نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-11-04

نویدنو  13/08/1394 

 

 

 

 

انقلاب اکتبرخیزش دوران ساز با " کیفیت نوین"

به مناسبت 98 سالگی انقلاب اکتبر

تهیه ونگارش : م . چابکی 

تاریخ بشر سرشار ازرویدادهای شگفت ,عمیق ,و بزرگ است . با اطمینان می توان گفت که ,هیچ حادثه ایی به اندازه عمق و وسعت انقلاب سوسیالیستی اکتبرتاثیر گذار سرنوشت انسان های کارو زحمت نبوده است. انقلاب اکتبر ادامه دارد و آینده از آن سوسیالیسم است. "کمال اوکیان" دبیر کل حزب کمونیست ترکیه در سخنرانی اخیر خود در "هفدهمین نشست هیئت نمایندگی 62 حزب کمونیست و کارگری از50کشورجهان دراستانبول  30اکتبر2015 " واقعیتی را بیان کرد که "دیگر نمی توان و نباید بربریت  را تحمل کرد. ما باید ازسرمایه داری رهایی یابیم".

انقلاب سوسیالیستی اکتبربرای نخستین بارجامعه ای عاری از استثمار و بهره کشی فرد از فرد، بر اساس عدالت و انسان دوستی را درصفحه تاریخ نوین بشری ورق زد، و دورانی با " کیفیت نوین" آغازکرد. زحمتکشان آینده ای مبتنی برآزادی ، رعایت شئون انسانی و تحقق آرمان ها وامید را درآسمان صاف اکتبر سوسیالیستی که نشانه دمکراسی واقعی است دیدند.غریو انفجار اکتبردر طول دوران چندین دهه تا قبل ازتخریب درسرهرپیج تاریخی طنین افکنده بود.  پس ازعقب گرد و تسلیم رهبرانی چون گارباچف ,یلتسین,شوواردنادزه.....و پذیرش سرمایه داری تحت لوای "نواندیشی" و عوام فریبی پوپولیستی با شعار"سوسیالیسم بیشتر"که باهم دستی و توطئه امپریالیسم جهانی صورت گرفت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی فروپاشید . تعادل نیروها درسطح جهان دراین مقطع به سود امپریالیسم سنگین شد ولی این سنگینی به هیچ وجه به معنای پایان تضادهای درونی امپریالیسم نبوده و نیست . تضادهای درونی وقانونمند نظام سرمایه داری درمرحله امپریالیسم نه با پبدایش اتحاد جماهیرشوروی و اردوگاه سوسیالیسم به وجود آمده است ونه با سقوط حاکمیت سوسیالیستی دراتحاد شوروی ازمیان می رود . نباید به دستاوردهای عظیم وانقلابی اتحاد شوروی سوسیالیستی کم بها داد و با " شرمندگی" دنبال ایده های آسمانی گشت . نباید تحت  تاثیرتوپخانه تبلیغاتی طرفداران سرمایه  مبنی بر "پایان سوسیالیسم " و " پیروزی ازآن سرمایه داری است "تسلیم شد و نباید با پیش داوری نسبت به اعلام  آنکه "سوسیالیسم مدینه فاضله دست نیافتنی" و"کمونیسم میرنده وامپریالیسم بالنده است" و یا "هردو ازیک قماش اند" مرگ کمونیسم را  اعلام نمود .

نو اندیشان وطنی ازعقب گرد سوسیا لیسم در شوروی و تک قطبی شدن جهان به سود امپریالیسم , از پیروزی جهان فراصنعتی سرمایه داری سخن می گویند ، و بنا به ادعای آنان گویا " سوسیالیسم روسی" از عهده زورآزمائی تاریخی برنیامده و شکست خورده است از این رو  به" نقش احزاب سنتی درحیات سیاسی کشورها "به دیده تردید می نگرند ، و با استناد به امتناع جوانان از "پیوستن به احزاب گذشته، افزایش تعداد رای دهندگان به احزاب دیگر ازجمله احزاب نوین سوسیالیستی " سخن می گویند و با فاکت هائی از" افول احزاب سنتی " سخن به میان می آورند.  به اعتقاد آنها تشکیل و ایجاد و نوسازی " احزاب سیاسی نو" در عصر فراصنعتی ضروری است و به این نیتجه می رسند که." احزاب کمونیست ظرفیت پذیرش گرایش های فکری در چارچوب چپ را ندارند و فاقد مکانیسم ها و نهادهای ضرور برای پذیرش تنوع فکری ـ وسیاسی اند"..می گویند.."... نگاه ما نسبت به سوسیالیسم تغییر پیدا کرده است. ما به سوسیالیسم دمکراتیک اعتقاد داریم. افزون براین، دوره احزاب آهنین سپری شده و آن ها به تاریخ پیوسته اند...( تداوم حیات حزب یا افول آن؟حزب لنینی والگوی پیشنهادی برای حزب چپ ...نشریه انترنتی اخبار روز). 

 لنین رهبرو بنیانگذارانقلاب سوسیالیستی اکتبر پس ازچند سال حاکمیت سوسیالیستی در اتحادشوروی یاد آورگردید که: "این نخستین پیروزی هنوز پیروزی نهایی نیست و این پیروزی را ما باسختی ها و دشواری ها و اشتباهات عظیمی که مرتکب شده ایم بدست آورده ایم.  ما از اقرار به اشتباهات خود پروا نداریم و به آنها هشیارانه خواهیم نگریست تا شیوه رفع این اشتباهات رابیاموزیم. ولی حقیقت به جای خود باقی است.....مااین کار راشروع کرده ایم این که چه موقع ,و طی چه مدتی,  پرولتاریای کدام ملت, این امر را به سر انجام خواهند رساند مسئله اساسی نیست.....مسئله اساسی آن است که یخ آب گردید و به حرکت در آمد , جاده باز, و  راه نشان داده شده است (نقل ازبحثی اولیه علل وعوامل فروپاشی شوروی اسناد چهارمین کنگره حزب توده ایران ص 43و44)

"دشواری ها بی حد و حصرند.ما به مبارزه با دشواری های بی حد وحصرعادت کرده ایم.دشمنان ما"به عللی مارا"سنگ سخت"ونماینده گان"سیاست استخوان شکن" نامیدند.ولی ما لااقل تا حدی انعطاف پذیری و نرمش را آموخته ایم که هنر دیگری است اجتناب ناپذیردرانقلاب و بما می آموزد چگونه باید بادرنظرگرفتن تغییرشرایط عینی,درصورتی که درمرحله کنونی راه مابهدف غیرهدفمند و غیرممکن باشد بسرعت و بدون وقفه راه جدیدی راانتخاب کرد" و.ای.لنین:مااین کارراآغازکرده ایم از("مقاله لنین به مناسبت چهارمین سالگرد انقلاب اکتبر"مسائل بین المللی شماره 2 خرداد-تیر1366انتشارات حزب توده ایران )

 اندیشه انقلاب اکتبرو آرمان های کمونیستی همچنان باقی و تاثیرگذاردوران ما درتمام شئون زندگی مبارزاتی خلق های جهان است. انقلاب اکتبریعنی رها ئی از دیکتاتوری سرمایه,استقلال ملی ,حق تعین سرنوشت خلق ها,صلح و امنیت , دفاع از حقوق بشر ,مبارزه بافاشیسم و تجاوزگری امپریالیسم است.

راه اکتبر راه طولانی,توفانی,پرپیچ و خم,پرفراز و نشیب,همراه باشکست و پیروزی و سرشار ازجانبازی ها و قهرمانی های شگفت بوده و هست.  امروزه با همه عقب گردهای تاریخی برخلاف تبلیغات گسترده امپریالیسم جهانی و آنتی کمونیست ها ازراست و "چپ" مضمون عصرما و حرکت قانونمند تاریخ باهمه فراز و فرودهایش درآن سیری قراردارد که انقلاب اکتبرراهگشای آن بوده است.ایگورلیگاچف که درکنارگارباچف دبیردوم حزب کمونیست بود .این ادعای "نواندیشان" دمکرات طرفدار"پروستریکا" راکه فروپاشی نظام سوسیالیستی ناشی ازعملکرد کمونیست ها است قاطعانه مردود اعلام نمود.

گنادی زیوگانف صدر حزب کمونیست و رهبر فراکسیون کمونیست ها در دومای دولتی فدراسیون روسیه به آینده با" خوشبینی" می نگرند  و درسالگرد انقلاب سوسیالیستی اکتبر می گوید: "  در برایر چشمان خود گرایش به چپ درمیان جوانان را مشاهده می کنیم"

واقعیات عینی تاریخی بار دیگر و این بار به سرعت ,خود را برابر اذهان توده ها نشان می دهد کارگران و زحمتکشان سراسرجهان بویژه توده های مغبون شده درکشورهای سوسیالیستی سابق,به سرعت نسبت به"کلاه گشادی",که امپریالیسم و همدستان"کمونیست نمای"آن به سرشان گذاشته اند,آگاهی می یابند و برای احقاق حقوق ازدست رفته خودبه پا می خیزند . چرخش های تکان دهنده دراوکراین با کودتای فاشیستی و بپاخاستن نیروهای مردمی در دانباس و تغییراتی درسیاست خارجی روسیه به تناسب سال های کودتای 1991, وقایع درلتیونی,اسلوونی,تاجیکستان,مجارستان و ازهمه تعین کننده ترحرکت درونی  و تجربه اقتصاد نا موفق نئو لبیرالی روسیه که با تحریم ها و تهدیدهای امپریالیستی سمت و سوی دیگری می یابد، رشد کمی و کیفی روز افزون حزب طبقه کارگر روسیه و مطرح بودن حزب,در داخل و خارج (ملاقات رهبر حزب با رئیس جمهورچین ، ملاقات با رهبران کشورهای آمریکا لاتین ، کوبا ملاقات پی درپی در بلاروس و تاثیر گذاری یرای صلح اوکراین و ملا قات هئیت نمایندگی حزب کمونیست با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در رایطه با عملیات جنگی داعش وغیره ....)نشانه نقش حزب کمونیست فدراسیون روسیه در رویدادهای داخلی و جهانی است . حزبی که درحد بازداشت  در زندان کودتاگران" نواندیش "قرارداشت و اجازه فعالیت آن محدود بود,اکنون قدرتمند ترین نیرو درجامعه پس ازحزب حاکم روسیه است و نمایندگان فراکسیون حزب کمونیست بالا ترین تعداد را درمجلس دومای دولتی داراست رهبرحزب کمونیست  از اعتبار ویژه ای در میان زحمتکشان برخوردار است و درانتخابات گذشته بعد از رئیس جمهوردر دومین جایگاه قرار دارد و در سال گذشته با اعلام رسمی گنادی زیوگانف تلویزیون اختصاصی کمونیست های فدراسیون روسیه پس از گذشت سال ها گشایش یافت و....

 قوانین دیا لکتیکی به روشنی نشان می دهد که چرخ تاریخ رانمی توان به عقب راند و کسانی که مرتکب چنبن اشتباهی می شوند بهای سنگینی بابت آن می پردازند . طبقه کارگرپیگیرمنافع خویش است . اندیشه انقلاب اکتبر زنده است.  دراین باره کوهی از مقاله و کتاب و نوشته از سوی دانشمندان,صاحب نظران و کارشناسان متعهد تاریخی به نشررسیده و سمینارها برگزارمی گردد.  و امروزه نوشته ها ترجمه ها و تحلیل و تحقیقات چه ازسوی کمونیست های مستقل و چه از جانب سازمان های چپ ادامه دارد که ذکرفهرست آنان نه درحد توانائی نگارنده و نه درحد ظرفیت مقاله است. دفاع از دستاوردهای انقلاب اکتبر به معنای "سینه چاک دادن  برای ایدئولوژی "کمونیستی نیست .بلکه قبول جهش دورانی است که وارد کیفیتی نوین گردیده و خارج از اراده ما در تحولات جامعه جهانی تاثیرگذار بوده و آزمونی است که باید آویزه گوش قرار گیرد:

 زنده یاد جان باخته رفیق احسان طبری دانشمند کبیر ایرانی می گوید: "برپا داشتن مراسم بزرگ داشت اکتبر بزرگ, تنها وظیفه مردم شوروی که آفرینده این رویداد شگرف بوده اند,نیست,بلکه وظیفه سراسر بشریت است,زیرا انقلاب اکتبرفصلی است از تاریخ جهان,فصلی است ازتاریخ هرکشورجداگانه,سرآغازیک انسانیت نوین. با انقلاب اکتبربشر شروع کرد بدوران جبر اجتماعی خاتمه دادن.حکم معروفی است: اختیارجبر شناخته شده است.بشر باکشف و دریافت قوانین مکانیک,فیزیک,شیمی,بیولوژی و روانشناسی شرایط غلبه برجبرطبیعی را فراهم ساخته و فراهم می سازد.انسان باکشف و دریافت قوانین جامعه و تاریخ شرایط غلبه برجبراجتماعی را فراهم می سازد.نقش شگرف مارکسیسم-لنینیسم درکشف و دریافت قوانین حرکت ، تحول تاریخ و ایجاد آگاهانه محمل های نظری و عملی غلبه بر جبراجتماعی است.با انقلاب اکتبربشردست به تغییرنظام اجتماعی و آفرینش آگاهانه جامعه نو بنیاد زد که با ایده آل های دیرینه بشری و آرزوهای امروزی او توافق دارد. این امراز جمله یک پیروزی عظیم دانش های فلسفی و اجتماعی انقلابی, یک واقعه بی مانند درسراسرسرگذشت پرهیجان بشری بود.این آزمایشی بود درمقیاس تاریخ و انسانیت.آرزوی مارکس که می گفت فلاسفه تا کنون جهان را توصیف می کردند واینک باید دست به تغییر آن زنند,عملی شد.معلوم شد که مارکسیسم- لنینیسم نقطه اتکاه اهرم نیرومند انقلاب خلق را بدرستی دریافته و توانسته است با آن جهان را به مرحله بالا تر اوج دهد. معلوم شد که مارکس حق داشت که می گفت اندیشه با رخنه در توده ها به نیرو مبدل می شود. معلوم شد که سخن سوسیالیست های آرزو پرست که جهانی بی طبقات آرزو می کرده اند,تنها پنداری زرین نبوده است.چندین دهه پر حادثه گذشته نشان داد که خواست های انقلابی در خطوط عمده پیروز شده و راهی که مارکسیسم- لنینسم برای خروج از بن بست جامعه مبتنی بر حرمان و امتیاز فرماندهی و فرمانبری نشان داده است حق بوده است و باید این راه را بافیض گرفتن ازتجارب و قید کردن احکام و شیوه ها,با امید و استواری دنبال کرد.مبارزه دراین راه عالی ترین محتوی زندگی انسانی است. زندگی ومرگ دراین راه , زندگی و مرگی است شریف, زیرا درسمت تکامل و اعتلاء تاریخی است" (نقل ازکتاب مجموعه سخنرانی های علمی حزب توده ایران ازانتشارات شعبه تبلیغات سال1356چاپ سوم)

فرازها و دستاوردهای انقلاب سوسیالیستی در اتحاد شوروی :

روسیه تزاری ازلحاظ وسعت خاک جای اول را درجهان داشت و ازلحاظ جمعیت مقام سوم رااشغال می کرد ولی ازلحاظ اقتصادی یکی ازعقب مانده ترین کشورهای اروپایی بشمارمیرفت.لنین می گفت: "روسیه کشوری است فوق العاده و بطورحیرت انگیزعقب مانده و فقیر و وحشی که چهاربار بدتر ازانگلستان,پنج بارکمترازآلمان و ده بارکمتر ازآمریکا ئی که با وسایل مدرن مجهزشده است.بیش از80% اهالی کشور را روستائیان تشکیل می داند صنایع رشد چندانی نداشت بطوریکه آمریکا 8 بار بیش از روسیه تزاری محصولات صنعتی تولید می کرد بازده کار آمریکا 9 برابر بازده کار روسیه بود .روسیه فقط 4%محصول صنعتی جهان را تولید می کرد" طی سال های نخستین جنگ جهانی اقتصاد روسیه وضع وخیم تری پیداکرد حوادث پیش آمده بروز جنگ داخلی و مداخله مسلحانه کشورهای امپریالیستی وضع اقتصادی کشوررابه مراتب بدترنمود درچنین شرایطی بود که اتحاد شوروی می بایست به ساختمان سوسیالیسم بپردازد علاوه برخرابکاری های دشمنان طبقاتی گارد سفید ضد انقلاب و جنایت آنها قتل عام کمونیست ها درداخل کشور و محاصره اقتصادی دول امپریالیستی اپورتونیسم چپ و راست در داخل حزب لطمه زیان بخشی را به حرکت انقلابی وارد می ساخت. عده ای به ساختمان سوسیالیسم درکشورعقب مانده باورنداشتند وصنعتی کردن کشور را کاری محال و مضرمی دانستند.حزب کمونیست توانست ضمن افشاء مخا لفین برنامه ساختمان سوسیالیسم رادراتحادشوروی تنظیم نماید وبا بسیج تمام زحمتکشان بکار خلاق بپردازد.ولی آغازجنگ جهانی دوم و یورش نیروهای فاشیستی به اتحادشوروی نه تنها پیشرفت اقتصادی کشور رامتوقف ساخت بلکه خسارت جدی به دستاوردهای سوسیالیسم وارد آورد ( رجوع نمائید به آمارنشریه دنیا سال هشتم 1346شماره 2صفحه 78) 27 میلیون انسان شوروی جان خود را ازدست دادند درپایان جنگ درآمد ملی به83% سال 1940کاهش یافت.پیشرفت اقتصادی اتحاد شوروی درچنین شرایط دشوار تاریخی انجام گرفت. زمانی بود که حتی خوش بین ترین ناظران خارجی نیزادامه حیات دولت جوان شوراها را غیرممکن می دانستند ولی محو مناسبات کهنه اجتماعی و برقراری مناسبات جدید سوسیالیستی نیرو ی حیاتی تازه ای درکالبد اقتصادی و اجتماعی شکوفان بوجود آورد عقب ماندگی روسیه تزاری زائیده مناسبات کهنه اجتماعی و مولود رژیم سیاسی مسلط برآن بود. انقلاب اکتبرتوانست حاکمیت سیاسی طبقات زحمتکش رابسرکردگی طبقه کارگرتامین نماید.

لنین معتقد بود "بدست آوردن حاکمیت سیاسی بمعنای تحول درمناسبات اجتماعی و اقتصادی نیست بلکه شرط ضروری آنست. انقلاب سوسیالیستی فقط بمعنای استقرار دیکتاتوری پرولتاریا و لغو حاکمیت خصوصی نیست.دیکتاتوری پرولتاریا و مناسبات تولیدی جدید شرایط لازم برای وضع مادی و ارتقا سطح رفاهی و فرهنگی عمومی جامعه را فراهم می سازد"

.سوسیالیسم به معنای تقسیم عادلانه فقرنبود بلکه به معنای تامین زندگی مرفه برپایه آخرین دستاوردهای علمی وفنی است.

اتحادشوروی بعد ازانقلاب با لغومالکیت خصوصی به سرعت به صنعتی شدن پرداخت و پیشرفت منجربه توسعه سریع شهرها و شهرهای کوچک شد و درقالب یک برنامه ریزی متمرکز(برنامه 5 ساله) در راستای حل مسائل و مشکلاتی که درشهرها و روستاها وجود داشت، با مداخله همه جانبه دولت و براساس مالکیت عمومی برنامه ریزی شده پیش رفت. اتحاد شوروی شکل مالکیت خصوصی زمین را حل کرد و شهرهای جدید بابرنامه ریزی های قبلی ساخته شد. درهم شکستن سیستم اعتبارات کهنه و در اختیار گرفتن امور بانکی, آن چیزی که بقول لنین غصب اقتصادی کشوررا تشکیل می داد پس ازحل مسئله مالکیت ارضی,گام دومی بود که در راه حل مسئله مالکیت برداشته شد.کنترل موسسات حمل و نقل(راه آهن , راه های آبی داخلی و خارجی و راه های شوسه و وسایل نقلیه )که شریان اقتصادی کشور را تشکیل می دادند ، و موسسه هایی  که دارای اهمیت شدن بودند ( صنایع نفت,زغال,قند,ماشین سازی وغیره) ملی کردن صنایع وغیره

مصادره درهمه جا یکسان نبود. لنین معتقد بود که زمانی باید به مصادره پرداخت که به بهبود کار موسسات کمک نماید . لنین صنایع بزرگ را نه " تنها پایه مادی"لازم برای دگرگون ساختن ، نه تنها صرفا اقتصادی, بلکه دارای اهمیت سیاسی و اجتماعی و نظامی نیز می دانست.

 ساختمان سوسیالیسم فضای کیهان رابه تصرف خویش آورد. اولین فضانورد"یوری گاگارین"و اولین زن فضانورد"والینتینا تروشکووا" را به فضا فرستاد. سوسیالیسم باپیشرفت صنعت و کشاورزی و رشد تولیدبه آفزایش درآمد واقعی مردم پرداخت. بهبود شرایط کار,حل مسئله مسکن با برنامه ریزی های شهری که معماران درمقیاس وسیعی در آن عزصه ها فعالیت می کردند، در این برنامه ریزی ها منطقه ای کردن "میکرورایون "ها به صورت واحد های خود یار محله ای که یکی از ابتکارات کشورهای سوسیالیستی است بوجود آمد. تاسیسات اولیه شهری ,محل کار,فروشگاه ها,مهد کودک ,مدرسه ,بهداری ,موسسات اداری و غیره.....سیمای کشور را به سرعت تغییرداد.  لوکوربوزیه آرشیتکت بزرگ و مشهورجهانی طی دیدارهایی که درسال 1930از مسکو بعمل آورد ، دشواری هایی را که درحیطه شهرسازی و مسکن درفرانسه مانع پیشرفت بود  و راه حل آن را با روسیه مقایسه کرد.(رجوع نمائید به جایگاه تجربه شوروی درالگوی توسعه وعمران شهری - منابع گوناگون بانگ معماری – شهرسازی) انقلاب اکتبرتحصیل,بهداشت رایگان بوجودآورد ، بی سوادی و بی کاری را از میان برد. سالیانه 5 میلیون خانوار درشوروی به خانه های تازه سازنقل مکان می کردند. در سراسر شوروی 72 میلیون نفر مشغول تحصیل بودند 31%تمام جمعیت شوروی بصورت مختلف در رشته های مختلف علمی و فنی مشغول بودند. قابل توجه این که 9.3(سه ونه )میلیون دانشجو درحدود6.1.(یک وشش) میلیون تن از زحمتکشانی بودند که بکارمشغول بودند. وضع بهداشت تحول انقلابی دیگری بود که برای تمام اهالی شوروی بوجود آمد. درشوروی بیش از 26 هزار موسسه بهداشتی و بیش از 554هزار پزشک به درمان رایگان مشغول بودند و براین تعداد هر روز افزوده می گشت. هم اکنون دربلاروس یکی از جمهوری های سابق سوسیالیستی که در راستای اقتصاد ملی درحرکت است برخی از دستاوردهای سوسیالیستی مانند تحصیل و بهداشت رایگان ... مشاهده می شود .انقلاب اکتبر بیکاری رادرظرف 12 سال ازبین برد درحالی که درکشورهای سرمایه داری همچنان بر ارتش بی کاران افزوده می گشت. درکشورسوسیالیستی دغدغه و نگرانی برای فردای خود و آینده فرزندان خویش وجود نداشت. ازمهد کودک تا آینده تحصیل و کار و سرپناه, تامین می گشت سازماندهی در برنامه های هنری ورزشی دربخش های مختلف برای عموم ازمهد کودک تا مدرسه و دانشگاه و کارخانه از دستاوردهای فراموش نشدنی بعد از انقلاب سوسیالیستی اکتبر می باشد .درجامعه جدید بدهکارو طلبکار، قرض دادن و قرض گرفتن بیگانه شده بود,مقوله موجرو مستاجرتوسط کسانی که صاحب  ده ها و صداها آپارتمان شخصی بوده اند وجود نداشت چانه زنی برای پائین - بالا بردن قیمت بفراموشی رفت. قیمت کالا ها در همه مغازه های بزرگ و کوچک شهر و روستا یکی بود. برای کسانی که ازکشورهای سرمایه داری به این کشورمسافرت می کردند( پس از نگاه مقایسه ای با زرق و برق ویترین ها و فرم و رنگ آمیزی ساختمان ها ی کشورسرمایه داری با سیمای شهری و نماهای خاکستری ساختمان های اتحاد شوروی ) در ادامه زندگی دراین کشور, وقتی مشاهده می کردند که قیمت اجناس حتی با (کوپک )کوچکترین  واحد پولی روسی روی کالا ها هک شده است دچار حیرت می شدند .هزینه رفت و آمد و مسافرت بسیار نا چیز بود. درمحل کار هر سال یک ماه مرخصی وجود داشت . عقب افتادگی حقوق کارگران و کارمندان  مطرح نبود. کسانی که  علاقمند بودند می توانستند یک ماه ویا 15 روز مرخصی را به سناتوریوم (استراحتگاه با تجهیزات پزشکی) بروند  و دولت باز 50% بیشتر ویا کمتر,هزینه را پرداخت می نمود. دولت زمین های به ابعاد کوچک (از500مترمربع به بالا) درخارج ازشهر بصورت رایگان در اختیارشهروندان قرارمی داد مردم می توانستند (داچ) ویا خانه کوچک خارج شهری بسازند و از زمین برای کاشت محصولات استفاده نمایند . زنان از مرخصی ویژه زایمان با دریافت حقوق برخورداربودند،  جوانان از کمک هزینه دانشگاهی وخوابگاه دانشجوئی با پرداخت مبلغ بسیار ناچیز استفاده می کردند. فخر فروشی و من برتری جوئی درجامعه رخت بر بست، و آن در تمام عرصه های اجتماعی وشخصی مشاهده می گردید( ازدواج دوشیزه ای با داشتن  تحصیلات عالی چند تخصصی  در مقام بالای دولتی با کارگر ساده بدون معیارهای کاسبکارانه و تجاری صورت می گرفت, مناسبات دوستانه یک ناچالنیک ( رئیس کار و کارخانه) با کارگران درضمن حفظ انظباط کاری وجود داشت ، و هیچ رئیس کارخانه ای به دلایل  شخصی نمی توانست کارگری را اخراج نماید , مناسبات استاد و شاگردی بین دانشمند و دانش پژوه با فروتنی کامل در دانشگاه ها و غبره و صدها نمونه ریز ودرشت دیگر عدم فخر فروشی وبرتری جویی طبقاتی را درجامعه نشان می داد . درشوروی سوسیالیستی با لغوطبقه استثمارگرما لکیت فردی کارخانه و زمین داری بزرگ ازافراد هزار فامیل ثروتمند گرفته شده بود .افراد درکارجمعی شرکت داشتند و جوابگو و مسئول کار خود بودند رقابت سالم برای پیشرفت کار ,علم و دانش و هنر بحدی بود که به اعتراف دوستان ودشمنان سوگند خورده ، سیستم سوسیالیسم بصورت ابرقدرتی در مقابل جهان امپریالیستی آمریکا,فرانسه ,آلمان , وا نگلستان درآمد و آن در حالی بود که روسیه تزاری طبق آمار اشاره شده چندین بارعقب مانده تر از آن ها بود .پیروزی انقلاب سوسیالیستی هیچگونه قیومیتی برملیت ها و خلق های دیگرکشور نداشت.  خلق ها  در شوروی با اداب و رسوم , فرهنگ, زبان ,دین بصورت مسالمت آمیز درکنارهم زندگی می نمودند ..........

نتیجه این که انقلاب اکتبر یک ضرورت عینی تاریخی , پاسخ به نیازهای معین مرحله رشد جامعه بشری بوده و این نیازهای تاریخی هنوز وجود دارند و پاسخ درخورخود رانیافته اند.به همین دلیل حتی لحظه ای دراین حقیقت که راه انقلاب اکتبر ادامه دارد و آینده از آن سوسیالیسم است نمی توان تردید نمود. درعین حال این واقعیت نیز وجود دارد که عقبگرد مرحله ای سوسیالیسم درسطح جهان,تغییرات و ذهنیت بسیاری در انسان های مبارز و حتی در بسیاری ازکمونیست ها ایجاد کرده است، که ازکنار آن ها بی تفاوت نمی توان گذشت

رفیق میگوئل فیگوئرا، رهبر حزب کمونیست کانادا، در همایش حزب کمونیست ونزوئلا تحت عنوان «سوسیالیسم علمی تجربیات و مبارزات برای ساختمان آن در قرن بیست و یکم می گویند:

"ما همچنین می دانیم که در برخی محافل، از اصطلاح «سوسیالیسم نو» برای جدا کردن اپورتونیستی آن از «سوسیالیسم قدیم»، در راستای نفی نه تنها خطاها و شکست ها، بلکه در واقع نفی هر چه که در گذشته برای آن تلاش شد و هر آنچه که بدست آمد استفاده می شود؛ برای آن که بجای آن یک برداشت تهی، عامیانه و حقیر از سوسیالیسم، و عاری از محتوای اساسی آن را قرار دهند. ما باید چنان رویکردی را قاطعانه طرد نماییم. حزب ما، مانند بسیار ی از احزاب کمونیست دیگر، در پی واژگونی فاجعه بار سوسیالیسم در اروپای شرقی در اوائل دهه ۱۹۹۰، یک دوره طولانی تعمق را طی نمود ، ما تاکید ویژه ای بر درک متحول خود از سوسیالیسم، بویژه در ارتباط با محتوای دمکراتیک ساختمان و رشد سوسیالیسم نمودیم"( برگرفته ازمتن سخنرانی)

بنابراین می توان با قاطعیت  اعلام نمود که تنها راه نجات بشریت ازشرنظام سرمایه داری مبارزه باآن است , ونه اصلاح ,تعمیر,مرمت اندیشه کمونیستی ، و نه تسلیم و سازش با سرمایه داری است .شاه بیت تئوریک و نظری عمل مبارزان,در اندیشه مارکسیسم – لنینیسم نهفته است که پرچم دارآن احزاب برادر در کشورهای مختلف جهان هستند ، که با تحلیل مشخص از شرایط عینی جامعه خود  ، با تلاش برای  دمکراسی در رژیم های خود کامه، مرحله انقلاب را به پیش می برند.باید پذیرفت که جهان سرمایه داری درعصر فناوری نوین ، نتوانسته است بحران و تضاد درونی و مناسبات نا عادلانه  خود را حل نماید . از این رو  آزمون ها وتجربه  های تاریخی انقلاب سوسیالیستی اکتبر، برای جویندگان حق و عدالت و حقیقت، مبارزین راه آزادی کار از یوغ بردگی و بندگی سرمایه، بشر دوستان و صلح جویان، منادیان برابری و دوستی ملل و خلق ها، مخالفان جنگ و سلطه طلبی امپریالیسم. پیروان ایدئولوژی، افکار و اندیشه های مترقی و پویا بویژه کمونیست ها.یگانه مشعل راهگشایی  است که می تواند پاسخ گوی نیاز های بشری در کیفیتی نوین گردد.

11آبان 1394برابربا 02 /11/2015

 

منابع وفاکتها:

 -اجلاس احزاب کمونیست وکارگری دراستانبول 30اکتبر2015 http://skpkpss.ru/novosti-kpu-17

-تاریخ حزب کمونیست اتحاد شوروی انتشارات حزب توده ایران سال1358

بحثی اولیه علل وعوامل فروپاشی شوروی اسناد چهارمین کنگره حزب توده ایران-

-حزب لنینی والگوی پیشنهادی برای حزب چپ ... اخبار روز ۲۷آبان۱٣۹۲-۱٨نوامبر۲۰۱٣

-تداوم حیات حزب یا افول آن؟ اخبار روز ۱٨آبان۱٣۹۲ نوامبر۲۰۱٣ 

مقاله لنین به مناسبت چهارمین انقلاب اکتبر"مسائل بین المللی شماره 2 خرداد-تیر1366انتشارات حزب توده ایران-

-آمار رجوع نمائید به نشریه دنیا سال هشتم 1346شماره 2صفحه 78

 احسان طبری مجموعه سخنرانهای علمی حزب توده ایران ازانتشارات شعبه تبلیغات سال1356چاپ سوم"-

-گنادی زیوگانف صدر حزب کمونیست فدراسیون روسیه در باره انقلاب اکتبربرگرفته ازسایت حزب کمونیست

-جایگاه تجربه شوروی درالگوی توسعه وعمران شهری ( منابع گوناگون بانگ معماری – شهرسازی)

-سخنرانی رفیق میگوئل فیگوئروآ، رهبر حزب کمونیست کانادا، در همایش حزب کمونیست ونزوئلا تحت عنوان سوسیالیسم علمی تجربیات و مبارزات برای ساختمان آن در قرن بیست و یکم

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: