نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-02

نویدنو  10/06/1394 

 

بربر های نوین اروپا

کان هالینان – برگردان : هاتف رحمانی

ازیک نظر ، موافقت نامه مالی جدید بین اتحادیه اروپا و یونان هیچ احساسی ایجاد نمی کند : هیچ اقتصاد دان بزرگی فکر نمی کند وام 96 میلیاردی به یونان اجازه باز پرداخت بدهی را می دهد ، یا اقتصاد را به جایی غیر از سراشیب می برد . این چیزی است که یانیس واروفاکیس وزیر اقتصاد پیشین یونان آن را  بسته " خود کشی" با تاکید بسیار بر تحقیر دولت چپ گرای سیریزا خواند . 

چرا بسته ای که همه می دانند شکست خواهد خورد بنا می کنند ؟

در چپ ، تفسیر آن است که موافقت نامه اقدام انتقام جویانه آگاهانه ای از سوی "تروئیکا" – بانک مرکزی اروپا ، کمیسیون اروپایی و صندوق بین امللی پول – برای تنبیه یونان به خاطر جرات به چالش کشیدن برنامه ریاضت اقتصادی است که اقتصاد را ویران و مردم را فقیر کرده است . شواهد برای این توضیح قطعا متقاعد کننده است . هر چه  یونانی ها برای مصالحه با اتحادیه اروپا بیشتر تلاش کردند وضعیت بدتری پیش آمد . موافت نامه نهایی برای همه تنبیهی ترین ( موافقت نامه)  بود . پیام آشکار بود : درهای بهشت را به مسئولیت خودتان به صدا در آورید .    

آن اقدام هشدار ترسناکی به سایر کشور های دارای جنبش های ضد ریاضتی ، به ویژه پرتقال ، اسپانیا وایرلند بود .

اما ریاضت بعنوان یک راهبرد اقتصادی تقریبا فرا تر از صرفا  ایجاد ترس در کشور هایی است ، که خسته از سال ها کاهش و بیکاری بالا ، به تغییر مسیر فکر می کنند . ریاضت همچنین ایجاد زمینه برای پیروزی سرمایه داری شرکت های چند ملیتی و خراب کردن قرار داد اجتماعی بین کار وسرمایه است که  بخش اعظم (تاریخ) اروپا را  به دو نسل گذشته توضیح داده است .    

ریاضت نوع جدیدی از بربریت است ، نوعی که کشور ها را با قرار داد غارت می کند.

قانون داروخانه یونان را در نظر بگیرید  که تروئیکا لغو آن را بنام " اصلاح" هدف گرفته است . قانون های کنونی مستلزم آن است که داروخانه ها متعلق به دارو سازی باشد ، که نمی تواند بیش از یک بنگاه داشته باشد ، که دارو های خارج از بورس تنها می توانند در داروخانه ها به فروش برسند ، و قیمت داروها تعیین شده باشد . قانون های همانندی در اسپانیا ، المان ، پرتقال ، فرانسه ، قبرس ، اطریش و بلژیک وجود دارد ، و با موفقیت در سال 2009 در دادگاه عدالت اروپایی مورد دفاع قرار گرفت .  

به دلیل های آشکاری شرکت های دارویی چند ملیتی مانند CVS,Walgreen ، و Ritr Aid وخرده فروش های عظیمی مانند وال مارت ، این قانون ها را دوست ندارند ، چون آن ها توانایی این شرکت های غول پیکر را برای سلطه در بازار محدود می کنند .

اما قانون داروخانه متعلق به یونان به شدت " عجیب و غریب" و از مد افتاده است . ایالت داکوتای  شمالی در ایالات متحده امریکا قانون مشابهی دارد ، قانونی که وال مارت و والگرین از سال 2011 برای بر انداختن آن تلاش می کنند. این تلاش ها دوبار از سوی قانون گذار ها خنثی شد ، دو غول خرده فروشی یک شرکت جمع آوری کننده امضا خارج از ایالت را استخدام کردند و سه میلیون دلار در ابتکاری  برای لغو آن ریخت وپاش کردند . داکوتای شمالی ها 59 به 41 درصد  به حفظ  قانون داروخانه هایشان رای دادند . 

نتیجه خیلی سر راست است . دیوید موریس نویسنده می گوید :" داکوتای شمالی ها مراقبت دارویی دارند که بهتر ازمراقبت  در سایر ایالت ها در هر اقدام کلیدی ، از هزینه تا دسترسی است " . قیمت داروها در داکوتای شمالی ارزان تر از ایالت های دیگراست ،مناطق روستایی خدمات بهتری دارند و رقابت بیشتری وجود دارد . 

تروئیکا نیز خواستار آن است که یونان قانون شیر تازه خود را ، که به سود تولید کننده های لبنی محلی در برابر شرکت های صنعتی هلندی و اسکاندیناوی است لغو نماید . اتحادیه اروپا ادعا می کند که ، اگر چه ممکن است کیفیت تحت تاثیر واقع شود ، اما قیمت ها پایین خواهد آمد . اما همان طور که جوزف استیگلیتز اقتصاددان برنده نوبل دریافت ، " صرفه جویی " اثر بخش همیشه با مصرف کننده ها پیش نمی رود .

عموما ، شرکت های کوچک تر کارگرهای بیشتری استخدام می کنند وکارهای تمام وقت تر از شرکت های بزرگ فراهم می کنند. عملیات بزرگی مانند وال مارت بسیار کارآمد تر هستند ، اما نیروی کار شرکت عموما نیمه وقت و از دستمزد های چنان پایینی بر خوردارند که کارگر ها ناچارند از حمایت خدمت های دولتی استفاده کنند . در اساس ، مالیات دهنده ها به  شرکت هایی مانند وال مارت سوبسید (یارانه) می پردازند.

یک خواسته کلیدی تروئیکا "اصلاح" بازار کار برای ایجاد سهولت برای کارفرما ها در اخراج کارگرها ، برقراری میزان دستمزد " دو لایه" – به مستخدمین جدید کمتر از کارگران قدیمی پرداخت می شود – و پایان دادن به قرار داد دسته جمعی در گستره صنعتی است . معنی بند آخر آن است که اتحادیه های کارگری – که پیش از این با اخراج ها تضعیف شده اند – ناچارند واحد به واحد ، یعنی با تعهدی پر هزینه ، خسته کننده ، و زمان بر، قرار داد ببندند

نتیجه چنین "اصلاح هایی" تغییر بازار کار در جاهایی مانند اسپانیا ، فرانسه و ایتالیا است .

پس از سال ها افزایش نرخ فقر ، اقتصاد اسپانیا سرانجام رشد را آغاز کرده است ، اما رشد تا حد زیادی پی آمد افت قیمت انرژی ، و اشتغال ایجاد شده تا حد زیادی نیمه وقت یا موقتی ، و دستمزد های قابل ملاحظه ای پایین تر از 2007 است . همان طور که دانیل آلاستوئی ، دبیر کل یو جی تی آرگون یکی از بزرگترین اتحادیه های اسپانیا به نیویورک تایمز گفت ،" شکل جدیدی در اسپانیا پدیدار شده است : فرد شاغلی که زیر خط فقر قرار دارد ."    

طبق نوشته تایمز مالی ، فرانسه هم شاهد رخ داد مشابهی بوده است . در سال 2000 ، حدود 25 درصد از کل قرار داد های کاربرای کارهای دائمی بودند . آن میزان به کمتر از 16 درصد سقوط کرده و ازبیش از 20میلیون قرارداد سالانه ، دوسوم آن قرارداد های ماهانه هستند. کارفرما ها کارگر ها را اخراج می کنند ، تا آن ها را تحت قرار داد موقت دوباره استخدام کنند . 

در سال 1995 ، کارگر های موقت 7.2 شغل ها ، و 52.5 درصد برای ایتالیایی های 15 تا 24 ساله را در ایتالیا تشکیل می دادند . سازمندهی کارگر های موقت به شدت دشوار است ، و حضور رشد یابنده آن ها در نیروی کارقدرت اتحادیه های کارگری در مبارزه  برای دست مزد های بهتر، شرایط کار و مزایا را کاهش داده است .

با وجود وعده هایی که  کنترل پولی و ریاضت اقتصادی می تواند اقتصاد های ویران شده  ناشی از بحران 2007-2008 رااز نو اغاز کند ، رشد تقریبا در سراسر قاره متوقف شده است . و اقتصاد هایی که رشد آهسته ای دارند هنوز مجبورند به سطح های پیش از بحران روی نمایند . حتی بخش های کامیاب شمالی قاره در حال کسادی هستند . فنلاند و هلند در رکود به سر می برند .  

در توسعه اقتصادی منطقه ای هم متغییر های قابل توجهی وجود دارد . باز ده ایتالیا در سال 2014روی چهار دهم درصد محدود شد ، اما جنوب کشور 1.3 درصد افت در آمد داشت چون ساکنان شمال نیز در حال سقوط هستند . حدود 60 درصد از اهالی جنوبی ایتالیا با کمتر از 13.400 دلار ، در نسبت با 28.5 درصد (در آمد) شمال در سال زندگی می کنند . ماتئو کارولی اقتصاد دان ایتالیایی به تایمز مالی گفت " ما در دوره ای زندگی می کنیم که برنده ها قوی تر و ضعیف ترین ها بازهم بیشتر عقب می مانند ." 

بخش اقتصادی مسکن هم مشخصه اسپانیا است ، در حالی که نرخ بیکاری ملی 23.7 درصد است ، آندلس پرجمعیت ترین استان کشور در جنوب ، نرخ 41 درصدی بیکاری را به رخ می کشد . تنها جوان های اسپانیا در وضعیت بدی قرار دارند . نرخ بیکاری در بین جوان ها بالای 50 درصد است .  

ایالیا واسپانیا جامعه های کوچک تری برای بقیه اروپا هستند . جنوب اروپا – ایتالیا ، پرتقال ، اسپانیا ، یونان ، قبرس، و بلغارستان – با بیکاری بالا ، اقتصاد های عمیقا پریشان ، و سقوط استادارد های زندگی مشخص می شوند . در عین حال اقتصاد های بزرگ شمال ، فرانسه ، بریتانیا ، هلند والمان ، به شدت ترقی می کنند – نرخ رشد اتحادیه اروپا روی هم رفته 1.6 درصد است – آن ها از وضع بهتری نسبت به همسابه های جنوبیشان برخوردارند .   

از نظر جغرافیایی ، ایرلند در شمال است ، اما بی کاری بالا و فقر فراگیر دست آورد سیاست های ریاضتی اتحادیه اروپا ، آن را در همان قایق جنوب قرار می دهد . در واقع ، اکلید تساکالوتس وزیر مالی یونان در کنفرانس سالانه چپ گرا، به حزب ضد ریاضت شین فین گفت که یونان ایرلند را " جنوبی افتخاری" می داند .

ریاضت به اسب تروای شرکت های چند ملیتی ، و راهبردی برای تضعیف اتحادیه های کارگری و بی اثر کردن دموکراسی تبدیل شده است . اما محبوب نیست ، و دولت هایی که آن را پذیرفته اند بارها خود را در معرض رانده شدن از قدرت یا تماشای عصبی سقوط تعداد رای هایشان می یابند. حزب پوپولیست راست گرای اسپانیا روی طناب است ، شین فین سومین حزب بزرگ ایرلند است ، دولت راستگرای پرتقال زخم خرده مدیریت می کند ، و نظر سنجی ها نشان می دهد که حوزه های رای فرانسه از یونان در مقاومتشان برای ریاضت حمایت می کنند .  

تروئیکا سازمانی غیر منتخب است ، و با این حال هنوز قدرت فرمان دهی به اقتصاد ها را دارد . پارلمان های ملی به ماشین امضا ، حمایت از برنامه های اقتصادی واجتماعی که کنترل اندکی بر آن دارند تقلیل یافته اند . اگر تروئیکا با موفقیت حق مردم برای انتخاب سیاست های اقتصادی خودشان را بر می دارد ، پس آخرین خشت ها را بر برجی می چسیاند که سرمایه چند ملیتی در حال ساختن آن در قاره است .

در 415 قبل از میلاد ، آتنی ها به ساکنان میلوس گفتند که آن ها انتخابی جز متحد کردن خودشان با آتن در جنگ پلوپوننسیان ندارند . توسیدید ( مورخ آتنی ) می گوید آتنی ها به ساکنان جزیره گفتند " قدرتمند ان چه را که قدرت آن ها اجازه می دهد انجام می دهند و ضعیف به سادگی تسلیم می شود و آن را می پذیرد". میلوس نپذیرفت و به کلی نابود شد . یونانی های باستان توانستند بربرخارجی بربرهای هر روز را بیرون کنند .

اما اکنون قرن پنجم پیش از میلاد نیست ، واگر چه تروئیکا قدرت عظیمی دارد ، اما حکومت بر 500 میلیون نفر ، تعداد فزاینده ای از کسانی که فکری درزندگی خود می خواهند را به صورت فزاینده ای دشوار می یابد . بین الان و آوریل آینده ، چهار کشور، همه در رنج از نظارت درد آور تروئیکا ، انتخابات های ملی برگزار خواهند کرد : پرتقال ، یونان ، اسپانیا و ایرلند. خروجی این کارزار ها راه طولانی به سوی تعیین آن که آیا  دموکراسی آینده قاره است یا حکومت استبدادی خواهد پیمود .

سرچشمه : کانتر پانچ

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: