در آن زمان مشاور امنیت دولت ریاست جمهوری جیمی کارتر بود پرسیده شد آیا فکر می کنید حمایت از مرتجعین افغانی مانند القاعده فکر بدی بود ، پاسخ داد :" کدام تاسف ؟ عملیات مخفی ایده ای عالی بود...روزی که شوروی از مرز عبور کرد ،من به رئیس جمهور کارتر نوشتم : ما اکنون فرصت اهدا جنگ ویتنام  به شوروی را داریم ." (Stanford.edu, June 3, 2002)

عملیات معروف سیلیکون بزرگترین عملیات یگانه سیا تا آن زمان بود. "چیزی بین 3 تا 20 میلیارد دلار امریکا برای آموزش وتجهیز گروه های مقاومت افغان با اسلحه به آن کشور سرازیر شد ."  (liveleak.com, Oct. 7, 2008) پی آمد جنگ داخلی ده ساله مورد حمایت امریکا افغانستان را ویران کرد ، به قیمت جان یک میلیون افغانی تمام شد و 3 میلیون افغانی را وادار به فرار به پاکستان نمود. 

امپریالیسم امریکا جهنم روی زمین را در افغانستان ، در عراق ، در لیبی ، در سوریه ، یمن و جاهای دیگر ایجاد کرده است . این جنگ های وحشیانه و اشغال ها خشم ونفرت بیشتری را ایجاد می کند و تنها به سود دلال های اسلحه، شرکت های نفت و بانکداران وال استریت است .  با آن ها باید در هر نوبتی مخالفت کرد !

امریکا از افغانستان  خارج شو!

سرچشمه : روزنامه کارگران

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: