نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-23

نویدنو  02/05/1394 

 

 

 

بیانیه دبیر خانه حزب کمونیست یونان

 در باره تحولات ترکیه و تلاش کودتای نظامی 

برگردان : هاتف رحمانی

آخرین اطلاعات ، در رابطه با تحولات ترکیه و تلاش کودتا ، به تشدید تضاد های بین بورژوایی داخلی ،  اختلاف ها بین مراکز مختلف قدرت در کشور اشاره می کند ، که با ستیزه های بین المللی در منطقه وسیع تر ، سوریه ، خاورمیانه و مدیترانه شرقی ، با دخالت مستقیم و رو در رویی میان کشورهای قدرتمند سرمایه داری ارتباط نزدیک دارد. 

ترکیه در این ستیزه با هدف حفظ منافع بورژوازی ترکیه و تقویت خود بعنوان یک قدرت منطقه ای شرکت داشته و - دارد - .شرکت فعال ترکیه در تحولات سوریه ، عملیات های نظامی اجرا شده در بخش شمالی کشور که محل سکونت جمعیت های کرد است، و رابطه آن با دولت اسلامی ، ترکیه را به مقابله با متحدان سنتی آن مانند امریکا ، ناتو و دیگران کشاند.

قطعا تحقیقات بیشتر ی از رخ داد ها و عناصری که منجر به تلاش کودتا و برتری نهایی اردوغان شد ضروری است .آن چه که اساسا باید مورد بررسی قرار گیرد آن است که کدام نیروهای داخلی و خارجی ،  از کودتا حمایت کردند ، هدف های آن ها چه بود ، به اصطلاح کمالیست ها و نیروهای سکولار ، یا نیروهای امام گولن ، که رژیم اردوغان به متهم بودن آن ها " اشاره " می کند چه نقشی داشتند ، نقش " اخراج" هزاران نفر از ماشین دولتی ، نقش امریکا و ناتو ، اوضاع واقعی ارتش ترکیه و بخش های آن ، امکان سازش ها و بده بستان هایی که اتفاق افتاد و بر پی آمد های تلاش کودتا تاثیر گذاشت چیست .

تحقیق بیشتری از موضع امریکا ودیگر نیروهای ناتو، که در آغاز تلاش کودتا در باره "ضرورت ادامه نظام " سخن می گفتند و پس از آن ، وقتی که تعادل نیروها به سود اردوغان تغییر کرد ، "از دولت منتخب دموکراتیک ترکیه " حمایت کردند ، ضروری است . بعلاوه ، حرکت های اخیر دولت ترکیه به سمت عادی سازی رابطه با روسیه و اسرائیل نیز باید مورد ملاحظه قرار گیرد . 

اقدام سازمان یافته بخش های قابل توجهی از ارتش ، اقدام به ترور اردوغان ، تعداد کشته ها ، زخمی ها و افراد دستگیر شده ، در راس آن ها  تعداد بسیاری از ژنرال های ارتش ، بمباران های  طولانی در انکارا ، جنگ های خیابانی در شهر های دیگر موضعی را که ادعا می کند کودتا یک " نمایش " یا " اپرایی کوچک " بود توجیه نمی کند. زمان بسیاری از این موارد را ، از جمله آن که چه کسی سرانجام از این شرایط سود می برد یا خواهد برد روشن خواهد کرد .

به هر صورت ،تضادها و ستیزه های بین بورژوازی و بین امپریالیستی ،بنا به ماهیت خود ، چیز خوبی برای خلق های منطقه و به ویژه برای مردم ترکیه که در طی تمام دوران های گذشته با سیاست های ضد مردمی دولت حزب عدالت و توسعه ، حزب اردوغان رو در رو بوده اند پیش بینی نمی کند. نرخ بالای رشد اقتصاد ترکیه در سال های گذشته و بهبود وضع برخی از لایه های میانی جامعه ، به هیچ وجه ، فقر، بیکاری ، سرکوب ، استثمار وحشیانه طبقه کارگر و لایه های مردمی ترکیه را بر طرف نکرد. 

این خط سیاسی به خاطر این واقعیت که اردوغان سرانجام کنترل اوضاع را به دست گرفت به قوت خود باقی می ماند. (این خط) البته ،نه می تواند به سیاست ضد مردمی بودن کودتا ها ، که بخش های متفاوت طبقه بورژوا را توصیف می کند پاسخ دهد ،و نه می تواند گفته هادر باره "احیا دموکراسی" در ترکیه یا توهم های – ترویج شده از سوی برخی افراد- را که رژیم اردوغان ممکن است " پیام را درک کند" که حقوق اجتماعی و آزادی های سیاسی بیشتری لازم است را توجیه نماید . چنین انتظار هایی پیشاپیش  با آن چه در روز های اول پس از تلاش کودتا رخ داده است ، که نشان داد حمله ها به " محرکان" کودتا و رد پای آن ها در بخش دولتی  محدود نمی شود ، بلکه علیه مردم ، غلیه حقوق مدنی آن ها و البته حتی فراتر از آن  علیه کار آن ها ، آزادی های مردمی و اتحادیه ای آن ها گسترش خواهد یافت تخریب می شود. هم زمان ، موضع تهاجمی بورژوازی ترکیه و دولت ترکیه شناخته شده است و آشکارا در رابطه با اژه ، انکار حق حاکمیت یونان ، ونیز در رابطه با مسئله قبرس که موضوعی باز باقی می ماند ابراز می شود .  

رخ داد های ترکیه یک بار دیگر نشان داد که وضعیت منطقه " بوی باروت " می دهد و مشخصه آن تضاد ها و ستیزه های تند بین مراکز قدرتمند امپریالیستی با پی آمد های غیر قابل پیش بینی است .دولت سیریزا – آنل مسئولیت عظیمی بعهده دارد ، چون عملا در برنامه های امپریالیستی از سوی سرمایه یونان مشارکت می کند ، از تصمیم های خطرناک همایش اخیر ناتو که گسترش ستیزه ، به ویژه بین ناتو و روسیه را نشان می دهد حمایت کرد ، در حالی که امید های دروغین را که یونان می تواند "جزیره" ثباتی در منطقه ای آشفته باشد را ترویح می کند.

امروز ، بیش از همیشه ، آمادگی رزمنده خلق علیه جنگ و دخالت های امپریالیستی ، علیه مشارکت کشور ما در چنین جنگ ها و دخالت هایی ضروری است . آن چه مطلوب است آن است که هر خلقی – به خاطر منافع خود- نباید در تضاد های بین بورژوازی در دام این یا آن سناریو دشمن گرفتار شود . بر عکس ، آن ها در توسعه استقلال خود ، عمل جمعی، آمادگی و مبارزه در هر نقطه و هر لحظه برای راه حل خود ، در نظر داشتن نیارهای خود بعنوان یک معیار و در نظر داشتن سرنگونی قدرت سرمایه ، خروج از اتحاد های امپریالیستی مختلف  بعنوان هدف خود منافع عظیمی دارند.    

حزب کمونیست یونان همبستگی خود را با طبقه کارگر و مردم ترکیه ، با حزب کمونیست برادر در ترکیه که در شرایط به شدت منفی همبستگی نیروها این مبارزه دشوار اما به صورت یگانه ای امید بخش را هدایت می کند ابراز می دارد .

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: