نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-11-06

نویدنو  15/08/1394 

 

 

نیم نگاهی به واکنش آقای علی خدایی به مصاحبه رفیق علی خاوری

هاتف رحمانی

آقای علی خدایی با واکنشی عصبی وآشفته به مصاحبه رفیق علی خاوری پرداخته است .[1] اما آن چه در این واکنش برجسته است جوسازی ، مظلوم نمایی و ایراد اتهام وبازی با شعبده آمار برای گریز از مسئله اصلی مصاحبه رفیق علی خاوری است .

در زیر تلاش می کنم نگاهی به چند مورد از موضوع های مطرخ شده از سوی آقای خدایی بپردازم .

1 - موضوع اصلی

رفیق علی خاوری در گفتگوی خود در پاسخ به این پرسش که :" رفیق خاوری همزمان با صحبت های خامنه ای،‌ مطالب منتشر شده در خبرگزاری فارس بر ضد حزب  و مصاحبه این خبرگزاری با پرتوی ما شاهد باز انتشار ” یادمانده های“  ویراستاری شده علی خدایی،‌ مسئول نشریه ضد توده ای ” راه توده“ بوده ایم. نظرتان درباره این ” یادمانده ها“  و باز انتشار ویراستاری شده آنها چیست؟" چنین پاسخ می دهند :

« حزب ما درباره  این نشریه به غارت برده شده از حزب ـ راه توده ـ قبلا و از جمله در سند سیاسی در کنگره ششم حزب نظر داده است. فلسفه و علت وجودی و عملکرد این نشریه، که نفی و بی اعتبار ساختن حزب توده ایران و سیاست های آن است، با مدعیات و به اصطلاح خاطراتی دنبال می شود که در همه سالهای نشر راه توده به سرقت برده شده، ادامه داشته و دارد.» [2]

با منطق ادعایی آقای خدایی که " مصاحبه اصول و اسلوبی دارد، همانگونه که مقاله نویسی، خبر نویسی، گزارش نویسی، قصه نویسی، سندنویسی، اعلامیه و بیانیه نویسی، نقد نویسی و ... هر کدام برای خود تعریفی علمی و آکادمیک دارند. " خود ایشان در این نوشتار به تنها چیزی که نپرداخته اند همان منطق و اسلوب نقد نویسی است که ، حکم می کند که آقای خدایی پیش از هر حاشیه ای بر مصاحبه رفیق خاوری به موضوع اصلی سخن آقای خاوری ، - که اتهام سنگینی علیه راه توده وآقای علی خدایی است –بپردازد  ، یعنی به اتهام " نشریه به غارت برده شده " یا " راه توده به سرقت برده شده ". البته این تنها اتهام آقای علی خدایی و راه توده نیست .آقای خاوری در پاسخ خود  به« سند سیاسی در کنگره ششم » نیز اشاره می کند . با مراجعه به سند کنگره ششم از جمله می خوانیم که « انتشار مجدد نشریه ضد توده‌ای ”راه توده“، با هدایت بخشی از ارگان‌های امنیتی رژیم، و با تأیید و پشتیبانیِ نویسنده مقاله „برای پیش‌برد انقلاب مبارزه کنیم!“ [با نام مستعار ”ا.ک“[، که نشریه “راه توده“ نه تنها در پنهان نگاه داشتن هویت اصلی نویسنده آن تلاشی نکرد، بلکه به نحوه‌هایی مختلف و چشمگیر، از آن نیرو و مشروعیت کسب می‌کرد، اقدامی بود که هدف از آن وارد آوردن ضربه‌هایی سخت بر بقایای بدنه جان سالم بدر برده از سرکوب‌های مهلک رژِیم صورت می‌پذیرفت. 

هدفِ ارسال نامه ”ا.ک“، از درون خانه‌های امن وزارت اطلاعات برای دست اندرکاران ”راه توده“، درعین‌حال، انتشارِ مانیفستی نظری- تشکیلاتی بر ضد حزب توده ایران، رهبریِ آن، و سیاست‌های جاری‌اش را دنبال می‌کرد. محتوای این نامه همچون تمامی حمله‌های پیشین دشمنان حزب ما، در چند اصل اساسی خلاصه می‌شد:

1. مبارزه با سیاست‌های حزب ما، یا به‌عبارتی روشن‌تر، نفی و بی اعتبار کردن سیاستِ “طرد رژیم ولایت فقیه” در حکم حلقه اصلی در زنجیره مبارزه بر ضد رژیم استبدادی حاکم. نامه ”آ.ک“، ” توده‌ای‌ها را به جدایی از سیاست ”خانمان براندازِ طرد ولایت فقیه و دفاع از انقلاب“ فرا می‌خواند (نگاه کنید به: نشریه ضد توده‌ای ”راه توده“، شماره ۲۴، صفحه ۱۲)؛

2. زیر سئوال بردن سیاست مبارزاتی حزب، به منظور حمایت از رژیم جمهوری اسلامی زیر پوشش ”نبرد که برکه“ [دفاع از هاشمی رفسنجانی در مقام جناحِ چپ رژیم، و تأکید بر این وظیفه که: ”نه تنها خود باید از این جناح دفاع کنیم، بلکه باید تمام قدرت خود را به کار گیریم، تا سایر نیروهای انقلابی را نیز، اگر تردیدی دارند متقاعد کنیم، که به حمایت از آن‌ها بر خیزند“] (همانجا)؛

3.  تشویق توده‌ای‌ها به صف شکنی و انشعاب از حزب با این شعار که ”تاریخ فردا هیچکس را مواخذه نخواهد کرد“ (همانجا) » [3]

یعنی اتهام فقط سرقت نشریه راه توده نیست ، اتهام امنیتی هم هست ، در جاهای دیگراتهام سرقت آرشیو حزب نیز هست . ( آقای فرهاد عاصمی با ادعای سرقت آرشیو دوباره راه توده ،  آن اتهام را مضاعف می کند ) آقای خدایی با قیافه ای حق به جانب در این واکنش عصبی خود می نویسد "هیچ آدم عاقلی به مرده لگد نمی زند و برای سگ بسته هم سنگ پرت نمی کند. بنابراین، اگر راه توده به اعتباری دست نیافته بود که دست یافته، هیچ نیازی به این نوع باصطلاح مصاحبه ها نبود. چنان که با هیچیک از انواع فیسبوک ها و سایت هائی که بنام توده ای منتشر می شوند و با نامه مردم زاویه دارند کاری ندارند" ایشان عمدا فراموش می کنند که بحث بر سر "اعتبار" و مشی وزاویه با حزب نیست . " آن هیچ یک از نواع فیسبوک ها وسایت هایی که بنام توده ای منتشرمی شوند وبا نامه مردم زاویه دارند" سارق دارایی حزب نیستند و مهم تر از آن با هدایت نیروهای امنیتی کار نمی کنند. خوب بود وخوب است که آقای علی خدایی به جای آدرس عوضی مبنی بر اختلاف رویکرو وسیاست وغیره ، یک بار برای همیشه به این اتهام ها پاسخ دهد و حتی برای اعاده حیثیت از خود به دادگاه محل سکونت خود مراجعه نماید .( اگر چه نیک می دانم هیچ دادگاهی قادر به درک مضمون واقعی عملکرد راه توده وآقای علی خدایی نسبت به حزب توده ایران نخواهد بود .)

2- موضوعیت مصاحبه کننده ومصاحبه شونده

 آقای خدایی می نویسد « در نوشته ای که آن را بعنوان مصاحبه منتشر کرده اند، اولا معلوم نیست مسئولیت و موقعیت کنونی مصاحبه شونده چیست؟ و دوم آنکه مصاحبه کننده کیست؟ و تحت چه عنوانی با ایشان باصطلاح مصاحبه کرده است؟» اما ازهمان ابتدای مصاحبه و تیتر آن کاملا گویاست که مصاحبه کننده ومصاحبه شونده کیستند. دقت کنید :

" مصاحبه " نامه مردم" با رفیق علی خاوری

رفیق گرامی خاوری با تشکر از اینکه فرصتی دست داد تا دوباره با شما به گفت و گو بنشینیم و با توجه به اینکه ما در روزهای اخیر هفتاد و چهارمین سالروز تأسیس حزبمان را جشن گرفتیم،‌اجازه دهید تا اولین سئوال مان را درباره چگونگی پیدایش حزب و پیوستن شما به حزب تودهٔ ایران آغاز کنیم.

جواب: با تشکر متقابل از اینکه دوباره فرصتی دست داده است تا بار دیگر مستقیماً با خوانندگان ” نامه مردم“ به گفت و گو بنشینم. من امسال بیش از هفتاد و چهار سال است که عضو حزب توده ایران هستم و این را از افتخارات بزرگ زندگی ام می دانم که به سهم خود در صفوف حزب مان در این سالهای طولانی در راه تحقق آرمان های والا و انسانی حزب کارگران و زحمتکشان میهن تلاش کرده ام." (تاکید ها از منست) طبیعی است که پرسشگر نامه مردم و مصاحبه شونده آقای علی خاوری ، حداقل بیست سال دبیر کل حزب و از قدیمی ترین اعضا حزب توده ایران است .حالا این که آقای خدایی با آن دانش " روزنامه نگاری" عالی خود چرا موضوعی به این سادگی را درک نمی کند یا بر آن سایه شک می اندازد بر نویسنده این نوشتار پوشیده است !!!

3- شعبده آمار

یکی از دست آویز های همیشگی راه توده وآقای خدایی ، کوبیدن آمار کذایی بر سر مخاطبین است که کور شوید ودور شوید که ما چنین وچنان خواننده داریم و مثلا سایت ما ایکس دلار می ارزد وسایت شما یک هزارم ایکس دلار و از این قبیل . آقای خدایی در این پاسخ آشفته هم به همان ریسمان مضحک قدیمی آویخته و نوشته است « وقتی متنی را بعنوان سند حزبی منتشر می کنند و تنها 42 خواننده دارد ( حالا از کجا با چنین دقتی خواننده ها را مشخص کرده اند بماند ) که لابد همان جمعی اند که دور خود و نامه مردم می چرخند ( خدا را شکر قبول دارند بر خلاف نوشته خودشان که تنها گرداننده حزب "خواهر زاده " آقای خاوری نیست و حدود 42 نفر هم دور او می چرخند ) و به چشم خویش می بینند که هر شماره راه توده بین 20 تا 25 هزار خواننده دارد و این تازه بدون محاسبه آمار خوانندگان راه توده روی فیسبوک این نشریه و دیگر فیسبوک هائی است که مطالب آن را به اشتراک می گذارند، نباید در پی چاره ای باشند؟"  البته کمال خوشوقتی است که "راه توده" این همه حواننده دارد و از آن مهم تر جای خوشحالی است که این خواننده ها اجرا کننده های رهنمود های "طلایی" راه توده اند .( و خوش به حال روحانی البته !) بر چشم حسود لعنت ! ( و واقعا هم باید در پی چاره ای باشند !)

اما برای ارزیابی درستی این آمار و از جمله این که سند حزبی 42 خواننده دارد ، خوب است از معیاری معتبر استفاده کنیم . سایت   www.Alexa.com یکی از سایت های معتبر پایش و مانیتورینگ سایت ها در سطح جهانی است . در مراجعه به این سایت در می یابیم که جایگاه سایت راه توده در رتبه جهانی 700.554 ودر طی سه ماه گذشته با کاهش 96.426 رتبه ای مواجه بوده است ، وجایگاه  تارنگاشت حزب توده ایران در رتبه جهانی894.582 ودر طی سه ماه گذشته با 651.156 رتبه افزایش رو به رو بوده است . با یک حساب ساده ریاضی و در نظر گرفتن آن که راه توده هر هفته و نامه مردم هر دو هفته یکبار به روز می شوند ، وبا در نظر گرفتن آن که نامه مردم نسخه پی دی اف (PDF) دارد که بسیاری فقط با یک کلیک آن را دانلود وبعد مطالعه می کنند ، وبا در نظر گرفتن ای میل لیست هایی که هزاران نامه مردم پی دی اف را برای صاحبان ای میل ها به ویژه در داخل ایران ارسال می کنند ، ( والبته با عنایت به آن که خواننده های نامه مردم هم پای ثابت مراجعه به راه توده اند)  واقعی بودن این شعبده آمار آقای خدایی آشکار می شود . تفاوت یک هفته ای در انتشار یعنی دو برابر کلیک خوردن صفحه راه توده به ازای یک بار کلیک نامه مردم . این اختلاف را به راحتی می توان در مقایسه با نشریات اینترنتی روزانه نشان داد. مثلا فارس نیوز که در داخل بدون فیلتر در دسترس است و آقای خدایی و راه توده به باز انتشار مصاحبه آقای پرتوی آن علاقه ویزه ای نشان دادند دارای رتبه 826 جهانی است ( وکسی نمی پرسد وقتی مصاحبه آقای پرتوی در نشریه ای چنین پر رونق درج شده بود چه نیازی به باز انتشار آن در راه توده وجود داشت ؟) یا اخبار روز که در خارج از کشور منتشر می شود والزاما برای اتصال از داخل برای دستیابی به آن باید از فیلتر شکن استفاده شود از جایگاه 99.170 جهانی بر خوردار است و کار انلاین بعنوان یک نشریه ارگانی که هر روزه به روز می شود جایگاه 1.202.526 را با 357.257 رتبه کاهش در سه ماه اخیر در اختیار دارد . شعبده ارقام و آمار مراجعه به سایتی که آقای خدایی راه انداخته است به درد همان بازار گرمی نشریه های زرد برای جلب آگهی می خورد وبس !

4- اختلاف رویکرد و گلو درانی برای بیان بدیهیات  

آقای خدایی گلو درانده است که تفاوت رویکرد های سیاسی را برای خواننده ها روشن سازد . اتفاقا این از بارزترین تفاوت های دو نشریه است ، وهر کسی با حداقل دانش سیاسی به راحتی آن را در می یابد . بحث اما بر سر آن است که آیا آن چه راه توده مدعی آن است رویکردی توده ای است یا سیاست سازش طبقاتی و اپورتونیسم محض ؟ به نظر من کار راه توده تئوریزه کردن خام دستانه تحلیل های راست اصلاح طلب و اعتدال گراست که از دو وجه ناتوانی خود را آشکار می سازد ، اول از این منظر که  فاقد اصالیت تحلیل راست اصلاح طلب  و اعتدال گراست ، که از منافع عینی بخش های مشخصی از بورژوازی ایران دفاع می کند ودوم از این باب که با صدمن سریشم هم به تحلیل "چپ" نمی ماند . برای داوری نمونه وار به آخرین سرمقاله راه توده و مقایسه آن با آخرین سخنان رفسنجانی مراجعه نمایید .[4]

در میزان کاربست ادعا های هریک از طرفین مبنی بر تاثیر گذاری نمی توان داوری درستی کرد چرا که هیچ امکان سنجش ملموسی وجود ندارد .( مراجعه به سایت بیانگر پذیرش واجرای خط مشی هیچ سازمانی نیست )  اما سنجش بر معیار های علمی هر یک از گرایش ها بر اساس تحلیل مشخص از شرایط مشخص جامعه ایران وتحلیل آن با اسلوب دیالکتیکی وماتریالیستی می تواند صلابت نظری هر یک را روشن نماید . با این حال داور نهایی ادعا های طرفین نه زیبایی سخن ، نه میزان مراجعه به سایت ، نه رعایت اسلوب روزنامه نگاری و...، بلکه روند پراتیک  نبرد زحمتکشان درعرصه طبقاتی جامعه است ، که با شم قدرتمند طبقاتی خود سره را از ناسره تشخیص می دهند. در این رابطه بسیار گفته شده است ، سحن را دراز تر نمی کنم .

5- سخن پایانی

در خاتمه با ذکر آن که بی احترامی آقای علی خدایی و راه توده نسبت به رفیق خاوری با تظاهر احترام نسبت به رفیق عمویی نشانگرصداقت اخلاقی !! آن هااست ، ( رفیق خاوری ورفیق عمویی چند سال اختلاف سن دارند) یاد آور می شوم  این رفیق خاوری همانی است ( با همین نگاه به راه توده) که در سال هایی نه چندان دور، راه توده تلاش کرد تصویر ایشان را هم زیب سر صفحه اش سازد که با مخالفت مواجه واز ادامه آن خود داری کرد . برخورد آقای علی خدایی با مصاحبه رفیق خاوری که بخش اعظم آن ناگفته هایی از تاریخ حزب توده ایران است ، نشان می دهد تاریخ حزب برای آقای خدایی زمانی موضوعیت دارد که از صافی اطلاعات رزیم گذشته باشد . آیا نقل و تلخیص کتاب منتسب به رفیق کیانوری در باره تاریخ حزب توده ایران در راه توده و در بوق کردن آن این ادعا را اثبات نمی کند؟[5]

 باز هم به آقای خدایی و راه توده پیشنهاد می کنم برای اعاده حیثیت از خود در برابر اتهام ها ، بی هیچ حاشیه ای به " تنویر افکار" نسبت به اصل اتهام ها بپردازند و از خود دفاع نمایند . داوری جمعی قطعا خطا کار را بر خلاف گفته "آ.ک " مواخذه خواهد کرد ، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد .

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: