نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-06-25

نویدنو  05/04/1394 

 

 

 

 

حزب کمونیست یونان در باره نتیجه رفراندوم در بریتانیا

برگردان : هاتف رحمانی

نتیجه رفراندوم بریتانیا نارضایی فزاینده طبقه کارگرو نیروهای مردمی نسبت به اتحادیه اروپا و سیاست های ضد مردمی آن را نشان می دهد. اما این نیروها باید خود را از انتخاب های بخش ها ونیروهای سیاسی بورژوازی رها سازند و مشخصه های رادیکال و ضد سرمایه داری کسب کنند. نتیجه (رفراندوم) از هم پاشیدگی توقع هایی راکه از سوی تمام حزب های بورژوایی – همچنین در یونان – همراه با سازوکارهای اتحادیه اروپا پرورده شده بود که خلق ها به اصطلاح در چارچوب اتحادیه اروپا می توانند کامیاب باشند به ثبت می رساند . 

این واقعیت که خروج یک کشور از اتحادیه اروپا این چنین شدید – ودرواقع کشوری در اندازه بریتانیا- مطرح شد از یک سو ناشی از تضاد ها در داخل اتحادیه اروپا و عدم تعادل اقتصادهای آن و از سوی دیگرناشی از مقابله ایجاد شده بین مرکز های امپریالیستی است ، که در شرایط رکود اقتصادی تیزتر شد .این عامل ها نه تنها به اصطلاح شکاکیت اروپایی ، تمایل ها به گسست ، بلکه تمایل هایی که برای تغییری در شکل مدیریت سیاسی اتحادیه اروپا و منطقه اروپاتلاش می کنند را تقویت می کند. 

ماشین های ارتجاعی "شکاکیت به یورو "  حزب های ملی گرا ، نژادپرست وفاشیست ، مانند حزب استقلال بریتانیایی فاراگ (یو کی آ پی) ، جبهه ملی لوپن در فرانسه ، "آلترناتیو برای المان " و تشکیلات همانند در اتریش ، مجارستان و یونان ، یعنی طلوع طلایی هستند که با استفاده از برچسب چپ ، اتحادیه اروپا و یورو را مورد انتقاد یا رد قرار می دهند ، از پول ملی حمایت می کنند و برای اتحاد های امپریالیستی دیگری ، با یک راهبردی که در داخل چارچوب سرمایه داری عمل کنند تلاش می کنند.  

تضاد ها و سازش ناپذیری ها در میان طبقه های بورژوای هر دولت عضو اتحادیه اروپا نفوذ می کند. روند های جاری اقتصادی وسیاسی ، هم در بریتانیای کبیرو هم در اتحادیه اروپا ،گفتگو ها در رابطه با جایگاه بورژوازی بریتانیا روز بعد از تغییر،می تواند به توافق نامه موقت جدیدی بین اتحادیه اروپا وبریتانیا منجر شود . آن چه قطعی است آن است که مادامی که مالکیت سرمایه داری ابزار تولید و قدرت بورژوازی برقرار می ماند ، تحولات با قربانی های دردناک جدیدی برای طبقه کارگر ونیروهای مردمی همراه خواهد بود.

نتیجه رفراندوم بریتانیا دیگر نیروهای سیاسی را در یونان افشا می کند، که از مشارکت یونان در اتحادیه اروپا در تمام سال های گذشته تجلیل می کردند و آن را به مثابه فرایندی برگشت ناپذیر یا کاشتن توهم نسبت به نیاز حتی " بیشتر به دموکراسی وعدالت اروپا" معرفی می کردند. نتیجه (رفراندوم)  نیروهایی را که پول ملی را بعنوان اکسیری که به کامیابی خلق منجر خواهد شد تلقی می کردند نیز افشا می کند. بریتانیا با پوند استرلینگ خود همان اقدام های ضد کارگری وضد مردمی را پیش گرفت که دیگر کشورهایی که در منطقه یورو هستند پیش گرفتند.بریتانیا به اتخاذ همان اقدام ها در خارج از اتحادیه اروپا نیز ادامه خواهد داد ، چون این امر با نیاز به رقابتی و سود آور بودن انحصارهای آن تحمیلی است .

قطعی است که طی روزهای آینده صداها و " اشک " ها ، هم در سمت دولت سیریزا – آنل و هم در سمت حزب های بورژوایی دیگر نسبت به "نیاز به باز تاسیس اتحادیه اروپا"، نسبت به " اتحادیه اروپایی که راه خود را گم کرد وبه بازگشت به ریشه هایش نیاز دارد " و غیره تکثیر خواهد شد. اما اتحادیه اروپا از بدو ایجاد خود اتحاد ارتجاعی طبقه های بورژوای اروپای سرمایه دار ، با هدف مکیدن خون کارگران و غارت دیگر خلق های حهان ، در چارچوب رقابت آن ها با دیگر مرکز های امپریالیستی  بوده و هست.اتحادیه چیدمانی دائمی نبوده ونخواهد بود درست مانند دیگر اتحاد های مشابه گذشته که دائمی نبود . عدم تعادل سرمایه داری و رقابت ، تغییر در هم بستگی نیروها، دیر یا زود تضاد ها را به سطح خواهد آورد ، که دیگر با سازش های موقت وشکننده قادر به اتصال نیستند. هم زمان پدیده های جدید ، روند هایی برای اتحاد های ارتجاعی جدید در زمین سرمایه داری بارور خواهد کرد . 

منافع خلق یونان ، خلق بریتانیا ، تمام خلق های اروپا نباید زیر " پرچم دروغین"جای داده شود. آن منافع نباید زیر پرچم بورژوازی و بخش های مختلف آن قرار بگیرند که انتخاب هاو اتحاد های بین المللی خود را بر مبنای منافع خود و بر مبنای بیشترین امکان بهره کشی از کارگران تعیین می کنند. ضرورت محکومیت اتحاد غارتگر سرمایه ، اتحادیه اروپا ، مبارزه برای جدایی هر کشور، برای آن که موثر باشد ، باید با ضرورت سرنگونی قدرت سرمایه با قدرت کارگری – مردمی مرتبط شود . اتحاد اجتماعی طبقه کارگر و دیگر لایه های مردمی ، باز آرایی و تقویت جنبش جهانی کمونیستی پیش شرط های فرش کردن راه برای این چشم انداز امید هستند. 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: