نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-06-14

نویدنو  25/03/1394 

 

 

 

 

مرثیه‌ای برای فولاد و چدن دورود؛ کارخانه‌ای در آستانه تعطیلی

 

دولت بهار: شرکت فولاد و چدن دورود به دلیل عدم سرمایه در گردش، افزایش قیمت مواد اولیه و نداشتن سفارش در آستانه تعطیلی است.

به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم، درحالی‌که احیاء واحدهای صنعتی راکد به‌عنوان یکی از اولویت‌های کشور در دستور کار دولتمردان قرارگرفته است؛ اما متأسفانه این روزها شاهد تعطیلی صنایع یکی پس از دیگری چه در سطح کشور و چه در سطح استان لرستان هستیم و بااین‌حال یکی از کارخانه‌هایی که زمزمه تعطیلی آن در جلسه ستاد تسهیل تولید لرستان به گوش رسید کارخانه فولاد و چدن دورود است که چندان حال و روز خوشی ندارد.

سالاروند مدیرعامل شرکت فولاد و چدن و فارسیت دورود امروز در جلسه ستاد تسهیل تولید استان لرستان که به ریاست استاندار و در محل استانداری برگزار شد، اظهار داشت: اگر شرکت فولاد و چدن دورود با وضعیت کنونی اداره شود به‌طور یقین به سرنوشت شرکت فارسیت دچار خواهد شد و به‌زودی تعطیل می‌شود.

وی افزود: حدود هشت ماه است که به‌عنوان مدیرعامل شرکت فولاد چدن دورود منصوب‌شده‌ام. همه می‌دانند که در این کارخانه کارگران 70 روز اعتصاب کرده بودند و مدیرعامل جرأت نمی‌کرد پا به آنجا بگذارد و با ین حال توانستیم با شیوه فرهنگی مشکل را حل کنیم والان هم کارخانه در حال فعالیت است و به‌طور صادقانه هم کار می‌کند؛ اما مشکلات عمده‌ای دارد.

اخراج 18 نیرو از کارخانه فولاد و چدن دورود

مدیرعامل شرکت فولاد و چدن و فارسیت دورود بابیان اینکه شرکت فولاد چدن دورود 128 نیرو داشته است که 18 نفر از آن‌ها اخراج شده‌اند که علی‌رغم پرداخت سنوات آن‌ها بازهم شکایت کرده‌اند، عنوان کرد: ما در این کارخانه دو مشکل عمده داریم. مأموریت و هدف اصلی این کارخانه تولید قطعات کارخانه‌های سیمان است. اما الآن کارخانه‌های سیمان با توجه به مشکلات اقتصادی کشور خودشان با مشکل مواجه شده‌اند به همین دلیل قطعه‌ای را هم به ما سفارش نمی‌دهند.

وی بیان کرد: درآمد ما به این صورت بوده است که سفارش قطعه را می‌گرفته‌ایم و بابت آن 30 درصد پیش‌پرداخت اخذ می‌کرده‌ایم و با همین 30 درصد پیش‌پرداخت‌ها پول وارد کارخانه می‌شده است؛ اما امروز با توجه به نبود سفارش ما این درآمد را نداریم.

سالاروند گفت: در حال حاضر سفارش این شرکت به صفر رسیده است و بااین‌حال تنها کاری که الآن انجام می‌دهیم این است که 120 میلیون تومان از صنایع سفارش گرفته‌ایم و در حال انجام آن هستیم.

وی با تأکید بر اینکه شرکت فارسیت دورود اگر با این وضعیت اداره شود به سرانجام شرکت فارسیت دورود دچار می‌شود، تصریح کرد: ماشین شاسی‌بلند زیر پای خودم را هم همان روز اولی که وارد کارخانه شدم فروخته‌ام تا حقوق کارگران را پرداخت کنیم چون خجالت می‌کشیدم که پا به کارخانه بگذارم؛ البته یک مرحله هم به‌صورت شخصی از بازار پول گرفته‌ام و حقوق شب یلدای کارگران را پرداخت کرده‌ام.

معوق ماندن حقوق 7 ماهه کارگران کارخانه فولاد و چدن

مدیرعامل شرکت فولاد و چدن و فارسیت دورود اظهار داشت: از زمانی که به‌عنوان مدیرعامل شرکت فولاد و چدن دورود منصوب‌شده‌ام معوقه حقوق کارگران را که 8.5 ماه بوده است را به 4.5 ماه رساندیم والان دوباره به هفت ماه معوقه رسیده است یعنی دو ماه حقوق سال 95 به معوقه‌ها اضافه‌شده است.

وی بابیان اینکه کارخانه فولاد و چدن دورود تقریباً 900 میلیون تومان حقوق معوقه کارگران را بدهکار است، افزود: انتظار از استاندار این است که شرایطی را فراهم کند که تولید قطعات موردنیاز راه‌آهن به این شرکت واگذار شود.

سالاروند عنوان کرد: این آمادگی وجود دارد که هر نوع قطعه فولادی و چدنی که در استان لرستان نیاز است آن را تولید کنیم و هیچ مشکل فنی و تخصصی نیز در این رابطه وجود ندارد؛ اما با این شرایط سفارش نداریم.

سرمایه در گردش از جمله مشکلات کارخانه فولاد و چدن دورود

وی مشکل بعدی این شرکت را سرمایه در گردش است، دانست و گفت: در هیئت‌مدیره مطرح کرده‌ایم که هلدینگ سیمان فارس خوزستان دو میلیارد تومان را به‌عنوان سرمایه در گردش به شرکت فولاد و چدن دورود اختصاص دهد اما متأسفانه این پیشنهاد عملی نشد والان دست ما بسته‌شده است و کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت فولاد و چدن و فارسیت دورود بابیان اینکه عمده ترین مشکل این کارخانه نبود سفارش تولید و سرمایه در گردش است، عنوان کرد: اگر این دو مشکل رفع شوند شرکت می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و درآمد داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تقاضای پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش را نیز ارائه کرده‌ایم، بیا ن کرد: این شرکت درحالی‌که ارزش آن 4.5 میلیارد تومان است؛ اما 26 میلیارد تومان بدهکار است و ماده 141 نیز شده است.

افزایش قیمت مواد اولیه کارخانه

سلاروند به افزایش مواد اولیه موردنیاز این شرکت اشاره کرد و افزود: نیکل به‌عنوان یکی از مواد اولیه موردنیاز این کارخانه هر کیلو 17 هزار تومان بوده است؛ اما الآن به هر کیلو 57 هزار تومان افزایش‌یافته است و بااین‌حال ما سرمایه خرید مواد اولیه را هم نداریم.

وی اظهار داشت: درگذشته ترمزهای موردنیاز راه‌آهن را تولید کرده‌ایم و می‌توانیم قطعات موردنیاز سنگ‌شکن‌های شرکت‌های تولید شن و ماسه را نیز تولید کنیم که در حال پیگیری هستیم.

مدیرعامل شرکت فولاد و چدن و فارسیت دورود افزود: مشکل سرمایه در گردش این شرکت باید حل شود وگرنه در صورت اخذ سفارش نیز چون سرمایه‌ای برای خرید مواد اولیه نداریم نمی‌توانیم سفارشات را انجام دهیم.

بدهی یک میلیارد و 300 میلیون تومانی بیمه کارگران به تأمین اجتماعی

وی یکی دیگر از مشکلات این شرکت را بدهی بیمه کارگران به تأمین اجتماعی عنوان کرد و گفت: یک میلیارد و 300 میلیون تومان را به بیمه بدهکاریم و ادعایی هم نداریم؛ البته بیمه 700 میلیون تومانی را ازهلدینگ سیمان فارس خوزستان گرفته است.

سالاروند بابیان اینکه به خاطر مشکل بدهی به بیمه دفترچه‌های درمان کارگران تمدید نمی‌شود، تصریح کرد: پنج‌تا شش ماه قبل از اینکه به‌عنوان مدیرعامل شرکت فولاد و چدن منصوب شوم از طرف بیمه هیچ فشاری روی کارخانه نبود؛ اما به‌محض اینکه من وارد کارخانه شدم به‌روز باید کار را انجام دهیم و بااین‌حال کارخانه‌ای که به وضعیت بدی دچار شده است من نمی‌توانم مشکلات بیمه را با این شرایط رفع کنم.

وی خواستار تمدید دفترچه‌های درمان کارگران این شرکت شد و بیان کرد: کارگر هیچ گناهی ندارد و حق دارد که مشکلش حل شود.

مدیرعامل شرکت فولاد و چدن دورود اظهار داشت: مشکل دیگری که کارخانه با آن دست‌به‌گریبان است این است که احکام صادره اجرایی زیادی برای شرکت صادر می‌شود و بااین‌حال چیزی نمانده که خود من را هم بازداشت کنند و این روند، روند خوبی نیست.

وی بابیان اینکه برای دو میلیون هم حکم توقیف صادر می‌کنند، افزود: الآن چهار حکم توقیف روی ماشین خود من قرار دارد و  آن را ازیر پایم بیرون کشیده‌اند.

تهدید شرکت گاز برای قطع انشعاب کارخانه

سالاروند مشکل تهدیدات شرکت گاز برای قطع انشعاب را از دیگر مشکلات پیش روی این شرکت برشمرد، عنوان کرد: شرکت گاز با آچار به در کارخانه مراجعه می‌کنند و می‌گویند که می‌خواهیم گاز را قطع کنیم. قبول داریم که بدهکار هستیم؛ اما حاضریم که ماهی پنج میلیون تومان را بابت مصرف هم گاز و هم برق پرداخت کنیم.

ماشاءالله نعمتی فرماندار دورود نیز در این رابطه گفت: در مورد صدور احکام اجرایی علیه شرکت فولاد و چدن دورود را هلدینگ سیمان فارس و خوزستان مقصر می‌دانیم به دلیل اینکه این شرکت یک نماینده حقوقی ندارد که پیگیر باشد والان بیش از دو میلیارد تومان رأی علیه هلدینگ سیمان فارس خوزستان در حال نهایی شدن است و خود آقایان هیچ اراده و انگیزه‌ای هم برای حل این موضوع ندارند.

وی با اشاره به اینکه اگر این احکام قطعی شوند شورای تأمین دیگر چه‌کاری می‌تواند انجام دهد، افزود: تا الآن شخصاً چندین بار با رئیس دادگستری حرف زده‌ام و وی هم گفتند که مسئولان این هلدینگ اصلاً مراجعه‌ای نمی‌کنند و حتی وی تلفنی چند بار هم با مدیرعامل هلدینگ حرف زده‌اند. درهرحال باید یک نماینده حقوقی از طرف این هلدینگ وجود داشته باشد که با محاکم قضایی طرف صحبت باشد.

شهناز حمزه لویی مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان نیز بابیان اینکه فرصتی می‌خواهم که میزان بدهی‌های شرکت فولاد و چدن را اعلام کنیم که بیشتر از این از ما تقاضای استمهال نداشته باشند، عنوان کرد: حدود چهار سال است که هم نیروهای این شرکت را بازنشسته کرده‌ایم و هم لیست بدون حق بیمه گرفته‌ایم و الان وضعیت بسیار نامناسبی رادارند.

پرداخت مستمری 13 میلیارد تومانی در شهرستان دورود

وی با اشاره به اینکه در شهرستان دورود ضریب پشتیبانی بیمه به سه‌به‌سه رسیده است یعنی به ازای سه بیمه‌شده سه مستمری‌بگیر وجود دارد، بیان کرد: در شهرستان دورود 13 میلیارد تومان را به‌عنوان مستمری پرداخت می‌کنیم؛ اما کمترین دریافتی راداریم. درواقع شعبه شهرستان دورود آخرین شعبه در سطح کشور است که اگر تعطیل هم شود و ما پرداختی‌های آن‌ها را هم انجام دهیم درواقع هیچ ضرری نمی‌کنیم.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان تصریح کرد: میانگین ضریب پشتیبانی بیمه در کشور الآن 10 به یک است اما در شهر دورود به نقطه سربه‌سر رسیده است و بااین‌حال آنچه مدیرعامل شرکت فولاد و چدن می‌گویند کم‌لطفی در حق بیمه است.

حمزه لویی گفت: مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان را تهدید کرده‌ام و حساب‌های آن‌ها را هم‌بسته‌ایم و اگر استاندار اجازه دهند 10 میلیارد تومان از آن‌ها را نیز برداشت می‌کنیم چراکه این هلدینگ سه شرکت سیمان دورود، فارسیت و فولاد و چدن دورود را در اختیار دارد که بار آن‌ها را به گردن تأمین اجتماعی انداخته است.

قانونی نبودن عدم پذیرش لیست بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در واکنش به اظهارات مدیرکل تأمین اجتماعی اظهار داشت: بحث بیمه یک موضوع قانونی است و بیمه باید لیست‌های بیمه کارگران را بپذیرد. به‌هرحال عدم پذیرش لیست بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی کار قانونی نیست.

وی بابیان اینکه درهرحال شرکت فولاد و چدن باید معوقات بیمه خود را پرداخت کند، افزود: در همه‌جا مرسوم است که بیمه واحدهای بحران دار را با 10 درصد از 30 درصد حق بیمه پذیرش می‌کند و بااین‌حال این روند در مورد شرکت فولاد و چدن دورود نیز اعمال شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان، عنوان کرد: شرکت فولاد و چدن دورود باید زمان‌بندی پرداخت بدهی‌های خود به تأمین اجتماعی را ظرف شش ماه تعیین کند.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه نسبت به پیگیری و رفع مشکلات شرکت فولاد و چدن دورود قول مساعد داد و در واکنش به اظهارت مدیرکل تأمین اجتماعی و مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان گفت: تأسف می‌خورم برای وزارت رفاهی که دو مدیر آن در استان لرستان این‌گونه برخورد می‌کنند و بعد می‌خواهند مشکلات این مملکت را حل کنند.

رایزنی برای حل مشکلات کارخانه فولاد و چدن

وی ضمن موافقت با پرداخت 10 درصد از 30 درصد حق بیمه به تأمین اجتماعی توسط این شرکت، عنوان کرد: رایزنی‌های لازم با راه‌آهن برای واگذاری ساخت قطعات موردنیاز خود به شرکت فولاد و چدن را پیگیری می‌کنیم.

استاندار لرستان نسبت به پرداخت پنج میلیارد تومان سرمایه در گردش درخواستی شرکت فولاد و چدن قول مساعد داد و بیان کرد: موضوع صدور احکام اجرایی علیه این شرکت را نیز حل می‌کنیم.

بازوند بابیان اینکه در مورد جلوگیری از قطع گاز و برق این شرکت هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم،گفت: با مدیرعامل هلدینگ سیمان فارس و خوزستان نیز برای پرداخت دو میلیارد تومان سرمایه در گردش درخواستی شرکت فولاد و چدن رایزنی می‌کنیم.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: