نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-06-14

نویدنو  25/03/1394 

 

 

 

 

جاه طلبی های اردوغان

شهریار قاسمی

لایحه رفع مصونیت قضایی نمایندگان ترکیه توسط رئیس جمهور این کشور به امضاء رسید و با این کار عملا امکان تعقیب قضایی این نمایندگان فراهم شد و یک بار دیگر اردوغان جاه طلبی های دیکتاتورانه خود را نشان داد. اردوغان با این حرکات بدنبال احیای جغرافیای سیاسی امپراطوری عثمانی می باشد که کشتار و قتل وعام ارامنه در گذشته را انجام داده بود و حالا این حس در اردوغان شکل گرفته که باید به نابودی کردها بپردازد.اولین قدم برای اینکار رفع مصونیت از نمایندگان پارلمان بود که بطور واضح سبب از بین رفتن دموکراسی در پارلمان گشته و از این طریق نسل کشی کردها را اغاز می کند.

از همان اغاز مشخص بود که قدرت گرفتن اردوغان برای روسیه نیز خطرناک می باشد چرا که ممکن است برای برخورد با مخالفان داخل به مناقشات و درگیری در کشورهای همسایه مثل قره باغ  پرداخته، باتوجه به اينكه ارمنستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است، با اين حال ترکیه، که عضوی از ناتو است، به مداخله در رویارویی ارمنستان و آذربایجان پرداخته که می تواند به تشدید و درگیری منطقه ای و حتی جهانی منجر شود.

بعد از تصویب این لایحه در 8 ژوئن حالا دیگر دادستان ترکیه می تواند علیه 138 نمایندگان مجلس که بسیاری از انها اعضای حزب دمکراتیک خلقها که فراکسیون سوم را در مجلس داشتند و در حال حاضر تحت بازداشت هستند اقدام نماید. پیش از این تلاش حزب دمکراتیک خلقها و حزب جمهوری خواه خلق در دادگاه عالي برای تغییر این لايحه در چهارچوب قانون، با عدم موافقت روبرو شد.

رئیس جمهور ترکیه اردوغان در شرایط فعلی بیشتر نگران تقویت و تثبیت رژيم است تا مبارزه با کردها . در حال حاضر نمایندگان مجلس حامی کردها سد راه اردوغان برای رسیدن به اهدافش می باشند.

مهمترین مسئله که فعلا در دستور کار قرار دارد تصویب قانون اساسی جدید، که به موجب ان این کشور را از یک جمهوری پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل می کند. با این حال، تا به امروز، توازن نیروها در پارلمان برای رای به تغییر قانون اساسی کشور کافی نبوده است. با توجه به قانون اساسی ترکیه، اگر در پارلمان 28 کرسی خالی وجود داشته باشد (ممکن است بدلیل پیگرد قانونی یا مرگ نمایندگان ) رئیس جمهور می تواند انتخابات میان دوره ای را برگزار کند و کرسی های خالی را از حامیان خود پر ﻛﻨﺪ.

سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره در حوزۀ آسیای مرکزی و قفقاز است. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روسیه به منظور ارتقای ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو سابق به تشکیل چُنین سازمانی اقدام نمود.

10/06/2016

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: