نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-21

نویدنو  30/04/1394 

 

 

 

جنگ داخلی اسپانیا درهشتاد سالگی  : بین فاشیسم و سوسیالیسم

برگردان : آرش وجدانی

 درهشتادمین سالگرد شورش دست راستی در اسپانیا ، به شجاعت و انترناسیونالیسم کسانی که از دموکراسی دفاع کردند نگاهی می اندازیم 

جنگ داخلی اسپانیا 80 سال پیش در 18 جولای 1936 ، زمانی که فرانچسکو فرانکو یک شورش نظامی را با کمک مزدوران و بخش هایی از کلیسای کاتولیک به راه انداخت آغاز شد . 

شورش کودتایی ارتجاعی علیه دولت چپ گرایی بود که آشکارا وارد پنجمین سال خود شده بود و در فوریه 1936 به جبهه ای مردمی تحت نام جبهه مردمی  متشکل از حزب سوسیالیست ، حزب کمونیست و اتحادیه های عمومی کارگران یا(CGT) ادامه تهاجم کارگران سازمان یافته ، وارد شده بود . آنارشیست ها زندانی های والنسیا را آزاد کردند ، بی خانمان ها مناطق روستایی را اشغال کردند ، و کارگران اعتصابی در خواست از کارفرما ها را آغاز کردند و محل های کار کارخانه های خود را به تصرف در آوردند .

جنگ داخلی اسپانیا آزمایش های بسیاری در دموکراسی را شاهد بود چون  روستا ها ، کارخانه ها و واحد های نظامی برای شکل های جدیدی از سازمان تلاش می کردند . اما ، نیروهای چپ گرا ، خیلی زود تحت فشارترکیبی از محافظه کاری داخلی ، ستیزه های تلخ فرقه ای ، و فشار نظامی نیروهای فراکو ، با پشتیبانی ارتش های ایتالیای فاشیست و رایش سوم متلاشی شدند .

انقلاب اسپانیا – با وجود شکست نهایی- امروز بعنوان نمونه درخشانی از  ازخودگذشتگی و شجاعت نسلی از رزمنتدگان جهانی از سراسر جهان که برای دفاع از دموکراسی در برابر فاشیست های درنده ای که برای نابودی قدرت سیاسی طبقه کارگر تلاش می کرد به اسپانیا سفر کردند باقی است .

تله سور نگاهی به رزمندگان شجاعی که با شعار "نمی گذارم کسی رد شود " جنگیدند می اندازد .

 

فعال ها پارچه نوشته ای را که می گوید " به سوی مارکسیسم گام بردار"  پیش از آغاز جنگ داخلی اسپانیا حمل می کنند

در 15 مارس 1936، دولت فعالیت فالانز ها را ممنوع کرد ، فالانژ یک سازمان فاشیستی اسپانیایی بود . خوزه آنتونیو پریمو د ریورا ، رهبر آن برای داشتن اسلحه غیر قانونی باز داشت شد . فالانژ بعد از آن که اعضا آن  در 10 مارس برای ترور لوئیس خیه منزاسوا Luis Jiménez Asúa ، عضو سوسیالیست مجلس قانون گذاری و در 14 مارس برای ترور فراسیسکو لارگو کوبالرو Francisco Largo Caballero رهبر اتحادیه کارگری تلاش کردند ممنوع اعلام شد .

در 18-17 جولای 1936، شورش نظامی دست راستی اول در شمال افریقا وبعد در سرزمین اصلی اسپانیا آغاز شد .

راه پیمایی  رزمندگان زن ومرد جمهوری خواه در آغاز جنگ داخلی اسپانیا

مارینا گینستو Marina Ginesta ، دختر 17 ساله فرانسوی که در جنگ داخلی اسپانیا می جنگید در بالای پشت بامی در بارسلون ، 1936

بمباران شهر باسک از گوئرنیکا توسط نیروهای فاشیست اسپانیایی والمانی یکی از اولین بی عدالتی ها در جنگ بود .

تام مان سنتوریا Tom Mann Centuria ازبریتانیا در سرباز خانه کارل مارکس 

آنارشیست ها وکارگران ، که  در سال 1936 برای انقلاب اجتماعی تلاش می کردند.

گروهی از اعضا رزمنده برای عکسی در آغاز جنگ داخلی قیافه می گیرند ، مادرید ، جولای 1936

داوطلبان امریکایی از بریگاد آبراهام لینکلن در جنگ داخلی اسپانیا ، بارسلون 1937

بریگاد 26 انترناسیونال متشکل از رزمندگان فرانسوی و بلژیکی

رزمنده ای جمهوری خواه نشسته بر تانک تی -26 ارسالی شوروی . اتحاد جمهوری های شوروی ، و مکزیک تنها کشورهایی بودند که برای افراد آماده رزم چپگرای جمهوری دوم حمایت فراهم می کردند . در مورد شوروی ، کمک های لجستیکی ، تانک و حمایت هوایی به برخی پیروزی های عمده مانند جنگ گوادالاجرا منجر شد . اما فعالیت سازمان های امنیتی شوروی – از جمله تعقیب و اعدام چپگرا های مخالف – به انشعاب های عمده ای در صف های رزمندگان مدافع جمهوری ختم شد .

"الکامپسینو" در حال سازمان دادن سربازان جمهوری خواه شمال ویلانوا در طی جنگ برونته . "الکامپسینو" ، آکا والنتین گونزالس  پس از 1937 رهبر "بریگاد مشترک" کمونیست ها وکنفدراسیون اتحادیه های کارگری CNT بود.

 آن ها عبور نخواهند کرد . فاشیسم می خواهد مادرید را تسخیر نماید .مادرید گور فاشیسم خواهد شد .

سر چشمه : تله سور انگلیسی

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: