نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-04-15

نویدنو  27/01/139

 

 

دستکاری شعور با فن آوری نوین تبلیغات

محمد چابکی

 درپروسه مبارزه باید راه به دسیسه نیافتادن را آموخت و درعرصه تبلیغی با بهره گیری از فن آوری نوین تاثیر گذار ماند

فن آوری نوبن عصر ما با شگفتی ها و سرعت تصاعدی در تاریخ نه چندان دور تبدیل به دستاوردی عظیم و حیرت انگیز گشت. کشف پدیده های "نو" در ساختارهای پیچیده , تبدبل جهان به دهکده کوچک اطلاعاتی که سرعت آن در آینده دور و نزدیک قابل پیش بینی نیست نشانه فن آوری نوینی است که شتابان , متغیر, با نوزائی به پیش می رود.

صا حبان قدرت مالی در این راستا با سوءاستفاده ابزاری نقش اصلی را ایفاء نموده و با تاثیر گذاری بر شعور انسان ها وارد کارزار تبلیغی گردیده اند .تبلیغات آنها چه هدفی را دنبال می کند؟ آیا آنچه راکه بنام مردم ارائه می دهند و پیگری می کنند واقعا پایه های انسانی حقوقی و قانونی دارد ؟ چگونه اکثریت مردمی که زیر سلطه این تجاوز آشکار تبلیغی قرار می گیرند شنونده و بینده خوبی هستند و واکنشی نشان نمی دهند ؟ این وضعیت را تحمل می کنند ویا از کنار آن بی تفاوت رد می شوند .

"آیا این مبلغین حقی دارند که چنین با ما رفتار کنند؟ چگونه این حق به آنها داده شده که تصاویری در مغز ما بچرخانند ؟ اگر امواج هوایی عمومی است، پس چرا دائما پر از کسانی است که می‌خواهند بی آن‌ که ما خواسته باشیم چیزهایی به ما بفروشند ؟ در واقع، فرض می‌شود که این «امواج عمومی» دارایی عموم مردم است. ما مالک آنهاییم. در روزهای ابتدایی اختراع رادیو شما و تعدادی از دوستانتان می توانستید آنتنی در پشت خانه نصب کنید و با دنیا صحبت کنید. مانند روزهای ابتدایی اینترنت ـ یوتیوب که به همان سبک و سیاق رادیو است. "(نقل ازجری ماندر در مقاله خصوصی سازی شعور)

امروز بشریت نا خواسته تبدیل به آنتنی گردیده که از طرف سرمایه سالاران حاکم کشور ها هدایت می شوند . اکثر انسان های شریف در محاصره شکارچیان قرار دارند و در هم سوئی تبلیغی با سرمایه سالاران بی خبرند.شاید اقلیتی در طیفی آگاه به دفاع از منافع کوتاه مدت و دراز مدت طبقاتی خویش آگاهند و بدان سماجت می ورزند. وظیفه روشنفکران مردمی, روشنگری , کارتوضحیی و افشا گرانه در این گذرگاه است .اما هستند روشنفکران عالم و دانایی که مدعی اند تبلیغات کارگزاران انحصارات اثری ندارد. " آنها مستقل هستند" وآنچه که می گویند و می نویسند و به نمایش می گذارند از جوهر فکری آنان است. از معاشرت در محیط  کار و زندگی , شنیده ها و خبرها , تصاویر اطراف , رادیو , تلویزیون , مطالعات نوشتاری , کتاب و مطبوعات ,دیدن فیلم و ویدئو , کندوکاو در اینترنیت ,یوتیوپ  ,فیس بوک,گرفتن پیام های کوتاه و بلند از طرف شبکه های متنوع اطلاع رسانی که در ذهن ما روان شده است تاثیر نپذیرفته اند ؟ جری اندر می گوید:.

"نکته این‌جاست: خرد شما نمی تواند نجات‌تان دهد. شما واقعاً آن تصویر را نمی‌ خواهید اما به هر صورت آن را دریافت کرده‌اید. این تصاویر وارد مغز شما شده، حال چه تصویر تبلیغاتی باشد یا برنامه‌های عادی. همین که وارد شد پاک کردنش غیرممکن است. تبدیل می شود به بیلبوردی درونی که در مواقع مناسب چشمک می‌زند. ممکن است شما حرف های گلن بِک را باور نداشته باشید اما او درون شما به صحبتش ادامه می دهد. شما دیگر کنترلی ندارید".

 واقعیت عینی به ما نشان می دهد که تبلیغات به معنای واقعی کلمه همه جا هست و در همه مسیر زندگی ما همچون نوعی هدف متحرک و هدفمندی دنبال می شود .از زندگی شخصی تا زندگی اجتماعی از نوع پوشش لباس از رنگ و فرم آرایش گرفته تا جشن و سوگواری ها ,ویا نبرد انتخابانی در مسائل سیاسی که با دروغ و توطئه و زد و بند با عدم شرکت نمایندگان حقیقی مردم صورت می گیرد.

 ما متاثر از تبلیغات حاکمان سرمایه هستیم که در مرکز ستاد مشترک برنامه ریزی قرار دارند. رقابت طیف اصولگرایان و اصلاح طلبان دولتی در ایران در انتخابات ریئس جمهور , مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ,رقابت حزب دمکرات ,و جمهوریخواهان در آمریکا و دیگر کشورها که نمایندگان طیف مردمی درآن حضور ندارند ولی برای آنها بی شرمانه چک بی محل می کشند .

 باید اعتراف نمود کارزار تبلیغی بویژه با بهره گیری از تکنولوژی نوین که با شکار انسان ها صورت می گیرد با پیچبده ترین  روش های روانشناسی می تواند در ضمیر ما انعکاس یافته و مهر خود را برای پیشانی سجده کنندگان این و یا آن تفکر باقی بگذارد

.در حال حاضر بدقت به اطراف خود می نگریم که چگونه در محاصره تبلیغی قرار گرفته ایم .چند ساعت با رادیو و تلویزیون سروکار داریم و یا ساعت ها وقت خود را درمکان های مذهبی, اینترنت ، فیس بوک و دیگر شبکه های اطلاع رسانی می گذرانیم و پیام های دریافتی ما از کدامین شبکه های دوستی و اجتماعی و رسانه ای سرچشمه می گیرد ؟. باید یاد آور نمود همه اطلاع رسانی ها ی,تجاری ,اقتصادی, اجتماعی سیاسی, فرهنگی و هنری و غیره به هر صورتی که دریافت می نمائیم انگیزه ایی جز تغییر باور مخاطبان ندارند سئوال اساسی اینجاست ما در این تغییر باورها به سود چه لایه و قشری شرکت می جوئیم؟

.بدیهی است صاحبان قدرت مالی برای نان و مرغ و گوشت و سبزی و تخم مرغ و میوه و مسکن ارزان و تحصیل رایگان و کاریابی برای نیازمندان , دارو و درمان رایگان برای سالمندان حق کارگران و معلمان و محرومان تبلیغ نمی کنند. بلکه تبلیغ آنها از نوشابه های رنگین (شراب فرانسوی در میز نهار مهمانی های رسمی و غیر رسمی) تا لباس های پر زرق و برق و متنوع از تلفن های همراه تا انواع و اقسام وسایل لوکس تکنیکی وسایل خانه , ماشین و هواپیما و ابزار های جنگی و غیره تبلیغ می شود  و از طرف انحصارگران قدرت مالی تلاش می گردد تا کالای خود را در دورترین نقاط کشورها شهر و روستا با توافق  و یا با رقابت به نمایش بگذارند.

مبلغان سرمایه سالاران پس از تخریب سیستم جهانی سوسیالیستی در دهه 90 یک کاسه و تک قطبی شده اند و مدعی هژمونی بلامنازع جهان هستند برای ایجاد شبکه های تبلیغی" دستکاری شعور" میلیاردها دلار بودجه در نظر گرفته اند .ازهمه کشورها و شخصیت های مذهبی و غیر مذهبی "چپ نما"، وهابی و سلفی رهبران شیعه و سنی که در راستای سیاست منطقه ایی و جهانی آنان سر تعظیم فرود می آورند حمایت می کنند. برعکس نیروهای مخالف مورد بی مهری قرار می گیرد. دراین حال ارزش ها تنها برسرتبلیغات کمونیستی " کرملین اتحاد شوروی" نیست " کرملین روسیه فدراتیو" نیز دشمن تلقی می گردد.

اینجا ناکجاآباد امپریالیستی است .اینجا امپراطوری انحصارات مالی حکم می کند:بازار جهانی بی‌توقف و عظیم‌الجثه‌ای که خود را در تمامی تجربیات ما تحمیل می‌کند. زندگی تبدیل می شود به فرایند دایمی چیزهایی که می خواهند به ما بفروشند.بگفته اوباما رئیس جمهور آمریکا در پبام نوروزی 1395خطاب به ایرانیان می گوید:" شما خوشبخت خواهید شد شما به ما پسته و زعفران می دهید ما به شما وسائل تکنیکی می فروشیم و توربست های ما به کشور شما می آیند و پول خرج می کنند"

تعدادی ازصاحب نظران دست‌اندرکار تبلیغات راجع به این موضوع خیلی صحبت نمی‌کنند اما برای آن" رقیب می تراشند" تا با یک کاسه کردن "دوغ و دوشاب تبلیغی" و مخدوش نمودن تضاد عمده مردم ,انگیزه ناجی بودن را دنبال کنند تا سودی عاید آنان گردد. این گروه روشنفکران مدعی آن هستند که."اگر دسترسی به منابع مالی کافی داشته باشند قادرند از طریق تبلیغات وارد شعور انسان ها گردند و آن را از" نو" مطابق مقاصد خود طراحی نمایند". تبلیغات نقش بسیاری در دستکاری شعور و جنبش اطلاع‌رسانی دارد. از آن‌جا که تبلیغات بعنوان روبنا این توان را دارد . باید این فرایند مبلغان را عمیقاً سیاسی وهدفمند دانست و هرکسی که چنین فن‌آوری را در کنترل دارد چنان قدرتی داراست که وسیله مناسبی را برای پخش شایعات، اخبار بی اساس و اطلاعات غلط .با ساخت ابزاری برای کارزار در رسانه ها برنامه ریزی کند و جنایت جنگی , تجاوز آشکار و پنهان ,قتل عام ,کشتار جمعی موجودات زنده باسلاح های شبمیائی, پولشوئی و اختلاس را بنام دیگران  به نمایش بگذارد.

" دبدن باور کردن است " مانند دیدن" شکل مار"در کتاب دبستانی که عوام فریبی تبلیغی را نشان می دهد .اطلاعاتی که به این شکل به درون مغزها انتقال یافته، به ‌خصوص وقتی بارها و بارها تکرار می‌شود وزنی از اقتدار به خود می‌گیرد هنگامی که تریبونی با صدای رسا و صحنه پردازی از رسانه ها انتشار می یابد مخاطبانی را بخود جلب و به آنان سمت وسو می دهد. ساده اندیشی است که تصورشود بدون عملکرد جانب دارانه  می توان در خط بی طرفی باقی ماند .

فن آوری جدید اطلاعاتی – تبلیغی پیچیده تر و بزرگتراز آن چیزی است که در برابر ما قرار دارد . بدون داشتن دانش کارشناسانه و عملکرد پیگیرانه در مسیر انطباق نمی توان آنرا به اجراء در آورد . سازمان های اطلاعاتی کشورها از جمله ایران درجهت درک عمیق پیدا کردن ضد تبلیغ ( کسانی که مانع دستکاری برشعور می گردند ). راه و روش های شناسایی ,تعقیب شکل گیری، توسعه و انتشار ایده ها و مفاهیم ساختگی و انحرافی را بکار می برند و درمرکز خدمات اطلاعاتی موضوعات "خطر" در رسانه های اجتماعی را شناسائی و هویت مولفان را نشانه گرفته و با تشخیص درجه تاثیر گذاری اقدام به شکار و در نهایت برای حذف فیزیکی دست بکار می گردند .در برابر این توطئه ها در پروسه مبارزه باید راه به دسیسه نیافتادن را آموخت و در عرصه تبلیغی با بهره گیری از فن آوری نوین تاثیر گذار ماند.

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: