نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-10-02

نویدنو  10/07/1394 

 

 

 درس های یونان

 از یونان چه می توانیم آموخت ؟

مایکل هرتوف – برگردان : هاتف رحمانی

یاوه های بسیاری در باره رفرم وانقلاب گفته شده است . اما تجربه های یونان در 2015 بر این مسئله روشنی می اندازد .

مسئله در باره رفرم وانقلاب در باره سرعت توسعه نیست ، در باره حوصله و بی تابی نیست و در باره خشونت هم نیست .

سوسیالیست های انقلابی برای  گسست از سامانه موجود و گسست از طبقه حاکم تلاش می کنند . جریان های سوسیال دموکرات در سراسر جهان و اغلب کمونیست ها هم ، همواره از بر داشتن گام هایی که می تواند منجر به گسست از بورژوازی گردد خود داری می کنند.

در برابر آن ، جریان های انقلابی درک می کنند که  در یک جامعه بحران زده ، گسست از طبقه حاکم می تواند تنها راه به پیش بردن جامعه و خروج از بحران باشد .  

یک چنین گسستی تنها اگر بر اراده استوار عمومی برای تغییر و جنبش خروج از بحران بنا شود می تواند موفقیت امیز باشد .

 کمیته های توزیع مواد غذایی ، کمیته های خود کفایی  و غیره .چنین ساختار هایی تقریبا در تمام انقلاب ها ایفای نقش می کنند .

رفرم وانقلاب در باره سازش نیست . انقلابی ها نیز مانند رفرمیست ها بارها سازش می کنند. مسئله پایداری استوار و مبارزه  در زمانی است که وقت مناسب فرا می رسد .

یک تفاوت اساسی بین سیاست های انقلابی ورفرمیستی آن چیزی است که شما در مهم ترین عرصه ها مشاهده می کنید .

سیاست رفرمیستی برای سازشی مذاکره شده تلاش می کند،  واز این رو مهم ترین عرصه و محل رزم اتاق مذاکره است ، که معمولا با راز وپنهان کاری بزرگی محاصره می شود . وقتی که وارد مذاکره می شوید ، نمی خواهید کارت های خود را به رقیب نشان دهید ، و بنا بر این نمی توانید آن چه را می خواهید به مردم بگوئید .

در مقابل ، سیاست انقلابی تمام جامعه را بعنوان محل مبارزه مد نظر دارد و جمعیت گسترده را به مثابه نیروی فعال می بیند . حزب سیاسی از این رو باید خود را با سیاست های روشن برای مشکل عرضه نماید . حزب باید زمانی که می گوید از منافع اجتماعی واقتصادی جمعیت گسترده دفاع خواهد کرد مورد حمایت قرار گیرد و مهم ترین مسئله باید مطرح کردن پیشنهاد های مناسب برای بسیج و سازماندهی مردم باشد .

گفتگو های سری مطلوب سرمایه دار های مالی حاکم و بوروکرات ها است و برای کارگران زیان آور است .

می توانیم اعلام کنیم که سیریزا در دوره  از زمانی که قدرت دولتی را کسب کرد  خود را گرفتار تله مذاکرات نمود.  

رفراندوم عجیب

عجیب ترین نقطه در کل رخ داد های یونان رفراندوم 5 جولای بود . در اینجا ، تسپیراس خواستاز حکمی برای سر باز زدن از دستور اتحادیه اروپا شد و با حمایت مشتاقانه عمومی رو در رو گشت . اکثریت بزرگ 62 درصدی به پیشنهاد های اتحادیه اروپا رای نه دادند و بنا بر این سیریزا در اصل اکثریتی برای سیاست های رادیکال تر داشت . اما آن ها مانند پلنگ پریدند ولی مانند بره فرود آمدند . کمتر از 14 روز بعد سیریزا به اتحادیه اروپا سر تعظیم فرود آورد

چرا؟ هدف آن لال بازی چه بود ؟ شما احتمالا آن را بعنوان آخرین تلاش برای فشار بر اتحادیه اروپا ارزیابی می کنید . تسپیراس کراواتش را محکم کرد و با یک کیف لاغر حاوی دو پرونده نزد عمه مرکل رفت . در یک پرونده نتایج رفراندوم بود ، که آن چه را مردم یونان می خواستند نشان می داد . در پرونده دیگر یک موافقت نامه پیشنهادی به زبان یونانی ، المانی وانگلیسی بود ، که تسپیراس می خواست مرکل آن را امضا کند راه حل بحران . اما مرکل علاقه ای به آن نداشت .  

اینجا تفاوت دیگربین انقلابی ها و رفرمیست ها است . انقلابی مانند رفرمیست ها از فعال کردن مردم استفاده می کند: آن چه ما در چپ در زمان های قدیم  آن را  همراه با کلمه ای ترسناک " بسیج کردن" می نامیدیم .اما برای سیاست مدار رفرمیست ،  (فعال کردن مردم)صرفا ابزاری تکمیلی برای گرفتن موضعی بهتر در مذاکره ها ست . برای انقلابی ، فعال کردن مردم مرکز خط سیاسی است

برای چپ اروپایی ، این امر باید به بحث های گسترده و باز نگری در خود منجر گردد . میدان رزم بعدی می تواند اسپانیا همراه با پودوموس باشد ، وضروری است که آن ها از سیریزا درس بگیرند

در دانمارک ، من امیدوارم که اتحاد سرخ- سبز خواهان آموختن چیز هایی از این رخ داد باشد . آن ( رخ داد ) موضع ضد اتحادیه اروپایی اتخاذ شده از سوی حزب را  از زمان تاسیس آن تایید می کند . هر کسی باید یاد بگیرد که هر گز نباید بدون آن که در نطر داشته باشد در صورتی که همتا هایش به خواسته های او  نه بگویند چه باید کرد وارد مذاکره شود . اگر ما به بودن در خط مقدم دفاع از منافع اجتماعی و اقتصادی زحمتکش ها ، و فرا تر از آن ، به دگرگون سازی جامعه علاقه مندیم ، پس باید حزبی بر اساسی گسترده بسازیم که به آغاز کردن وترویج فعالیت های مردمی قادر باشد

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: