نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-10-23

نویدنو  27/09/1394 

 

 

 

منتشر شد

حزب توده ایران و انتخابات 1388

 

پیش در آمد

زمان ظرف توانایی برای نشان دادن توانمندی ها وناتوانی های هر تحلیل سیاسی است . از انتخابات خرداد 1388 حدود 6.5 سال گذشته است . جامعه ما در این مدت زمانی شاهد رخ داد ها ، کنش ها ، و تحول های گوناگونی از سوی طبقه های مختلف بوده است . رهبرهای نمادین جنبشی که از انتخابات 88 جرقه زد همچنان در حصر خانگی به سر می برند. اکثر نیروهایی که خود را در جریان آن انتخابات بخشی از جنبش سبز می دانستند ، با گذشت زمان بازی در میدانی را که برایشان مقدر کرده اند پذیرفته ودر عمل از خواسته ها و هدف های جنبش سبز سر زده اند . بخش مهمی از آن نیروها ماهیت لیبرالی و بورژوایی خود را عیان تر کرده وبر موج تحول های نو لیبرالی ناشی از پیروزی مهندسی شده حسن روحانی در خرداد 92 با خواسته های آزادی خواهانه وعدالت جویانه توده هایی که زمانی برای آن ها منبع رای بودند خداحافظی کرده وبه رتق وفتق امور جاریه خود برای نزدیکی بر خر مراد قدرت مشغولند.

حزب توده ایران ، حزب طبقه کارگر ایران ، کارنامه ای از تحلیل انتخابات 88 از چند ماه پیش از انتخابات تا چند ماه پس از آن دارد که می تواند از دو منظر مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد :

1- از منظر "تحلیل مشخص از اوضاع مشخص " دوران انتخابات

2- از منظر ارزیابی درستی یا نادرستی موضع گیری ها با توجه به بغرنجی وسیالیت شرایط آن زمان در رابطه با پاسداری از منافع کارگران و زحمتکشان جامعه

این کارنامه  در تاریخ 12 اسفند 87 با  عبارت « حرکت به سمت تحریم انتخابات، بدون تلاش برای مقابله با برنامه ها و ترفندهای مرتجعان حاکم و ایجاد جنبشی سراسری برای تشدید مبارزه سیاسی و افشاگرانه بر ضد رژیم و همچنین تحمیل آنچنان شرایطی که حضور نامزدهای اصلاح طلب و دگراندیش در رقابت های انتخاباتی امکان پذیر باشد، بی شک تنها به سود نیروهای ارتجاعی تمام خواهد شد. با نزدیک شدن خرداد 88 و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تلاش های سازمان یافته نیروهای ارتجاعی برای تعیین روند انتخابات و جلوگیری از امکان حتی محدود اعمال نظر مردم تشدید می شود» آغاز می شود  و با عبارت « جنبش اعتراضی مردم به نتایج سراسر تقلب آمیز نه با مظلوم نمایی و نعل وارونه زدن، و نه با سناریو سازی به منظور اعتراف گیری متوقف نخواهد شد.» در تاریخ 30تیر 1388 خاتمه می یابد .

آن چه تقدیم می شود موضع گیری های حزب توده ایران در جریان روند انتخابات ریاست جمهوری 1388 است . هدف ما بیشتر یاد آوری آن لحظه ها ،  بازگشت به نیروهای شرکت کننده  و بازبینی دوباره مسیر حرکت ها و هم زمان موضع گیری های حزب توده ایران بوده است .گمان می کنیم بتواند به صحنه انتخابات پیش رو ، یعنی انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان سال 94 هم نوری روشنگر بتاباند.

نویدنو - آذر 1394

برای دریافت  نسخه PDF کتاب کلیک کنید

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: