نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-10-30

نویدنو  08/08/1394 

 

 

باندرای کمونیست اولین رئیس جمهور زن

مجلس نپال مبارزحقوق زنان را به مقام عالی برگزید  

برگردان : مهرگان

پارلمان نپال دیروز نخستین زن رئیس جمهور کشور را بر گزید . بیدیه دوی باندرای معاون دبیر کل حزب کمونیست نپال – متحد مارکسیست لنینیست (CPN_UML)، با 327 رای در برابر 214 رای به کول بهادر گورانگ رهبر حزب کنگره نپال به این مقام برگزیده شد .  او  از سوی حزب متحد کمونیست نپال – مائوئیست و حزب سلطنت طلب پراجاتانترا(PRP) مورد حمایت قرار گرفت .

 خانم باندرای وزیر دفاع پیشین فعال حقوق زنان در نپال است ودر میان سیاست مدار هایی قرار داشت که برای تامین حقوق زن ها در قانون اساسی جدید کشور مبارزه می کردند.

قانون اساسی ماه گذشته به تصویب مجلس موسسان رسید ، تصریح می کند که یک سوم از نماینده های مجلس باید زن باشند و رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهورهم زن باشد .  

قانون اساسی همچنین تصریح دارد که زنان باید در تمام کمیته ها و مجموعه های حکومت از جمله مجموعه های ملی وکشوری حضور داشته باشند . 

خانم باندرای به دنبال مرگ مشکوک همسر خود ، مادان باندرای ، دبیر کل حزب کمونیست نپال – م.م.ل در یک تصادف اتوموبیل در سال 1993 پدیدار شد .  

او نمایش های اعتراضی بسیاری را برای سرنگونی شاه گیانندرا در سال 2006 و استقرار جمهوری در نپال هدایت کرد

 خادگا پراساد اولی رهبر حزب کمونیست نپال – م.م.ل در 11 اکتبر بعنوان نخست وزیر برگزیده شد ، و بی درنگ با وظیفه پایان دادن به محاصره خشکی نپال از سوی هند مواجه شد که به کمبود فلج کننده سوخت منجر شده است .

 لاکسمی پراساد داکال سخنگوی وزیر کشور ماه گذشته هند را به " انتقام  گیری" متهم کرد چون از قانون اساسی جدید جمهوری سکولار نپال راضی نیست .

کمال تاپا عضو مجلس و حزب سلطنت طلب پراجاتانتراهفته گذشته از سفر به دهلی نو  با اطمینان از سوی سشوما سواراج وزیر امورخارجه هند به کشور بازگشت که هند به  300 تانکر سوخت اجازه عبور از مرز را خواهد داد.   

 روز یکشنبه شرکت نفت نپال اعلام کرد که چین 286.000 گالن بنزین را از طریق جاده شمالی به تازگی باز شده که در زلزله ویرانگر ماه آوریل آسیب دیده بود تامین خواهد کرد .

چین سوخت را از طریق گذرگاه کوهستانی از جنوب  دور دست منطقه خود مختار تبت حمل خواهد کرد ، و100 تانکر آن را به کاتماندو پایتخت نپال حمل خواهند کرد .

گروهی به سرکردگی ماهش ماسکی سفیر نپال در چین در این هفته گفتگو هایی را با مقام های چین برای بر قراری تامین منظم سوخت از چین بر گزار خواهند کرد .   

سرچشمه : مورنینگ استار

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: