نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-10

نویدنو  20/04/1394 

 

 

 

فدائیان خلق (اکثریت): پیرامون درگیری های نظامی اخیر در روستاها و مناطق کردستان ایران 


پیرامون درگیری های نظامی اخیر در روستاها و مناطق کردستان ایران 
پرسش های پاسخ نگرفته 

طی هفته های اخیر خبر چند درگیری نظامی میان نیروهای سپاه پاسداران و پیشمرگه های حزب دمکرات کردستان ایران در نقاط مختلف کردستان در رسانه ها منتشر شده است. با آمار مختلفی که ارگانهای رسمی از هر دو طرف اعلام کرده اند، می توان یقین داشت که ده ها نفر در این درگیری ها کشته شده اند. 

فرماندهان سپاه پاسداران و مقامات مسئول در جمهوری اسلامی، علت درگیری های مسلحانه را ورود " اشرار و نیروهای ضدانقلاب" وابسته به اسرائیل و آمریکا و دشمنان منطقه ائی ایران، در روستاها و شهرهای کردستان اعلام کرده اند. در مقابل در اطلاعیه های رسمی که از شورای نظامی حزب دمکرات کردستان ایران صادر شده وقوع درگیری ها تایید و گقته شده است که نیروهای حزب در دفاع از جان خود در مقابل حملات پاسداران به تیراندازی مبادرت کرده اند. 

ارگان های رسمی و سخنگویان حزب دمکرات کردستان ایران حضور نیروهای حزب در روستاها و اطراف شهرها را که "به منظور انجام فعالیت های تبلیغی ـ تشکیلاتی، حضور در میان مردم و دفاع از مبارزات آنان صورت می گیرند"، فصل نوینی از تداوم مبارزات همیشگی مردم کرد برای بدست آوردن حقوق خود دانسته اند که در پی پیام نوروزی امسال دبیر اول حزب، آقای مصطفی هجری، آغاز شده است. 

بی شک سیاست های تبعیض آمیز و سرکوب گرانه حکومت های ایران چه در دوران قبل از انقلاب و چه پس از آن، برآورده نشدن مطالبات برحق کردها، عدم امکان حضور آزادانه و دمکراتیک اقوام و ملیت های مختلف ایران از جمله مردم کردستان در حیات سیاسی و مشارکت در برنامه ریزی های اقتصادی و فرهنگی، برخورد نظامی ـ امنیتی از جانب حکومتیان، عدم تحقق وعده های حسن روحانی، عامل اصلی در ایجاد نابسامانی های اجتماعی و سیاسی بطور عام و درگیری های نظامی اخیر بطور خاص باید دانست. 

از سوی دیگر برآمد اخیر حزب دموکرات کردستان ایران و توضیحات اعلامیه ها و سخنگویان آن در این باره، نه تنها به روشنی وضع کمکی نرسانده، بلکه پرسش های بسیاری را برانگیخته است که تاکنون از جانب حزب بی پاسخ مانده اند. پرسش هائی که هم متوجه انسجام سیاست حزب، هم متوجه واقع بینی در ارزیابی های آن از وضعیت حاضر و هم متوجه اشراف آن نسبت به پیامدهای این برآمدند. از جمله این که روشن نشده است: 

ـ دلایل مشخص تغییر رویکرد حزب ـ منعکس در پیام نوروزی آقای هجری ـ که ظاهراً اکنون توسل به اسلحه را ولو برای پشتیبانی از فعالیت های تبلیغی – تشکیلاتی ... ایجاب می کند، و الزامات جدید برای این رویکرد کدام اند؟ 
ـ حزب دموکرات کردستان ایران کدام دورنمای مشخص مثبت را در سایه‍ی رشد خشونت و نظامی شدن فضای کردستان و در شرایط کنونی خاورمیانه که ناآرامی، کشتار و عدم ثبات سیاسی دامنگیر تعداد زیادی از کشورهای منطقه از جمله همسایگان نزدیک به ایران شده است، از برآمد اخیر خود ترسیم می کند؟ 
ـ سیاست کلان حزب برای تحول دموکراتیک ایران و احقاق حقوق ملی مردم کردستان از مجرای مبارزات درونی مردم، چگونه این برآمد را توضیح می دهد؟ 
ـ محتمل ترین پیامدهای آن را برای فعالیت سیاسی و مدنی در کردستان، که همانا تشدید فشار جمهوری اسلامی بر فعالان این عرصه ها، تنگتر کردن میدان برای جامعه‍ی مدنی، انتساب هر فعالیت مخالفان سیاسی به قدرت های خارجی و از این دست خواهد بود، چگونه توضیح می دهد؟ 

سازمان ما راه حل مورد نظر خود برای پاسخگویی به چالش ملی ـ قومی و رفع تبعیضات موجود را لغو قوانین تبعیض آمیز، استقرار ساختاری غیرمتمرکز و واگذاری حق تصمیم گیری به ایالت ها و مناطق ملی ـ قومی می داند. شیوه رسیدن به این اهداف با اتکا به جنبش دمکراسی خواهی در سراسر کشور، پیگیری مطالبات سیاسی ـ مدنی از طرق مختلف و با دوری از خشونت، ثمربخش خواهد بود. 

ما از رهبری حزب دمکرات کردستان ایران، با توجه به مسئولیت خطیری که به اعتبار جایگاهش در مبارزات مردم کردستان دارد، انتطار و توقع داریم تا نسبت به پیامدهای منفی و زیانبار درگیری نظامی در کردستان ایران، مکثی دوباره کند، پرسش هائی را که برآمد اخیر آن برانگیخته است پاسخ گوید و تداوم مبارزات برحق مردم کرد را در گفتگو، همفکری و اشتراک مساعی با دیگر نیروهای سیاسی در کردستان و سراسر ایران پیگیری کند. مشکل و چالش مناطق ملی ـ قومی با مبارزه مسلحانه حل نخواهد شد.    

هیئت سیاسی ـ اجرایی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) 
٨ ژوئیه ٢٠١٦ (١٨ تیر ١٣٩٥) 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: