نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-01-07

نویدنو  16/10/1394 

 

 

 احزاب وسازمان ها و انتخابات اسفند 94 -2

هشدار نسبت به تحرکات سپاه و ارگان های امنيتی برای مهندسی کردن انتخابات-هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

اعضای جبهه ملی برای کاندیدا شدن ثبت نام نکردند 

بیانیه ی کمپین تغییر چهره ی مردانه مجلس به مناسبت ثبت نام زنان در انتخابات 

 

هشدار نسبت به تحرکات سپاه و ارگان های امنيتی برای مهندسی کردن انتخابات

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)

هرچه به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورا و مجلس خبرگان نزديک تر می شويم، برميزان تحرکات سياسی و اقدامات نيروهای نظامی و امنيتی افزوده می شود. کمتر روزی است که فرماندهان سپاه در رابطه با انتخابات موضع نگيرند و يا اقدامی را سازمان ندهند. آخرين مورد اقدام سپاه، برگزاری همايش سراسری هاديان سياسی در روز دوشنبه ۷ دی در تهران است. به گفته علی سعیدی، نماینده ولی فقيه در سپاه، کارویژه هادیان سیاسی "بصیرت‌افزایی" و "جهت‌دهی به آرای عمومی" برای "انتخاب اصلح" است. هادیان سیاسی در پایگاه‌های بسیج٬ مساجد و رده‌های مختلف سپاه به صراحت به نفع نامزد‌های مورد نظر فرماندهان سپاه تبلیغ می‌کنند. اعضاء هادیان سیاسی در سال ٩٢ حدود ۱۴ هزار نفر بود. آنها در انتخابات سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸ نقش موثری داشتند. هاديان گرچه در طول سال فعالند، اما چند ماه پیش از برگزاری هر انتخاباتی، فعالیت‌های آن‌ها دو چندان می‌شود. آن ها در آستانه انتخابات ٧ اسفند، دوباره فعال شده و همايش های منطقه ای و سراسری را برگزار می کنند.

 قبل از نشست سراسری هاديان، "بسيج" در روزهای ٢٥ و ٢٦ آذر دومين مجمع عالی خود را در شهر مشهد برگزار کرد. در اين مجمع هم فرماندهان سپاه شرکت داشتند و هم چهره های شاخص راست افراطی. "بسيج" حزب پادگانی سپاه است. حزبی که گسترده ترين تشکيلات و پرشمارترين عضو را دارا است. يکی از وظايف بسيج، رای سازی در انتخابات است. بسيج با امکاناتی که دارد، قادر است ميليونها رای سازمان يافته را وارد  انتخابات کند. دومين مجمع عالی بسيج در قطعنامه خود از شورای نگهبان خواست که با توجه به اهمیت انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورا، در برخورد با بررسی صلاحیت نامزد‌ها، با "شجاعت" و "قاطعیت" اقدام کند. مجمع عالی بسیج هم چنین تائید صلاحیت نامزد‌ها را "حق الناس" دانست و از شورای نگهبان خواست که از تائید صلاحیت افراد فاقد صلاحیت، به هر "دلیل و مصلحتی" خودداری کند.

 تحرکات در ميان نيروهای امنيتی هم افزايش يافته است. از مدتی قبل مديران ميانی وزارت اطلاعات با خواست شورای نگهبان دست کم ١٥ هزار پرونده برای فعالين مدنی، اصلاح طلبان و اعتداليون تشکيل داده اند. اخيرأ سخنگوی شورای نگهبان تشکيل پرونده برای کانديداهای احتمالی را تائيد کرد. فعالين مدنی و نيروهای اصلاح طلب، برای عبور از سد شورای نگهبان تصميم گرفته  بودند که با کانديداهای پرشمار وارد عرصه انتخابات شوند تا حداقل عده ای از آن ها از غربال نظارت استصوابی بگذرند. شورای نگهبان و مديران ميانی وزارت اطلاعات در هماهنگی باهم با پرونده سازی قبلی، به مقابله با اين تاکتيک برخاسته اند. سازمان اطلاعات سپاه هم همراه با وزارت اطلاعات به فعالين شناخته شده سياسی و چهرههای شاخص اصلاح طلب مراجعه کرده و آنها را تهديد می کند که در انتخابات فعال نشوند.

 هشدار

انتخابات در جمهوری اسلامی غيرآزاد و غير دمکراتيک است. موضع گيری ها و اقدامات فرماندهان سپاه و ارگان های امنيتی، نشان می دهد که آن ها انتخابات غيرآزاد و غيردمکراتيک را می خواهند همانند انتخابات سه دوره اخير مجلس، مهندسی کنند. فرماندهان سپاه و نيروهای امنيتی نگرانند که در دو مجلس شورا و خبرگان، نيروهای اصلاحطلب و اعتدالگرا جای پای قوی پيدا کنند. آن ها با رد صلاحيت کانديداهای رقيب، با تهديد و ايجاد فضای رعب و با فعال کردن هاديان سياسی و حزب پادگانی، قصد دارند برنامه خود را عملی کنند. لازم است برنامه و اقدامات سپاه و ارگان های امنيتی را به آگاهی عموم رساند، نسبت به دخالت آن ها در انتخابات و عواقب منفی آن هشدار داد و به اشکال مختلف به اعتراض برخاست.

 ما بارها نسبت به دخالت سپاه و بسيج در انتخابات، در سياست و اقتصاد، اطلاعات و امنيت، فرهنگ و ورزش، سياست خارجی و سياست های کلان کشور و پيآمدهای مخرب آن هشدار داده ايم. ما خواهان برگرداندن سپاه به پادگان ها و عدم دخالت سپاه و بسيج در امر انتخابات هستيم. لازم است فعالين سياسی و مدنی برعدم دخالت سپاه و بسيج در انتخابات و بربازگشت سپاه به پادگان ها پای فشارند.   

 هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

١٠ دی ١٣٩٤ (٣١ دسامبر ٢٠١٥)

 

 

اعضای جبهه ملی برای کاندیدا شدن ثبت نام نکردند 


هموطنان عزیز، 
برای هر حزب یا جمعیت سیاسی انتخابات مجلس فرصتی است که باید فعالانه در آن حضور یافته و کوشش نماید که نمایندگانی از گروه خود را به مجلس بفرستد تا با استفاده از تریبون مجلس و با تبیین اهداف خود در آن نهاد زمینه پیشبرد افکار خود را در جامعه فراهم نماید. جبهه ملی ایران در این روند از پیشینه ویژه ای برخوردار میباشد. زیرا جمعیتی است که خود مولود انتخابات است که در جریان انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی توسط دکتر محمد مصدق بنیانگذاری شده و سپس از درون همان مجلس با مطرح کردن مسئله ملی شدن نفت، توانسته است با پشتیبانی ملت ایران قانون ملی شدن نفت را به تصویب برساند و با به تصویب رسانیدن آن قانون توفیق یابد که تغییرات شگرفی را در زندگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی این ملت پدید آورد. 
اما برای حضور در انتخابات باید حداقلی از شرایط لازم برای انجام انتخاباتی عادلانه و سالم مانند آزادی فعالیت احزاب، آزادی مطبوعات، آزادی اجتماعات، آزادی کاندیدا شدن و آزادی بیان عقاید و برنامه ها برای کاندیداها وجود داشته باشد. در حالیکه در ایران امروز هیچیک از این شرایط محقق نیست. به عنوان نمونه جبهه ملی ایران نه تنها از داشتن محل و مرکز تشکیلات و انتشار روزنامه و امکان دعوت از مردم برای برگزاری گردهمایی محروم است که حتی در هفته گذشته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از تشکیل یک جلسه محدود درون گروهی این سازمان هم که قرار بود در منزل یکی از اعضاء تشکیل شود ممانعت به عمل آوردند. مضافا بر همه این تنگناها اگر فردی برای ثبت نام جهت کاندیدا شدن مراجعه نماید، ناگزیر است با پر کردن فورم ثبت نام، آنچه را حاکمیت جمهوری اسلامی می اندیشد بپذیرد و تایید نماید و نسبت به قبول کردن باورهای حاکمیت متعهد شود. و تازه پس از تقبل این تعهدات، این شورای نگهبان خواهد بود که کاندیداها را مورد ممیزی قرار میدهد و حواریون حکومت را می پذیرد و هر آنکس را که غیرخودی و دگراندیش دانست، رد صلاحیت نموده و به صحنه انتخابات راه نمی دهد. و مسلما اعضای جبهه ملی جزو غیرخودی هائی هستند که صلاحیت آنها هرگز توسط شورای نگهبان تایید نخواهد شد. در چنین شرایطی چه جائی برای ثبت نام و کاندیداتوری اعضای جبهه ملی باقی میماند؟ 
براساس همین ملاحظات جبهه ملی ایران هیچگونه تصمیمی برای کاندیدا کردن اعضای خود اتخاذ نکرده است. و اگر دو سه نفری چنین کاری را انجام داده باشند، حرکتی فردی و بدون کسب اجماع تشکیلاتی انجام داده اند که هیچ ربطی به جبهه ملی ندارد. 

تهران – جبهه ملی ایران 
هفتم دیماه ۱٣۹۴

بیانیه ی کمپین تغییر چهره ی مردانه مجلس به مناسبت ثبت نام زنان در انتخابات 

* بیانیه «کمیته من کاندیدا می شوم» از کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس» در تقدیر از حضور بی‌سابقه زنان برای کاندیداتوری مجلس دهم 

سرانجام در ساعت ۹ شب جمعه چهارم دی ماه ۱۳۹۴ مهلت ثبت‌نام کاندیداهای نمایندگی مجلس دهم به پایان رسید و طبق اعلام رسمی وزارت کشور تعداد زنانی که ثبت‌نام کرده‌اند از مرز ۱۲۳۰ نفر هم گذشت و افزون بر آن تعدادی از مردان برابری‌طلب هم با استقبال از کمپین تغییر چهره مردانه مجلس به عنوان کاندیدا ثبت‌نام کردند. افزایش چهار برابری تعداد زنان ثبت‌نام‌کننده نسبت به دوره قبل، در سی و هفت سال گذشته بی‌سابقه است و بالاترین میزان مشارکت زنان در کلیه ادوار مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود. این تعداد از زنان درحالی وارد کارزار انتخابی مجلس شدند که نه تنها شرایط کاندیدا شدن نمایندگی مجلس سخت‌گیرانه‌تر شده - به طوری که از سال ۱۳۹۰ به این سو، شرایط کاندیداتوری مجلس از مدرک لیسانس (و پنج سال کار اجرایی) به داشتن مدرک فوق لیسانس برای عموم زنان (به جز نمایندگان سابق مجلس) تغییر کرده است - بلکه طی چند ماه گذشته، برخی که گویا خود را مالکان انحصاری این سرزمین می‌دانند، با بیان مطالبی تهدیدآمیز نسبت به مشارکت گسترده زنان، فضای انتخاباتی را به فضایی امنیتی تبدیل کرده‌اند. 

از این رو ما در کمپین «تغییر چهره مردانه مجلس»، این حضور شجاعانه زنان هموطن‌مان را به همه مردم به ویژه به جامعه زنان تبریک می‌گوییم و امیدواریم که مسئولان در شورای نگهبان نیز این حضور پُرنشاط و امیدوارکننده را محترم شمارند و اجازه دهند که لیاقت و صلاحیت زنان ثبت‌نام شده در پای صندوق‌های رأی و با نظر رأی‌دهندگان محک بخورد و آنان که توانایی و لیاقت‌شان از سوی مردم مورد تأیید قرار می‌گیرد، وارد پارلمان شوند. 

اکنون که این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، لازم است که با اتکا به ‌نفس بیشتری وارد مرحله بعدی شویم که مسلماً شفاف‌سازی مواضع زنان و مردانی است که برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرده‌اند؛ چرا که با شفاف‌سازی برنامه کاندیداها، مدافعان حقوق برابر و کسانی که خواهان سربلندی مملکت‌اند، می‌توانند زنان و مردان زن‌ستیز را شناسایی کرده و در خصوص مواضع تبعیض‌آمیز آنان اطلاع‌رسانی کنند. 

ما از کلیه هموطنان به ویژه از یکایک زنان کشورمان تقاضا داریم که در راه شفاف‌سازی مواضع و دیدگاه‌های کاندیداهای مجلس دهم در رابطه با حقوق زنان، خواهران خود را در کمپین تنها نگذارند و آنان را یاری دهند. 

تهران، نیمه شب جمعه چهارم دی‌ماه ۱۳۹۴ 
کمیته من کاندیدا می‌شوم 
کمپین تغییر چهره مردانه مجلس 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: