نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-08-31

نویدنو  10/06/1394 

 

 

تو ضیح نوید نو : به دنبال برگردان وانتشار نوشتار های مختلف از نویسنده های گوناگون در رابطه با وضعیت یونان ، اینجا وآن جا کسانی به ایراد اتهام به نوید نو ونویسنده های آن پرداخته اند . ما هم چنان که پیش از این اعلام کرده ایم ، نورافکنی به رخ داد ها برای درک بهتر آن را وظیفه خود می دانیم . ما معتقد نیستیم که "همه" حقیقت نزد ماست ، ونیز معتقد نیستیم که با شاخص ها وخط کش های خاصی می توان از پس شناخت پیچیدگی های جهان کنونی بر آمد ، از این رو با تلاش همکاران معدود خود ، به سهم خویش می کوشیم فضای سیاسی فارسی زبان را با فراهم آوردن نمونه های گوناگون از تفکر ها در باره یک موضوع نسبت به موضوع مطلع تر سازیم . از این رو هیچ یک از بر گردان ها مورد تایید مطلق نوید نو و نویسنده های آن نیست . نویدنو اگر نظری در باره موضوعی داشته باشد با صراخت وروشنی آن را بیان خواهد کرد . به گفته رفیق احد سپیداری :" جهان با سرعتی هر چه تمام تر تغییر می کند. تغییر نیروهای مولدهٔ تولید شدت و سرعت عجیبی پیدا می کند. سرمایه داری انحصاری افسار گسیخته، سوار بر موج این فن آوری های نوین ، وارد تغییر و تحول های هر چه ویرانگر تری می شود و برای پیشبرد سیاست های ضد بشری خود دست به تغییرهای پر دامنه در ساختارهای سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی ، نظامی و فرهنگی می زند.

ما با جهانی رو در رو می شویم که نیازمند باز شناخت آنیم و تجربه های روزمره ما را با سوال های بسیار وسیعی در این زمینه روبرو می کند. آنچه در یونان در قلب اروپا و کوبانی در قلب خاورمیانه می گذرد ، شناخت ما را از اقتصاد سیاسی این نظم نوین ضد بشری جهانی بالا می برد و به روز می کند. "  از نوشتار آن چه از کوبانی ها و یونان می توان آموخت

 

 

 

حزب کمونیست یونان : سیریزای نمره 2 و تلاش تازه برای فریب مردم

بر گردان : مهرگان

هراکلیت فیلسوف باستانی گفت " نمی توان در یک رود خانه دو بار شنا کرد " ، اما به نظر می رسد برخی یونانی ها امروز این حکم را نا دیده می گیرند. بحثی در باره نیروهای سیاسی که اخیرا خود را از سیریزا جدا کردند و ایجاد حزب جدید اتحاد مردمی را اعلام کردند وجود دارد . دیمتریس کوتسامپاس دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست یونان با اشاره به این تحول ، اعلام کرد که " همان سناریو نباید به هزینه مردم تکرار شود . در هر موردی معمولا نسخه بدل بدتر از فیلم اصلی است ".  

سامانه " ذخیره چپ" خود را مصرف کرد

در راستای درک آخرین رخ داد های سیاسی در یونان ، ذکر فاکت های مسلم در باره تاریخ سیریزا ارزشمند است . سیریزا از اتحاد گروه های مختلف اپورتونیست با سیناسپیسموس ، یعنی نیروهایی که حزب کمونیست یونان را در دهه 1990 ، تحت تاثیر ایده های گورباچف ترک کردند ، که پیش از آن به صورت ناموفقی برای دست یابی به سوسیال دموکراتیزه کردن و خود انحلالی سازمانی حزب کمونیست یونان تلاش کرده بودند ، بعنوان تشکیل دهنده اصلی آن شکل گرفت . این نیروها به نیروهایی که قبلا در سال 1968 ، تحت تاثیر جریان اپورتونیستی کمونیسم اروپایی  حزب را ترک کرده بودند پیوستند.    

برنامه سیناسپیسموس همیشه برنامه ای برای مدیریت سوسیال دموکراتیک ، از طریق اصلاح ها بود .

از اوایل دهه 2000 و پس از آن ، به ویژه پس از جذب کردن گروه های مختلف ( تروتسکیست ، مائو ئیست و غیره) و تبدیل سیناسپیسموس به سیریزا ، این برنامه سوسیال دموکراتیک با نیرنگ  در لفاف کاغذی " رادیکال" ، " ضد سیستم" ، "جنبش گرا" ،  که پس از 2010 با ظهور بحران اقتصادی سرمایه داری تقویت شده بود بسته بندی شد . امضا موافقت نامه های ضد مردمی دولت های پاسوک ودموکراسی نوین با سازمان های امپریالیستی ( اتحادیه اروپا ، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا) ، که با اقدام های شدید ضد مردمی همراه بود ، به پذیرش خط " مه آلود " ضد موافقت نامه از سوی سیریزا منجر شد . هم زمان فروپاشی سریع حزب سوسیال دموکرات پاسوک به جذب بسیاری از کادر های این حزب توسط سیریزا منجر گشت . تناقض ساختگی " موافقت نامه – ضد موافقت نامه" اجازه دزدی ایده ها ، برای فریب نیروها ی مردمی را به سیریزا دا د ، سیریزا وعده داد که مردم  را باید از اقدام های شدید ضد کارگری در عین باقی ماندن در چارچوب اتحادیه اروپا و راه رشد سرمایه داری نجات دهد ، درخواست کاهش بخشی از بدهی کشور، یعنی در اساس پذیرش آن که بدهی ایجاد شده از سوی دولت های ثروتمند ها باید از طرف مردم پرداخت شود  را ترویج کرد .

  در متن باز ترکیب صحنه سیاسی در سال 2012 ، سیریزا از سوی بخشی از طبقه بورژوا مورد حمایت قرار گرفت و قدرت انتخاباتی خود را به صورت فوق العاده ای افزایش داد ، و در انتخابات ژانویه 2015 به پیروزی رسید . سیریزا دولتی را با حزب دیگری ، آنل ، تشکیل داد که هسته اصلی  آن از حزب محافظه کار دموکراسی نوین می آید وگرایش های ملی گرایانه دارد.

پس از 6 ماه دولت سیریزا – آنل ، مردم یونان با سومین موافقت نامه جدید رو در رو شدند ، که اقدام های مردم ستیز و کارگر ستیز جدیدی را شامل می شد . 

شعار دهی " چپ" در خدمت سرمایه

  " اگر با رخ داد های ماه های اخیر در رابطه با سیریزا و حکومت بورژوایی آن چیزی به صورت عملی و به شیوه درخشان تری به نمایش در آمده است ،  آن چیز ورشکستگی کامل خط سیاسی ای است که ادعا می کند می تواند هم به انحصار ها وهم به مردم خدمت نماید . که می تواند از طریق دولت بورژوازی در داخل اتحادیه اروپا و اتحاد های امپریالیستی و در شرایط بربریت سرمایه داری ، به منافع مردم خدمت نماید . مصیبت جدید مردم یونان و طبقه کارگر و خانواده های مردمی با امضا دولت ائتلافی سیریزا – آنل ،که ثابت کرده است جانشین شایسته دولت ائتلافی پاسوک – دموکراسی نوین است ، و با رای حزب های دیگر بورژوازی ( دموکراسی نوین ، پاسوک ، پوتامی)  فرا رسید .

در راس اقدام های سومین موافقت نامه غیر قابل تحمل کاهش دراماتیک حقوق ها و مستمری ها ، تغییر های منفی در رابطه های کارگری ، دور جدیدی از تحمیل مالیات ها ، کاهش مقرری های خدمت های بهداشت وآموزش و رفاه ، خصوصی سازی های جدید ، ونیز کشتار نهایی به هزینه کشاورز های فقیر و خویش فرما ها قرار دارد . هم زمان موافقت نامه قبلی و 400 دستورالعمل اجرایی به جای خود حفظ خواهند شد .

رو در روی افشا شدن و ورشکستگی سوسیال دموکراسی نوشیوه در این چند ماه ، چیزی که حزب کمونیست یونان به درستی پیش بینی کرده بود و نسبت به آن به مردم هشدار داد ، آشکاراست که سامانه سیاسی بورژوازی به ایجاد حصار های جدیدی برای رادیکالیزه شدن مردم نیاز دارد .

از این رو ، سناریویی که از 2012 تا 2014 با سیریزا بعنوان بازیگر اصلی آن به اجرا در آمد اکنون با حزب تازه تاسیس "اتحاد مردمی" پ.لافازانیس  که تا همین اواخر وزیر انرژی دولت سیریزا – انل بود ، تکرار می شود . گروه پارلمانی ، یدک کشنده این نام ، که روز جمعه 21 اوت با کناره گیری 25 عضو پارلمان از سیریزا پدیدار شد ، برای منادی تشکل سیاسی جدید – " ضربه گیر" - بودن تلاش می کند تا افراد چپ گرا ، رزمنده های رادیکالی که در سال های گذشته در باره سیریزا ، دولت آن و امکان هموار کردن راه برای چشم اندازی طرف دار مردم در کشور توهم داشتند را به دام اندازد . اتحاد مردمی بازگشت به پول ملی را بعنوان راه خروج وبرگرداندن اشکار موضع های نئو کینزی و پیشنهاد هایی که سیریزا در سال های گذشته برای تغذیه توهم در باره یک مدیریت سرمایه داری چپ گرای طرف دار مردم از آن ها استفاده می کرد ترویج می کند.

 قهرمان در فریب

این انشعاب در سیریزا توسط نیرو هایی به اجرا در امد که پست هایی بعنوان وزیر در دولت سیریزا – انل داشتند و با دقت آن چه را که تصمیم دو موافقت نامه قبلی بود اجرا می کردند و بدون هیچ اعتراضی تمام تصمیم هایی را که زمینه را برای سومین ودرد ناک ترین موافقت نامه آماده کرد پذیرفتند . 

این نیرو ها که پیش از این بعنوان "پلتفرم چپ" در داخل سیریزا وجود داشتند موافقت نامه دولت با اتحادیه اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول را ، که برای اجرای تمام اقدام های ضد مردمی موافقت نامه پیشین و ارضا تمام خواسته های سرمایه بزرگ آماده می شد در بیستم فوریه پذیرفتند.

در تمام طول این دوران ، آن ها پیشنهادهای دولت به تروئیکا را برای موافقت نامه ای جدید با اقدام های درد ناک ضد کارگری پذیرفتند. این حاکی از آن است که آن ها دولت سیریزا – آنل را قبل از تصویب موافقت نامه بربرمنشانه ترک نکردند ، که به ارائه آشکار پشت گرمی ادامه دادند ، که با وجود عدم موافقت... درست تا زمانی که نخست وزیر تسپیراس استعفای خود از دولت را اعلام کرد از دولت حمایت کردند.

این نیروها زمانی که دولت سیریزا – انل قول پایگاه نظامی جدیدی را دراگئنابه امریکا وناتو داد ، و زمانی که دولت مانور مشترک نظامی با اسرائیل بر گزار کرد ، زمانی که به ادامه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه رای داد ، و زمانی که وزیر دفاع اعلام کرد که کشور در تمام فعالیت های امپریالیستی ناتو و اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد سکوت کردند .

 اکنون آن ها خود را بعنوان " زن وشوهر فریب خورده" و بعنوان نماینده های اصلی "رادیکالیسم " سیزیزا نشان می دهند و در انتخابات 20 سپتامبر مستقلا شرکت خواهند کرد .

یونان سرمایه داری با پول ملی

آن چه این نیروهای سیاسی ویژه پیشنهاد می کنند چیست ؟ اگر سیریزا تا همین الان قول داده بود که یونان بخشی از منطقه یورو باقی خواهد ماند ، اتحاد مردمی در باره " خروج منظم از یورو ، در صورت نیاز" صحبت می کند. اما مسئله خروج کشور از اتحادیه اروپا و راه رشد سرمایه داری را مطرح نمی کند. چرا اتحاد مردمی از " خروج منظم از یورو ، درصورت نیاز"سخن می گوید ؟ همان طور که پی . لافازانیس رهبر اتحاد مردمی ، با تکان سرو چشمک به سرمایه آشکار کرد ، چنین خروجی در لحظه ای اتفاق می افتد که اقتصاد سرمایه داری  در راستای  بهبود به آن نیازمند است . به علاوه ، اتحاد مردمی تعدادی از اقدام های معروف نو کینزی مانند " اجتماعی کردن بانک ها به نحوی که نقش توسعه ای ایفا کنند " را برای مدیریت سامانه قرقره می کند ، با این استدلال که بانک ها می توانند به نهاد های خیریه ای تبدیل شوند که پول کشور را در راستای حمایت از بهبود سرمایه داری قابل تحسین خراب کنند. این شیوه در واقع کاشتن تخم توهم در میان مردم ، با مخفی کردن قانون بنیادی اداره کننده اقتصاد سرمایه داری است ، که به صورت دائمی خواستار " قربانی " های جدیدی از کارگران ، کاهش حقوق اجتماعی و کار و منقبض کردن در آمد مردم با هدف کمک به  بهبود سود آوری سرمایه  است .   

سرانجام ، اتحاد مردمی در باره " لغو بزرگترین بخش بدهی ، به نحوی که کشور بتواند نفس بکشد" صحبت می کند ، به این شیوه ، مانند دیگر حزب های سامانه می پذیرد ، که مردم مسئول بدهی هستند و باید آن را بپردازند .

کادر های اتحاد مردمی نیز به "کشورهای دیگر خارج از یورو" اشاره می کنند که بعنوان یک نمونه " خوب پیش می روند". کدام کشورها در سر لافازانیس رهبر حزب اپورتونیست جدید احضار می شوند ؟ بریتانیا ، دانمارک ، که در منطقه یورو نیستند ، در این کشور ها چیز مانع ویرانی حقوق کارگران – مردم نیست ، اما  سایر کادرها جبهه ملی لو پن در فرانسه ، صنعت گرایان ایتالیایی ، بخشی از سرمایه المان را در سر دارند . 

 آیا آنچه مردمان این کشورها ، مردم یونان انجام می دهند  ، و امید وارند برای آن که نیازهایشان بر آورده شود مجبورند هدف های استثمار کننده هایشان را انجام دهند ؟ این هدف ها در پیشنهاد های سیاسی برای پول ملی ، پوشاندن " ردای" رادیکالیسم در راستای فریب مردم و پنهان کردن محتوی ضد مردمی واقعی آن ها بازتاب یافته اند . هدف این دوگانه جدید دروغین " یورو – دراخما " پنهان کردن موضوع های اساسی مسیر و قدرت سرمایه ، مشارکت در اتحادیه اروپا و سامانه امپریالیستی از مردم است . مردم باید با این چیز ها مقابله کنند و با بخش هایی از سرمایه که با فکر پول ملی ، اتحاد پولی دیگر جست وخیز می کنند هم سو نشوند .   

تلاش های جدید برای فریب مردم باید عقیم بماند

تلاش برای تشکیل سیریزای نمره 2، اکنون که هر شکی نسبت به نقش نمره یک بر طرف شده است ، نباید اصلا مورد استقبال مردم ، که پیش از این تکذیب دردناک امید هایی را کاشته بود تجربه کرده اند قرار گیرد. هیچ جایی برای نا امیدی جدید ، برای هدر دادن وقت ارزشمند ، که به هزینه مردم تمام خواهد شد وجود ندارد .

مردم تجربه دارند . می توانند جمع بندی کنند . آن ها نباید بار دیگر فریب بخورند. در داخل سامانه سرمایه داری ، با تناوب دولت های مدیریت بورژوازی هیچ راه حلی به سود مردم وجود

ندارد . هیچ راه حلی بدون گسست از راه رشد سرمایه داری و سامانه امپریالیستی نمی تواند وجود داشته باشد . مردم نباید توسط کسانی که باز سازی مولداقتصاد سرمایه داری را بعنوان هدف اصلی در اولویت قرار می دهند و در واقع بعنوان عضو های دولت به این هدف خدمت کردند فریب بخورند. همه آن هایی که به بخش هایی از سرمایه سر تکان می دهند وچشمک می زنند که با فکر پول ملی لاس می زنند نمی توانند راه متفاوتی غیر از راهی که به ورشکستگی مردم انجامید دنبال کنند . اهمیتی ندارد که این ورشکستگی از طریق یک موافقت نامه باشد یا نه . اهمیتی ندارد که این امر در داخل یا خارج منطقه یورو عملی شود . آن چه اهمیت دارد آن است که باید تلاش هایی  که  برای فریب مردم  باز هم در انتخاب دیگری به سود سرمایه انجام می گیرد خنثی گردد. 

 مردم ، لایه های فقیرکه موضع رزمنده ای دارند ، نباید به خودشان اجازه دهند که یک بار دیگر به ناظر همان نمایش  برای تجربه نا امیدی های جدید تبدیل شوند . امروز ، ان ها می توانند امید های خود را با اطمینان حتی بیشتری ، هم در رابطه با مبارزه روز مره در کارگاه ها و محله های کارگری و هم در رابطه با انتخابات آینده در حزب کمونیست یونان بیابند. چون تنها نیرویی است که  یک پیشنهاد جایگزین واقعی  به راستی امید بخش ،با محور هایی که عبارتند از جدایی از اتحادیه اروپا و ناتو ، لغو یک جانبه بدهی و سوسیالیزه کردن ثروت کشور ، با تمام قدرت در اختیار مردم برای خروج ( از بحران)  دارد . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: