نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-29

نویدنو  07/07/1394 

 

طلوع سیاست ورزی و هم زیستی مسالمت آمیز نوین

نوید نو : نوع جدیدی از سیاست ورزی خود را در جهان پر اشوب وجنگ امروز به نمایش می گذارد . سیاست ورزی هایی که از نهادی انسان دوستانه ، صلح طلبانه وبرادری بین خلق ها ریشه میگیرد . سه نمونه زیر می تواند اغاز حکایت نوینی در زندگی مشترک خلق های جهان باشد . جهان بیش از هر زمانی به همزیستی مسالمت آمیز نیازمند است .

اقدام صلح هاوانا پایان دادن به جنگی 51 ساله  

ونزوئلا ، گویان با میانجیگری سازمان ملل در مناقشه اسسکوئیبو موافقت کردند  

اوا مورالس : ما خواهان گفتگوی دوستانه با شیلی هستیم

 

اقدام صلح هاوانا پایان دادن به جنگی 51 ساله  

مورنینگ استار- برگردان : آرش وجدانی  

خوان مانوئل سانتوس رئیس جمهور کلمبیا و رهبر فارک جنبش رهایی ملی روز چهارشنبه راه حل شگفت انگیز مورد مذاکره برای پایان دادن به ستیزه مسلحانه 51 ساله را اعلام کردند.  

آقای سانتوس در هاوانا اعلام کرد که دوطرف ضرب العجل شش ماهه ای را برای امضا موافقت نامه نهایی تعیین کرده اند ، که به دنبال آن نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) می تواند در طی 60 روز از حالت نظامی خارج شود .  

 رئیس جمهور چند دقیقه پیش از دست دادن با رودریگو لوندونو ، معروف به تیموچنکو فرمانده نظامی فارک گفت " ما در طرف های متفاوتی هستیم اما امروز در جهتی مشترک ، در جهت جامعه باشکوهی که می توان برپا کرد ، در جهتی که به سوی صلح است  پیشرفت کردیم ".

 بیانیه مشترکی اعلام می دارد که مذاکره کننده ها به آخرین موانع قابل توجه برای معاهده صلح با توافق بر فورمول تنبیه سوء استفاده از حقوق بشر غلبه کرده اند . 

  شورشی هایی که  به سوء استفاده در دادگاه های ویژه صلح اعتراف کنند ، با پرداخت تاوان قربانی ها موافقت نمایند و دو باره سلاح  به دست نگیرند از 5 تا حداکثر 8 سال کار در شرایط باز داشت – البته  نه زندان – محکوم خواهند شد .  

  جنایت جنگی انجام شده از سوی ارتش نیز از سوی دادگاه ها مورد داوری قرار خواهد گرفت و رزمنده های دروغگو می توانند با 20سال محکومیت زندان مواجه باشند .

 تیموچنکو اعلام کرد :" باعث خرسندی ماست که این دادگاه ویژه برای همه کسان در گیر ستیزه ، رزمنده ها و غیر رزمنده ها و نه فقط برای یک طرف طراحی شده است " . 

 مذاکره کننده ها  اکنون باید سازوکاری برای آرام کردن شورش بیندیشند و سپس لازم است  دولت به پول اضافی برای بخش هایی از حومه کشور که از جنگ ویران شده اند فکر کند. 

 کلمبیایی ها با رفراندوم فرصت پشتیبانی یا رد معامله  را خواهند داشت .

الوارو اریبه رهبر اپوزیسیون و رئیس جمهور پیشین ، که به شدت در مظان هم دستی با جوخه های مرگ دست راستی است ، موافقت نامه را حتی قبل از آن که جزئیات آن آشکار شود هدیه ای از سوی فارک و حکومت " استبدادی" ونزوئلا خواند.  

او تهدید کرد " این یک نمونه بد برای جامعه است که خشونت بیشتری ایجاد خواهد کرد ."

 برنامه های اصلاح ارضی ، مشارکت سیاسی برای چریک هایی که اسلحه خود را زمین می گذارند و  مبارزه با قاچاق مواد مخدر پیش از این مورد توافق قرار گرفته بود . 

 جان کری وزیر امور خارجه امریکا از پیشرفت پشتیبانی کرد وگفت " صلح اکنون برای کلمبیایی ها ومیلیون ها قربانی ستیزه ها از همیشه نزدیک تر است ".

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: